is zwart zwaarder dan wit.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-07 17:20
Hallo,

ik heb zitten denken over het volgende:

Wij zien wit omdat zwart alle kleuren afstoot.
Wij zien zwart omdat wit alle kleuren absorbeert.

Mijn 1ste vraag, wat word er dan bij zwart geabsorbeerd?

En mijn 2e vraag, Als er echt iets van massa geabsorbeerd word, is een witte auto dan theoretisch sneller dan een zwarte?

[ Voor 4% gewijzigd door ÜberWicked op 21-03-2005 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

Het is net andersom....

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-07 19:34

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Het is toch precies andersom? Wit reflecteerd alle kleuren en zwart absorbeerd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
ow shit, daar tijfwelde ik ook over.. maar iig, dan klopt de topictitel wel..

kzal de startpost ff omkeren dan

[ Voor 8% gewijzigd door ÜberWicked op 21-03-2005 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:31
is het niet zo dat wit juist alles weerkaatst, zwart alles absorbeert, en bv rood al het blauwe licht absorbeert zodat er rood overblijft?

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

eh.....licht<>massa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Zwart is zwaarder, want het bevat meer pigment, neemt meer energie op en de zwaarste objecten in het heelal zijn ook zwart (zwarte gaten). :P

Over fotonen en massa: http://www.natuurwetensch...News&file=article&sid=426

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 21-03-2005 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
licht bestaat toch uit fotonen? o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Jah... leg het licht eens op een weegschaal?! Maakt imho niks uit. Of het verschil is te verwaarlozen. Anders zouden alle F1 wagens wel zwart zijn.

[ Voor 57% gewijzigd door LoeiOrdinair op 21-03-2005 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

:+ Hoeveel pigment zit er dan wel niet in een zwart gat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
LoeiOrdinair schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:43:
Jah... leg het licht eens op een weegschaal?! Maakt imho niks uit. Anders zouden alle F1 wagens wel zwart zijn.
et zal mischien om een paar miljartste van een miljartste gram gaan, maar toch vroeg ik et me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Misschien is wit juist trager omdat dat alle licht weer afstoot...dus óók tegen de rijrichting in... (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
zwart absorbeerd geen licht, het zet het om in warmte...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:31
JHMvP schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:44:
:+ Hoeveel pigment zit er dan wel niet in een zwart gat!
Je zegt dit wel met een :+ , maar zwarte gaten bewijzen eigenlijk dat licht massa heeft.
Een zwart gat heeft zo'n grote zwaartekracht dat licht er niet aan kan ontsnappen, en zelfs erdoor 'opgeslokt' wordt.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

rac-on schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:46:
zwart absorbeerd geen licht, het zet het om in warmte...
Maar het bevat wel meer pigment.... Dus is het iets zwaarder...

[ Voor 7% gewijzigd door LoeiOrdinair op 21-03-2005 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-07 13:22

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ÜberWicked schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:39:
Mijn 1ste vraag, wat word er dan bij zwart geabsorbeerd?

En mijn 2e vraag, Als er echt iets van massa geabsorbeerd word, is een witte auto dan theoretisch sneller dan een zwarte?
1. Fotonen.
2. Nee, want zowel aan de voorkant als de achterkant wordt evenveel weerkaast. dat heft elkaar op.
offtopic:
een rode auto voelt sneller 8)

Uiteraard is dit effect te absoluut verwaarlozen, maar in theorie is het een interresant vraag.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Jah... leg het licht eens op een weegschaal?! Maakt imho niks uit. Of het verschil is te verwaarlozen. Anders zouden alle F1 wagens wel zwart zijn.
Natuurlijk heb je het over een compleet andere orde van grootte, maar er is wel degelijk een verschil. Overigens zou ik een F1 wagen wit maken als het verschil wat significanter zou zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ikmattie schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:46:
[...]

Je zegt dit wel met een :+ , maar zwarte gaten bewijzen eigenlijk dat licht massa heeft.
Een zwart gat heeft zo'n grote zwaartekracht dat licht er niet aan kan ontsnappen, en zelfs erdoor 'opgeslokt' wordt.
of de tijd-ruimte wordt verbogen, waardoor het licht wel rechtdoor gaat, maar het vlak waarover het zich beweegt niet meer recht is (denk aan een laken, aan 4 kanten vastgehouden met een zwaar voorwerp in het midden. Het laken buigt door en als je bijv een knikker recht over het laken rolt, zal het toch nooit de andere kant gaan bereiken.

En nu weer ontopic, bovenstaande discussie hoort niet in dit topic thuis ;)

@pigment, je hebt geen pigment nodig om een kleur te hebben, het kan ook door de samenstelling van het materiaal komen. Het is dus een materiaal dat een bepaalde massa heeft, niet een kleur?
De chemische samenstelling van een witte auto is anders dan die van een zwarte auto, en dus kan je de massa niet zomaar vergelijken..

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
offtopic:
F1 wagens moeten voldoen aan vastgesteld minimumgewicht: het zal eerder lonen bijv. lichtere zuigers te gebruiken icm. met (bijv.) iets zwaardere verf om aan die gewichtseis te voldoen.
En de verf/kleurstelling wordt sowieso grotendeels bepaald door de sponsors :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Een witte F1-wagen (zonder reclame dus) maakt je inderdaad in hoog tempo een flink stuk lichter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
leuk_he schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:48:
[...]

1. Fotonen.
2. Nee, want zowel aan de voorkant als de achterkant wordt evenveel weerkaast. dat heft elkaar op.
offtopic:
een rode auto voelt sneller 8)

Uiteraard is dit effect te absoluut verwaarlozen, maar in theorie is het een interresant vraag.
maar snachts rij je dus sneller dan overdags.. dat klopt dan wel weer.

En ik wou deze vraag gaan stellen in 'Overmorgen', die pagina van de telegraaf, maar dacht het eerst even hier te proberen.

