Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ideeën voor 3,5 inch 'lucht-inlaat'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een nieuwe eigenaar van een geforce 4 TI 4400 met gouden zalmon koeling. Maar aangezien er in mijn kast alleen maar een fan in de koeling en op de processor zit (casefan ontbreekt). Moet ik nu wel iets gaan veranderen.

Ik heb dus een nieuwe eenvoudige fan gekocht voor de koeling van de case. Het probleem is dan natuurlijk dat er geen lucht meer in de kast komt. Ik kan een fan plaatsen op het zij-panneel, maar aangezien ik hier geen ervaring mee heb (+ dat ik de juiste apperatuur niet bezit) doe ik dit liever niet.

Ik wil dus graag een fan op de voorkant plaatsen. Aan de onderkant zit, aan de binnenkant, de harde schijf in de weg en aan de bovenkant de cd/dvd spelers. Het enige plekje wat nog over blijft is een lege 3.5 inch bay. Ik zou hier graag een soort mini 'lucht inlaat' maken. De bedoeling is dat er flink wat lucht naar binnenkomt dus of dit met fannetjes gaat lukken weet ik niet.

Mischien zijn er ideeën voor dit (of mischien voor een totaal andere oplossing)?

edit: damn titel foutje :P
edit: thx for fixing

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 17:31 ]

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

!? Zo heet wordt een Ti4400 niet hoor...of is die Zalman passief?
Je ZOU natuurlijk een eigen fanductje kunnen vouwen van 3.5" bay naar videokaart ... 8) Een flexibele buis, wat superlijm en een paar tiewraps do the job... :)

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
die is goed mogenlijk en heb ik zelf ook wel eens gedaan. Het "meestal" plastic van de 3,5" bay's is goed te bewerken. ik heb hier toen een 4CM fan achter geplaatst.

Maar ik denk dat dit niet eens nodig is. meestal heb je onder in je kast, als ik het goed begijp in jou geval achter de hardeschijven. een rooster waar je een fan kan plaatsen. Ik zou hier nog even naar kijken, want dan zitten daar al luzhtgaten en kan er gewoon van de voorkant lucht worden ingezogen.

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-11 20:40
Je heb genoeg kant en klate koelers/fannetjes die je zo in je bay kan steken.

Je zou kunnen expiromenteren met 1 of 2 40mm koelertjes.

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

Verwijderd

Topicstarter
het is een pasieve koeling en als ik zo voel is het echt wel nodig dat er wat meer warmte wordt afgevoerd.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11 12:54
Bedenk wel dat kleinere fans meestal meer lawaai maken dan grote omdat ze nu eenmaal veel sneller moeten draaien om hetzelfde te bereiken. Een gewone 80mm met een knutselfanduct zou dan een stuk efficienter zijn.

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-11 13:22
Een klein fannetje lijkt me gewoon even snel te draaien hoor, dat ie minder efficient is dan een 80mm is wat anders.

Verwijderd

Topicstarter
Zit ik nou verkeerd, of, want 40 mm is toch veel te groot voor een 3.5 inch diskette bay?
En wat is precies een fanductje? (sorry ik weet ook niet alles :9 )

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het al gevonden, goed idee! Ik denk dat ik hier wel even zoet me kan zijn :P

Verwijderd

je hebt ook van die ventilators op z'n kant zeg maar (heet dat radiaal?), dan heb je dus een 3,5 ventilator (80 mm dus), maar dan op z'n kant

edit:
http://www.everbest.on.ca/ver2/showProduct.php?id=164

zoiets maar dan voor een 3,5 inch bay

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 15:17 ]

Verwijderd

Een gouden Zalman koeling? bedoel je een goudkleurige ;)

Verwijderd

Topicstarter
jaja :P goudkleurig

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:10:
Ik heb het al gevonden, goed idee! Ik denk dat ik hier wel even zoet me kan zijn :P
Tsktsk...met een 80mm fannetje, een stuk flexibele buis van 8cm doorsnee, een hobbymesje, superlijm en een paar tiewraps ben je in een paar minuten klaar.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Of een gewone 80 mm-fan nemen, twee zijkanten van het vierkant wegsnijden, en hem dan zo dwars monteren dus:

5,25" bay (bezet of niet)
=================
fan (misschien zelfs 90 / 120 mm mogelijk?) ipv | dus -- :)
=================
5,25" bay (bezet of niet)

ik hoop dat t zo een beetje duidelijk is :)

je kan de overblijvende zijden van je fan dan nog blokkeren door ze met blokjes mousse te blokkeren :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Een radiale fan heeft heel andere bladen, vlakker geplaatst, en ik denk niet dat de fan nog werkt zonder zijkanten...

