Toon posts:

[Server] Niet bereikbaar in interne netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een server van 'n vriend van is niet bereikbaar in z'n interne netwerk. Extern is hij wel te bereiken.

De server is intern niet te bereiken:
- Via het externe ip-addres van de router (poort 80 geforward naar ip-adres van server).
- Via het domein dat via de zonefile aan het ip-adres van de de router gekoppeld zit.

De server is wel te bereiken:
Op de server zelf via localhost en 127.0.0.1
Extern

In jip- en janneketaal: Als je in het netwerk het externe ip-adres van de router intikt dan kom je niet bij de server. Dit hoort natuurlijk wel.

Het probleem treed op sinds de router vervangen is door eenzelfde exemplaar.

Waar zou dit aan kunnen liggen?

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:28
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 22:41:
[..]

In jip- en janneketaal: Als je in het netwerk het externe ip-adres van de router intikt dan kom je niet bij de server. Dit hoort natuurlijk wel.

[..]
Mja dat hoeft dus niet, dat moet je router ondersteunen.

'Normaal' moet je de server intern benaderen met het interne ip.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Inderdaad, de meeste routers ondersteunen geen zogenaamde 'NAT loopback', waardoor je servers binnen je netwerk alleen via hun interne IP kan benaderen. Blijkbaar had de vorige router van hem (toevallig) die functionaliteit wel.

Hmm.. lees net dat de router door eenzelfde exemplaar is vervangen. In dat geval is het waarschijnlijk een optie in de configuratie van de router die je nog aan moet zetten. Welke router gaat het om?

[ Voor 35% gewijzigd door Cpt.Morgan op 20-03-2005 22:51 ]

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-04 08:12
wat je nog kan doen is de "hosts"-file op die pc's aanpassen zodat het ip-adres (of naam) van de server doorlinked naar het intern adres.

Het is wel geen te 'nette' oplossing, maar het werkt wel.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• marco5
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-02 14:46
Dit kan komen door een verschil in firmware versie van de router.

Mijn router (Asus WL500G) onderesteunde het niet, maar sinds de laatste firmware versie wel

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bij mijn modem/router wordt het echt niet ondersteund hoor :/ Maar niet getreurd, heb er een W2K3 domeincontroller staan die via AD de dns op zich neemt :D

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Uhm ... begrijp ik goed dat je op je interne netwerkje de server via de NAT-box port forward wilt bereiken?

Hou maar op ... dat gaat je niet lukken 1, 2, 3.
Je moet dan in je routing schema wat frustselen. Zoals het mangelen van je ipadres naar het interne ipadres.
Tot nu toe hebben alle NAT box geconfigureerde setups die ik heb geinstalleerd dit nog nooit werkend gehad. Bij mij thuis via een Win2k server NAT box en verder een hoop anderen. Het kan wel, maar dan doet de router er iets fancy's mee.
Het ligt er aan hoe die router zijn datapakketten verstuurd. Die routertjes zijn er op bedacht om alles door te sturen via de eerst volgende gateway van je ISP of om het verkeer door te gooien naar de juiste computer op je netwerkje en niet om uitgaand verkeer in eens te koppelen aan de ingaande stream op de router zelf. Want dat is wat het volgens zijn logic zou moeten doen aan de externe zijde van je NAT box.
suc6
spone schreef op maandag 21 maart 2005 @ 16:37:
Bij mijn modem/router wordt het echt niet ondersteund hoor :/ Maar niet getreurd, heb er een W2K3 domeincontroller staan die via AD de dns op zich neemt :D
Leuke oplossing... dan zorgt je AD voor de translatie van de DNS in je interne ipadressen range, right?

[ Voor 17% gewijzigd door VisionMaster op 21-03-2005 17:41 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Het zou wel helpen als je vertelde om welke router het gaat.
Ik zelf heb een SMC barricade 2704 (ofzo) met w-lan en ik ik draai ook een webserver en dus type ik mijn externe ip in en floep op de server.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 17:43:
Het zou wel helpen als je vertelde om welke router het gaat.
Ik zelf heb een SMC barricade 2704 (ofzo) met w-lan en ik ik draai ook een webserver en dus type ik mijn externe ip in en floep op de server.
Het gaat om een Belkin f5d7632df4, dit is een draadloze router met adsl modem. Ik hoor allemaal ingewikkelde zaken, maar ik heb er met mijn linksys routers nooit problemen mee gehad. Het heeft bij hem ook gewerkt zoals gezegd.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 19:59:
[...]Ik hoor allemaal ingewikkelde zaken, maar ik heb er met mijn linksys routers nooit problemen mee gehad.
Een beetje tijd zul je er toch in moeten steken, wij kunnen ook niet met onze vingers knippen om het probleem voor je op te lossen...
Het heeft bij hem ook gewerkt zoals gezegd.
Was de vorige router van hem echt EXACT dezelfde? En zo ja, probeer eens de nieuwste firmware voor die router, misschien dat de ondersteuning pas later is gekomen. Staat de laatste er op, probeer dan eens de firmware versie die ook op het vorige exemplaar van de router stond...

Verwijderd

Topicstarter
Cpt.Morgan schreef op maandag 21 maart 2005 @ 20:50:
[...]
Een beetje tijd zul je er toch in moeten steken, wij kunnen ook niet met onze vingers knippen om het probleem voor je op te lossen...
[...]
Was de vorige router van hem echt EXACT dezelfde? En zo ja, probeer eens de nieuwste firmware voor die router, misschien dat de ondersteuning pas later is gekomen. Staat de laatste er op, probeer dan eens de firmware versie die ook op het vorige exemplaar van de router stond...
Het blijkt een nieuwere versie van hetzelfde model te zijn. Wat zo vreemd is is dat je intern helemaal niet bij de server komt, dus ook niet als je het interne ip van de server intikt. Bestaat er uberhaupt een mogelijkheid dat de router dat blokkeert?

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 08:51

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik heb het probleem nu ook met mijn speedtouch modem/router. Mijn oude linux bak kon het wel. Daar had je een optie bij elke poort die je forwardde "allow lan to use external ip" zette je dat aan werkte het perfect. Op zich kun je het oplossen met een proxy server, maar als je zoals ik ook een mail server hebt draaien, dan blijft het lastig en omslachtig. Op het moment ben ik bezig met ip routing in mijn modem in te stellen, maar tot nu toe niet veel uit gekomen.

Verwijderd

Nee, dat werkt niet, dat is ook niet de normale gang van zaken. De meerderheid van routers snapt dit niet en wil dit ook niet snappen.

De gangbare fix is dat je je DNS server opvoedt om de servernaam naar het interne IP te laten wijzen.
Pagina: 1