Mischien dat ik et alsnog doe.. maar eerst ff kijken wat voor antwoorden men hier verzint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
rac-on schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:50:
[...]
De chemische samenstelling van een witte auto is anders dan die van een zwarte auto, en dus kan je de massa niet zomaar vergelijken..
Daar heb je gelijk in ja,

maar als je dan auto's neemt die in het donker, dus zonder lichtabsorptie, indentiek wegen.

Dan zou er in theorie overdags, met licht, verschil moeten zijn in gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03 07:26

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

Licht is zowel met golven te beschijven als met deeltjes: fotonen. Dit wordt dualiteit genoemd. In het geval waar we het nu over hebben, namelijk of licht massa heeft, of eigenlijk, of licht iets kan verplaatsen (dus impuls heeft) kijken we naar licht als deeltje.

1. De kleur van licht hangt af van de hoeveelheid energie van de fotonen. In het kleurenspectrum heeft rood heeft de minste hoeveelheid energie, violet het meest.
2. Wit is een combinatie van kleuren: in wit licht zitten fotonen uit het hele spectrum.
3. Zwart is geen kleur: zwart is het ontbreken van licht.
4. Er zijn twee soorten manieren om kleuren te krijgen: sommige voorwerpen, zoals de zon of een lamp, zenden hun eigen licht uit. De zon is geel omdat deze vooral gele fotonen uitzend.
5. Andere voorwerpen krijgen hun kleur omdat ze invallend licht reflecteren. De kleur die je ziet is de kleur die gereflecteerd wordt. De rest wordt geabsorbeerd.
6. Dus: een wit voorwerp reflecteert alles, een zwart voorwerp absorbeert alles.

We willen nu weten of een witte auto theoretisch sneller is dan een zwarte. Voor deze vraag moeten we kijken naar "impuls". Dit is de maat die bepaald wat er met energie en snelheid gebeurd als twee voorwerpen botsen.

Laten we eerst kijken naar een voorwerp dat van een kant wordt belicht.

Als een foton op een zwart voorwerp botst wordt deze geabsorbeerd. Als we even warmte vergeten zal alle energie van die foton door het voorwerp worden overgenomen als snelheid. De nieuwe snelheid hangt natuurlijk af van de hoeveelheid energie van het foton en de massa van het voorwerp. De impuls van het voorwerp neemt met a kgm/s toe.

Als een foton op een wit voorwerp botst wordt deze releflecteerd. De wet van behoudt van impuls leert ons het volgende: de foton draait in het ideale geval (een zogenaamde elastische botsing) 180 graden van richting. Als zijn impuls eerst a kgm/s was, zal zijn impuls daarna -a kgm/s zijn (hij is namelijk van richting veranderd). Het verschil in impuls voor het foton is -2*a kgm/s. Aangezien impuls behouden moet blijven zal ook de impuls voor het voorwerp 2*a kgm/s toenemen.

Resultaat: een wit voorwerp zal sneller gaan dan een zwart voorwerp. Hiervoor bestaan ook leuke proefjes met een molentje waarvan de wieken aan de ene kant zwart zijn en aan de andere kant wit. Je ziet dat de witte wieken van de lichtbron afdraaien.

In het geval van een auto wordt het natuurlijk complexer, maar dit is het algemene idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

PhysicsRules schreef op maandag 21 maart 2005 @ 16:15:
Resultaat: een wit voorwerp zal sneller gaan dan een zwart voorwerp. Hiervoor bestaan ook leuke proefjes met een molentje waarvan de wieken aan de ene kant zwart zijn en aan de andere kant wit. Je ziet dat de witte wieken van de lichtbron afdraaien.
[ongeletterde modus AAN]
Ik dacht dat het draaien van dat molentje alles te maken had met warmte (zeer lokale hogeluchtdrukgebiedjes duwen de ZWARTE vlakjes voort)... :?
[ongeletterde modus UIT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
heeft et toch nog zon invloed om een molentje te kunnen laten draaien?

ik dacht dat et echt om minimalistische getallen zou gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Het molentje werkt zéker, ik heb het zelf gezien! Maar dat heeft m.i. dus te maken met het verschil in druk als gevolg van warmteontwikkeling....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

JHMvP schreef op maandag 21 maart 2005 @ 16:31:
[...]

[ongeletterde modus AAN]
Ik dacht dat het draaien van dat molentje alles te maken had met warmte (zeer lokale hogeluchtdrukgebiedjes duwen de ZWARTE vlakjes voort)... :?
[ongeletterde modus UIT]
Net niet, die molentjes werken meestal alleen in een (bijna) vacuum. ;)

De reden daarvoor is dat de "fotonkrachten" zo klein zijn dat de luchtmoleculen de beweging zouden verhinderen. De wrijving opgewekt door de lucht is te hoog.

Linkje d'r bij. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verbal Kint op 21-03-2005 16:46 ]

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Sorry...het is al een paar jaar geleden dat ik dergelijke molentjes bij een glasblazersmuseum in Monschau heb gezien, en ik ben natuurlijk al over de dertig. Toch weet ik bij na zeker te stellen dat de ZWARTE vlakjes van de lichtbron wegdraaiden!

Heb je ook een pic van zo'n molentje? En hoe heet zo'n ding in wetenschappelijke kringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

JHMvP schreef op maandag 21 maart 2005 @ 16:47:
Sorry...het is al een paar jaar geleden dat ik dergelijke molentjes bij een glasblazersmuseum in Monschau heb gezien, en ik ben natuurlijk al over de dertig. Toch weet ik bij na zeker te stellen dat de ZWARTE vlakjes van de lichtbron wegdraaiden!

Heb je ook een pic van zo'n molentje? En hoe heet zo'n ding in wetenschappelijke kringen?
Zie mijn linkje, staat ook een animatie bij. Het principe is voor het eerst grondig onderzocht door Crookes.

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:46

Dido

heforshe

Verbal Kint schreef op maandag 21 maart 2005 @ 16:43:

De reden daarvoor is dat de "fotonkrachten" zo klein zijn dat de luchtmoleculen de beweging zouden verhinderen. De wrijving opgewekt door de lucht is te hoog.

