DSLR kopen -> nog oude minolta lenzen

Pagina: 1
Acties:
  • 749 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
Hi there!

Nadat ik inmiddels zo'n 2 a 3 jaar met mijn Powershot S50 geschoten heb, begint langzaam de enorme behoefte voor een DSLR te ontstaan.
Het budget echter, groeit hier niet in mee - maar dat is een ander verhaal.
De camera's die vanwege het budget in aanmerking komen zijn de 350D (kit) van Canon, de D70 (kit) van Nikon en de 7D (NIET kit) van Minolta.

Nou wil het toeval dat mijn vader nog twee Minolta lenzen heeft van zijn oude analoge SLR, die (in princiepe) ook gewoon op de 7D passen..
Het gaat hier om een:
- 50mm f/1.7 (min. focusafstand 0.45m)
- 70-210mm f/4
Vooral de eerste springt direct in het oog :)

Om te beginnen denk ik dat er weinig reden is om de D70 te verkiezen boven de 350D. De lenzen zijn redelijk gelijkend (Nikon gaat een stukje verder), verder heeft de 350D 2 megapixels meer en een kan hij sneller schrijven naar het CF kaartje.
Nadelen van de 7D zijn natuurlijk eveneens de 6 megapixels en de wat mindere snelheden van de CF schrijver. Daar staat echter wel weer tegenover dat ik er meteen twee mooie lenzen op kan schoeven.

Mijn vraag aan jullie dus: zijn deze twee lenzen de mooite waard en wegen ze op tegen de 8 megapixels en de snelle CF benadering van de 350D ?
Een laatste optie is natuurlijk doorsparen voor een 20D, welke in prijs niet ver van een D7 body ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dit de keuze is dan zou ik kiezen voor de 7D, maar dat komt uiteraard omdat ik zelf ook een Minolta gebruiker ben ;)

De 350D en de D70 zijn beide instapmodel camera's, de 7D ligt een treetje hoger. Het aantal pixels ligt dan wel lager, maar je krijgt een stevigere body, ongelooflijk veel functies direct bedienbaar op de body en AS in de body. De door jou genoemde objectieven zijn, mits AF, gewoon bruikbaar en dan heb je direct een mooi setje objectieven met een hoge mate van scherpte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Tja, je hebt natuurlijk twee mooie objectieven liggen, in dat geval is het wel heel aantrekkenlijk om voor de Minolta te gaan. De megapixelhype gaat dit jaar toch wel over en 6 MP is meer dan genoeg voor de meeste mensen. Vond je Minolta prettig, dan zou ik daarbij blijven. Een andere keus kan zijn die 20D, maar ik zou niet voor de D70 of 350D gaan: net wat Mig29 zegt, dat zijn meer instappers.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Het leuke is dat Minolta tot 15april ook 100 euri terug geeft :)
Geld dit ook als je um koopt in een webwinkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zul je aan de webwinkel moeten vragen. Ik denk dat als zij een Nederlandse of Duitse camera hebben dit geen probleem moet zijn. Wellicht doen er nog andere landen mee aan deze aanbieding, maar ik weet niet welke..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:54

houthakker

Poehé

op die 350D gaan ze iig niet passen, ik zou dan voor de D70 gaan.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Ik zou de keuze niet direct laten afhangen van die lenzen - zo duur zijn ze niet en hou er rekening mee dat een DSLR pijnlijk hard de zwakke plekken van een lens laat zien, terwijl diezelfde lens op een 35mm SLR betere resultaten gaf.

Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat de 7D geen hele mooie DSLR is, dat is hij namelijk zeker, en Minolta heeft ook zeer goede professionele lenzen welke prima met de top-range Nikon en Canon lenzen kunnen "meekomen". Ik zou de 7D liever vergelijken met een D100 of 20D, een erg stevige body, veel features, een layout welke duidelijk gericht is op de serieuze fotograaf en de ingebouwde AS is natuurlijk een erg sterke plus. Het verschil tussen 8 of 6 MP zou ik echt niet te veel bij stil blijven staan - het verschil is namelijk niet heel erg groot en het is niet zo dat de beeldkwaliteit toeneemt met het aantal MP. Maar dat weet je natuurlijk al ;)

Echter - belangrijker dan de camera zijn de lenzen IMHO. Als je budget beperkt is, dan zou ik overwegen om eventueel te kijken naar een gebruikte body en lenzen. Bepaal voor jezelf welke lenzen je denkt nodig te hebben (om mee te beginnen in ieder geval) en hoe belangrijk zaken als scherpte, lichtsterkte en bereik voor je is (groothoek vs tele). Bepaal dan voor zowel Minolta, Nikon als Canon welke lenzen jij graag zou willen hebben - daar hangt een prijskaartje aan en dan weet je exact hoeveel geld je over houdt voor een body. Kijk dan eventueel naar een gebruikte D70, 300D of 10D - vooral die laatste is erg aantrekkelijk en is zeker nog een body waar je alle kanten mee op kan.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 10:24:
Zul je aan de webwinkel moeten vragen. Ik denk dat als zij een Nederlandse of Duitse camera hebben dit geen probleem moet zijn. Wellicht doen er nog andere landen mee aan deze aanbieding, maar ik weet niet welke..
Het is volgens mij Benelux-only. De webwinkel zit gewoon in NL maar ik geloof niet dat de camera ook daadwerkelijk hier vandaan komt (engelstalige manual enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Check dat soort dingen even voordat je iets roept ;)

Ik wist Nederland en Duitsland zeker, vandaar. Belgie, Luxemburg, Frankrijk e.a. heb ik niet bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:23

Booster

Superuser

phaas schreef op maandag 21 maart 2005 @ 09:31:
Nou wil het toeval dat mijn vader nog twee Minolta lenzen heeft van zijn oude analoge SLR, die (in princiepe) ook gewoon op de 7D passen..
Het gaat hier om een:
- 50mm f/1.7 (min. focusafstand 0.45m)
- 70-210mm f/4
Vooral de eerste springt direct in het oog :)
Ik ruik 2 lenzen uit het MD-tijdperk van Minolta. Staat er "Rokkor MD" oid op deze lenzen? Hoorde ze bij een X-700 of X-300 SLR?
Zoja, dan zullen die niet standaard op je 7D passen, alleen met een converter a $40.

Het kopen van de converter kan het overwegen waard zijn. Goed (en oud) Minolta glas kost namelijk niet veel meer via eBay e.d. Probleem is wel dat je geen automatisch diafragma hebt, en mogelijk ook automatische lichtmeting verliest.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:33

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Je moet echt niet gaan verstijven over het feit dat de Canon 2MP meer heeft. Zelfs bij compacte camera's kun je soms beter voor een 3MP camera kiezen ipv een 5MP. Zo ik heb toen der tijd de Z1 van Minolta gekocht. 3,2 MP maar schoot betere foto's dan menig 5MP camera. De 7D is gewoon een toptoestelletje. In vergelijking met de 7D zijn de 350D en D70 maar "my first sony" dingetjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Booster schreef op maandag 21 maart 2005 @ 11:08:
[...]

Ik ruik 2 lenzen uit het MD-tijdperk van Minolta. Staat er "Rokkor MD" oid op deze lenzen? Hoorde ze bij een X-700 of X-300 SLR?
Zoja, dan zullen die niet standaard op je 7D passen, alleen met een converter a $40.

Het kopen van de converter kan het overwegen waard zijn. Goed (en oud) Minolta glas kost namelijk niet veel meer via eBay e.d. Probleem is wel dat je geen automatisch diafragma hebt, en mogelijk ook automatische lichtmeting verliest.
Ik meen dat ze er gewoon zonder convertor op passen. Er staat verder ook niets in de trant op, alleen 'AF lens'.
Staks even een foto :)

edit: ik geloof trouwens dat wij op zolder OOK nog zo'n Rokkor geval hebben liggen, ik ga vanmidding ff kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door phaas op 21-03-2005 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AF past gewoon op de 7D, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

phaas schreef op maandag 21 maart 2005 @ 12:00:
Ik meen dat ze er gewoon zonder convertor op passen. Er staat verder ook niets in de trant op, alleen 'AF lens'.
Dan is het geen punt. :) AF past idd prima, en MD objectieven zijn niet AF.

