[testcase] Zwanendans

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimD70
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
M'n eerste post op GoT; weet niet of men dit showcasewaardig acht, dus maak ik er een testcase van.
Ben er vanmoren even op uit geweest om de D70 "uit te laten". Onderstaande foto's vond ik vooral bijzonder vanwege het moment dat ik vast heb kunnen leggen vanaf en afstand van ±2 meter. Zo'n kans krijg je maar één keer in je leven....

1.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wim72/foto/lente/small/DSC_0789.JPG
2.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wim72/foto/lente/small/DSC_0790.JPG
3.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wim72/foto/lente/small/DSC_0791.JPG
4.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wim72/foto/lente/small/DSC_0792.JPG
5.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wim72/foto/lente/small/DSC_0793.JPG
6.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~wim72/foto/lente/small/DSC_0798.JPG

Alle foto's genomen met een Nikon D70 / Sigma 18-125 F3.5-5.6; alles komt zo uit de camera en is onbewerkt.

D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 16:17

Dentheman

Zie signature

Foto's 4 & 6 zijn wel mooi. De rest is een beetje nietszeggend.

4: Mooi moment, en weerspiegeling
5: Grappig dat ze ongeveer evenwijdig zijn.

De rest is niet echt showcase waardig. vind ik ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Dentheman op 20-03-2005 21:40 ]

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Denman89 schreef op zondag 20 maart 2005 @ 21:40:

De rest is niet echt showcase waardig. vind ik ;)
Daarom is het ook een testcase. ;) Ik denk dat je bij de 1e en de 3e foto, met wat schuiven van je levels de foto een stuk lichter en in mijn ogen ook mooier kan maken.

Edit: verder is het wel jammer dat op alle foto's het onderwerp in het midden staat. Dat maakt het een beetje saai om naar te kijken. Dus volgende x wat meer kijken naar je compositie als je daar de tijd voor hebt.

[ Voor 62% gewijzigd door Justawitte op 20-03-2005 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:53
Mja 4 is niet de weerspiegeling van de zwaan, maar het is de tweede zwaan... Dit is ook niet echt een zwanendans, het is gewoon zwanenseks :+

Verder fototechnisch gezien niet heel spannende foto's, maar wel leuk dat je zo'n tafereel hebt weten te vangen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Morrar op 20-03-2005 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

justawitte schreef op zondag 20 maart 2005 @ 21:43:
[...]
Daarom is het ook een testcase. ;) Ik denk dat je bij de 1e en de 3e foto, met wat schuiven van je levels de foto een stuk lichter en in mijn ogen ook mooier kan maken.
Ik denk dat je beter bij het maken van de foto al rekening kan houden met het feit dat je onderwerp bijna helemaal wit is, wat inhoudt dat je een beetje moet overbelichten. +1 stop lijkt me een goed uitgangspunt in deze situatie. Krijg je meteen (op foto 1) de textuur van het water er mooi op ;)

Overigens vind ik dat alle foto's nogal krap gekaderd zijn. Zo'n zwanendans is toch een dynamisch gebeuren, ik zou de zwanen dan ook wat meer ruimte geven :)

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Spotmeting had denk ik ook wel een optie geweest. Het gaat tenslotte om de zwanen en niet echt om het water.
Maar met zulke contrasten is het toch altijd wel lastig om een goede belichting te krijgen. In zo'n geval is het best handig om een belichtingstrapje te maken van -1, 0 en +1 stops. Ik zou het verschil welleens willen zien!

Maar qua compositie vind ik het niet echt spannen. Ook het standpunt is te hoog, waardoor je echt neerkijkt op die beesten. Had graag wat natuur eromheen gezien en inderdaad meer ruimte voor de zwanen. (lager standpunt en een korter brandpuntsafstand)

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Ursamajor schreef op maandag 21 maart 2005 @ 11:09:
Spotmeting had denk ik ook wel een optie geweest. Het gaat tenslotte om de zwanen en niet echt om het water.
Dan had je nog steeds ca. een stop moeten overbelichten. Een witte zwaan blijft nu eenmaal wit, en niet 18% grijs ;)

[ Voor 3% gewijzigd door koraks243 op 21-03-2005 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Als het belichten precies goed moet zijn, is er volgens mij bij digitale fotografie niet zoveel aan de hand als je onderbelicht. Even je levels bijwerken in photoshop, en je weet in ieder geval zeker dat je niet overbelicht hebt.