Volgens je eigen linkje is ook jouw uitleg fout :)
Volgens datzelfde linkje is de uitleg van JHMvP een van de meest gangbare, maar helaas ook niet de juiste :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Ook in de animatie draaien de zwarte vlakjes van het licht af maar het verhaal was duidelijk...als de ZWARTE vlakjes wegdraaien dan is de bol niet perfect vacuum en draait het molentje door de luchtdrukverschillen. Als er WEL een perfect vacuum is dan is er geen luchtdrukverschil meer en draait het molentje met de ZILVEREN vlakken van het licht af als gevolg van botsingen door lichtdeeltjes... Pfieuw! Weer veel geleerd vandaag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Dido schreef op maandag 21 maart 2005 @ 17:00:
[...]

Volgens je eigen linkje is ook jouw uitleg fout :)
Volgens datzelfde linkje is de uitleg van JHMvP een van de meest gangbare, maar helaas ook niet de juiste :P
Ik was al bang dat iemand mij op "klok klepel" zou gaan wijzen. :X

En dus zal ik meteen maar toegeven dat ik ook niet precies weet hoe de vork in de steel zit, maar ik wist wel dat het niet door temperatuursverschillen kwam. Vandaar een linkje er bij gezocht.
JHMvP schreef op maandag 21 maart 2005 @ 17:04:
Ook in de animatie draaien de zwarte vlakjes van het licht af maar het verhaal was duidelijk...als de ZWARTE vlakjes wegdraaien dan is de bol niet perfect vacuum en draait het molentje door de luchtdrukverschillen. Als er WEL een perfect vacuum is dan is er geen luchtdrukverschil meer en draait het molentje met de ZILVEREN vlakken van het licht af als gevolg van botsingen door lichtdeeltjes... Pfieuw! Weer veel geleerd vandaag...
Fantastisch! Iedereen heeft gelijk. ;) :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verbal Kint op 21-03-2005 17:06 ]

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Het linkje legt BEIDE draairichtingen uit!

Neemt niet weg dat op deze planeet het effect van kleurverschil door LUCHT aanzienlijk kan zijn en die van LICHT zéééééér klein.

[ Voor 62% gewijzigd door JHMvP op 21-03-2005 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
nu is je verhaal wel leuk PhysicsRules, maar volgens mij beantwoordt niet direct de vraag van de TS, hij heeft het over het gewicht, niet over de verplaatsing. of komt dit op hetzelfde neer?
Wel kun je imho uit je verhaal concluderen, dat omdat zwart de energie van het licht absorbeert, en wit niet zwart idd zwaarder is dan wit, en dit is wel de TS zijn precieze vraag :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:46

Dido

heforshe

JHMvP schreef op maandag 21 maart 2005 @ 17:05:
Het linkje legt BEIDE draairichtingen uit!
Leuk stukje rekenwerk: de druk berekenen waarbij het molentje stilstaat :+

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
ok, dus iets word meer versnelt door iets wat afgestoot word, dan iets wat geabsorbeerd word.

dus wit licht, word meer versnelt door de afstoting, en neemt de massa van het licht niet op, dus is op 2 manieren sneller dan zwart, doordat het geen massa opneemt (dus lichter blijft) en doordat het afgekaatst word (waardoor meer snelheidswinst).

toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120557

Anoniem: 44568 schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:42:
Zwart is zwaarder, want het bevat meer pigment, neemt meer energie op en de zwaarste objecten in het heelal zijn ook zwart (zwarte gaten). :P
Mijn witte muur bevat anders behoorlijk wat pigment hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-06 15:47
Zwarte gaten zijn zwart omdat ze zo'n sterke aantrekkingskracht dat ze ook licht naar zich toe trekken afaik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Zwart is zwaarder, want het bevat meer pigment,
Het meest voorkomende witte pigment (titaniumoxide), dat bijvoorbeeld in witte latexverf zit, is zwaarder dan het bijvoorbeeld zwarte Norit, dat volledig uit koolstof bestaat. De dichtheid van verf is ook groter dan die van latex, dus ik maak me sterk dat witte verf meer pigment bevat dan zwarte koolstof. Zou je daar verf mee kleuren, dan bevat die ook minder pigment.

Maargoed, zeggen dat je 'wit' ziet omdat zwart alle kleuren absorbeert is overbodig en onduidelijk. Wat je ziet is wat door het voorwerp wordt gereflecteerd en op je oog terechtkomt. Je ziet groen omdat het alleen licht in een golflengtegebied reflecteert dat bij ons de indruk 'groen' teweeg brengt. Je kan wel zeggen dat dat 'ook' komt doordat er geen fotonen die bij ons 'blauwe' en 'rode' indrukken teweeg brengen aankomen op je oog, maar dat is net zo'n relevante voorwaarde als zeggen dat het 'ook' komt doordat je niet net moet niezen waardoor je ogen dichtgaan, er niet net een enorme splinter in je oog terecht is gekomen en dat het 'ook' komt doordat je uberhaupt ogen hebt.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 18-06 11:36
Verbal Kint schreef op maandag 21 maart 2005 @ 16:43:
[...]

Eh, nu post je linkje waarin uitgelegd staat dat je 't verkeerd hebt (en de originele vorm correct was). Het is inderdaad een lokale warmteafgifte die een lokale luchtdruk opwekt.
verrek, pagina 2

[ Voor 5% gewijzigd door MSalters op 21-03-2005 19:59 ]

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124325

. . . .
4. Er zijn twee soorten manieren om kleuren te krijgen: sommige voorwerpen, zoals de zon of een lamp, zenden hun eigen licht uit. De zon is geel omdat deze vooral gele fotonen uitzend.
. . . .
Als een foton op een wit voorwerp botst wordt deze releflecteerd. De wet van behoudt van impuls leert ons het volgende: de foton draait in het ideale geval (een zogenaamde elastische botsing) 180 graden van richting. Als zijn impuls eerst a kgm/s was, zal zijn impuls daarna -a kgm/s zijn (hij is namelijk van richting veranderd). Het verschil in impuls voor het foton is -2*a kgm/s. Aangezien impuls behouden moet blijven zal ook de impuls voor het voorwerp 2*a kgm/s toenemen.

