[OC/WC] Pentium M overclockplezier

Pagina: 1
Acties:
  • 499 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05-2022
Al langere tijd sterk aangetrokken door de effectiviteit en zuinigheid van de pentium M heb ik begin dit jaar een Aopen i855GMEm-LFS gekocht, met daarbij een 2ehands Pentium M CPU, een 1.4 GHz exemplaar met banias core.

Dit draaide goed, overgeclockt naar 1.9GHz nog veel beter :) maar nog niet echt bijzonder ofzo, een beetje centrino laptop liep sneller.

Een tijdje later liep ik tegen een 2e hands dothan pentium M aan, 1.7 GHz. Deze natuurlijk direct gekocht, in de hoop er een enorme berg snelheid uit te halen. Dit viel een beetje tegen... Hoger dan 2.13GHz wilde hij niet 100% stabiel draaien. Nou is het natuurlijk zo dat deze cpu op 2.13GHz menig pentium 4 op 3+GHz met hard gelach voorbij streeft, maar toch, ik vond het een beetje tegenvallen.

Nu kan op dit moederbord helaas het voltage over de cpu alleen naar beneden ingesteld worden, dus ik wist zeker dat ik niet het uiterste uit m'n cpu kon persen.

Opzoek in goedheiligman google vond ik dit topic in een duits forum

Na wat testen koos ik ervoor om niet zoals in dat topic staat voor 1,596V te gaan, maar voor 1,660V.
Na wat gepriegel met een pincet en wat koper draadjes leverde dit mij het volgende plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vlugt/pentium_m/Wiretrick.jpg

En ja hoor! dit hielp aardig, ik kon hem op 2.3GHz laten draaien, 99% stabiel! ja, 99%, want ik moest nu wel alle zeilen bijzetten qua koeling, veel airflow door m'n kast en alle ventilatoren op volle kracht. Dus zeg maar dag tegen je heerlijk zachte pc :(
En nog liep m'n cpu met prime95 langzaam richting de 65 graden..... Dit kon hij nog net houden, maar als ik de ventilatoren ietsje zachter zette was het direct gebeurt, en liep hij vast.
Niet echt een goed vooruitzicht met de zomer voor de deur!

Dus 2e hands wat waterkoelingspul gekocht en aan de slag gegaan:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vlugt/pentium_m/mb+blok.jpg

Ik heb niet zo'n grote kast, dus ik moest een beetje met een creatieve kijk opzoek naar een goede plek voor de radiator, en de beste plek is natuurlijk eigenlijk bovenop! en dan vanaf onderen lucht door de radiator blazen zodat de warmte er boven uit komt, met de natuurlijke warmte stroming mee!
Duidelijk is dat ik niet voor de esthetisch meest verantwoorde oplossing ging, maar puur voor de meest effectieve!

Allereerst opzoek gegaan naar de juiste materialen (natuurlijk...)
Dit leverde de volgende benodigde onderdelen voor de radiator op:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vlugt/pentium_m/koeling%20los.jpg

Eenmaal bevestigd krijg je dan de volgende tussenresultaten:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vlugt/pentium_m/bijna%20klaar%20zij.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vlugt/pentium_m/bijna%20klaar%20voor.jpg

Nog helemaal klaar is het niet, er moet nog een fingerguard voor de ventilator, zodat ik niet (zoals al een aantal keer gebeurt is) per ongeluk het bloed uit m'n vingers sla...
En het een en ander moet nog een beetje beter afgewerkt worden.
Maar daar gaat het natuurlijk niet om, het enige dat telt zijn de resultaten!

En die mogen er wezen al zeg ik het zelf! M'n cpu blijft nu zo'n 32 graden, en ik heb hem nog ff een paar tandjes hoger kunnen zetten, 2.5GHz bleek net te veel, maar 2.47GHz is vooralsnog helemaal stabiel!
Dit moet natuurlijk nog wel even bevesigt worden door een aantal 24 uur runs, maar dat komt morgen, net als de benchmarks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zow ... Je zou anders eens verschillende programma's moeten draaien op de originele snelheid en op zn max :) Waar onder PiFast natuurlijk.

