[Ubuntu] Wireless instellingen kopieren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:18
Beste Tweakers,

Na ongeveer een jaar kloten met mijn Cisco A/B/G CB21AKG Wirelesscard heb ik eindelijk draadloos internet op mijn laptop met het OS ubuntu.
Nou weet ik dat ubuntu een debian systeempje is, maar ik eigenlijk het echte pure debian draaien.
Ik heb eerder geprobeerd om mijn wireless card te laten werken onder het pure debian, maar dat was tevergeeft.
Is het mogelijk om de wireless configuratie van ubuntu over te zetten naar debian zodat ik onder debian gebruik kan maken van mijn draadloze netwerk?
Evt. zonder de kernel te recompilen en zonder anders zwaar gedoe..

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 12:51
Wat bedoel je met wireless configuratie?

Deze bestaat meestal uit meerdere onderdelen, te weten: kernel support, wireless-tools, eventueel instellingen voor pcmcia, instellingen voor je netwerk, instellingen voor je verbinding (essid, key e.d.) ... deze zul je allemaal mee moeten nemen, maar er is niets als een bestand wireless.conf waar het allemaal instaat.

[ Voor 13% gewijzigd door sebas op 21-03-2005 23:54 ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat heb je nu precies gedaan? Ubuntu geïnstalleerd, en daarna iets gedaan met "het echte pure Debian" (wat dat ook mag zijn?). Ubuntu = Debian, dus volgens mij heb je misschien wel teveel werk gedaan.

Onder Ubuntu kun je blijkbaar je wireless netwerk netjes in een grafisch menuutje instellen. En nu weet je niet waar de bijbehorende bestanden staan? Ik schat ergens in /etc, maar waar? Beetje lastig als je niet achter de knoppen zit. Ik zou een paar slimme find en grep commando's op /etc loslaten en zoeken naar "ESSID". Maar dat is redelijk basis Unix kennis, dus ik ben bang dat je daar eerst zelf naar mag zoeken (en lezen) hoe je dat doet.

En dan ga je er van uit de juiste modules op je systeem aanwezig zijn (in de juiste versie).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ubuntu en Debian zijn geen OS'en maar distributies. Linux is geen OS maar een kernel. Ga eerst eens wat meer lezen over het configureren van je netwerk interfaces onder GNU/Linux/Ubuntu. Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:18
Nou wat ik precies wil zeggen is:

Onder Debian krijg ik mijn wireless netwerkkaart niet aan de praat. (echt helemaal niet)
Onder Ubuntu werkt het meteen zonder wat in te stellen...

Hoe kan ik er nou voor zorgen dat het wel werkt onder debian?
De kernel van ubuntu gebruiken onder debian (of gaat dat niet?)
Evt. de modules van ubuntu kopieren naar debian zodat het wel werkt?
Er zal wel ergens een groot verschil tussen ubuntu en debian zitten, maar waar zit dat hem in, op de ene werkt het wel en de andere niet :S
Kernelversies kan het niet zijn toch, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je misschien je gebruikte documentatie tot nu toe kunnen posten. Ben zelf namelijk ook bezig met mijn wireless onder Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 10:12
Wat je volgens mij wel kan doen is in Debian een kernel compileren met een config bestand uit Ubuntu. Ubuntu is eigenlijk gewoon Debian SID.

Wat je dus kunt doen is het bestand '/boot/config-{versie-nummer-van-je-running-kernel}' copieren naar een floppy (of welk medium dan ook). Vervolgens kan je dit config bestand als basis gebruiken bij het compileren van een nieuwe kernel in debian.

Dit kan je doen door het 'config' bestand te copieren naar je kernel source directory (in Debian is dit meestal /usr/src/linux) en het bestand .config te noemen. Vervolgens kan je met het commando 'make oldconfig' de instellingen van je oude config overnemen in de nieuw te compileren kernel.

Doe maar ff een search op Debian en kernel compileren. Het kan niet zo zijn dat iets het in Ubuntu wel doet en in Debian (Sid of Etch) niet. Deze 2 distributies zijn namelijk bijna identiek.

Zo heb je in ieder geval dezelfde kernel-configuartie. Ik ben echter wel bang dat je de rest van je wireless lan handmatig zal moeten installeren (of je moet uit kunnen zoeken welke packages verantwoordelijk zijn voor je wireless lan en welke configuratie bestanden hierbij horen).

Veel succes
Pagina: 1