1. Als de zon geel licht uitstraalt hoe komt het dan dat met 100% (diffuus) reflectie(sneeuw) dit licht nagenoeg wit is?. . . . Wit licht is bij definitie het licht van de zon (zonder filters van de atmosfeer dacht ik). Op een heldere dag lijkt dit licht nagenoeg wit als de zon loodrecht op het aardoppervlak schijnt. Vlak voor zonsondergang is het roodachtig . . . sneeuw op de evenaar is dus 'witter' dan sneeuw op de polen.

Even terzijde: als je een perfectie spiegel neemt ziet deze er doorgaans niet wit uit: dit is alleen zo als het virtuele beeld dat je er in ziet wit is en de hele spiegel vult. Als je over witte verf praat is het net zo als met sneeuw: het licht wordt diffuus weerkaatst en een klein deel wordt geabsorbeerd. . .witte verf of een spierwit laken worden ook warm in de zon!

2) Als licht op een 'witte' auto weerkaatst is het niet bij voorbaat zo dat de impuls toeneemt. Het is uiteraard afhankelijk van de rijrichting van het 'witte' oppervlak. De impuls kan netzo goed afnemen.

Nog even iets anders ter zijde: als je in het pikkedonker midden in de nacht je hoofd onder de bedlakens steekt en je kijkt om je heen, dan is het bedelaken zwart, ook als het een 'wit' laken is. De kleur van een object heeft derhalve alleen betekenis als er licht op valt. Als je een object dat in het daglicht blauw is in het pikkedonker onder de dekens plaatst is het niet een blauw object maar een zwart object. Veel mensen zouden durven wedden dat je vanwege het gebrek aan licht het blauw niet kan zien! In jet donker bestaat blauw niet!

Betreffende het molentje dat in zonlicht gaat draaien is het net andersom dan de meeste mensen denken:

Op het glimmede vlak wordt een foton weerkaats en de impulsverandering is dus haast 2a als het inkomend foton a als impuls heeft. Op het zwarte vlak wordt de foton haast 100% geabsorbeerd en de verandering in impuls is dus maar haast a. Veel mensen denken dat het hiermee ophoudt en dat daarom het glimmende vaantje van de zon wegdraait. FOUT.

Het zwarte vlak (een soort oxide laag dat een laag thermisch geleidingsvermogen heeft) wordt heet en het glimmende vlak blijft relatief koud. Het hete zwarte vlak veroorzaakt een natuurlijke lucht convectie. . .de lucht aan het 'zwarte' oppervlak wordt heet, expandeert en stijgt. Dit proces zuigt 'koude' lucht aan en dit warmt op en expandeert ook. Deze expansie veroorzaakt een plaatselijke hogere luchtdruk dan op de koudere achterzijde en daardoor gaat het zwarte vaantje van de zon wegdraaien. Net andersom dan wat je dacht. Het impuls-argument is wel juist, maar in verhouding niet waarneembaar op de schaal van het molentje. . .de frictie in de lager zou genoeg zijn om het molentje stil te laten staan van alleen het netto impulsverschil van 2a-a=a* voor de 2 vaantjes dat loodrecht op het zonlicht staan. Het luchtdrukverschil is een relatief grootschalig fenomeen in vergelijking met foton weerkaatsing.

Het molentje is in feite een eenvoudige Expansie Gasturbine dat zich gedraagt als een conventionele Heat Engine waarvoor de Carnot Efficientie gebruikt kan worden om de theoretische maximale efficiëntie te berekenen.

* Met deze beschouwing: Netto Impuls = 2a-a=a wordt weggelaten dat het hete zwarte oppervlak ook nog thermische straling uitzend (black body radiation). De netto fotonaandrijfimpulse zou derhalve nog veel minder zijn dan a in het Impulse Argument. De black body radiation zou dus de luchtdrukaandrijving helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ÜberWicked
Anoniem: 124325 schreef op maandag 21 maart 2005 @ 20:22:
[...]

1. Als de zon geel licht uitstraalt hoe komt het dan dat met 100% (diffuus) reflectie(sneeuw) dit licht nagenoeg wit is?. . . . Wit licht is bij definitie het licht van de zon (zonder filters van de atmosfeer dacht ik). Op een heldere dag lijkt dit licht nagenoeg wit als de zon loodrecht op het aardoppervlak schijnt. Vlak voor zonsondergang is het roodachtig . . . sneeuw op de evenaar is dus 'witter' dan sneeuw op de polen.
oow laat maar.. je zei al zonder filters van de atmosfeer

[ Voor 17% gewijzigd door ÜberWicked op 21-03-2005 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

[...]

Onze zon is een ster van spectraaltype g2 , zie afbeelding, behoorlijk geel dus ;) wat niet inhoudt dat de zon alleen geel licht uitzendt, maar dat er zich een piek vertoont bij de gele golflengten en we ons even beperken tot zichtbaar licht).
Afbeeldingslocatie: http://www.infovis.net/images/Herzsprung-Russell.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door blobber op 21-03-2005 23:20 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

Het valt me op dat het voor sommige mensen lastig is om vragen van mensen die weinig verstand van natuurkunde hebben op dat niveau uit te leggen. Natuurlijk weet ik dat het allemaal een hoop ingewikkelder is, maar daar heeft de TS geen ene kloot aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41

In het geval van een auto wordt het natuurlijk complexer, maar dit is het algemene idee.
In een radiometer(zo heten die dingen geloof ik) heerscht een onderdruk zodat ie makkelijk draait. Het molentje weegt nog geen gram oid.

In het geval van een auto zijn deze krachten zoo miniscuul tov de massa en lucht weerstand, dat het nauwelijks uitmaakt qua snelheid. In het ideale geval is een witte auto met het licht van achter sneller.....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Hmmm...vacuum houdt toch impliciet ONDERdruk in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113297

PhysicsRules schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 07:50:
[...]