Verder vind ik de oplossing voor je radiator niet zo mooi... Maar wel creatief!
Iedereen, nouja bijna iedereen, heeft zo wel iets.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Bink
Neej, echt mooi is het niet :)

maar in het echt valt het ook wel weer mee hoor, op zo'n foto vanaf onderen lijkt het ook wel erger dan het is. En effectief is het ook, een radiator in/achter je kast zorgt toch voor een aardige verhoging van de temperatuur in je kast en natuurlijk ook van het koelwater

Benchmarken komt wel goed, ik ben alleen nu bij m'n vriendin dus dat gaat nu even niet lukken, maar morgen ben ik vrij dus dan zal ik het een en ander draaien, onderandere pifast en superpi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 15:33

HeepH

Dope Rapper

ik bewonder je tweak spirit ;) en ik ben inderdaad naar benchmarks met dit ding. Wat voor blokje is dat eigenlijk ? zo'n frigus blokje?

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Bink
Het is een Magnum 478 koelblok, ik moest een klein beetje van de onderkant afslijpen om de druk op de core goed te krijgen.

Op het socket zit namelijk een schroefje waarmee je de cpu vast zet en deze zit nauwelijks lager dan de core zelf, dus met een vlak blok druk je behoorlijk tegen die schroef aan.
De plek waar die schroef tegen het blok aankomt heb ik een beetje uitgeslepen zodat het blok niet meer tegen de schroef aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
cool gedaan. :Y) maar hoe kan je in de fan komen als hij onder de radiator zit? :P
wel een hoop hitte, maar dat krijg je ervan als je 0,3 volt erbij gooit. standaard voltage is toch 1,356V ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:56
Mooi bezig kerel, kom op met die resultaten ;)
Strakke heldere foto's trouwens, dat zouden meer mensen mogen doen. ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker ondernemend draadje en eens wat anders dan een 939 setup. Hulde daarvoor!! Draai eens wat benchmarks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Ik ben het helemaal met fewture eens, leuke draad, goed verhaal erbij en natuurlijk een erg nette oc :).
Nu de benchmarks nog eb het feest is compleet. Ik wacht er in ieder geval met smart op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peddro
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-08-2023

peddro

Iets met muziek & ontwerp.

leuk topic, van dit soort CPU's hoor je qua OC niet zoveel...

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Bink
@metal:

Ik geef toe dan ik m'n vingers nu niet zo makkelijk meer in de ventilator krijg ('t kan nog wel, maar dan ben je ook wel erg dom bezig :) ) Maar tijdens het testen had ik de ventilator los voor de radiator staan, en tja, die dingen gaan dan schuiven he.. .en dan denk je met een hand en een half oog dat ding wel op z'n plaats te kunnen houden... en dat gaat dan mis... en dan druppelt het bloed weer onder je nagel vandaan :)

Ik heb even wat gerekend en de cpu geeft nu zo'n 40 - 45 Watt warmte af, dat valt nog behoorlijk mee vergeleken met de P4 of AMD 64 maar normaal voor een Pentium M op 2 GHz is maximaal 24 watt, dus doet ie nu toch bijna dubbel zoveel.

Ik zal allereerst nog even de complete specs geven van m'n systeem:

Pentium M Dothan (2MB L2) 1.7GHz @ 2.48GHz 16x155MHz (jaja, nog ff 10MHz meer uitgeperst >:) )
256MB Corsair ValueSelect PC3200 @ 207MHz C2,5-3-3-7
Aopen i855GMEm-LFS
Creative Geforce3 Ti500
Seagate Barracudda 7200.7 120GB SATA
En een Aopen 350Watt voeding

goed, die videokaart... tja, ik heb ook nog een radeon 9500 gemod naar 9700 PRO liggen, maar om de een of andere reden wil die niet goed werken in dit moederbord, binnenkort krijg ik een 9800PRO, hopelijk wil die er wel in en kan ik eindelijk wat game benchmarks draaien!

tja, het geheugen stelt ook niet veel voor, wat ik wel merk is dat er een behoorlijk groot verschil is tussen de 1:1 divider en 3:4 divider qua prestaties, dus moet je je eens voorstellen hoeveel winst je er nog uit zou halen als je een pentium M van een dual channel geheugenlijn laat snoepen!

tot nu toe alleen Pifast, super Pi met 1MB, Sisoftware Sandra 2005 en cinebench 2003 gedraait, daar komt het volgende uit (op 2,48GHz dus):