[ Voor 12% gewijzigd door Booster op 21-03-2005 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

phaas schreef op maandag 21 maart 2005 @ 09:31:
Om te beginnen denk ik dat er weinig reden is om de D70 te verkiezen boven de 350D. De lenzen zijn redelijk gelijkend (Nikon gaat een stukje verder), verder heeft de 350D 2 megapixels meer en een kan hij sneller schrijven naar het CF kaartje.
Nadelen van de 7D zijn natuurlijk eveneens de 6 megapixels en de wat mindere snelheden van de CF schrijver. Daar staat echter wel weer tegenover dat ik er meteen twee mooie lenzen op kan schoeven.
De D70 zou je verkiezen boven de 350D vanwege de body en de mogelijkheden, niet omdat er betere Nikkor-lenzen zijn. (Wat overigens vrij discutabel is.) Jouw keuze is lang niet zo vrij: je hebt twee lenzen en je wilt een DSLR; er is er eentje waar die lenzen op passen en je wil eigenlijk alleen maar horen of dat een goede deal is of niet. Althans, zo lees ik het.

Ja de D7D is een heel prima camera, ik kan me niet echt voorstellen dat je er spijt van gaat krijgen. Kopen dus. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is dat een beetje kort door de bocht Floris. Hij wil voor een bepaalt budget een camera uitzoeken (=d70/ eos 350D) echter als hij de objectieven van zijn vader gebruikt is het ook mogelijk om een D7D te kopen. Zijn vraag is meer welke optie hij zou moeten kiezen. In dSLR land zijn er uberhaupt geen slechte camera's volgens mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 14:24:
...In dSLR land zijn er uberhaupt geen slechte camera's volgens mij!
Ik denk dat de voorkeur in zijn geval een kwestie is van de camera in de handen hebben, en wat voor hem het beste aanvoelt. Heb je grote handen, dan een grotere body, wat kleinere handen, een kleinere body. Bediening van het toestel is ook belangrijk, je moet er tenslotte wel zelf foto's mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Net even die AF lenzen van zolder gehaald maar wat blijkt nu? Op de telelens zit een gruwelijke beschadiging :( 8)7
Oordeel zelf:
Afbeeldingslocatie: http://edukitty.org/~barry/foto/Misc/minolta_lenzen/tele_close_575.jpg
(witte stippen zijn in het echt iets minder hevig)
Is dit ding nog te gebruiken? Ik vraag me af wat je in vredesnaam moet doen om deze krassen erop te krijgen :X

edit:
Uitvergroting

[ Voor 14% gewijzigd door phaas op 21-03-2005 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40
Zo'n voorlens is toch wel te vervangen?

1 tip: zet er voortaan UV filters VOOR om krassen te voorkomen. UV filter kapot is goedkoper dan lens naar de kolere :P

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^^^ zonde man :/

Het ziet er uit alsof een deel van de coating naar de ratsmadee is en die witte puntjes, zijn dat putjes in de lens zelf?
Ik vrees dat je deze lens niet meer kan gebruiken iig.

Overigens kan dit komen door niet op te letten en ergens tegen een muur aan te botsen of gewoon laten vallen...
Simon schreef op maandag 21 maart 2005 @ 14:40:
Zo'n voorlens is toch wel te vervangen?

...
Zal ook wel wat kosten denk ik?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer hem eens schoon te poetsen met een droge doek. Eventueel een beetje ertegen ademen, zodat ie beslaat. Het lijkt op mijn (zeer vuile) monitor namelijk niet op een kras of een deuk. Eerder vette aanslag oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:26

Zoefff

❤ 

Als het geen vet of andere troep is dan lijkt het haast alsof er een stuk van de coating van de lens helemaal afgesleten is ofzo? Hoe krijg je dat voor elkaar, zonde...

