Toon posts:

RAID + extra SATA HD > bios doet vreemd

Pagina: 1
Acties:
  • 486 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik heb een nieuwe hd aangeschafd en deze geïnstalleerd. Probleem is nu dat het opstarten voor
problemen zorgt. Mijn specs:

- mobo: asus P4C800 Deluxe
- P4 2,8hgz
- 2x 512mb hyperX
- 2x Maxtor SATA 160gb [als RAID]
deze zitten op SATA_RAID1 en 2
- 1x Maxtor SATA 200gb
deze zit op SATA1

Voordat ik die 3e HD had liep het systeem zonder problemen. Toen ik de 3e HD erop geprikt had
heb ik windows XPpro opnieuw geinstalleerd op de RAID schijf. Ik kon toen gewoon booten. En ik kon de nieuwe HD in windows gewoon beschrijven; deze functioneert dus.
Maar de volgende dag bleef mijn systeem hangen op dat asus-boot-screen (dat 'mooie' logo).
Ik heb toen de pc uit en aangezet, en vervolgens starte hij wel gewoon op. Maar toen ik hem vandaag
weer wou gebruiken kreeg ik de melding:

"reboot en select proper boot device
or insert boot media in selected boot device and press a key"

Terwijl ik in de BIOS gewoon mijn array als bootdevice heb geselecteerd. Ik kan wel booten vanaf een Floppy of CD, maar die array pakt hij dus niet. Ook niet wanneer ik de bios defaults terug zet, en dan de array als boot-device selecteer. De array wordt dus wel in BIOS herkent.
Zelfs wanneer ik de nieuwe HD los-koppel dan geeft hij nog steeds dezelfde foutmelding.

Ik kom der niet uit, WAT kan ik hier aan doen?

Verwijderd

Is het wel een Bootable-array (kun je instellen in je Raid-controller waar je ook de array hebt aangemaakt)?

Verwijderd

Topicstarter
bootable array? Ik heb niks aan die instellingen veranderd; hij heeft het een halfjaar zo gedaan. En in bios kan ik hem gewoon selecteren als boot-device. Ik kijk nu in die FastBuild Utility, maar ik zie aldaar geen optie om de array wel of niet bootable te zetten; ik ga er dan vanuit dat iedere array welke hierin aangemaakt wordt bootable moet zijn?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kijk maar eens bij de bootopties in je BIOS. Er zijn twee instellingen die goed moeten staan.

Tevens kun je dat logo uitschakelen, scheelt weer wat ergernis en je ziet tenminste wat er gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 21-03-2005 21:26 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
2 instellingen die goed moeten staan? De boot device priority? staat op:
1.Floppy
2.FT TX Ary 1
3. Sm-_NEC DVD_RW
maar als ik die volgorde verander, en die array op 1 zet, dan veranderd er nog niks; start hij nog niet op.
De andere instelling zijn de hard Disk drives? 1st = FT TX Ary 1 (dus de Raid array) en 2nd = 3M-Maxtor 6B200 (dus die nieuwe HD).
Moet aan 1 van deze beide instellingen iets veranderd worden dan?

Verwijderd

Bovenstaande is wel goed. Misschien BIOS even updaten dan?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

FT TX is de "oude array" dus een Promise controller? De andere is een andere onboard (in mijn geval VIA).

Als het goed is ingesteld zal eerst de mij onbekende onboard een melding geven van de nieuwe Maxtor en daarna komt de Promise melding met de RAID-array.

Mogelijk is het zo dat door de nieuwe installatie je MBR naar de knoppen is. In het meest lullige geval zit er een floppy in je drive.

Ik denk even na.

/me Welkom op GoT trouwens :) *

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 21-03-2005 21:45 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al 4 verschillende versies van de BIOS geprobeerd, eerst de nieuwste, en toen weer twee oudere versies. Ik heb nu maar weer de nieuwste terug gezet. Maar dat verbetert niks.
Een ander probleem is ook dat de pc vast loopt tijdens het opstarten van de BIOS. Nadat hij weergeeft: Checking NVRAM.. 1024MB OK. Blijft het beeld staan, en veranderd er niks, dit voorval gebeurt niet iedere keer bij het opstarten maar wel geregeld, een reboot verhelpt dit probleem meestal wel, maar lijkt me niet helemaal de juiste oplossing?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Serial ATA FAQ

RAID FAQ

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Zijn wat FAQ's die misschien een oplossing geven.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig zit der geen floppy in de drive :P. Het is inderdaad een Promise controller, het is een onboard 'ding'. mijn MBR naar de knoppen? punt 1, waar staat MBR voor. en punt2 ik heb de pc al enkele malen in windows gekregen, dus zoveel kan er dan toch niet naar de knoppen zijn?

Ik heb eerst al in de FAQ's en andere topics gezocht maar ik kon geen antwoord vinden op dit specifieke probleem :(

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 21:52 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

MBR = Master Boot Record oftwel dat deel van de HD waar de opstartgegevens te vinden zijn (simpel gezegd)

Heb helaas even een leeg hoofd want er kan nog iets anders aan de hand zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Guardian Angel op 21-03-2005 21:53 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
MBR kan toch nie stuk zijn; ik heb immers windows opnieuw geinstalleerd nadat de nieuw hd er in gekomen was. :)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Alles kan, van thee- tot melkkan.

Even pauze.

FAQ:
Kapotte bootsector in NT/2K/XP en daardoor Windows niet meer kunnen opstarten? Duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixmbr commando in.

[ Voor 63% gewijzigd door Guardian Angel op 21-03-2005 21:56 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Mocht die MBR naar den knoppen zijn; dan is het alsnog vreemd dat de bios vrolijk blijft hangen, lijkt mij.
Maar OK geniet van je pauze!

Ik heb ook de FIXMBR en FIXBOOT geprobeerd, maar dat verandert niks :(

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 22:16 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heeft niks met processors, mobo's en geheugen te maken.

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers dus :)

Verwijderd

Topicstarter
lijkt mij niet dat het iets met de CPU of het geheugen te maken heeft; het zal eerder een samenspel tussen mobo en de HD-configuratie zijn.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik heb het ook weleens gehad na een OC. Gewoon de RAID-array met dezelfde waarden opnieuw aangemaakt en problem solved.

Verder dan geheugen testen voeding testen, ALLES testen kom ik niet.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
hallo!

ik heb de pc nu opgestart met de bootdisks van partition magic; toen kwam ik er achter
dat de raid-array niet als active stond; ik heb deze active gezet, en toen kon ik wel van
de array booten; probleem is alleen dat ik windows opnieuw moest installeren.
Het schijnt nu allemaal weer te werken. Maar wat ik toch nog vreemd vond is dat de
pc bleef hangen tijdens het inladen van bios...
Iedereen bedankt voor het mee denken!
Pagina: 1