Pifast: 50,44 Secondes
SuperPi (1MB):32 Secondes
Cinebench 2003: 327 CB-CPU puntjes
sandra:

CPU

Arithmetic:
10696 MIPS
3450/4414MFLOPS

Multimedia:
23650 it/s
26060 it/s

Memory:
3135MB/s
3138MB/s

Allemaal wel leuk en aardig, maar aan die getallen heb je niks zonder vergelijkingmateriaal:

Pifast:

Dothan op 1.4GHz: 86,11 secondes
Banias op 1.4GHz: 86,87 secondes
Dothan op 1,86GHz: 64,17 secondes
Banias op 1,86GHz: 64,53 secondes
Pentium 4 op 2850MHz in een Asus P4G8X (dual channel): 79,86 secondes

Cinebench:

Dothan op 1.4GHz: 188
Banias op 1.4GHz: 189
Dothan op 1,86GHz: 251
Banias op 1,86GHz: 253

Superpi en sandra had ik toen ik niet gedraaid dus die gegevens heb ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Zozo dat ding is rap jo !
Hij is nog sneller in Pifast als mijn 3400+@2600MHz ,ik haal 50,55 en jij zit daar nog onder hehehe _/-\o_
Mijn settings zijn 12x217MHz en mem corsair Value Select op 217MHz@2.5-3-3-8 :)
Mja niet zo rap dus maar je komt me toch even voorbij stormen..
Leuke CPU! ik ben onder de indruk..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 22:53

Syngrow

Framerate is life

Is idd erg snel spul zo'n Dothan. Alleen jammer dat de mobo's zo duur zijn, anders was het een stuk interresanter geweest om er 1 aan te schaffen.

nog wat leuke links:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=48143
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=47052

Afbeeldingslocatie: http://www.vr-zone.com.sg/Shamino/dothan/pif1.JPG
Shamino's cpu @ -100 :9

[ Voor 4% gewijzigd door Syngrow op 22-03-2005 13:47 ]

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 15:33

HeepH

Dope Rapper

staat daar nou 37.xx of 39.xx ... in ieder geval lekker :*)

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 26-09 11:26

DaWaN

'r you wicked ??

Syngrow schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 13:46:
Is idd erg snel spul zo'n Dothan. Alleen jammer dat de mobo's zo duur zijn, anders was het een stuk interresanter geweest om er 1 aan te schaffen.

nog wat leuke links:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=48143
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=47052

[afbeelding]
Shamino's cpu @ -100 :9
Asus adapter gaat de bomb worden als ie goed gaat werken en goed verkrijgbaar gaat worden, dan heb je dual channel en hoge FSB en desktop plank :)

Idd leuk draadje! Die Pentium M's zijn echt heel snel, jammer alleen dat ze de kans niet krijgen zich te bewijzen...

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

HeefStan schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 15:09:
staat daar nou 37.xx of 39.xx ... in ieder geval lekker :*)
37.59

[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer wat meer concurentie voor de A64's ... Ik wist dat ze snel waren en met gemak rondjes om een P4 3Ghz draaien, maar Zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09 16:17

Exigence

dnkroz

Shit, mooi spul :) Mooie scores ook, je ziet wel dat dat ding voor het aantal MHz behoorlijk rap is. Een behoorlijke sub-3GHz A64 concurrent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Als hij in de eerste plaats 65 graden werd, zat de koeler er gewoon niet goed op.

Waterkoeling op een Pentium-M is een beetje doelloos als je het mij vraagt omdat de temps zowat niets schelen met een degelijke koeler zoals een XP-120 (niet aangeraden, kans op core crushes) of een XP-90 (die kan wel prima).

Wel leuk natuurlijk, ik zou alleen gelijk overstappen op phase-change en anders bij luchtkoeling blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Bink
Ik kan je verzekeren dat de koeler er wel goed op zat hoor! de koeler heeft er wel een keertje niet goed opgezeten en toen schoot de cpu op standaard settings als binnen enkele secondes naar ver boven de 70 graden. ik weet niet op je de bijgeleverde koeler van Aopen kent, maar dat is niet veel...

