Moederbord Jumpers veranderen in Laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Freezo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 13:57
Hallo,

Ik heb wat problemen, first of all wil ik zeggen dat ik wat beperkt ben in mijn opties, omdat ik nu al 6 maanden in India zit, en ik hier nog een beste tijd blijf. Ook als je zegt ga naar een shop die ervan af weet, is moeilijk, dichst bijzijnde shop is 15 uur hier vandaan met busreis, NIEt fijn. Ik zit nl in de himalays.

Ok het problem:

1) P4 2,4 loopt op 1,8 .
Hoe kan ik dit veranderen, in de bios is niets mogelijk. Ik heb hem zo terug gekregen nadat het bedrijf hem had " gefixed" niet dus, en toen moest ik mijn vlucht pakken dus kon hem niet terug sturen.

Optie:
Laptop openen, maar dan wat? Misschien dat ik de jumpers kan vinden, maar heb geen idee wat ik ermee moet doen, heb genoeg verstond van pc's maar laptops? Not. Ik heb geen manual kunnen vinden voor mijn moederbord. Word dus moeilijk, maar wil het wel proberen. Iemand een idee?

Probleem 2) Mijn dvd-rom/cd-romburner (combo) werkt nie goed meer.
Ik moet de klep van de drive vasthouden(indrukken) en dan lukt het soms wel. Very irri. Maar branden lukt nie meer. Enig idee wat ik hieraan kan doen?

Hieronder vind je de info over mijn systeem, zou het erg op prijs stellen als iemand me kan helpen, ik doe hier fotografie en filmen over armoede, en werk bij verschillende vrijwilligers organisaties, en mijn werk word zo erg beperkt:(

--------[ EVEREST Home Edition (c) 2003, 2004 Lavalys, Inc.

Motherboard:
CPU Type Intel Pentium 4A, 1800 MHz (18 x 100)
Motherboard Name LEOSYS
Motherboard Chipset SiS 650
System Memory 237 MB (PC2100 DDR SDRAM)
BIOS Type Phoenix (01/27/03)

Storage:
IDE Controller SiS PCI IDE UDMA Controller
Disk Drive HITACHI_DK23DA-30 (30 GB, 4200 RPM, Ultra-ATA/100)
Disk Drive Oxford Semiconductor Ltd. OXFORD IDE Device LUN 0 IEEE 1394 SBP2 Device (74 GB)
Optical Drive Slimtype COMBO LSC-24081 (DVD:8x, CD:24x/12x/24x DVD-ROM/CD-RW)
SMART Hard Disks Status OK

[ BIOS ]

BIOS Properties:
Vendor LEOSYS
Version NOTE BIOS Version/M7850100
Release Date 01/27/2003
Size 512 KB
Boot Devices Floppy Disk, Hard Disk, CD-ROM
Capabilities Flash BIOS, Shadow BIOS, Selectable Boot, EDD
Supported Standards DMI, APM, ACPI, ESCD, PnP
Expansion Capabilities ISA, PCI, AGP, PCMCIA

[ System ]

System Properties:
Manufacturer LEOSYS
Product M785
Serial Number SN-1234567890
Wake-Up Type Power Switch

[ Motherboard ]

Motherboard Properties:
Manufacturer LEOSYS

[ Chassis ]

Chassis Properties:
Manufacturer LEOSYS
Chassis Type Notebook
Boot-Up State Safe
Power Supply State Safe
Thermal State Safe
Security Status None

[ Processors / Intel(R) Pentium( ]

Processor Properties:
Manufacturer GenuineIntel
Version Intel(R) Pentium(
External Clock 133 MHz
Maximum Clock 2800 MHz
Current Clock 1800 MHz
Type Central Processor
Voltage 1.7 V
Status Enabled
Upgrade None
Socket Designation Socket 479

--------[ Overclock ]---------------------------------------------------------------------------------------------------

CPU Properties:
CPU Type Intel Pentium 4A
CPU Alias Northwood, A80532
CPU Stepping C1
Engineering Sample No
CPUID CPU Name Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.40GHz
CPUID Revision 00000F27h

CPU Speed:
CPU Clock 1792.65 MHz (original: 2400 MHz)
CPU Multiplier 18.0x
CPU FSB 99.59 MHz (original: 133 MHz)

CPU Cache:
L1 Trace Cache 12K Instructions
L1 Data Cache 8 KB
L2 Cache 512 KB (On-Die, ECC, ATC, Full-Speed)

Motherboard Properties:
Motherboard ID <DMI>
Motherboard Name LEOSYS

Chipset Properties:
Motherboard Chipset SiS 650
Memory Timings 2.5-3-3-6 (CL-RCD-RP-RAS)

--------[ CPU ]---------------------------------------------------------------------------------------------------------

CPU Properties:
CPU Stepping C1
Instruction Set x86, MMX, SSE, SSE2
Original Clock 2400 MHz
Engineering Sample No
L1 Data Cache 8 KB