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Dit werkt echt niet... Misschien dat er nog WAT effect is als je van twee zijkanten slechts eenderde verwijdert, in diagonaal. Dus linksboven en rechtsonder...(even afhankelijk van de draairichting)...

Maar de quick&dirty airduct-oplossing is véél beter; waarschijnlijk is TS al klaar...(foto's!!!)

[ Voor 20% gewijzigd door JHMvP op 21-03-2005 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc zit als volgt in elkaar

[ 5.25" ]
[ 5.25" ]
[ 3.5" ][ usb ]
[ 3.5" ][ usb ]
/\
I
I
In deze onderste 3.5" moet dus dat fannetje komen, maar ik ga binnenkort beginne aan een fanductje. Aangezien ik niet zo handig ben, zal dit wel ff duren, dus pics komen later

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 19:16 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Je kunt deze jongen in het slot onder je TI plaatsen;
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/m/9000_9999/9900/9990/9992/999237_BB_00_FB.EPS.jpg
(Conrad; Artikelnr.: 999237 - 8B)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
JHMvP schreef op maandag 21 maart 2005 @ 14:47:
!? Zo heet wordt een Ti4400 niet hoor...of is die Zalman passief?
Je ZOU natuurlijk een eigen fanductje kunnen vouwen van 3.5" bay naar videokaart ... 8) Een flexibele buis, wat superlijm en een paar tiewraps do the job... :)
* Rey Nemaattori kucht:"En ducttape1"

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Rey Nemaattori schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 09:06:
* Rey Nemaattori kucht:"En ducttape1"
Ehhhmm..okay, maar noem het dan "FANducttape"... :+

Verwijderd

frickY schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 08:37:
Je kunt deze jongen in het slot onder je TI plaatsen;
[afbeelding]
(Conrad; Artikelnr.: 999237 - 8B)
Dat ding kun je er natuurlijk onder plaatsen, maar de TS was toch op zoek naar een lucht-inlaat? :P
Iig denk ik ook dat het met wat gepruts zo een leuke fanduct in elkaar kunt zetten.
Suc6 iig TS ;)

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:36
Weet je zeker dat dit nodig is? Ik heb hier een Aopen H600B kast met daarin een Geforce 4 Ti4600 passief gekoeld met een Zalman blok. Daarboven hangt een processor + Zalman koeler en een stille voeding.

In totaal beschikt het hele systeem dus over 2 fans (cpu en voeding) en is dus zeer stil. De temperaturen zijn zeer acceptabel (cpu ongeveer 50 graden @ heavy load)

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Zie tweede posting en zijn reactie...
En dan nog...ik ben eigenlijk héél benieuwd naar de foto's van het knutselproject, waarschijnlijk heeft TS daar dan ook de primeur mee op Tweakers! :*)

Verwijderd

Topicstarter
o damn foto's, nog zoiets. Ik zou het graag doen maar heb er nope ervaring mee. Please iemand post even een link naar de faq om ze te plaatsen

• Narf109
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 16:39
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 16:56:
Please iemand post even een link naar de faq om ze te plaatsen
Kijk eens bovenaan de pagina ;)

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

edit:
Te laat....

[ Voor 88% gewijzigd door JHMvP op 23-03-2005 17:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
:9 ff de weg kwijt. Maar ik ga binnenkort naar de bouwmarkt om spulletjes te halen, in de paasvakantie hoop ik ver te komen. Ik zal daarna de foto's zo snel mogelijk uploaden.
Mooi zal het waarschijnlijk niet worden maar functioneel wel :+

Verwijderd

Topicstarter
phoe toch een beetje change of planes :)
Nadat ik bij mijn lokale pc boer een case fan heb gekocht heb ik hem ook is het probleem voorgelegd. Volgens hem was het gewoon voldoende als ik het 3.5 inch baytje gewoon open laat.