Een standaard Pentium 4 koeler past er niet op omdat er geen heatspreader op de core zit, en er dus een ruimte van 1-2mm tussen de core en de koeler blijft

Om dit op te lossen had ik een koeler moeten modden, en omdat ik dan toch al bezig moest besloot ik maar direct voor waterkoeling te gaan omdat dat qua geluid ook een hoop scheelt.

Plus het nadeel dat je met luchtkoeling je cpu altijd warmer is dan je case temperatuur, en dat is nu ook niet het geval, ik denk dat ik met een goede luchtkoeler nogsteeds richting de 45-50 graden zou gaan, daar zit ik nu toch mooi onder en het is een stuk leuker ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 17:54

Skyline GT-R

RB26DETT

Hoe zit het met de FSB limiet die dat mobo heeft? Ik meen ergens gelezen te hebben dat de 855GE chipset FSB gelimiteerd is? Maar verder een mooi resultaat. En nu maar uitkijken naar de nieuwe Sonoma bordjes met de 915PM chipset: PCI-e 16x, Dual Channel DDR2-533,... Of misschien nog beter, die Asus convertor, waarmee je je Dothan op je 865PE of 875P bordje kunt prikken. AGP8x, Dual Channel DDR400, intel PAT :P Misschien als het niet te duur is dat ik me ook zoiets aanschaf, alleen jammer dat de Dothans zo duur zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Bink
Een FSB lock heb ik niks van gemerkt, wel is het zo dat bij hoge FSB's de PCI/AGP lock niet helemaal 100% werkt, maar als je de AGP frequentie dan vast zet op zo'n 75MHz dan kan je nog een aardig stuk hoger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

De FSB schijnt maximaal tot zo'n 175/180MHz op te schroeven te zijn. Dat is icm die tweak die Da_Bink al noemde (AGP snelheid omhoog gooien)

180MHz is nog altijd ruim genoeg voor 3GHz icm een 1700MHz Dothan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anand Lal Shimpi van Anandtech test de ASUS CT-479 Socket 479 -> 478 converter:

http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2382&p=1

Voor de prijs hoef je het niet te laten: "ASUS is listing the CT-479 as a part of a bundle with the P4P800-SE, priced at $130" en dan zit er meteen een passende CPU cooler bij.

Helaas blijkt het niet mogelijk te zijn om de MP te verlagen en zonder overklokken een hogere geheugensnelheid dan 333MHz in te stellen en test Anandtech met een Pentium M 770 2.13 GHz - 133/533 FSB welke een hoge Multiplier van 16X heeft.

De performance is erg goed bij games maar middelmatig bij Audio/Video encoding en gezien de hoge prijs van de M 770 is Anandtech niet echt enthousiast over de Pentium M als desktop CPU.

Zelf deel ik zijn mening niet: i.p.v. een dure Pentium M 770 koop je een Pentium M 730 1.70 GHz - 133/533 FSB van ongeveer 180 Euro en klok je deze over. Een ASUS P4P800-SE is ontworpen om een FSB van 200/800 MHz te ondersteunen en overklokers halen vaak moeiteloos een FSB van 250/1000 MHz. Oftewel, ruimte genoeg om zeer hoge klok- en memorysnelheden te halen.

Persoonlijk lijkt mij de P4P800-SE & CT-479 een zeer fraaie combinatie voor een Pentium M. Want hoewel intel dit jaar ook een 9xx chipsets met DDR2 ondersteuning voor de Pentium M zal aanbieden, verwacht ik dat de Pentium M als low Latency CPU beter zal presteren met Dual DDR CAS2 geheugen dan met Dual DDR2 CAS4, ondanks de lagere bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je vergeet dat je de vcore niet kan verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey dat watersetupje, is dat zo'n kant en klaar setje wat je bijv hier kan vinden ?http://shop.freezinghardware.nl/index.asp?Pagina=00003&ItemID=1882

Dat is wel een flinke temp verschil dan :9

Ik denk er ook over na om op Waterkoeling te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Bink
@lism:
Neej die is het niet, volgens mij is m'n gebruikte setje ook niet als setje gekocht. 't is in ieder geval een Magnum 478 koelblok met een blackice radiator en een eheim pomp in een reservoir, ik geloof dat de pomp 600L/u is, maar dat weet ik niet zeker.