Het valt me op dat het voor sommige mensen lastig is om vragen van mensen die weinig verstand van natuurkunde hebben op dat niveau uit te leggen. Natuurlijk weet ik dat het allemaal een hoop ingewikkelder is, maar daar heeft de TS geen ene kloot aan.
dit is een glasheldere verklaring van v2 vind ik, dat moet toch wel duidelijk zijn voor de ts. ik ben wel niet akkoord met puntje 2, mij lijkt het dat de impuls door lichtinval op een wit oppervlak altijd toeneemt, onafhankelijk van de rijrichting, maar goed, ik ben maar een leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

JHMvP schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 12:44:
Hmmm...vacuum houdt toch impliciet ONDERdruk in?
Niet direct. In een normaal* vacuum is er geen druk door botsingen van deeltjes met massa. Maar als er aan de andere kant van het plaatje ook een normaal* vacuum heerst, is er aan deze kant geen 'onderdruk', het woord onderdruk impliceert dat er aan de andere kant van het wandje meer druk is :)

In een normaal* vacuum kan er nog wel druk zijn; stralingsdruk. Daardoor kan er dus in een situatie die men vacuüm noemt toch een 'overdruk' zijn, als er aan de ene kant meer stralingsdruk is dan aan de andere kant.

* Ik bedoel met een 'normaal' vacuum een ruimte zonder deeltjes met massa, maar niet persé zonder straling (ik weet niet of daar nog speciale termen voor zijn, maar moet duidelijk zijn zo :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 18-06 11:36
[...]
1. Als de zon geel licht uitstraalt hoe komt het dan dat met 100% (diffuus) reflectie(sneeuw) dit licht nagenoeg wit is?.
Geel is een feit. Wit een opinie.

Serieus: Geel is een naam voor golflengte(bereik). Wit zowel een naam voor een spectrum waarin de bijdragen van verschillende golflengtes subjectief gelijk zijn, als de naam voor ~0% absorptie in het zichtbare spectrum (ook subjectief). Gelijk kan verder in termen van energie of aantallen fotonen zijn, of in termen van menselijke waarneming.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51614

Suepahfly schreef op maandag 21 maart 2005 @ 17:18:
[...]

Zwarte gaten zijn zwart omdat ze zo'n sterke aantrekkingskracht dat ze ook licht naar zich toe trekken afaik
Door hun enorme massa hebben ze inderdaad zo'n enorme zwaartekracht (groter dan de lichtsnelheid, dus) dat ze zelfs licht aan gaan zuigen, wat bewijst dat licht massa heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

blobber schreef op maandag 21 maart 2005 @ 23:16:
[...]

Onze zon is een ster van spectraaltype g2 , zie afbeelding, behoorlijk geel dus ;) wat niet inhoudt dat de zon alleen geel licht uitzendt, maar dat er zich een piek vertoont bij de gele golflengten en we ons even beperken tot zichtbaar licht).
[afbeelding]
Hmmm. . . .Hier klopt iets niet. Rood kan wel de naam zijn voor de kleur van reuzensterren maar dit is niet in verhouding met de temperatuurkleuren op aarde. . .2000 K is behoorlijk ligt geel . . . zeg maar haast wit. . .maar zeker niet rood. De kleur van sneew lijkt me zeker niet geel, maar goed, in de zin van sterrenkleuren zijn de kleuren dus anders dan hoe we gewend zijn kleuren te zien.

Ik heb het gevoel dat appels eigenlijk peren zijn. :?

De verklaring van MSalters schijnt wat licht op het onderwerp kleur te schijnen. . .maar welke kleur dat licht heeft is even onduidelijk 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 124325 op 23-03-2005 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

Anoniem: 124325 schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 02:35:
[...]

Hmmm. . . .Hier klopt iets niet. Rood kan wel de naam zijn voor de kleur van reuzensterren maar dit is niet in verhouding met de temperatuurkleuren op aarde. . .2000 K is behoorlijk ligt geel . . . zeg maar haast wit. . .maar zeker niet rood. De kleur van sneew lijkt me zeker niet geel, maar goed, in de zin van sterrenkleuren zijn de kleuren dus anders dan hoe we gewend zijn kleuren te zien.
Het verband tussen kleur en temperatuur heeft te maken met op welke golflengte bij een bepaalde temperatuur het meest wordt uitgezonden. Dit geldt net zo goed voor een vlam: een blauwe vlam is heter dan een gele. Voor de meet theoretisch onderlegden: dit verband is de Wet van Planck. Op deze website is trouwens een schat aan wetenschappelijke informatie te vinden.

Wat betreft die sterren, als ik het me goed herinner wordt de kleur van een ster niet alleen door de temperatuur van het oppervlak bepaald maar ook door de temperatuur van een wat lager liggende laag. Het oppervlak filtert juist weer een deel uit. Maar hier kan een sterrenkundige waarschijnlijk meer zinnigs over zeggen.
De verklaring van MSalters schijnt wat licht op het onderwerp kleur te schijnen. . .maar welke kleur dat licht heeft is even onduidelijk 8)
Tja, als je een 8) zonnebril opzet is het inderdaad onduidelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120557

1. Als de zon geel licht uitstraalt hoe komt het dan dat met 100% (diffuus) reflectie(sneeuw) dit licht nagenoeg wit is?. . . .
Onze hersenen maken van omgevingslicht de standaard die we kennen als wit. In een met gloeilampen verlichte ruimte leef je ook in de veronderstelling dat het licht om je heen wit is, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121118

[...]
Betreffende het molentje dat in zonlicht gaat draaien is het net andersom dan de meeste mensen denken:

Op het glimmede vlak wordt een foton weerkaats en de impulsverandering is dus haast 2a als het .... [blablablabla] ....rukverschil is een relatief grootschalig fenomeen in vergelijking met foton weerkaatsing.

Het molentje is in feite een eenvoudige Expansie Gasturbine dat zich gedraagt als een conventionele Heat Engine waarvoor de Carnot Efficientie gebruikt kan worden om de theoretische maximale efficiëntie te berekenen.