I snap de opmerking 'alles komt zo uit de camera en is onbewerkt.' niet helemaal. Dat betekent dat je niet weet hoe je foto's moet bewerken (zou ik zo snel mogelijk leren als ik een D70 had), of dat je de moeite er niet voor neemt (maar wel een testcase opent) of je het niet boeit (daar ga ik niet vanuit). Bijna alle foto's worden beter door levels, curves en een USM.

Als foto's potentie hebben een geweldige plaat te zijn, is nabewerking (zeker als je belichting er net even naast zit, een must)

voorbeeldje: klik...

offtopic:
Trouwens, die voornaam van je... goede keus van je ouders.

[ Voor 7% gewijzigd door Mercarra op 21-03-2005 12:30 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimD70
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-12-2024
Allereerst: bedankt voor de feedback allemaal. Even wat reacties mijnerzijds:
koraks schreef op maandag 21 maart 2005 @ 10:40:
[...]
Overigens vind ik dat alle foto's nogal krap gekaderd zijn. Zo'n zwanendans is toch een dynamisch gebeuren, ik zou de zwanen dan ook wat meer ruimte geven :)
en
Ursamajor schreef op maandag 21 maart 2005 @ 11:09:
Maar qua compositie vind ik het niet echt spannen. Ook het standpunt is te hoog, waardoor je echt neerkijkt op die beesten. Had graag wat natuur eromheen gezien en inderdaad meer ruimte voor de zwanen. (lager standpunt en een korter brandpuntsafstand)
Ik zou ook graag vanaf een ander standpunt hebben willen fotograferen zodat er meer natuur te zien was, maar ik stond nou eenmaal op de brug net boven die zwanen. Ruimere kadering had in dat geval alleen maar meer water opgeleverd. En vriendelijk vragen of ze effe willen wachten totdat ik omgelopen was, werkte niet....
Tips en opmerkingen mbt spotmeting / belichtingscorrectie worden gewaardeerd en ter harte genomen.
mercarra schreef op maandag 21 maart 2005 @ 12:29:
Ik snap de opmerking 'alles komt zo uit de camera en is onbewerkt.' niet helemaal. Dat betekent dat je niet weet hoe je foto's moet bewerken (zou ik zo snel mogelijk leren als ik een D70 had), of dat je de moeite er niet voor neemt (maar wel een testcase opent) of je het niet boeit (daar ga ik niet vanuit). Bijna alle foto's worden beter door levels, curves en een USM.
Bedankt voor het voorbeeld; ik denk nu ook dat ik me HEEEL snel ga verdiepen in het bewerken van m'n foto's. Wat een verschil !!

D5200 | Nikkor 80-200 f/2.8 | Nikkor 35-105 f/3.5-4.5 | Sigma 180 f/3.5 MACRO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

wimD70 schreef op maandag 21 maart 2005 @ 13:04:
Ik zou ook graag vanaf een ander standpunt hebben willen fotograferen zodat er meer natuur te zien was, maar ik stond nou eenmaal op de brug net boven die zwanen. Ruimere kadering had in dat geval alleen maar meer water opgeleverd.
Meer water had heel goed kunnen uitpakken, hoor. Mensen zijn vaak erg bang om 3/4 van hun foto te vullen met 'niets'. Mijns inziens onterecht, dit kan juist de ruimte en/of rust in een beeld brengen waardoor een snapshot een goede foto wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou hier slechts de tip willen toevoegen om in geval van zon en water een polarisatiefilter te gebruiken dit komt je kleur erg veel tengoede.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

koraks schreef op maandag 21 maart 2005 @ 11:39:
[...]