@jojarno:
Hoogst waarschijnlijk dat de door mij gebruikte wiretrick ook op de CT-479 werkt, waar je wel rekening mee moet houden is dat de CT-479 volgens mij zijn eigen spanningsregelaar heeft (vandaar de aparte voedingskabel) en dat je deze spaningsregelaar natuurlijk overbelast bij het verhogen van het voltage.
Nu is het natuurlijk zo dat ik mijn spanningsregelaars nu ook overbelast, m'n cpu verstookt nu bijna dubbel zoveel als een gemiddelde pentium M, maar ik heb het gevoel dat je met zo'n regelaartje op de convertor voorzichtiger moet zijn dan met de regelaars op een moederbord. Die lijken me gewoon wat meer aan te kunnen.

Ook als de wiretrick toch niet blijkt te werken zal het behoorlijk eenvoudig zijn om met een instelpotmeterje en een paar draadjes een "echte" voltmod uit te voeren, de CT-479 is zo overzichtelijk dat dat zo gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja idd, daar heb je gelijk in, zowiezo zou ik wel eens een oc test van een dfi icm pentium m en een mach 2 willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 21:11:
ja idd, daar heb je gelijk in, zowiezo zou ik wel eens een oc test van een dfi icm pentium m en een mach 2 willen zien.
Die DFI is niks beter dan die Aopen. Eerder slechter.
Ik zie dan ook liever een oc test van zo'n pentium m op de Aopen plank.

Echt enorm hard zal het niet gaan. Ik denk dat de gemiddelde pentium m het rond de 3ghz onder een single stage al opgeeft. Ongeveer zelfde als de s939 NC's van AMD dus, alleen zullen ze waarschijnlijk een stukje sneller zijn :)

Dus als iemand een setje op wil sturen, de Mach II heb ik al :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze CPU's hebben potentie, maar bandbreedte blijft een probleem en dus zal een high end sys nog altijd de vloer aanvegen met deze cpu. Neemt niet weg dat het heel veel fun is natuurlijk.

Ik zeg geschikt maken voor desktop systemen (lees: fsb omhoog) en je hebt de snelste desktop cpu met een straatlengte :)
Alexio schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 20:21:
Als hij in de eerste plaats 65 graden werd, zat de koeler er gewoon niet goed op.

Waterkoeling op een Pentium-M is een beetje doelloos als je het mij vraagt omdat de temps zowat niets schelen met een degelijke koeler zoals een XP-120 (niet aangeraden, kans op core crushes) of een XP-90 (die kan wel prima).
Het is een laag wattage CPU. Altijd als je dat soort cpu's OC'ed schieten de temps omhoog. De XP-M's worden ook absurd warm op hoge snelheden. Meer dan normale XP's is mijn ervaring.
Hetzelfde gaat hier op.. temps gaan gewoon heel hard omhoog.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand waar ik in nederland zon adapter kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09-2024
Niet in Nederland, wel in België.
(voor € 34,- http://shop.crazycamel.com/product_info.php?products_id=3793)
Lijkt me iets makkelijker dan de Britse importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Ik ben ook zeer geinteresseerd in zo'n Asus adaptertje met een Dothan CPU, aangezien ik nog een P4C800-E gebruik waar die op kan. Volgens mij is dat best wel een lekkere combinatie.

Het schijnt dat de multiplier in windows te veranderen is en dat het voltage van de cpu verhoogd kan worden dmv een wiretrick. Vanuit de BIOS is dit helaas niet mogelijk. Overclocken moet dus in eerste instantie met de FSB vanuit de BIOS.

Bij hardwareluxx hebben ze het er al over dat een FSB van meer dan 200 Mhz mogelijk is!

Deze (533 mhz, C0 stepping) cpu's zijn er

Pentium M 730 (1,60 Ghz) : 12 x 133
Pentium M 740 (1,73 Ghz) : 13 x 133
Pentium M 750 (1,86 Ghz) : 14 x 133
Pentium M 760 (2,00 Ghz) : 15 x 133
Pentium M 770 (2,13 Ghz) : 16 x 133

Als je wil beginnen met 200 Mhz dan is de 1,60 een goede keuze : hij start dan met 2400 Mhz wat wel realistisch is. de 1,73 gaat naar 2600 en de 1,86 naar 2800 wat eigenlijk al wat veel wordt.

Wie heeft er al zo'n adapter op z'n bordje zitten ? Ik vraag me namelijk af of het de overstap waard is met mijn huidige 3,8 Ghz P4...

