Op m'n werk heb ik de laatste tijd veel te maken met verschillende tabellen die min of meer dezelfde informatie bevatten, maar met andere namen. Ik query deze tabellen middels een union statement.
Voorbeeld:
Heeft iemand enig idee hoe ik dit oplos? Het gaat hier overigens om een Oracle omgeving. Ook heb ik geen rechten om een view aan te maken (geen ervaring mee maar ik heb het idee dat ik die hele union als view kan definieren zodat querien makkelijker gaat).
Voorbeeld:
code:
Op zicht werkt dit allemaal prima, alleen het order by deel kom ik niet uit. Ik kan in dit voorbeeld bijvoorbeeld niet 'order by id' gebruiken, dan geeft ie namelijk een foutmelding. Ik kan bv wel 'order by tabel1.nr' gebruiken, maar dan ordert ie dus die 2e tabel niet mee.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| ( select nr as id, naam as name, omschrijving as description from tabel1 ) union ( select nummer as id, achernaam as name, functie as description from tabel2 ) order by ??? |
Heeft iemand enig idee hoe ik dit oplos? Het gaat hier overigens om een Oracle omgeving. Ook heb ik geen rechten om een view aan te maken (geen ervaring mee maar ik heb het idee dat ik die hele union als view kan definieren zodat querien makkelijker gaat).
[ Voor 3% gewijzigd door Mike Jarod op 21-03-2005 19:43 ]