Vervanging voor Windows Media Services 9 Series onder Linux?

Pagina: 1
Acties:

• Neophyte
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09-2025

Neophyte

it's back....

Topicstarter
Nadat enige uren googlen en zoeken op Sourceforge niks opleverden open ik hier toch maar even een topic.

Eigenlijk een zeer simpele vraag, is er een soortgelijk iets onder Linux ter vervanging van een Win2003 server met Windows Media Services 9 Series

Deze moet ook de mogelijkheid hebben om streams te gebruiken van een andere server met Windows Media Encoder 9 Series

Tijdens mijn zoektoch ben ik er al achter gekomen dat er al ruim een jaar onderteuning is voor het Windows Media 9 codec op Linux. Echter volgens dit artikel zaten daar wel de nodige kosten aan. Ik weet echter niet of dit echt door dat codec komt of door iets anders.

Dus daarom nog een kleine toevoeging, ik zoek een goedkoop/gratis alternatief voor die Linux server.

Senri no michi mo ippo kara

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:21

houthakker

Poehé

MPlayer? of Xine? Gebruiken gewoon de Dll's van windows. Anders VideoLAN

Specs

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:29

Cyphax

Moderator LNX
Icecast wellicht:
New features for 2.2.0 (in no particular order)

Theora Video support Icecast now supports video streaming via theora. Currently, we require the latest (alpha 4) version of libtheora. This is an optional compile, so if you don't have theora then icecast will safely ignore it Shoutcast style source client support Icecast now supports the connection protocol used by the Shoutcast DSP source client.
Als het alleen maar gaat om video kunnen streamen. :)
Theora wordt ook nog doorontwikkeld (door Xiph, makers van Ogg Vorbis), allemaal heel interessant.

[ Voor 17% gewijzigd door Cyphax op 21-03-2005 09:29 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-02 15:57

No13

/me was here

VLC (www.videolan.org) kan ook een heleboel, waaronder mms streams maken van video4linux en/of gewone video-files. Ik heb het zelfs voor elkaar gekregen mijn tv-kaart van thuis te streamen naar een colocated server om em daar weer als mms stream aan te bieden aan 10+ clients :)

Het zal nog niet volwassen zijn maar wellicht de moeite waard om naar te kijken

• Neophyte

Neophyte

it's back....

Topicstarter
Ik zal eens naar dat Icecast gaan kijken, bedankt.

As for videolan, het nut van die linux server is juist om media streams te ontvangen die reeds van een andere server komen, waar ze met Windows Media Encoder ge-encode zijn met wm9 codec.
En deze vervolgens te distruberen naar het net. (@No13 zoals zeg maar je colocated server doet)

Edit: Icecast is ook niet wat ik zoek, hierin zit alleen support voor het Theora codec en dus niet voor het WM9 coded.

[ Voor 23% gewijzigd door Neophyte op 21-03-2005 16:55 ]

• No13
  • Laatst online: 05-02 15:57

No13

/me was here

Neophyte schreef op maandag 21 maart 2005 @ 13:49:
[..]
(@No13 zoals zeg maar je colocated server doet)
[..]
Ja en dit deed ik dus ook met vlc :)

• Neophyte

Neophyte

it's back....

Topicstarter
No13 schreef op maandag 21 maart 2005 @ 16:33:
[...]

Ja en dit deed ik dus ook met vlc :)
Ah ik zie nu dat vlc toch meer opties biedt dan je op het eerste gezicht zou zeggen.
Echter doen de opties hiervan nog erg onder voor Windows Media Services.

Als tijdelijke oplossing ga ik hier wel even verder mee, maar als iemand nog een iets uigebreidere vervanging weet, hoor ik dat graag.

Verwijderd

Neophyte schreef op maandag 21 maart 2005 @ 19:08:
[...]

Ah ik zie nu dat vlc toch meer opties biedt dan je op het eerste gezicht zou zeggen.
Echter doen de opties hiervan nog erg onder voor Windows Media Services.

Als tijdelijke oplossing ga ik hier wel even verder mee, maar als iemand nog een iets uigebreidere vervanging weet, hoor ik dat graag.
VLC maakt gebruik van ffmpeg een volledig convert/stream pakketje voor geluid video en meer. Dat pakket is natuurlijk ook los te krijgen en te gebruiken. Ffserver is een daemon waar clients aan connecten en met ffmpeg feed je ffserver met een stream.

Met dit pakketje ben ik van plan om een mpeg2 stream via wlan te broadcasten zodat ik draadloos kabeltelevisie heb. De codecs wat ffmpeg ondersteunt zijn hier te vinden.

Het is misschien ook wel handig als je zou vermelden welke opties je zoekt of onderdoen (en waarom) voor windows media services.

[edit:]
WM codec versie 9 ondersteunt geen enkel opensource project wel WMV8 en WMV7. Wil je perse ondersteuning ervoor moet je een commerciele oplossing zien te vinden of afstappen van de Windows Media.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 23:06 ]

• Neophyte

Neophyte

it's back....

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 22:59:
[...]
VLC maakt gebruik van ffmpeg een volledig convert/stream pakketje voor geluid video en meer. Dat pakket is natuurlijk ook los te krijgen en te gebruiken. Ffserver is een daemon waar clients aan connecten en met ffmpeg feed je ffserver met een stream.