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

FreeRider schreef op maandag 16 mei 2005 @ 12:03:
Ik ben ook zeer geinteresseerd in zo'n Asus adaptertje met een Dothan CPU, aangezien ik nog een P4C800-E gebruik waar die op kan. Volgens mij is dat best wel een lekkere combinatie.

Het schijnt dat de multiplier in windows te veranderen is en dat het voltage van de cpu verhoogd kan worden dmv een wiretrick. Vanuit de BIOS is dit helaas niet mogelijk. Overclocken moet dus in eerste instantie met de FSB vanuit de BIOS.
Multi is idd alleen in windows te veranderen door EIST geloof ik. Het voltage van de cpu is op meerdere manieren te verhogen. In het geval van de P4C800 gaat dit niet in de bios, maar bv de P4P800-VM gaat dit weer wel. De P4P800-VM kan ook de multi in de bios veranderen. Maar verder is dit gewoon een gare overclockplank. Niet echt aan te raaden dus.

Verder bestaat er een vcore mod voor de adapter waardoor je het voltage iets hoger als 1.6v kan krijgen. (gewoon door het draaien aan een potmeter, netjes regelbaar dus. Indien dat nog niet genoeg is kun je de vid4-mod uitvoeren die het standaard voltage op 1.568v zet. Daarna kun je eventueel de vcore mod ook nog gebruiken waardoor je over de 2v heen kan. Macci's 1.6GHz dothan schijnt z'n optimale voltage op 1.62v te hebben liggen. Of de vid4-mod echt nuttig is valt dus te betwijfelen.

Bij hardwareluxx hebben ze het er al over dat een FSB van meer dan 200 Mhz mogelijk is!
FSB's van dik over de 300MHz zijn al gehaald. Review sites komen meestal niet zo hoog ;)

Deze (533 mhz, C0 stepping) cpu's zijn er

Pentium M 730 (1,60 Ghz) : 12 x 133
Pentium M 740 (1,73 Ghz) : 13 x 133
Pentium M 750 (1,86 Ghz) : 14 x 133
Pentium M 760 (2,00 Ghz) : 15 x 133
Pentium M 770 (2,13 Ghz) : 16 x 133

Als je wil beginnen met 200 Mhz dan is de 1,60 een goede keuze : hij start dan met 2400 Mhz wat wel realistisch is. de 1,73 gaat naar 2600 en de 1,86 naar 2800 wat eigenlijk al wat veel wordt.

Kunnen booten met 200MHz FSB is zeker aan te raden aangezien je anders problemen krijgt met het clockgennen.

Wanneer je je systeem onder de 200MHz FSB laat booten zal dit ervoor zorgen dat je in windows niet veel hoger als 220MHz komt. Wanneer je over de 200MHz FSB opstart kun je met gemak richting de 270/300 gaan wat handig kan zijn voor pifast. (multi omlaag, FSB omhoog, mem omhoog)

Wie heeft er al zo'n adapter op z'n bordje zitten ? Ik vraag me namelijk af of het de overstap waard is met mijn huidige 3,8 Ghz P4...
Ik denk dat de overstap het wel waard is. De Dothan is clock voor clock sneller als een FX55 (op bepaalde onderdelen, niet alles)

Om even een voorbeeld te geven: macci's 1.6GHz Dothan @ 2.4GHz (200MHz FSB) icm een X800XT PE leverde een hogere 3DMark01 score op als zijn FX55 @ 2.6GHz (200MHz HTT) en ook een X800XT PE

Verder heeft macci's dothan op dit moment het WR 3DMark01 onder de 3GHz in handen (sneller als z'n FX55 die ook nog eens veel hogere cardclocks had)
Interresant draadje om te lezen wat 3DMark betreft:
http://www.xtremesystems.....php?t=62124&page=1&pp=25

19s SuperPI 1M
Afbeeldingslocatie: http://www.akiba-pc.com/spi1m_19sec_by_duck_team_japan.gif

Vcore mod
Afbeeldingslocatie: http://www.akiba-pc.com/d16g/p4c800_vcoremod.jpg
50k VR between those soldering points