Ik heb dit dus gedaan, fannetje ingebouwd, baytje open gesloopt. Nu voel ik duidelijk dat er lucht wordt ingezogen door het gemaakte gat.

Nu ga ik ook nog een schotje inbouwen wat de lucht omlaag leid door de pasieve zalmon koeling van mijn videokaart, en dan weer omhoog door de fan naar buiten.
Nou is mijn vraag natuurlijk, of dit voeldoende is en zal dit goed zal werken ?

Verwijderd

Werk goed genoeg hoor... wees maar niet bang ofzo. Als je geen gekke overclock bezigheden er naast doet in het zelfde systeem is dit echt wel voldoende!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 23:43:
phoe toch een beetje change of planes :)
Nadat ik bij mijn lokale pc boer een case fan heb gekocht heb ik hem ook is het probleem voorgelegd. Volgens hem was het gewoon voldoende als ik het 3.5 inch baytje gewoon open laat.
Tsktsktsk...in de tweede posting werd toch ook al aangegeven dat extra koeling niet echt nodig zou zijn? Wordt hier de waarde van het advies :O van de lokale PC-boer :O boven dat van je medetweakerts (8> geplaatst?
:X
Ik heb dit dus gedaan, fannetje ingebouwd, baytje open gesloopt. Nu voel ik duidelijk dat er lucht wordt ingezogen door het gemaakte gat.
Wonder! Maar of dat nu door dat extra fannetje komt?
Nu ga ik ook nog een schotje inbouwen wat de lucht omlaag leid door de pasieve zalmon koeling van mijn videokaart, en dan weer omhoog door de fan naar buiten.
Nou is mijn vraag natuurlijk, of dit voeldoende is en zal dit goed zal werken ?
Nogmaals, op zich is die hele extra koeling niet eens nodig. Doe jezelf een lol en pruts nou gewoon dat fanductje inelkaar. Als je dan toch per sé extra koeling wilt dan werkt dat het beste. En doe vervolgens ons ook een lol en plaats hier wat fotootjes ervan... :P We wachten al weken! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door JHMvP op 29-03-2005 12:02 ]

• Roa
  • Laatst online: 03-07-2024

Roa

JHMvP schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 11:58:
[...]

Tsktsktsk...in de tweede posting werd toch ook al aangegeven dat extra koeling niet echt nodig zou zijn? Wordt hier de waarde van het advies :O van de lokale PC-boer :O boven dat van je medetweakerts (8> geplaatst?
:X
Ik werk bij de hier lokale PC-boer en ben ook (mede)tweaker, dus het één sluit het ander niet uit. ;)

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Kijk es...nú reageert hij wél! :)
Enneh...ik heb niets uitgesloten. Wél heb ik wellicht onjuist suggestief gebruik gemaakt van smileys, waarvoor excuus. O-)

• Roa
  • Laatst online: 03-07-2024

Roa

JHMvP schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 13:16:
Kijk es...nú reageert hij wél! :)
I don't follow... Waneer reageerde ik niet dan :?
Enneh...ik heb niets uitgesloten. Wél heb ik wellicht onjuist suggestief gebruik gemaakt van smileys, waarvoor excuus. O-)
Mjah, ach, veel lokale PC-boeren zijn niet altijd even tweaker-achtig, dus je suggestief gebruik van smileys was niet zo zeer onjuist, meer generaliserend, helaas. :) ;)

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

Verwijderd

Topicstarter
lol, wat een vreemde discussie roept dit op :P
Pc boertjes zijn ook niet de domste, en na een goed uitleg ben ik toch overtuid ( ook mede doordat hij mij het een en ander kan laten zien)

En dat koeling nodig is wel zeker, dat kan alleen ik voelen. Volgens mij produceert hij veeeeel te veel warmte wat komt door het complete brakke bagger systeem. Maar whatever ik doe waar ik zin in heb (that's life) :Y)
Tuurlijk respecteer ik de meningen van mijn mede-tweakers, maar ik ben gewoon uber lui. 8)7

foto's tja, nog zoiets. Daarvoor moet ik wel 10 meter afleggen van mijn pc naar de camere EN WEER TERUG. mischien morgen dan moet ik weer aan de bak, mischien kom ik dan uit mijn vakantiekater :9

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben weer helemaal helder dus hier de langbeloofde pics (maar dan volgens het nieuwe plan):
[clickable]
de oerlelijke luchtfilter, ik denk dat ik nog een mooi frampje erom heen maak.