* Met deze beschouwing: Netto Impuls = 2a-a=a wordt weggelaten dat het hete zwarte oppervlak ook nog thermische straling uitzend (black body radiation). De netto fotonaandrijfimpulse zou derhalve nog veel minder zijn dan a in het Impulse Argument. De black body radiation zou dus de luchtdrukaandrijving helpen!
Hard schreeuwen dat iedereen het fout heeft en dat vervolgens het verkeerd uitleggen. En een meneer heeft eerder in dit topic nog wel zo'n informatieve link aangereikt....

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 121118 op 23-03-2005 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121118 schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 16:45:
[...]

Hard schreeuwen dat iedereen het fout heeft en dat vervolgens het verkeerd uitleggen. En een meneer heeft eerder in dit topic nog wel zo'n informatieve link aangereikt....
Ten opzichte van deze zogenaamde informatieve link heb ik even de volgende delen er uitgelicht:
To understand why these common explanations are wrong think first of a simpler set-up in which a tube of gas is kept hot at one end and cool at the other. If the gas behaves according to the ideal gas laws with isotropic pressure, it will settle into a steady state with a temperature gradient along the tube. The pressure will be the same throughout otherwise net forces would disturb the gas. The density would vary inversely to temperature along the tube. There will be a flow of heat from the hot end to the other but the force on both ends will be the same because the pressure is equal. Any mechanism you might conjecture that would give a stronger force on the hot end than on the cool end with no tangential forces along the length of the tube cannot be correct since otherwise there would be a net force on the tube with no opposite reaction. The radiometer is a little more complex but the same principle should apply. No net force can be generated by normal forces on the faces of the vanes because pressure would quickly equalise to a steady state with just a flow of heat through the gas.
Dit argument is juist omdat er in deze voorstelling van zaken geen netto massastroom bestaat; niet verticaal noch horizontaal. Warmtetransport geschiedt vanwege het temperatuurverschil door middel van moleculaire botsingen in de hoge temperatuur regio welke per deeltje meer kinetische energie hebben dan in de lage temperatuur regio en vanwege de hogere massadichtheid met minder energie op elkaar botsen. Hierdoor ontstaat een mechanisch evenwicht in het gas terwijl warmtetransport continu plaatsvindt . . . net zoals dit zou gebeuren in een metalen staaf met verschillende temperaturen aan de uiteinden
. . . One last incorrect explanation which is sometimes given is that the heating sets up convection currents with a horizontal component that turns the vanes. Sorry, wrong again. The effect cannot be explained this way.
Ook dit wegwuiven is correct. . . maar deze verklaring heeft geen betrekking op het expansieturbine principe dat ik genoemd heb.. . . je kan trouwens in dat verhaal lezen dat er niet beweerd wordt dat er geen convectiestroming zou zijn ontstaan. . . . Als er louter een verticale convectie wordt beschouwd geeft dat op zich geen horizontaal stromingscomponent en kan daardoor een verticaal vaantje niet in beweging brengen. In deze zin is het bovengenoemde wegwuiven volkomen terecht.

Indien de vaantjes niet verticaal zouden zijn gemonteerd zou de convectiestroom zonder meer een kracht op de vaantjes uitoefenen en afhankelijk van de aandrijvende kracht van de door hitte opgewekte gas stroming zou dit het molentje in een willekeurige richting kunnen laten draaien. Dit zou het een Windmolen maken.

Maar voor het molentje in het geding zijn de vaantjes in principe perfect verticaal. . . .in de praktijk zou door onjuiste fabricage de vaantjes scheef kunnen zitten en kan er de oorzaak van zijn dat sommige mensen de glimmende zijde van het licht weg hebben zien bewegen. . . .ook als je het molentje scheef zet zou de conventie stroming het windmolen effect kunnen veroorzaken.

Maar dat allemaal terzijde: als het vaantje perfect verticaal staat en de opwarming aan de zwarte zijde duidelijk een hogere temperatuur aldaar veroorzaakt. . .door gebruik van een laagje materiaal met slechte warmtegeleidende eigenschappen. . . ontstaat er aanvankelijk een louter verticale convectiestroming welke het vaantje niet kan laten draaien. Deze stroming is aan beide zijden gelijk zolang het molentje nog niet draait. Als je nu de stroming vanuit een vloeistof-dynamisch oogpunt bekijkt veroorzaakt de opwarming van het gas aan de hete zwarte zijde een expansiedruk welke onomstotelijk hoger is dan de expansiedruk aan de koude verzilverde zijde( de verzilverde zijde is ook warmer dan het van onder aangevoerde gas en expandeert daar ook!). Deze onbalans van krachten staat onomstotelijk vast vanwege het temperatuurverschil tussen de zwarte en de verzilverde zijde. Het expansieturbine effect is aanwezig en daar is niet aan te ontkomen. Gezien het een aandrijfkracht veroorzaakt welke in de zelfde richting werkt als de Reynold's moleculaire thermische diffusiestroming maakt dit het alleen maar gemakkelijker om het molentje aan het draaien te zetten.

In de tijd van Reynold’s was de theorie van expansie gasturbines niet of nauwelijks ontwikkeld en deze uitleg van een wezenlijk aanwezige aandrijfkracht lag destijds niet voor de hand. Het feit dat Reynold’s een functionele verklaring kon geven sluit andere aanwezige processen niet uit.

Ik wil nog even terloops opmerken dat mijn verklaring van thermisch aangedreven dynamische expansiedruk proces op de molenvaantjes op een exacte wijze door NASA wetenschappers is aangewend om een ruimteschip lancering methode te ontwikkelen. Dit expansieaandrijfmechanisme is met een model reeds gedemonstreerd: met een pulslaser wordt een energiestoot op een 'vaantje' afgevuurd waardoor er een volume lucht snel wordt verhit waardoor de lucht 'explodeert' en de expansiedruk het vaantje lanceert. Dit is eenvoudigweg een extreme vorm van de netto expansiedruk welke vanwege zonlicht en differentiële verhitting voor het betreffende molentje van toepassing is.

