[Raid 1+0]Zeer traag bij schrijven

Pagina: 1
Acties:

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 17:30
Voor een nieuwe netwerkserver heb ik als test een raid 1+0 (mirroring over striping) aangemaakt.

Als controller wordt een PERC4/SC RAID Controller 64MB Cache gebruikt. De schijven zijn 4 x 73Gb Maxtor Atlas10k5. (SCSI dus :P )

Als je het onderstaande testresultaat van ATTO benchmark ziet, valt meteen de extreem lage schrijfsnelheid op.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/54931/full.jpg

Nu lijkt me dit erg vreemd, raid10 zou ook voor de schrijfsnelheid heel wat sneller moeten wezen. Ik heb zelf alleen geen idee waar dit nu aan kan liggen. :?

Eventueel kan ik dit nog veranderen naar raid5 met één hotspare schijf, en dan eens testen. Maar volgens mij zou raid10 een stuk sneller zijn met schrijven.

Benchmark gedaan op een versie Windows 2003 SBE.
Stripe size is trouwens 64kb.

-

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
lees deze thread eens door: Mijn Promise RAID0 werkt niet optimaal

• SysRq
:?

Wat wil je daarmee zeggen? Ik begrijp nog niet echt wat die thread (S-ATA schijven op Raid0) te maken heeft met mijn probleem (SCSI schijven op raid10). :)

-

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
SysRq schreef op maandag 21 maart 2005 @ 11:33:
[...]

:?

Wat wil je daarmee zeggen? Ik begrijp nog niet echt wat die thread (S-ATA schijven op Raid0) te maken heeft met mijn probleem (SCSI schijven op raid10). :)
doe eens een gok: je problemen komen wel heel erg overeen, helemaal die screenshot.
Maarja dan zal ik maar ff een aandachtspuntje gaan voorkauwen (wat je zelf had kunnen doen gezien het in die andere thread stond:
bassio schreef op donderdag 30 september 2004 @ 11:18:
Ik denk dat ik weet wat het probleem is. Op 1 van je schijven staat de write cache disabled. Ik heb namelijk precies hetzelfde gehad. Ik heb contact opgenomen met maxtor en een tooltje gekregen om de write cache weer aan te zetten.

Kijk dus eerst of je write cache aan staat. Ik kon dit zien via configuratischerm en Sillicon ATA controllers.

• SysRq
bigfoot1942 schreef op maandag 21 maart 2005 @ 11:39:
doe eens een gok: je problemen komen wel heel erg overeen, helemaal die screenshot.
Maarja dan zal ik maar ff een aandachtspuntje gaan voorkauwen (wat je zelf had kunnen doen gezien het in die andere thread stond:
Inderdaad, de lage schrijfsnelheid komt inderdaad overeen. Ik heb alleen SCSI-schijven, en geen S-ATA. Dat tooltje wat daar gegeven wordt is alleen voor S-ATA schijven. :)

Maar goed, ik heb in de SCSI BIOS de optie cache policy gevonden, en die aangepast naar cached io (wat voor een server volgens mij niet handig is) maar dat hielp ook niet. De write-cache staat iig aan voor de schijven. :).

-

• SysRq
*schop*
Iemand nog een idee?

-

Pagina: 1