Toon posts:

2 HDD's stuk in 2 maanden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In 2 maanden tijd zijn bij mij 2 SATA harde schijven (maxtor diamondmax 10 en seagate - ter vervanging van de maxtor) stuk gegaan. Beide op dezelfde manier zo lijkt het: windows start niet meer, melding van zwevende bestanden en systeem raakt vervolgens in een loop.

Nu is het rare nog dat de schijven nauwelijks zijn gebruikt omdat ik haast geen tijd heb gehad om achter mijn PC te zitten.

De maxtor was na 2 weken stuk en is misschien 8 uur gebruikt
De seagate was na 6 weken stuk en is misschien 14 uur gebruikt

Omdat ik 2 kapotte SATA schijven (ik heb er nog een 2 jaar oude PATA schijf in die prima werkt) in 2 maanden niet meer "toevallig" vind, verdenk ik een ander onderdeel (SATA connectors, voeding???).

Heeft iemand een idee hoe ik kan testen waar het probleem echt zou kunnen liggen?

Ter volledigheid mijn systeem is:

Athlon 64 3200
Radeon 9800 pro
MSI K8T NEO
1 Gb RAM
SB audigy 2
Draadloos netwerk kaart
extra usb 2 kaart
maxtor PATA (diamondmax 9) 120 GB
maxtor PATA (diamondmax 10) 200 GB (weer ter vervanging van de kapotte seagate)
plextor px 116
plextor px 716
4 casefans
floppy
enermax 350 watt voeding

Alvast bedankt voor de hulp.

Verwijderd

Kan je ze niet opsturen naar de fabrikant en een reparatieverklaring erbij krijgen. Zodat je een startpunt hebt waar het over zou kunnen gaan?

Verwijderd

Ik weet niet hoe je koeling is in je kast.. maar schijven vinden warmte niet leuk. wellicht daar een oorzaak? Ook zou je met mbm even de spanningslijnen kunnen meten, zodat je weet of je je voeding mag uitsluiten.

edit 4 casfans.. hmm dan zal het toch haast geen warmteprobleem kunnen zijn

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 15:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
De koeling durf ik haast uit te sluiten, er zitten 4 casefans in 2 in (1 voor de case met de schijven) en 2 out. Casetemp is 28 C.

De maxtor heb ik bij mycom teruggebracht, het enige wat ze zeiden was dat hij stuk was.

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht nog een aanknopingspunt: wat mij opviel bij de SATA schijven duurde het altijd even voordat windows verder ging met starten. Bij het startscherm bleef de blauwe balk altijd even hangen (en het beeld een beetje donkerder van kleur) om na 3 seconden te beginnen met starten van windows, bij de PATA schijven start ie direct met windows te laden.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:30

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Krijgen de schijven genoeg prik van de voeding? Kijk in het BIOS bij Hardware Monitoring oid voor de spanningswaarden.

Het kan natuurlijk dikke pech zijn, of een slechte lichting schijven bij je leverancier....

edit:
Zit je computer trouwens in een geaard stopcontact?

[ Voor 13% gewijzigd door PD2JK op 21-03-2005 16:31 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Het eerste waar ik aan zou denken is de voeding die problemen geeft, en misschien lekstroom? :?

Verwijderd

Wat DeathClock al zei.. Ik denk dat het met een nieuwe voeding is opgelost.
Een lek stroom is ook mogelijk.

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12-2022
Zijn je schijven wel defect?
Heb je het progje van maxtor zelf al gebruikt?
(Meten = weten :X )

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Probeer eens je hdd's op een andere voeding aan te sluiten. Ik had namelijk ook een defecte voeding die alleen SATA hdd's steeds opnieuw liet stilstaan en weer liet opspinnen. Anderen hierboven suggereren ook al een probleem met je voeding...
Als dit niet helpt kun je een defecte voeding alvast uitsluiten :)

[ Voor 25% gewijzigd door wacko op 21-03-2005 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een reactie op de vragen (ik was even aan het terugreizen),

De spanning op de lijnen is prima, nergens sluiting en ook het aansluiten van de schijf op een andere streng werkt helaas niet.

Echter, ik merk dat als ik aan de streng trek waaraan de schijf zit, deze "losser" aanvoelt als de andere strengen. Zou het kunnen dat een streng misschien in de voeding niet goed zit en daarom soms overbelast raakt (hoewel de spanning op de lijnen nu gewoon goed is)?

Oh ja, en het stopcontact is geaard (nieuwbouw appartement dus alles is netjes geaard)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 17:07 ]

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12-2022
Je bent het antwoord op mijn vraag vergeten.

"Zijn je schijven wel defect?
Heb je het progje van maxtor zelf al gebruikt?
(Meten = weten )"

Want
"windows start niet meer, melding van zwevende bestanden en systeem raakt vervolgens in een loop."

hoeft nog niet te zeggen dat je hardeschijven defect zijn, hier heeft men bepaalde programma's voor geschreven :*) , ik zou zeggen, probeer er eens 1, het best natuurlijk 1 van de fabrikant zelf, verbaast me echt dat je dat, als tweaker, nog niet hebt geprobeerd :X B) .
Daar begin je meestal mee, (het testen van de schijf)

[ Voor 18% gewijzigd door datkanveelbeter op 21-03-2005 18:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als je goed had gelezen zie je staan dat de defecte maxtor al getest is en dood bevonden is in de winkel (waarna ik een nieuwe kreeg). De seagate is gisteren getest en ook dood bevonden.

De schijven zijn dus wel echt stuk.

Overigens had ik ze nog in een reserve PC geprobeerd maar ook daar hetzelfde verhaal: defecte schijven.
Pagina: 1