Ik wil graag beginnen met Linux, maar ik weet niet welke distributie het beste is, kunnen jullie mij misschien een advies geven over welke distributie het beste is voor een beginnende Linux gebruiker?
De bekendste distributies / OSsen zijn:
Uit Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5. Keuze zat dus.
| RedHat, Mandrake , SuSE | Deze distro's zijn gericht op de desktop, en zijn makkelijk te installeren voor mensen die nog geen verstand hebben van linux. De systeemeisen voor de recenste versies zijn ongeveer "een gemiddeld systeem". |
| Debian, Slackware | Deze "do it yourself" distro's zijn meer basic, maar geven je vaak meer controle dan RedHat Mandrake & SuSE. Ook hebben deze distro's lagere systeemeisen. |
| Gentoo | Lijkt veel op Debian en Slackware, maar omdat je met deze distributie alles zelf compileert is het logischer om deze distro alleen op de wat krachtigere processoren te gebruiken. |
| NetBSD, FreeBSD, OpenBSD | Deze OSsen zijn net als GNU/Linux Free Unices. Ze liggen qua "moeilijkheid" en systeemeisen in de buurt van Slackware en Debian. |
| Smoothwall, FreeSCO | Deze distro's zijn puur gericht op het routeren, en draaien vaak vanaf een diskette |
| Knoppix | Een bootable GNU/Linux CD. Draait volledig van CD, geen installatie nodig. Ideaal als uitprobeersel of rescue-CD. Systeemeisen ongeveer hetzelfde als Red hat, SuSE en Mandrake. |
Uit Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5. Keuze zat dus.
Signature
dat is wat ik nou noem een snelle reactie
aan mandrake, redhat en suse had ik zelf ook al zitten denken, maar welke is daar dan weer het beste van volgens jullie? een klasgenoot van me heeft Mandrake maar ik heb dus zelf geen enkele ervaring met linux behalve een beetje mee gekloot op de HCC...
aan mandrake, redhat en suse had ik zelf ook al zitten denken, maar welke is daar dan weer het beste van volgens jullie? een klasgenoot van me heeft Mandrake maar ik heb dus zelf geen enkele ervaring met linux behalve een beetje mee gekloot op de HCC...
Welke distro "het beste" is, is eigenlijk niet te beantwoorden. Dit is namelijk afhankelijk van wat jij er specifiek mee wilt gaan doen. Lees je eerst goed in. Zet op een rijtje wat het systeem moet gaan doen en maak je keuze. s6 !
mandrake = gericht op overstappers, fedora = niet moeilijk en uitgebreide hardware-ondersteuning, heel up to date (4 distro's per jaar). Heb zelf al goeie ervaringen met Fedora. Mandrake is leuk maar ziet er teveel speelgoed uit naar mijn mening.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Zoals ik in datzelfde grote OS topic ook al afvroeg: waarom staat Ubuntu nog niet in dit lijstje. Voor beginnende Linux-gebruikers is dat zeker een aanrader, is mijn eigen ervaring,
dus ik denk dat als ik als overstapper van Windows XP naar Linux wil is de beste keus Mandrake?
comp word voornamelijk gebruikt als multimedia pc en internet en af en toe eens een spelletje
comp word voornamelijk gebruikt als multimedia pc en internet en af en toe eens een spelletje
with jurgen_g 
In no time een werkend OS met goed hardware herkenning. Makkelijk voor beginners (like me
)
In no time een werkend OS met goed hardware herkenning. Makkelijk voor beginners (like me
[ Voor 13% gewijzigd door Sosabowski op 21-03-2005 15:05 ]
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
Mandrake is imho nog al bout. Maar dat zal voor door mijn eigen ervaring er mee komen. Ik heb tijdens de installatie voor een 'Desktop' gekozen met als gevolg dat geen enkele devel lib werd geinstaleerd zelfs geen c compiler of Make.
Dus istallatie van extra software was een ramp. Zeker aangezien ik geen cdrom drive had.
Dus istallatie van extra software was een ramp. Zeker aangezien ik geen cdrom drive had.
Ik heb gekozen voor ubuntu omdat je heel makkelijk aan de slag kunt met behulp van http://www.ubuntuguide.orgNoob-Saibot schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:03:
dus ik denk dat als ik als overstapper van Windows XP naar Linux wil is de beste keus Mandrake?
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
Wat is er mis met apt-get? (en de grafische front-ends eventueel)Suepahfly schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:04:
word inet niet erg moeilijk om te installen voor mij btw aangezien ik op de installatie cd van mn drivers ben gaan zitten = krak?
Een driver cd moet je in de meeste gevallen toch niet gebruiken aangezien er vaak een nieuwere en betere driver op het net staat.Noob-Saibot schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:09:
word inet niet erg moeilijk om te installen voor mij btw aangezien ik op de installatie cd van mn drivers ben gaan zitten = krak?
{signature}
Hier hebben we Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 5 voor (voor vragen over welke distributie je wil, niet voor vragen over of je internet het doet of niet).
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()