Toon posts:

[MS DOS Prompt] Printen naar virtuele printer

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Om verschillende bestandsformaten naar postscript te converteren gebruik ik de virtuele printer 'PDFCreator'. Echter wil ik het printen naar de virtuele printer automatiseren d.m.v. een printopdracht via MS DOS Prompt verwerkt in een '.cmd-bestand'. Kortom kan iemand mij vertellen hoe ik een printopdracht geef binnen MS DOS Prompt die ook geschikt is voor een virtuele printer? Ik heb zelf al flink op GOT gezocht maar kreeg met de gevonden oplossingen het niet voor elkaar om te printen naar de virtuele printer. Mag binnen MS DOS Prompt sowieso geen enkel woord uit meer dan acht karakters bestaan? Dus mag ik niet zeggen: 'c:\test.doc > pdfcreator', omdat 'pdfcreator' langer is dan acht karakters? En zo ja, wat is dan de juiste manier om woorden af te korten binnen MS DOS?

• RedLizard
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-02 15:29
Je kunt een virtuele printer meestal gewoon op de LPT-poort hangen. Dan kan wannabe-DOS er gewoon naar printen.

Verwijderd

Topicstarter
Palinchron schreef op maandag 21 maart 2005 @ 09:28:
Je kunt een virtuele printer meestal gewoon op de LPT-poort hangen. Dan kan wannabe-DOS er gewoon naar printen.
Dit heb ik geprobeerd, maar het werkte helaas niet.

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 09:31:
[...]

Dit heb ik geprobeerd, maar het werkte helaas niet.
Geef eens wat meer informatie. Wat heb je gedaan? Wat is de foutmelding? Gebruik je NET USE LPT1: \\server\printernaam om onder DOS een (virtuele) printer te koppelen?

ps is dit niet bedoeld voor een ander forum? Lijkt mij niet voor P&W :)

Verwijderd

Topicstarter
robertpNL schreef op maandag 21 maart 2005 @ 09:39:
[...]

Geef eens wat meer informatie. Wat heb je gedaan? Wat is de foutmelding? Gebruik je NET USE LPT1: \\server\printernaam om onder DOS een (virtuele) printer te koppelen?

ps is dit niet bedoeld voor een ander forum? Lijkt mij niet voor P&W :)
Nee ik koppel geen virtuele printer onder DOS. Ik geef alleen 'echo c:\test.doc > lpt1' door. Moet ik eerst een (virtuele) printer koppelen en zo ja, hoe moet ik dit dan doen?

PS - Als foutmelding krijg ik 'Device is not connected'.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 09:55 ]

Verwijderd

Je zal hem moeten sharen (ook al is het voor lokaal gebruik), en daarna idd via "net use lpt1: %computername%\printername" je lpt1 moeten koppelen aan de printer. Maar dat was dus al verteld in dit topic (door robertpNL).

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025

curry684

left part of the evil twins

* curry684 trapt liefjes naar Windows Operating Systems :)

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de virtuele printer gedeeld en succesvol gekoppeld. Het bewuste document komt nu in de printrij van de virtuele printer staan. Echter blijft het bewuste bestand tijdens het printen 'haken' o.i.d. Ik voeg even een screenshot in van het betreffende (zichzelf herhalende) proces.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~kempe433/printerror.png

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 11:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al uitgevonden wat het probleem is. Het probleem is dat de LPT1-poort standaard geen doorstuurpoort is (naar de virtuele printer). Klopt het dat de LPT1-poort ook niet te configureren is als doorstuurpoort? Het is verder dus ook absoluut onmogelijk om op andere poorten dan de LPT1-poort af te drukken binnen MS DOS?

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 22:33

EXX

EXtended eXchange

Printen gaat onder DOS ook naar bv. COM1:, COM2: en AUX. Maar ik vermoed dat je daar hetzelfde probleem gaat krijgen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Topicstarter
EXX schreef op maandag 21 maart 2005 @ 11:53:
Printen gaat onder DOS ook naar bv. COM1:, COM2: en AUX. Maar ik vermoed dat je daar hetzelfde probleem gaat krijgen.
Klopt! Ik ga nu dus maar met VB kutten, aangezien het afdrukken naar een virtuele printer onder MS DOS niet mogelijk blijkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Even de oplossing posten mochten er nog meer mensen zich afvragen hoe ze HTML / DOC naar PDF kunnen converteren en vervolgens samenvoegen tot een bestand.

- Ik heb eerste de worddocumenten als HTML opgeslagen in VB.
- Vervolgens heb ik alle HTML m.b.v. 'HTML2PDF Pilot' naar PDF geconverteerd.
- Als laatste alles samengevoegd m.b.v. 'PDF Merger'.

De gebruikte programma's stuur ik aan d.m.v. de shell in VB.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 14:54 ]

Pagina: 1