Krasjes ed op je lens heb je vaak pas last van op een klein diafragma rond f/22 ofzo. Hoe dit gaat uitpakken weet ik echter niet. Als er echt een stuk coating mist, dan zal je dat wellicht wel terugzien in de foto's.

Neem je lens gewoon eens mee naar een fotografie-winkel, en vraag of je hem even mag uitproberen op een dSLR. Neem zelf een geheugenkaartje mee zodat je thuis de foto's kunt bekijken, en kan zien of het veel invloed heeft op je foto. Kan je ze meteen vragen of dit evt makkelijk te repareren is :)

[ Voor 29% gewijzigd door Zoefff op 21-03-2005 15:03 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Poetsen en ademen heeft geen zin. Alle vlekken lijken mij trouwens wel van dezelfde substantie.
Bij nader inzien vermoed ik dat het een soort zilvere verf is maar dat weet ik niet zeker.
Ik zal er eens mee naar de fotowinkel gaan, is Combi een goede zaak hiervoor? Bij ons in de beurt zit nl. verder geen reet.

Vanavond zoek ik btw even die andere lenzen op.

[ Voor 8% gewijzigd door phaas op 21-03-2005 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phaas schreef op maandag 21 maart 2005 @ 16:32:
Poetsen en ademen heeft geen zin. Alle vlekken lijken mij trouwens wel van dezelfde substantie.
Bij nader inzien vermoed ik dat het een soort zilvere verf is maar dat weet ik niet zeker...
Het lijkt mij verdacht veel op het effect wat je krijgt als je een agressief schoonmaakmiddel gebruikt op bv. een monitor met een ontspiegellaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hopelijk wordt dit niet als vervuiling van dit topic beschouwd, maar het heeft alleszins verband...
De vraag:

Mijn vader heeft nog een oude SLR camera liggen met 2 lenzen die ik zou mogen hebben (de camera is kapot - shutterlag). Ik vroeg me af of ik die lenzen zou kunnen gebruiken of de DSLR's van Canon die nu verkocht worden (D300-D350). Het type camera is dit:
http://www.mir.com.my/rb/...ources/SLRs/ae1/index.htm
De lenzen passen daar gewoon op, types van de lenzen kan ik momenteel niet geven...
Ook vroeg ik me af als ze passen of daar functies zoals AF opgaan en zo, aangezien de lenzen toch al wat oud zijn (maar nog in perfecte staat!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40
Dat zijn geen lenzen voor het EOS systeem en waarschijnlijk passen die er niet op. Je kan beter een 2e hands AE1 kopen. De AE1 is trouwens een erg leuke camera :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

FD mount lenzen passen niet op EF mount Canon EOS bodies. Goede FD->EF converters zijn bijna niet te vinden, Canon schijnt er wel een paar gemaakt te hebben maar die meer een soort van "urban myth" geworden - iedereen heeft er wel van gehoord, niemand heeft ze ooit gezien.

FD lenzen zijn ook geen AF lenzen, enkel Manual Focus... en een AE-1 met shutterlag lijkt mij ook wel heel erg sterk overigens :)

PS: Een Canon D300 of D350 bestaan niet ;)
(ze blijven verwarring zaaien, die Canon marketeers!)

[ Voor 36% gewijzigd door tazzman op 21-03-2005 17:29 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tazzman schreef op maandag 21 maart 2005 @ 17:28:
FD mount lenzen passen niet op EF mount Canon EOS bodies. Goede FD->EF converters zijn bijna niet te vinden, Canon schijnt er wel een paar gemaakt te hebben maar die meer een soort van "urban myth" geworden - iedereen heeft er wel van gehoord, niemand heeft ze ooit gezien.