Uiteraard is er voor een bepaalde uitvoering van het besproken molentje een optimale combinatie van alle elementen en dimensies welke in de constructie gebruikt worden. De hoeveelheid energie welke geleverd wordt door het invallende licht om het molentje een maximale draaisnelheid te geven is uiteraard ook van belang. Je kan er dan gif op innemen dat als je de gasdruk gaat verhogen er een punt komt waar de convectiestroming vanwege lagerfrictie (hoge viscositeit van het gas dat op een gegeven moment een vloeistof wordt), gas stromingsweerstand op de vaantjes en de hoge massa van het gas aan de verzilverde zijde welke door de vaantjes verplaats moet worden, dan zal het vaantje op een bepaald punt stil gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

:? :Z

[ongeletterden modus]
Ook even rekening houden met de non-Einsteins (like me) onder ons die achterdochtig worden van alle waarheden die niet binnen vijf regels zijn uit te leggen!

Of lichtere kleur wel of niet lichter maakt zijn we inmiddels uit. Maar hoe werkt dat molentje nou?
[/ongeletterden modus]

[ Voor 4% gewijzigd door JHMvP op 24-03-2005 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

Had zelf ook nog nooit van het warmteeffect gehoord, Vortex2 dank voor de uitleg :). Ik zal proberen het samen te vatten. Vortex2: dit is kort door de bocht, maar hopelijk wel helder voor een "ongeletterde".

Wit weerkaatst fotonen, zwart neemt het op. Resultaat: zwart oppervlak wordt warmer.
Als gevolg hiervan wordt de lucht aan de zwarte kant van de molenwiekjes warmer. De warme lucht zet uit, en duwt daarom tegen de zwarte kant aan. De zwarte kant draait weg van het licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Geweldig!
En dit is ONafhankelijk van een eventueel vacuum? In eerdere postings hadden we namelijk al min of meer de conclusie getrokken dat normaliter inderdaad de zwarte vlakjes zouden wegdraaien van het licht (warmte en luchtdrukverschillen > botsingen deeltjes) maar dat in vacuum de zilveren vlakjes zouden wegdraaien (geen lucht dus alléén botsingen van deeltjes)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

JHMvP schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:25:
Geweldig!
En dit is ONafhankelijk van een eventueel vacuum? In eerdere postings hadden we namelijk al min of meer de conclusie getrokken dat normaliter inderdaad de zwarte vlakjes zouden wegdraaien van het licht (warmte en luchtdrukverschillen > botsingen deeltjes) maar dat in vacuum de zilveren vlakjes zouden wegdraaien (geen lucht dus alléén botsingen van deeltjes)!
Zoals je zelf al aangeeft, natuurlijk is de "luchtdruk verklaring" wél afhankelijk van een niet-vacuum. Waar moet anders die luchtdruk vandaan komen?

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

[Confusion]: Het bericht waar deze post een reactie op was is verwijderd.

[ Voor 79% gewijzigd door Confusion op 24-03-2005 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Nou dat weet ik niet... Licht wordt beschreven als trillingen en/of als fotonen. Fotonen zijn eigenlijk energie pakketjes en Newtons wet E = mc2 zegt dat energie in massa omgezet kan worden.
Misschien dat er aan licht dus wel een massa is toe te kennen en in dat geval zou zwart zwaarder zijn dan wit omdat zwart alle licht absorbeerd.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

Andre-85 schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 17:35:
[...]

Nou dat weet ik niet... Licht wordt beschreven als trillingen en/of als fotonen. Fotonen zijn eigenlijk energie pakketjes en Newtons wet E = mc2 zegt dat energie in massa omgezet kan worden.
Nee, dat niet. Licht heeft geen massa. En als de energie van licht op een of andere manier in massa wordt omgezet, dan is het geen licht meer, maar een ander soort deeltje.

Om de middelbare school wordt impuls geassocieerd met massa: p=m*v. Dit is echter niet de enige manier om impuls uit te drukken. Voor licht geldt namelijk dat p=E/c (is allebei kg*m/s). Impuls kun je namelijk zien als een grootheid die bepaalt hoeveel energie je nodig hebt om een voorwerp (of deeltje) een bepaalde snelheid te geven. Daarmee is Impuls dus de snelheidsafgeleide van Energie. (Zie maar: E=1/2mv^2 en p=dE/Dv=m*v).

Voor voorwerpen met massa betekent dit simpelweg dat hoe zwaarder je voorwerp is, hoe meer energie je nodig hebt om deze een bepaalde snelheid te geven. Voor licht gaat dit echter niet op: licht heeft een vaste snelheid en geen massa. Voor licht geldt p=E/c, dus elke toename van energie geeft gewoon meer impuls. Een hoogenergetisch foton heeft dus meer impuls dan een foton met weinig energie. En deze impuls gedraagt zich net als de impuls van deeltjes met massa. Als het foton geabsorbeerd wordt, wordt de impuls overgedragen, en zal dus een bepaalde, minieme, snelheid genereren.
Misschien dat er aan licht dus wel een massa is toe te kennen en in dat geval zou zwart zwaarder zijn dan wit omdat zwart alle licht absorbeerd.
Bijna goed dus, je kan dan geen massa toekennen aan licht, maar wel impuls, en dat is in dit geval waar het om gaat.

Massa boeit niet, snelheid ook niet echt. Impuls wel. Een kogel die wordt afgeschoten is veel gevaarlijker dan een stilstaande hunnebed. Andersom is een hunnebed al gevaarlijk als deze met 5km/h beweegt, terwijl een kogeltje met die snelheid je niets doet.

