Ik heb in Delphi een TDialogManager component geschreven, die een DBLoginDlgOptions property heeft. Deze is van het type TCustomDBLoginDlgOptions; zie het linkerplaatje hieronder. Zodra een extra package wordt geregistreerd, wordt de DBLoginDlgOptions property automatisch vervangen door een data-aware versie van het type TDBLoginDlgOptions. In het rechterplaatje is dit package geregistreerd, waardoor je eigenlijk achter DBLoginDlgOptions de tekst (TDBLoginDlgOptions) zou moeten zien staan. Dat is niet het geval, er staat nog steeds (TCustomDBLoginDlgOptions).
Om te kijken of ik geen programmeerfout heb gemaakt, heb ik aan TDBLoginDlgOptions even een property DBClassName toegevoegd, die de werkelijke class name weergeeft. Zoals je ziet is dat netjes TDBLoginDlgOptions. Hieruit valt te concluderen dat de Object Inspector naast DBLoginDlgOptions de verkeerde class type weergeeft. Mijn doel zal duidelijk zijn: ik wil dat hier de juiste class type wordt weergegeven (dus soms TCustomDBLoginDlgOptions en soms TDBLoginDlgOptions).
Om te kijken waar het misgaat heb ik de default design-time editor voor class properties, TClassProperty, vervangen door een descendant, TMyClassProperty. Dit is de code:
Hoe krijg ik het voor elkaar dat de Object Inspector de juiste class name aangeeft? Het lijkt me dat ik daarvoor eenvoudigweg moet zorgen dat de property editor de juiste class name achterhaalt in de GetValue functie, maar hoe?
| niet data-aware (weergave klopt) | data-aware (weergave is fout) |
![]() | |
Om te kijken of ik geen programmeerfout heb gemaakt, heb ik aan TDBLoginDlgOptions even een property DBClassName toegevoegd, die de werkelijke class name weergeeft. Zoals je ziet is dat netjes TDBLoginDlgOptions. Hieruit valt te concluderen dat de Object Inspector naast DBLoginDlgOptions de verkeerde class type weergeeft. Mijn doel zal duidelijk zijn: ik wil dat hier de juiste class type wordt weergegeven (dus soms TCustomDBLoginDlgOptions en soms TDBLoginDlgOptions).
Om te kijken waar het misgaat heb ik de default design-time editor voor class properties, TClassProperty, vervangen door een descendant, TMyClassProperty. Dit is de code:
Delphi:
Het enige doel van deze property editor is dat ik via ShowMessage kan achterhalen wat GetValue retourneert. Dit blijkt altijd de string 'TCustomDBLoginDlgOptions' te zijn, zelfs als het werkelijke type TDBLoginDlgOptions is. Ik heb nog even geprobeerd hier een aparte property editor voor te registreren, maar dat maakte geen verschil. Conclusie: GetPropType^.Name retourneert soms de verkeerde class name.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| unit DlgReg; interface uses Classes, DesignIntf, DesignEditors, Dlg, DlgConsts; procedure Register; implementation type TMyClassProperty = class(TClassProperty) public function GetValue: string; override; end; function TMyClassProperty.GetValue: string; begin Result := inherited GetValue; // ShowMessage(Result); { inherited GetValue voert welgeteld 1 regel code uit, namelijk: FmtStr(Result, '(%s)', [GetPropType^.Name]); } end; procedure Register; begin RegisterComponents('Dialogs', [TDialogManager]); RegisterPropertyEditor(TypeInfo(TCustomDBLoginDlgOptions), TDialogManager, '', TMyClassProperty); end; end. |
Hoe krijg ik het voor elkaar dat de Object Inspector de juiste class name aangeeft? Het lijkt me dat ik daarvoor eenvoudigweg moet zorgen dat de property editor de juiste class name achterhaalt in de GetValue functie, maar hoe?
Een goede grap mag vrienden kosten.