FD lenzen zijn ook geen AF lenzen, enkel Manual Focus... en een AE-1 met shutterlag lijkt mij ook wel heel erg sterk overigens :)

PS: Een Canon D300 of D350 bestaan niet ;)
(ze blijven verwarring zaaien, die Canon marketeers!)
Shutterlag 7(8)7 Where is my mind? Ik bedoelde sluitermoeheid (lijkt erop ja maar is het niet) ;)
http://bobatkins.photo.ne...faq/manual_focus_EOS.html -> kgaat maar zo laten denk ik, blijkbaar kosten die adapters een hele brok :r
Simon schreef op maandag 21 maart 2005 @ 16:58:
Dat zijn geen lenzen voor het EOS systeem en waarschijnlijk passen die er niet op. Je kan beter een 2e hands AE1 kopen. De AE1 is trouwens een erg leuke camera :)
Dat was wat mijn vader ook zei: Het is een leuke camera. Hij had de camera tweedehands gekocht voor een goeie ouwe 30.000 BEF en er nadien nog 2 lenzen bijgekocht. De camera is tengevolge van sluitermoeheid kapot gegaan op vakantie in Martinique, zo'n 10-12 jaar geleden. Nu ligt de camera stof te vangen in een ladekast.
Ik dacht dat reparatie +/- 7000BEF kostte, wat nu zo'n 175 euro moet zijn. De moeite niet meer waard denk ik...
Is er daar nog geld voor te krijgen? Voor die lenzen? Ik weet het, ik heb niks van informatie, het enige wat ik erover kan zeggen is dat de ene lens lijkt op de kitlens geleverd bij de 300D en dat er een soort zoomlens bijzit (lengte: een goeie 20cm). Meer weet ik niet.

Overigens bedankt voor de antwoorden _/-\o_ , ik was zo al een klein beetje op voorhand aan het hopen dat ik die lenzen op mijn toekomstige 300D ging kunnen zetten. Nu laat ik die plannen maar varen ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry Tower
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 00:54
Ik heb net hetzelfde probleem. De S50 van Canon begint wat teveel beperkingen te tonen. Als echte compact gebruiken we de sony toch het vaakst, en de S50 is ietwat overbodig aan het worden (ondanks ietsje meer instellingen, het verschil is minimaal). Nu zouden we toch graag een deftige digitale camera (lees: DSLR) willen aanschaffen om die tekortkomingen van de compact te ontlopen.
We hebben hier thuis nog een minolta Dynax 7000i met volgende lenzen:

-AF zoom 35-80mm 1:4(22)-5.6
-AF zoom 80-200mm 1:4.5(22)-5.6

én externe flitser: Program Flash 4000AF

De eos300D is voor het moment best betaalbaar (met kit 700-800 euro). Maar zou het niet verstandiger zijn om een Dynax 7D te kopen. Het plan is de camera toch zo lang mogelijk te gebruiken, dus investeren in de Minolta lijkt me hier meer aangewezen ...
Zijn deze lenzen nog te gebruiken op de Dynax, of zijn ze niet echt zo goed dat het de aanschaf van de Dynax zoveel logischer maakt ...
Ik dank U bij voorbaat

System 1: Q6600 Asus P5N-E Geforce 8800 GTS 4 GB Ram 640 GB || System 2: imac early 2010 i7 2.93Ghz 4GB 27inch || mobile: macbook early 2007 2GHz 2GB/320GB * Sony P200 * Nokia 6230i/Nokia 6500/Nokia E52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze objectieven zijn niet fantastisch en je zult waarschijnlijk snel de behoefte hebben aan een vervanger van de 35-80, omdat je helemaal geen groothoek overhoudt. Dan kom je waarschijnlijk bij een kitlens als de aangekondigde 18-70 mm uit. De 80-200 is nog wel bruikbaar, de flitser niet. Reken dus uit wat je kwijt bent om alles compleet te maken naar jouw wensen en kijk vooral ook wat je van een camera verlangt voordat je overgaat tot aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Ik heb die hele oude lenzen weten te vinden op zolder, het blijkt van een 2 XG (of zoiets) te zijn. Het zijn in totaal 4 lenzen:
- 28mm f/2.8
- 135mm f/2.8
- 400mm f/6.3
- 50mm f/1.4 :)
Van het Rokkor type dus, dat al eerder genoemd werd.
Al met al niet een hele boeiende aanvulling, denk ik. Op die 50mm na dan, al vraag ik me af of die een convertor waard is tov. die AF 50mm die ik al heb.
Voor die 400mm moet je natuurlijk eerst een bouwlamp op je subject zetten, dus dat is ook niet mega :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osovega
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-07 18:43
Misschien even om de topicstarter over te halen naar de dynax 7d.

