Levensduur digitale camera's

Pagina: 1
Acties:
  • 372 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
Na een poosje rondsnuffelen op 2e hands-sites constateerde ik dat er al een heleboel goede digitale camera's te koop staan, voor weinig geld. Bijvoorbeeld een stapeltje G2's, goede camera's, beetje gedateerd qua functies maar fotografeert nog prima. Heeft een goede lens, en kostte in zijn lanceringsjaar 2001 dan ook zo'n 900 dollar.

Nu zit ik er toch over na te denken om zo'n 2e handsje te kopen, vanwege de goede kwaliteit, maar ik vraag me af of dat wel slim is. Zo'n digitale camera heeft toch ook niet het eeuwige leven. Een camera die uitgebracht is in 2001 is dus zo'n 3 a 4 jaar oud, en iemand die zo'n ding voor dat bedrag heeft aangeschaft, zal 'm vast ook wel goed gebruikt hebben.

Slijten digitale camera's ook erg genoeg dat het zelfs niet raadzaam is om een goede 2e hands (zoals G1, G2) te kopen? Of verschilt dat per merk / oorspronkelijk bedoelde price-range?

Ik heb al rond zitten snuffelen hier, maar heb nog weinig zinnigs gevonden, alleen over spiegelreflexcamera's, die na zo'n 40 - 100 duizend keer gefotografeerd te hebben gerepareerd moeten worden aan de sluiter (of hoe heet dat ding). Hebben de consumer en prosumercamera's daar op één of andere manier geen last van?

En dan nog de levensduur van zo'n LCD-schermpje, en de lens zelf, gaan die dingen lang genoeg mee om nog een aantal jaar door mij gebruikt te gaan worden als ze al jaren gebruikt zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door TerraGuy op 20-03-2005 19:48 ]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sourcey
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-08 15:08
Misschien is dit een interresant artikel:
http://www.computerconsum...endetail.php?redartID=140

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45

breinonline

Are you afraid to be known?

Het lijkt mij niet echt een probleem. Een digi-compact heeft geen mechanishe delen behalve de eventuele zoom-functie. Die kan dan ook kapot gaan na een aantal jaren. Een indicatie kan ik er iet voor geven helaas. De lens hoef je je geen zorgen om te maken, zolang er geen krassen oid op zitten. Het LCD scherm word relatief weinig gebruikt (vergelijk maar met een TFT bij een computer) en zal nog wel even meekunnen.
Wel geldt zoals ook bij nieuwe camera's: neem een bekend foto merk. Een aldi camera gaat waarschijnlijk minder lang mee dan een Canon oid.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-08 18:03

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

breinonline schreef op zondag 20 maart 2005 @ 20:24:
Het lijkt mij niet echt een probleem. Een digi-compact heeft geen mechanishe delen behalve de eventuele zoom-functie.
Vrijwel alle digi-compacts hebben een mechanische sluiter. Heb alleen geen idee hoelang ze meegaan.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:13

Metten

ik hou het graag simpel

Tja ik ben in 2 jaar tijd alweer bijna aan mijn derde toe. Maar ik ga ook niet bepaald zachtzinnig met het spul om (Canon powershot A60 laten stuiteren, Minolta X20 overal mee naartoe, vooral veel uitgaan)

In principe zou zo'n ding wel wat langer mee moeten gaan. Mijn vader heeft een Sony F707 waar hij heel netjes mee omgaat, dat ding is nog steeds perfect. Geloof ik eind 2001 gekocht dat ding...

oja: mechanisch in de meeste compact cams:

-diafragma/sluiter (meestal 2 in 1)
-autofocusmechanisme
-zoommechanisme
-evt meezoomen van optische zoeker (meestal mechanisch gelinkt aan de lens)

dan heb je het wel gehad :)

[ Voor 23% gewijzigd door Metten op 20-03-2005 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 18:28
Batterij lijkt mij ook iets dat na een tijdje er gewoon door is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:22

Ursamajor

Astrofotograaf

Heb zelf nogsteeds een Canon Powershot A5 uit eind 1998 en heb er een nieuwe accu voor gekocht, mn 32MB geheugenkaart die standaard bij mn G5 werd geleverd erin gedaan en voilla!

Die camera maakt nogsteeds mooie foto's!