[ Voor 19% gewijzigd door PhysicsRules op 24-03-2005 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

PhysicsRules schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 23:29:

Massa boeit niet, snelheid ook niet echt. Impuls wel. Een kogel die wordt afgeschoten is veel gevaarlijker dan een stilstaande hunNebed. Andersom is een hunnebed al gevaarlijk als deze met 5km/h beweegt, terwijl een kogeltje met die snelheid je niets doet.
Geweldig! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhysicsRules

PhysicsRules

Ik heb mijn molentje bij mijn ouders nog eens bekeken. Zwart draait inderdaad weg van het licht. Bovendien komt het ding na een tijdje tot stilstand, wat ervoor pleit dat het een warmteëffect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Mooi! Hoewel ongeletterd werkt het spul tussen mijn oren dus nog wél ;)...maar klopt het vacuumverhaal -waarin de zilveren vlakjes van het licht afdraaien a.g.v. botsingen van deeltjes- ook nog steeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JHMvP schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 13:12:
Mooi! Hoewel ongeletterd werkt het spul tussen mijn oren dus nog wél ;)...maar klopt het vacuumverhaal -waarin de zilveren vlakjes van het licht afdraaien a.g.v. botsingen van deeltjes- ook nog steeds?
Ja. Het vacuumverhaal klopt ook maar het effect is zo uitermate klein dat de frictie in het lager gewoon veel te groot is om de vaantjes via de impulse van de straling te laten draaien. Er is een test gedaan met spiegeltjes hangend aan een arm welke aan een lange dunne vezel hangt in een vacuum(het vacuum is ook behulpzaam om wind-effecten (van convectie) te elimineren). Vanwege de lage torsieveerkracht van een lange vezel ondergaan de spiegeltjes aan de vezel een hoekverdraaing.

Het effect dat het molentje stil gaat staan als het een tijd lang in de hete zon staat is te verklaren door dat de warmte van de zon het glas heet genoeg maakt zodat het gas in de bol nagenoeg net zo heet wordt als de zwarte vlakjes. . .het verschil in temperatuur tussen de zwarte en glimmende vlakjes is dan haast nul en is dan zo klein dat er nagenoeg een thermisch evenwicht onstaan is en er geen noemenswaardige convectie meer aanwezig is. Ook het rand-effect dat eerder genoemd is1 verdwijnt dan omdat themische aandrijving wegvalt. De frictie zorgt voor stillstand ondanks het feit dat een perfect thermisch evenwicht niet bereikt wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 124325 op 29-03-2005 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Maar stel ik zit in mijn auto, ik verf de voorkant wit, en de achterkant zwart, zet natuurlijk mijn achterlichten aan, en mijn koplampen uit dan kan ik, in theorie ietsjes harder rijden, toch?

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Luxx schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 23:52:
Maar stel ik zit in mijn auto, ik verf de voorkant wit, en de achterkant zwart, zet natuurlijk mijn achterlichten aan, en mijn koplampen uit dan kan ik, in theorie ietsjes harder rijden, toch?
Wel, dat is zeer afhankelijk van welke richting het meeste (sterkste) licht komt. Je moet natuurlijk ook je veiligheidsriem extra strak aantrekken om de diverse extra impulsen veilig op te vangen :+

Je achterlichten geven je auto een kracth naar voren. . .de impulse van het licht zelf is naar achteren gericht!
Als er van achteren weinig licht is is er maar een kleine kracht voor voren van de opname van energie. . .maar ook. . . de kont van je auto wordt warmer, dus straalt het extra thermische straling uit naar achteren en dit telt op bij je achterlichtaandrijving :Y)

Als de achterkant opgewarmd is zodat het niet heter wordt dan straalt de energie weer naar achteren weg en dat is dus een dubbele impulse, net zoals dit voor een wit vlak zo werkt!

Met je witte voorkant krijg je een sterke tegenimplulse als je bijvoorbeeld naar de zon toe rijdt en dus wordt je afgeremd door de weerkaatsing van het streke zonlicht. Waar het uiteindelijk om draait is niet of de voorkant dan wel de achterkant zwart dan wel wit is maar van welke kant de grootste lichtkracht komt(samenvatting van de effecten van licht frequentie en intensiteit).

In de praktijk is de vorm van je auto ook van belang.

Mischien is leuk om een westrijd te organiseren met kleine autotjes in een vacuumbuis met aan de uiteinden lasers om de auto aan te drijven en weer af te remmen. Het idee is dan om in de kortst mogelijk tijd het traject af te leggen en niet tegen het einde van de buis te botsen.

Wie gaat het doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essence
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09-2011
ikmattie schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:46:
[...]Je zegt dit wel met een :+ , maar zwarte gaten bewijzen eigenlijk dat licht massa heeft.
Nee hoor het licht wordt helemaal niet "aangetrokken" door zwaartekracht, het gaat zoals altijd gewoon rechtdoor. Echter in de buurt van een grote massa (sterk zwaartekrachtsveld) is de ruimte sterk gekromd en is rechtdoor gezien vanaf een afstand (een vlakke ruimte) gekromd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-07 11:30

Acid_Burn

uhuh

PhysicsRules schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 23:29:
energie je nodig hebt om deze een bepaalde snelheid te geven. Voor licht gaat dit echter niet op: licht heeft een vaste snelheid en geen massa.
Licht heeft een vaste snelheid... in een vaccuum ja. Licht kan wel degelijk afgeremd worden. Ze zijn er al in geslaagd licht tot +/- 60km/u af te remmen.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Essence schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:01:
[...]

Nee hoor het licht wordt helemaal niet "aangetrokken" door zwaartekracht, het gaat zoals altijd gewoon rechtdoor. Echter in de buurt van een grote massa (sterk zwaartekrachtsveld) is de ruimte sterk gekromd en is rechtdoor gezien vanaf een afstand (een vlakke ruimte) gekromd.
Je kan het zelfde zeggen over bewegende massa's: ze bewegen gewoon . . .nou ja, gewoon is het ook weer niet het juiste woord. . .natuurlijk is een betere benaming. . . over een geodetische lijn door een gekromde ruimte, net zoals een rechte (geodetische)lijn op het aardoppervlak ook een gekromde lijn is.

Recht is dus krom.

Massa's strekken elkaar niet aan maar bewegen slechts in geodetische banen.. . de kortste afstand tussen twee locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:29

Wildfire

Joy to the world!

Anoniem: 51614 schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 20:53:
[...]

Door hun enorme massa hebben ze inderdaad zo'n enorme zwaartekracht (groter dan de lichtsnelheid, dus) dat ze zelfs licht aan gaan zuigen, wat bewijst dat licht massa heeft.
Of ze krommen de ruimte gewoon flink waardoor het licht dus geen andere keuze heeft dan af te buigen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1