[rsync] Devices rsync'en?

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:25

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik zat net te kijken hoe ik twee servers zo af en toe kan syncen, nu kwam ik bij rsync en kwam in de manual tegen:
Some of the additional features of rsync are:

o support for copying links, devices, owners, groups, and permissions
Dat copying devices sprak me wel aan :)

Ik heb een disk waarop 90GB aan kleine files staat als ik die via rsync ga kopieëren krijg je te maken met veel random reads en dat kost veel disk i/o's.

Dat devices copy'en lijkt me wel mooi, zo krijg je sequentieële leesbewerkingen en dat is vele malen sneller.

Ik ging dus testen, maar helaas :(

Ik deed het volgende:
code:
1
rsync -D -e ssh root@192.168.0.20:/dev/hda7 /dev/hda7

Helaas, niets gebeurde :(

- Heeft iemand ervaring met rsync en devices syncen?
- Moet ik dit oplossen door een rsync daemon te draaien?

Ik heb het volgende gecontroleerd:
- root login via de SSH staat aan
- rsync staat op beide servers

Helaas gaat de manual niet verder in op devices.

[ Voor 7% gewijzigd door Snow_King op 21-03-2005 23:35 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
rsync kopieert niet de informatie op een device, maar maakt device-files aan met de juiste opties. Als je al een /dev/hda7 hebt, valt er dan ook weinig te syncen (hoe het draaien van een daemon dit zou oplossen mis ik trouwens), zoals
This option causes rsync to transfer character and block device information
to the remote system to recreate these devices. This option is only avail­
able to the super-user.
ook suggereert.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hmm, jammer.

Heeft iemand een idee om die random read tegen te gaan en toch sequentiele leesbewerkingen te krijgen?

Verwijderd

Snow_King schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 00:06:
Hmm, jammer.

Heeft iemand een idee om die random read tegen te gaan en toch sequentiele leesbewerkingen te krijgen?
Wat jij probeerde is trouwens nogal leip. Je wilde je complete hd syncen met een andere hd en een 1 op 1 kopie maken. Als dit idd hetgene is wat je wil kan je de volgende onhandige methode doen:

-Deel je /dev/ map op de server waarmee je wil syncen door gebruik te maken van NFS.
-Boot de server waar alles heen moet op met een livecd of iets dergelijks, zolang het maar nfs kan mounten.
-Mount de nfs-mount via het netwerk.
-en dan kan je de hd's op je andere server benaderen (bijna) alsof ze in deze server zitten. Dus kan je een 1 op 1 kopie maken van een gehele schijf (inc partities) bijv: '/mount/nfsserver1/hdc > /dev/hda' (dacht ik).

Bij deze manier moeten volgens mij beide harde schijven even groot zijn (doelschijf iig niet kleiner) en gaat wel alles ongecomprimeerd en bitje voor bitje over het netwerk, dus ook 'lege' ruimte op je schijf en daardoor kan je rustig een kan koffie opdrinken voor die klaar is ;)

En nu de slimmere methode:

-Start de doelhost op met een livecd of iets dergelijks net als in de andere methode.
-Partitioneer, formateer en mount de harde schijven zoals gewenst.
-rsync met de root van de server waarmee je wil syncen.

Dit zal ook een lang tijdje duren. Maar bij de de keer syncen zal het maar een fraktie zijn van de tijd.

Er is nog een mogelijkheid en die is volgens mij de snelste:

-hd uitbouwen en bij de andere server aansluiten.
-hd partitioneren formateren en mounten naar wens.
-lokaal rsyncen.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik ga dan toch voor je slimmere methode ;)

tnx anyway!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 01:25:
[...]

-Deel je /dev/ map op de server waarmee je wil syncen door gebruik te maken van NFS.
-Boot de server waar alles heen moet op met een livecd of iets dergelijks, zolang het maar nfs kan mounten.
-Mount de nfs-mount via het netwerk.
-en dan kan je de hd's op je andere server benaderen (bijna) alsof ze in deze server zitten. Dus kan je een 1 op 1 kopie maken van een gehele schijf (inc partities) bijv: '/mount/nfsserver1/hdc > /dev/hda' (dacht ik).
Heb je deze methode ook geprobeerd? Ik vermoed namelijk dat dit niet gaat werken.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
gaat je niet lukken ;)

cat /dev/hda | ssh user@machine "cat - > /dev/hda"

Denk dat je zo makkelijker een device overgooit. Evt kan je met rsh aan de slag aangezien ssh nogal vertraagt.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

_JGC_ schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 13:04:
gaat je niet lukken ;)

cat /dev/hda | ssh user@machine "cat - > /dev/hda"

Denk dat je zo makkelijker een device overgooit. Evt kan je met rsh aan de slag aangezien ssh nogal vertraagt.
Dan zou ik persoonlijk gaan voor
code:
1
dd if=/dev/hda | ssh foo@bar 'dd of=/dev/hda'

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1