Afbeeldingslocatie: http://home.ripway.com/2005-3/280833/luchtfilterklein.jpg

Het schotje en de luchtstroom zoals die moet worden

Afbeeldingslocatie: http://home.ripway.com/2005-3/280833/voorbeeldschotjeklein.jpg

Het schotje zal wel moeilijk worden, om de lucht goed te leiden. Ideeën?

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

:O
[super-tweak-mode]
[repeat]
Tsktsk...met een 80mm fannetje, een stuk flexibele buis van 8cm doorsnee, een hobbymesje, superlijm en een paar tiewraps ben je in een paar minuten klaar.
[/repeat]
[/super-tweak-mode]

Een andere mogelijkheid is het slopen van een diskettedrive, bovenplaat van de behuizing eraf trekken en beetje bijbuigen. Past perfect, je bent in 5 minuten klaar maar wel een beetje :r

Verwijderd

Topicstarter
van mij mag alles als het maar effectief is, denk je niet dat de lucht door de kieren langs het schotje zal gaan stromen?

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:46
Links zijn dood?

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Neuh, valt reuze mee...enneh...je hebt er toch al voor gekozen om geen fanduct te maken dusseh... })

Verwijderd

Topicstarter
sorry ik had het limiet van mijn host overschreden. Links zijn nu weer online.

Maar ik ben nog niet begonnen met het maken van het schotje, ik denk dat ik daarvoor eerst maar is wat materiaal van school moet gaan kuch[lenen]kuch

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 21:16
Afbeeldingslocatie: http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13230

en deze dan?......is dat niet veel makkelijker?

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-11 17:24

paradoXical

The ParadoX

Ik heb zelf een A-open HQ08 gehad met een leadtek ti-4400 kaartje. Ik heb in de zijkant van de kast een gat gefreesd met een diameter van 100mm en hier een 100m op gemonteerd welke rechtstreeks op mijn videokaart blies... Deze op 7volt laten lopen en viola, een stille en erg goede oplossing, ook de cpu en hd temps liepen flink omlaag na deze mod.

Mijn ti kaartje liep 250@315 / 450@550 luchtgekoeld en alles bleef koel. Er zijn verschillende boren te vinden die dit karwij voor je kunnen opknappen, maar wel vrij lastig als je er geen hebt en goedkoop zijn ze niet. Natuurlijk ook niet de oplossing als je niet aan de panelen van je kast wilt klooien ;)

edit: kan helaas geen pics posten :(

[ Voor 12% gewijzigd door paradoXical op 01-04-2005 13:58 ]

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Verwijderd

Topicstarter
100 m op een 100mm lijkt me vrij krap, maar ik begrijp wat je bedoeld :P
Als ik deze manier had gevolgd was ik nu heel ergens anders, en had ik deze topic waarschijnlijk niet eens hoeven posten. Maar ik ga nu een oud 3.5 inchje slopen (thx JHMvP) gecombineerd met een paar andere dingetjes, om een mooi schotje te maken. :7

Edwinpatricia, zou je even een werkende link willen posten, dan kan ik zien wat je bedoeld

Verwijderd

Produceert die kaart dan zoveel warmte?
Ik heb hier anderhalf jaar een P4 systeem met een Radeon 9600 (passief gekoeld) draaien gehad zonder ook maar 1 casefan (enige fans in systeem waren CPU en PSU fan) en nooit heb ik hier problemen gehad. Na upgrade naar Athlon 64 3000+ (nog zelfde videokaart ;) ) heb ik met een klokzaag een gat voor een 80 x 80 fan geboord. Deze draait op 7V (anders te lawaaierig) en alles blijft stressed onder de 35 °C (zelfs de cpu onder de 40°) en heel het systeem is retestabiel

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Het wel-of-niet-nodig is inmiddels geen issue meer; TS wil gewoon koelen.

Het makkelijkst is de bovenplaat van een diskettestation, op de helft plm. 45gr. buigen (dan geleidt-ie de luchtstroom al ruigweg naar benenden) en vervolgens de punten in een driehoekvorm nogmaals in 45gr. buigen om de luchtstroom iets preciezer te forceren.

Pagina: 1