--------[ Motherboard ]-------------------------------------------------------------------------------------------------

Motherboard Properties:
Motherboard ID <DMI>
Motherboard Name LEOSYS

Front Side Bus Properties:
Bus Type Intel NetBurst
Bus Width 64-bit
Real Clock 100 MHz (QDR)
Effective Clock 400 MHz
Bandwidth 3200 MB/s

Chipset Bus Properties:
Bus Type SiS MuTIOL
Bus Width 16-bit
----------
--------[ Optical Drives ]----------------------------------------------------------------------------------------------

[ Slimtype COMBO LSC-24081 ]

Optical Drive Properties:
Device Description Slimtype COMBO LSC-24081
Manufacturer Lite-On
Device Type DVD-ROM/CD-RW
Speed DVD:8x, CD:24x/12x/24x

Device Manufacturer:
Company Name LITE-ON IT Corp.
Product Information http://www.liteon.com/prod/productIndex.do?xml_id=4

------
Hoop dat dit genoeg is.
THnx

PS: Ik kan niet super snel reageren, internet is slow en ben echt niet altijd online zoals in NL. Thnx for any help.

Mijn Specs: AMD Thunderbird 850; Asus V7700 Deluxe+Oxygen 1600 SW; 640 mb SDram; 16xdvd speler;32x12x40 Rewriter; 10Mbps Ethernet Adapter; Cordless Desktop; 17,3 TFT Silicon Graphics Flatpanel; 80gig

Verwijderd

kun je niet ergens in de bios de fsb instellen? 18*133 = 2394, je fsb moet op 133 staan, dat moet je wel kunnen instellen in je bios

je cdbrander zoek ik ook niet weten, die is gewoon kapot denk ik

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:41:
kun je niet ergens in de bios de fsb instellen? 18*133 = 2394, je fsb moet op 133 staan, dat moet je wel kunnen instellen in je bios

je cdbrander zoek ik ook niet weten, die is gewoon kapot denk ik
Ehm post es geen onzin :X nvm :P :>
De FSB van dat ding moet op 100 Mhz draaien en draait dus nu goed.

@ TS: Is het een mobile CPU?

[ Voor 3% gewijzigd door Atlas op 21-03-2005 16:04 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:34
In een laptop zitten meestal geen jumpers om zo'n dingen in te stellen. :)
volgens mij hebben ze je gewoon een 1800 gegeven ipv een 2400 en gehoopt dat je het niet zag na de herstelling. :/

Dat je van die brander last hebt OK, maar die 1800 tov 2400 zal toch wel niet zo'n beperkende factor voor je werk zijn?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Fire69 schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:51:
volgens mij hebben ze je gewoon een 1800 gegeven ipv een 2400 en gehoopt dat je het niet zag na de herstelling. :/
Hoeft niet hoor :)

Een p4 2.4m heeft speedstep en die CPU kan prima op 1800 Mhz werken als ie bv aan de accu zit ;)
Dus meteen beschuldigen van 'diefstal' vind ik wat ver gaan.

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Atlas schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:43:
[...]

Ehm post es geen onzin :X
Euh... Atlas:

Mobile P4-M 2,4: 24x 100MHz
Mobile P4 2,4: 18x 133MHz

Het is dus goed mogelijk dat de multiplier niet op 18 wil of iets dergelijks.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Prutz0r schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:53:
[...]

Euh... Atlas:

Mobile P4-M 2,4: 24x 100MHz
Mobile P4 2,4: 18x 133MHz

Het is dus goed mogelijk dat de multiplier niet op 18 wil of iets dergelijks.
Er zijn ook p4 2.4 met FSb van 100 Mhz ;)

Maar het kan dus nu van alles zijn....

• Fire69
Atlas schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:52:
[...]

Hoeft niet hoor :)

Een p4 2.4m heeft speedstep en die CPU kan prima op 1800 Mhz werken als ie bv aan de accu zit ;)
Dus meteen beschuldigen van 'diefstal' vind ik wat ver gaan.
Mja, ok, maar ik veronderstel hier wel dat de ts zover ook wel al gekeken heeft natuurlijk.
Ook omdat Everest (en niet Himalaya :P ) 1800 aangeeft veronderstel ik dat er weldegelijk een 1800 inzit.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:50
Fire69 schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:51:

Dat je van die brander last hebt OK, maar die 1800 tov 2400 zal toch wel niet zo'n beperkende factor voor je werk zijn?
das ook niet zo:
CPU Properties:
CPU Stepping C1
Instruction Set x86, MMX, SSE, SSE2
Original Clock 2400 MHz
Engineering Sample No
L1 Data Cache 8 KB

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Mijn gok gaat uit naar speedstep.
CPU moet op 133/18 draaien volgens everest dus daar gaan we maar even van uit.
En met jumpers zal je wel niet hoeven klooien.