Met dit pakketje ben ik van plan om een mpeg2 stream via wlan te broadcasten zodat ik draadloos kabeltelevisie heb. De codecs wat ffmpeg ondersteunt zijn hier te vinden.

Het is misschien ook wel handig als je zou vermelden welke opties je zoekt of onderdoen (en waarom) voor windows media services.

[edit:]
WM codec versie 9 ondersteunt geen enkel opensource project wel WMV8 en WMV7. Wil je perse ondersteuning ervoor moet je een commerciele oplossing zien te vinden of afstappen van de Windows Media.
Wat ik aan functionaliteit mis is eigenlijk de mogelijkheid dat de server de verbinding test en vervolgens de beste stream (bitrate) voor de betreffende gebruiker kiest.

Tevens zou "on the fly" content management wel fijn zijn. Zoals bijvoorbeeld binnen een broadcast een stream veranderen zonder dat je de hele service hoeft te stoppen.

En dan nog wat extra dingetjes die handig zouden zijn, zoals het toevoegen van een logo op de stream.

Maar ben bang dat als ik het onder linux wil doen, ik toch wat moet inleveren kwa functionaliteit.

Dat er geen wm9 ondersteuning was zag ik staan ja en overstappen op een ander codec is dan natuurlijk mogelijk. Echter las ik dit in het voorbeeld config file:
##################################################################
# Definition of the live feeds. Each live feed contains one video
# and/or audio sequence coming from an ffmpeg encoder or another
# ffserver. This sequence may be encoded simultaneously with several
# codecs at several resolutions.

<Feed feed1.ffm>

# You must use 'ffmpeg' to send a live feed to ffserver. In this
# example, you can type:
#
# ffmpeg http://localhost:8090/feed1.ffm
Betekent dit dat ik geen streams kan importeren die van Windows Media Encoder komen?

Verwijderd

Neophyte schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 00:18:
[...]

Wat ik aan functionaliteit mis is eigenlijk de mogelijkheid dat de server de verbinding test en vervolgens de beste stream (bitrate) voor de betreffende gebruiker kiest.

Tevens zou "on the fly" content management wel fijn zijn. Zoals bijvoorbeeld binnen een broadcast een stream veranderen zonder dat je de hele service hoeft te stoppen.

En dan nog wat extra dingetjes die handig zouden zijn, zoals het toevoegen van een logo op de stream.

Maar ben bang dat als ik het onder linux wil doen, ik toch wat moet inleveren kwa functionaliteit.

Dat er geen wm9 ondersteuning was zag ik staan ja en overstappen op een ander codec is dan natuurlijk mogelijk. Echter las ik dit in het voorbeeld config file:

[...]

Betekent dit dat ik geen streams kan importeren die van Windows Media Encoder komen?
Als ffmpeg de stream kan afspelen wel. Het enige wat die regel daar doet is ffserver zeggen waar hij moet luisteren voor een inkomende stream. Met 'ffmpeg -i test.avi -o http://localhost:8090/feed1.ffm' stuurt je dan een stream(test.avi) naar de ffserver op dezelfde pc.

Probeer eerst of je de stream kan afspelen van je windows media services server met VLC, als dat niet werkt hoef je al niet verder te kijken na een opensource oplossing, tenzij je van codec veranderd.
Problemen met de functionaliteit zal niet al te moeilijk op te lossen zijn. Live switchen van stream zou geen probleem moeten zijn, mits de buffer van de ffserver niet te klein is. Zover ik weet streamt de ffserver zelfs de buffer als er niets meer naar toe gestreamd word. In de tijd dat ffserver op de buffer teert kan je dan een nieuwe stream naar de ffserver maken.
Dat content gedoe lijkt me specifiek iets van Windows Media Services.

Darwin Streaming Server van Apple draait ook op linux/windows/OSX en is ook open source. Je moet je wel registreren om de broncode te kunnen bemachtigen. Ook heb ik geen ervaring met dit pakket.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 01:00 ]

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
De Realhelix server van realmedia kan onderlinux windows media broadcasten, heb dit in het verleden al eens gedaan. Is helaas geen opensource / freeware

• Neophyte

Neophyte

it&#039;s back....

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 00:44:
Darwin Streaming Server van Apple draait ook op linux/windows/OSX en is ook open source. Je moet je wel registreren om de broncode te kunnen bemachtigen. Ook heb ik geen ervaring met dit pakket.
Dankje, weer wat leesvoer.. :)
eth0 schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 09:31:
De Realhelix server van realmedia kan onderlinux windows media broadcasten, heb dit in het verleden al eens gedaan. Is helaas geen opensource / freeware
Dit zou zeker De oplossing zijn geweest als het opensource was, ik heb echter wel een helix community gevonden waarin er aan hetzelfde in open source wordt gewerkt. Echter is dit nog lang niet zover in mogelijkheden, maar ik ga het zeker in de gaten houden.

• TripleM
  • Laatst online: 20-11-2024
Dit is al een oud topic, maar het is wel precies wat ik wil weten. Omdat er inmiddels wat tijd overheen gegaan is, vroeg ik me af of er inmiddels meer/betere alternatieven zijn.

Ik heb een P3 met Windows 98 in een LAN, het enige dat die gaat doen is een stream encoden van een webcam die eraan hangt. Die stream moet worden opgepikt door een Linux server, en bekeken kunnen worden door meerdere mensen vanaf het internet.
Pagina: 1