Dan had je nog steeds ca. een stop moeten overbelichten. Een witte zwaan blijft nu eenmaal wit, en niet 18% grijs ;)
Nu ben ik even in de war, als je overbelicht, belicht je langer en onderbelichten is korter belichten, toch?
Als ik een witte zwaan heb, zal ie meer licht weerkaatsen en zal de sensor de camera vertellen dat ie wat minder moet belichten. Als je integraal belicht, licht onderwerp tegen een donkere achtergrond en zal ie een gemiddelde proberen te vinden om een goede belichting te krijgen. Mijns inziens werkt dan spotmeting op de zwaan hetzelfde als integrale belichting met 1 stop overbelichten.
Als je de striktuur in de veren wil zien, moet je toch ook niet teveel overbelichten, omdat anders de boel verzadigt?

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Frogmen schreef op maandag 21 maart 2005 @ 13:50:
Ik zou hier slechts de tip willen toevoegen om in geval van zon en water een polarisatiefilter te gebruiken dit komt je kleur erg veel tengoede.
Klopt, maar de vraag is of je bij zo'n unieke kans de tijd hebt om die er nog even op te schroeven. Het kunnen best leuke foto's worden als TS zich verdiept in nabewerking ja. De compositie had iets beter gekunt (meer ruimte eromheen inderdaad) maar daarom is het ook een testcase.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Ursamajor schreef op maandag 21 maart 2005 @ 13:53:
[...]

Nu ben ik even in de war, als je overbelicht, belicht je langer en onderbelichten is korter belichten, toch?
Jep. Overbelichten is langer belichten dan je lichtmeter aangeeft.
Als ik een witte zwaan heb, zal ie meer licht weerkaatsen en zal de sensor de camera vertellen dat ie wat minder moet belichten.
Alweer waar. Maar houd er rekening mee dat de lichtmeter in je camera uitgaat van een onderwerp dat gemiddeld 18% grijsdekking heeft. Een zeer lichtgekleur onderwerp (zoals een witte zwaan) wordt dus door je lichtmeter tóch als 18% grijsdekking gezien (je moet érgens vanuit gaan, natuurlijk) en daardoor te kort belicht -> donkere foto.
Als je integraal belicht, licht onderwerp tegen een donkere achtergrond en zal ie een gemiddelde proberen te vinden om een goede belichting te krijgen.
Precies. Nu is het zo dat integraalmetingen meestal center-weighted zijn, dus het midden van het beeld weegt 'zwaarder' (wat een Nederlands...) dan de buitenste randen. Aangezien in de foto's van TS de zwanen een groot oppervlak vullen en bovendien grotendeels in het midden van het beeld zitten, zal de lichtmeter verkeerd meten. Zoals goed te zien is op foto #1 en #3.
Mijns inziens werkt dan spotmeting op de zwaan hetzelfde als integrale belichting met 1 stop overbelichten.
Nee, daar ga je toch de mist in. Als je spotmeet op een gedeelte van de zwaan (bijvoorbeeld een vleugel), meet je in werkelijkheid een grotendeels wit oppervlak. De camera gaat ervan uit dat dit oppervlak niet wit is, maar 18% grijs, dus zal het belichten zoals een 18% grijs oppervlak, wat leidt tot onderbelichten (het oppervlak is namelijk wit!)
Als je de striktuur in de veren wil zien, moet je toch ook niet teveel overbelichten, omdat anders de boel verzadigt?
Je moet uiteraard niet teveel overbelichten want dan krijg je uitgevreten partijen. Dit kun je makkelijk zien op het display van je camera (knipperende vlakken; de D70 heeft dit neem ik aan ook.) Maar in dit geval is er duidelijk onderbelicht en was een beetje overbelichten zeker op zijn plaats geweest.

Uiteraard kun je ook gewoon belichten zonder je ergens druk over te maken en later corrigeren tijdens het post processen. Achteraf een stopje 'overbelichten' (bv. in je raw-converter of d.m.v. levels aanpassen) werkt natuurlijk ook, maar is bepaald niet goed voor je s/n-ratio. Je gaat dan de ruis die in de plaat zit meeversterken, wat tot relatief meer ruis leidt. Dus kan je net zo goed meteen goed belichten, hou je toch weer nét even mooiere platen over :)

Pagina: 1