Hang je laptop eens aan netsnoer en kijk dan eens of hij op 2.4 Ghz staat. Anders even in de bios kijken, of bij powermanagement, of daar een optie voor speedstep is :)

Verwijderd

er staat toch ook dat de external clokc 133 moet zijn, beter lezen atlas.

maar dat is nog niet echt het probleem, een groter probleem lijkt me de cd-romdrive

Verwijderd

Wat kun je wel in je BIOS? (Kun je er uberhaupt wel in?) Als dat lukt kun je ook vast je FSB opkrikken. Ik ben niet zo bekend met Phoenix BIOS'sen, en laptops werken vaak net even anders, maar zit er niet iets als "power" in? Daar zou iets teruggeschakeld kunnen zijn. Onder "advanced zou je iets moeten kunnen doen aan je FSB, denk ik.

Die CD-combo lijkt me gewoon keihard kapot. Typisch geval van duct tape gebruiken...

• Freezo
Ok, thanks all for the replies.

Ik heb in me bios gekeken en zoals ik al dacht ik kan nergens FSB of iets dergelijks veranderen.
Daarbij heb ik gekeken wat voor processor het is, en is geen p4-m maar gewoon p4 2.4.
Zelf denk ik dus dat het echt de fsb of de multiplier is, aangezien de original clock speed 2400 is. Lijkt me dus dat dat ook de echte snelheid is.

Ik werk vrijwel altijd op netwerk spanning, dus daar kan het ook neit aan liggen.
Enige optie is dus de laptop open maken? Of heb ik dit nu verkeerd? Of zou ik de bios moeten updaten? Heb al een week geprobeerd de juiste bios update te vinden maar niets gevonden...
Wat zijn mijn opties nu>?

OVer de brander, yup hehe dan maar gewoon ducktape blijven gebruiken zoals ik al deed hehe.

Nogmaals thnx voor de replies.

Mijn Specs: AMD Thunderbird 850; Asus V7700 Deluxe+Oxygen 1600 SW; 640 mb SDram; 16xdvd speler;32x12x40 Rewriter; 10Mbps Ethernet Adapter; Cordless Desktop; 17,3 TFT Silicon Graphics Flatpanel; 80gig

Verwijderd

en als je de laptop nou eens aan t stroom hangt (dus niet alleen accu :P) en m dan gaat stressen, en dan weer kijken op hoeveel MHZen hij draait?

of anders:
is het bij intel mobile niet hetzelfde als athlon mobile? dat je aan kan geven wat voor energie verbruik hij aan moet houden? ik kon altijd in energie opties aangeven of ie "altijd aan" moest gebruiken enzo... als ik de optie aangaf dat ie zo min mogelijk moest gebruiken, draaide hij standaar 500 Mhz en als ie zo veel mogelijk mocht gebruiken draaide hij standaar op 1500Mhz (is trouwens een 1800+ mobile)

succes iig ;)

• Freezo
Nee, ik stress me laptop altijd en nooit is hij hoger dan 1,79 Ghz.
Heb hem zojuist geprobeerd te openen, maar lukt gewoon niet hehe :( Alle schroeven eruit maar nope lukt niet.

Uhm, ik weet ook dat je via een progje je fsb kan veranderen klopt dit? deed ik op de pc wel eens, weet iemand de naam voor dat progje en zou het werken op deze laptop?
Heb hem trouwens op altijd aan gezet, maar geen verandering...

SNik

• Freezo
Nog meer informatie :
Field Value
Motherboard Properties
Motherboard ID <DMI>
Motherboard Name LEOSYS

Front Side Bus Properties
Bus Type Intel NetBurst
Bus Width 64-bit
Real Clock 100 MHz (QDR)
Effective Clock 400 MHz
Bandwidth 3200 MB/s

Chipset Bus Properties
Bus Type SiS MuTIOL
Bus Width 16-bit

• Fire69
Draai je XP? Probeer anders eens SpeedSwitchXP. Daarmee kan je de SpeedStep manueel aanpassen.

[ Voor 2% gewijzigd door Fire69 op 22-03-2005 13:53 . Reden: Typo ]

Verwijderd

Over multiplier vs FSB:
Volgens mij zijn er geen intels meer waarvan je de multiplier kunt aanpassen. Daarin zit hem dan ook niet het probleem.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:01

Valkyre

Kitesurf FTW!

over de CPU heb ik geen flauw id.
maar over de brander kan je niet een externe CD/dvd brander bestellen en die laten bezorgen?
(weet niet of dat mogelijk is)

iRacing Profiel

• Freezo
Ik zal SpeedSwitchXP eens proberen thnx Fire69. Ik post hier of het gelukt is.
Gohan-San: hehe, ja kan ik wel doen, maar me geld begint een beetje op te raken....dus brand ik spul nu gewoon in internet cafe's. Kan hem hier ook wel bestellen maar is erg duur.

Thnx allemaal again.

PS: Downloaden met dialup sux hehe

• Freezo
Nope niks gelukt. Thnx all.

Pagina: 1