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je enige beperking de gedateerde techniek is, maar het kan inderdaad slimmer zijn een tweede hands top camera te kopen dan een nieuwe Aldi.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enige beperking is helemaal niet de gedateerde techniek, dat hoeft je zelfs nooit te beperken. Gebruiken zou je het dan nog altijd moeten kunnen doen.
Neen kijk: in '99 heeft mijn vadertje een Fuji 4700zoom gekocht en nu is 1 toets daarvan serieus versleten en 1/2 keer pakt hij je aanslag niet en 1/3 van het status-LCD is gewoon blanco, beetje naar de knoppen dus. Voor de rest scheelt er niets mee. Maar zo is die dus niet echt meer aangenaam te gebruiken. Je kan niet meer duidelijk zien hoeveel foto's je nog kan maken en bij het reviewen moet je meerdere keren telkens drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadKow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 17:33
breinonline schreef op zondag 20 maart 2005 @ 20:24:
Wel geldt zoals ook bij nieuwe camera's: neem een bekend foto merk. Een aldi camera gaat waarschijnlijk minder lang mee dan een Canon oid.
Ik had een Canon Powershot A75, ding ging net nadat hij een jaar oud was (en uit de garantie..) kapot. Hij gaf een error E19 (iets met lensblokkering oid), na hierop gezocht te hebben bleek dit regelmatig voor te komen. Een canon is dus zeker geen garantie voor een kwalitatief goed toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:55
Dat plastic van die cams gaat wel in de jaren achteruit, maar dat duurt echt eeuwen. Sommige cams zijn echte cams die echt lang meegaat. Oude spiegel reflexen zoals die uit de OM serie (met maar 1 nummer, zoals mijn OM2n) gaan heel lang mee zonder problemen te vertonen zoals sluitermoeheid.. Sommige camera's werden met eeuwigheid in achterhoofd gebouwd...
koraks schreef op maandag 21 maart 2005 @ 19:46:
[...]

Shutterlag is ook niet echt een fenomeen dat gerelateerd is aan slijtage of gauw in verband wordt gebracht met spiegelreflexcameras. Je bedoelt ws. sluitermoeheid.
Mijn excuses

[ Voor 32% gewijzigd door simon op 21-03-2005 22:18 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Simon schreef op maandag 21 maart 2005 @ 19:26:
Oude spiegel reflexen zoals die uit de OM serie (met maar 1 nummer, zoals mijn OM2n) gaan heel lang mee zonder problemen te vertonen zoals shutterlag..
Shutterlag is ook niet echt een fenomeen dat gerelateerd is aan slijtage of gauw in verband wordt gebracht met spiegelreflexcameras. Je bedoelt ws. sluitermoeheid.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:32
Ik begin nu aan mn 3e cam...

1e: Doet t op de dag van vandaag nog, Olympus C-920. 1.3mpixel....
Geheugen was brak, en ik wou een beter toestel. Inmiddels heeft ie nieuw geheugen en is ie reserve.

2e: Canon A70..
Vorige week overleden, vuil in de lens gekomen waardoor tandwieltjes blokkeren (bekende E18 foutmelding). Tijdens reparatie hiervan spoeltje afgebroken waardoor 't definitief ophield..

Nu in bestelling: Fuji S5500.

Op zich gaat een ouwe camera prima mee, mn C-920 van toch wel een jaar of 5 inmiddels maakt nog prima foto's, wat tot op de dag van vandaag niet ge-evenaard wordt door toestellen <100 eur. Alleen 1.3mpixel, maar goed...

Zwakke plekken: Geheugen wat brak wordt, en batterijen. Reden dan ook voor mij om camera's te nemen met normale penlites. Nooit brak, en overal te koop/meerdere mee te nemen.
Speciale accus zijn vaak duur, heb je er meestal maar 1 van, en zijn net telefoons: als je een jaar-anderhalf jaar verder bent worden ze al brakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 12:54
DJSmiley schreef op maandag 21 maart 2005 @ 21:42:

Zwakke plekken: Geheugen wat brak wordt, en batterijen. Reden dan ook voor mij om camera's te nemen met normale penlites. Nooit brak, en overal te koop/meerdere mee te nemen.
Speciale accus zijn vaak duur, heb je er meestal maar 1 van, en zijn net telefoons: als je een jaar-anderhalf jaar verder bent worden ze al brakker.
Ik heb hier nog steeds een prima werkende Coolpix 775 van 3+ jaar inmiddels. Ding heeft 10.000+ plus foto's geschoten en de accu is nog steeds prima!

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Heb hier een Sanyo MZ3 van 2 jaar oud. Gaat mee met het stappen en dagjes weg. Hij heeft inmiddels al wat bier overzich gehad, zoute zeelucht met het maken van foto's van een storm en gewoon bagger water tijden het maken van wat foto's van een storm aan de westeinderplassen. Hij werkt nog prima, batterijen doen het ook nog prima en ik zit inmiddels op meer dan 6000 foto's. Toch vraag ik me af of ie er nog 6000 zou halen. Schoonmaken en een smeerbeurt voor het lens loopwerk zou geen overbodige luxe zijn denk ik. Mischien maar eens bij de foto-speciaal zaak langs.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 17:44
Echt goede kwaliteitslenzen + dslr's gaan echt eeuwen mee (als ik ff in die categorie kijk).

Ik bedoel... als je in 2000 een D30 had gekocht met met 28-70L dan maak je nu (5jr later) nog steeds de scherpste foto's

Dit is misschien een duur voorbeeld, maar ik bedoel maar ff aan te geven dat als je een beetje kwaliteit koopt, dat echt wel lang meegaat.
Pagina: 1