Vid4-mod
VID4 pin to Vss pin = default voltage 1.568

[ Voor 14% gewijzigd door Syngrow op 16-05-2005 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Ik wil wel een poginkje wagen :) alleen die adapters worden wel erg duur als ze uit het buitenland komen.... Waarom is dat ding nou niet in NL verkrijgbaar ? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

Aopen i915GMm-HFS Sonoma board :9~ is dat netjes of netjes? _/-\o_ gewoon doorgaan met die desktopboards voor de Pentium M. schitterend spul. jammer van de prijs. maar als je de sokken van de snelste AMD's blaast dan mag dat ook wel wat kosten

Aunt bunny is coming to get me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:37

DJT

De Pentium M 740 is binnen, nu is het wachten op de CT-479 (besteld via Alternate.DE). Zodra alles binnen is zal ik mijn bevindingen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Bink
Ben erg benieuwd wat je haalt DJT! Welk moederbord ga je gebruiken?

en wat voor een koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:37

DJT

Vanmorgen om 09:05 ging de deurbel... De CT-479 die ik afgelopen vrijdag rond 16:30 in Duitsland had besteld werd bezorgd. _/-\o_

Mijn systeem:
Asus P4C800-E Dlx
Asus CT-479
Intel Pentium M 740
2 x 512 GEIL PC4000
Club3D Radeon X800XL
En natuurlijk de harde schijven enzo..

Dit alles gekoeld met behulp van een Innovatek XXK-set (waterkoeling zonder fans)

Installatie was vrij eenvoudig. Momenteel gebruik ik de bijgeleverde koeler van Asus tot er een passend watergekoeld blok is gearriveerd. De processor loopt op dit moment op 2250MHz (30% overclock) dmv de overclock optie in de bios van het mobo (10%, 20% of 30%). Ik ben al even aan het spelen geweest met verschillende FSB snelheden, helaas post hij niet meer op een FSB van boven de 190. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat hij op het standaard voltage draait. In de bios van dit mobo kan ik dit niet aanpassen. Ik ben aan het duimen voor een bios update van Asus waarmee dit wél kan. Eventueel zou ik het voltage zelf omhoog kunnen krijgen door de chip te modden of door een bios van een P4P800-SE op mijn mobo te flashen. Aangezien dit soort zaken toch een tikje riskant zijn hou ik het nog even op de huidige situatie.

Voor de 3DMark freaks onder ons: http://service.futuremark.com/compare?3dm05=873602

Vanavond heb ik een half uurtje Act of War gespeeld en moet zeggen dat het spel merkbaar soepeler loopt in vergelijking met mijn 'oude' processor (P4 Northwood 2,8@3,5). Hogere en ook stabielere framerate.

Zodra het waterblok binnen is ga ik wellicht nog wat experimenteren met hogere FSB snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Hee DJT, dat is echt supersnel geregeld ! Kost natuurlijk wel wat maar je kan wel al clocken ! Heb je als gespeeld met de multiplier in Windows ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das lekker snel ben benieuwd hoe hoog je komt met waterkoeling!!
Die dingen moet Intel gewoon op de desktop markt bregen, maar zijn slim zijn ze niet met hun domme P4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie dat er hele goede resultaten worden gehaald met deze processoren en niet verwonderlijk eigenlijk daar de nieuwe core 2 duo doorgeborduurd is op deze core.

Dit moederbord is ook goed bruikbaar voor de mobiles pricewatch: Asus N4L-VM DH, 945GM (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a, VGA) en redelijk betaalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 07:15:
Ik zie dat er hele goede resultaten worden gehaald met deze processoren en niet verwonderlijk eigenlijk daar de nieuwe core 2 duo doorgeborduurd is op deze core.

Dit moederbord is ook goed bruikbaar voor de mobiles pricewatch: Asus N4L-VM DH, 945GM (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a, VGA) en redelijk betaalbaar
[OC] Intel Pentium M overclock ervaringen deel II al gelezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 07:15:

De nieuwe moederborden met de Intel 945 Chipset zijn totaal niet geschikt om over te klokken,ik heb zelf de Asus en ik kom niet hoger dan 177Mhz(11Mhz overklok) met een T2600 maar ben wel tevreden over het bord.
Mijn M740,CT-479 & P4C800-E doet het een stuk beter 250Mhz is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit is wel een beetje een erg grote kick van een oud topic zeg :o

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.