Deze foto heb ik dit weekend met de 7D en de 50mm 1.7 gemaakt. Erg lekkere lens hoor.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mdelaat/blijdorp/PICT1566.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 21:33

Brothar

meester

Krusher heeft gelijk: de coating is gewoon deels `weggepoetst` (nmm). De lens zelf moet dus nog goed functioneren )test het eens o de oude camera: je kunt er weliswaar geen foto´s mee maken, maar wel een `lensbeeld` mee zien).
NB± moderne lenzen, zo heb ik begrepen zijn niet van dezelfde kwaliteit als het `oude glas`.

P.S. Had de Minolta geen ingebouwde beeldstabilisator ?!

[ Voor 10% gewijzigd door Brothar op 21-03-2005 23:38 ]

eagle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Die ouwe lenzen lijken me geen slecht spul.
De 28mm 2.8 is op zijn minst redelijk goed, de 135mm is volgensmij ook aardig. De 50mm AF die je hebt is waarschijnlijk gewoon even goed of beter als de oude 50mm MF, dus daarvoor alleen zou ik geen converter aanschaffen.

De 70-210 die je eerder noemde is trouwens een killer lens, bijzonder scherp en een prettig bereik. Duidelijk een lens die je moet houden als je de 7D koopt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Osovega schreef op maandag 21 maart 2005 @ 23:29:
Misschien even om de topicstarter over te halen naar de dynax 7d.

Deze foto heb ik dit weekend met de 7D en de 50mm 1.7 gemaakt. Erg lekkere lens hoor.

[afbeelding]
Yep, over ben ik inmiddels toch wel :) Tis alleen nog even de vraag of mijn vader dat ook is aangezien hij een deel mee zou moeten betalen >:) O-)
Hoe dan ook, hoeveel heb je hier eigenlijk aan bijgewerkt met photosoep oid? Opzich een erg nette foto, jammer dat die vlinder linksonder nèt een beetje opscherp is.
DOF wordt trouwens wel erg mooi met die lens, ik kan niet wachten :D _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als die genoemde objectieven Rokkor objectieven zijn, zou ik zelf geen converter ertussen zetten. Deze objectieven in AF versie gaan tweedehands voor hele mooie prijzen van de hand. Het is me alleen niet helemaal duidelijk welke objectieven je nu in AF vorm hebt. Ik neem aan die 50 mm en die 70-210 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunbar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 12:12
Dat zijn Canon FD lenzen, de huidige Canon serie werkt met EF lenzen. De lenzen die dus passen op die AE1 passen dus NIET op een Canon DSLR.

Hoewel met een hamer alles past natuurlijk...

Tomorrow is often the busiest day of the week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Dunbar schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 14:50:
Dat zijn Canon FD lenzen, de huidige Canon serie werkt met EF lenzen. De lenzen die dus passen op die AE1 passen dus NIET op een Canon DSLR.
Spuit 11 ;) :P :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

Bij mijn keuze in de aanschaf van een dlsr weegt het reeds in bezit hebben van een Tamron AF LD 200-400mm 1:5.6 enigzins mee.

Mijn vraag is hoe slecht/doorsnee/goed is deze lens om dit als argument in mijn afweging mee te nemen? Analoog voldeed deze meer dan goed maar wat ik heb begrepen van de huidige generatie dslr's is dat ze lensfouten ongenadig zichtbaar maken.

Indien deze lens tot bagger gedegradeerd mag worden :'( , zie ik dus iig één argument om voor de D7D te gaan wegvallen.

PS. Google leverde weinig tot niets op(evenals zoeken op deze site).

iR Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 13:21:
Als die genoemde objectieven Rokkor objectieven zijn, zou ik zelf geen converter ertussen zetten. Deze objectieven in AF versie gaan tweedehands voor hele mooie prijzen van de hand. Het is me alleen niet helemaal duidelijk welke objectieven je nu in AF vorm hebt. Ik neem aan die 50 mm en die 70-210 toch?
Ja een 50mm en die 70-210 dus. Ik vraag me alleen af of ik nu nog wel iets van groothoek overhoud... (cropfactor) Dat is nou juist datgene dat ik het meest ga gebruiken :Y)

edit:
BTW, is die oude camera (die met die vier MF lenzen) nog voor een redelijk prijs te verkopen? Het gaat dus om een Minolta 2 XG + bovengenoemde lensjes.

[ Voor 13% gewijzigd door phaas op 22-03-2005 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 200-400/ 5.6 is niet een heel slecht objectief. Scoort over het hele bereik wel ok, alleen wat bovengemiddeld last van lensflares. Daarnaast een trage AF. Verder gebruik je met digitaal alleen het centrum van het objectief (vanwege de cropfactor) hetgeen het objectief beter maakt! Daarnaast durf ik te betwijfelen of je de fouten met een dermate lage resolutie (in vergelijking met een goede diafilm) er wel zo makkelijk uithaalt, zoals je nu beweert.

@ phaas: kijk even op marktplaats.nl, eBay.com of fotoapparatuur.nl voor richtprijzen voor die camera's. Verwacht er niet veel voor te krijgen. Misschien dat als je het zooitje los verkoopt, je er nog het meest voor krijgt! Camera het liefst icm de 50 mm verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
Hehe, kheb hem dan eindelijk besteld :)
Het was nog leuk ook trouwens, mijn vader wilde per sé naar de winkel omdat 'ie niet geloofde dat die oude AF lenzen er op zouden passen.
Eerst naar de Dixons geweest en aan de verkoper gevraagd of hij mn lens er even op wilde schroeven.
Wat? Past 'ie niet! :O }:O Die gast stond me een partij moeilijk te doen alsof 'ie nog nooit een camera had gezien :D
Hij stond nog iets te kleppen over meer contact puntjes enzo... nou volgensmij zijn die toch echt gewoon voor een H/USM motor etc.
Uiteindelijk ben ik naar de Mediamarkt gegaan, een winkel die er toch niet echt om bekend staat iets met fotografie te hebben. En wat blijkt al daar? Goh, hij past.... nee echt? Je meeeent het! }:O
Naja, dat duurde dus nogal even.

Iig bedankt iedereen voor het helpen bij mijn keuze. Waarschijnlijk zijn mijn bevindingen spoedig terug te lezen in een testcase topicje :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:26

Zoefff

❤ 

Gefeliciteerd met je aankoop, en dat je er nog veel plezier van mag hebben :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Even een kick van een oud topic.

Ik had hetzelfde dillemma, mijn Canon 300D ging kapot maar had ook nog wat goede lensen van mijn minolta (A)SLR liggen.
Dus ik heb maar besloten een Sony A200 te kopen. Daar passen mijn minolta lensen op en het is een redelijke camera. Geen top of the range maar een goede middenklasse (hoewel wat minder populair ivm de Canons en Nikons)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Verwijderd

Voor dit soort vragen heeft men ooit een keer een briljant idee gehad en we zijn nu al weer toe aan versie 4.0 van dit mooie idee: [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 14:51:
Voor dit soort vragen heeft men ooit een keer een briljant idee gehad en we zijn nu al weer toe aan versie 4.0 van dit mooie idee: [starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4
sorry ik was geloof ik niet helemaal duidelijk, het was meer een mededeling dan een vraag.. ik heb de camera al gekocht..
zie ook ToolkiT in "Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon..."
Maar aangezien ik het zelfde dillema had en dit topic tegen kwam dacht ik, laat ik ook maar een virtuele duit in het zakje doen :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Pagina: 1