[DIY] 2 luidsprekers zelf bouwen uit 4 luidsprekers

Pagina: 1
Acties:
  • 292 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-12 22:04
Aangezien ik straks toch weer tijd zat heb, zat ik er over te denken me eens te verdiepen in de diy luidsprekerbouw.

Ik kan me de subwooferprojectjes (klik hier en klik hier) van Tbusquet nog goed herinneren en hij heeft toen een paar geweldige subwoofers gebouwd.
Het toch wel interessante gemak waarmee MDF bewerkt kan worden is interessant.

Wat is het idee:

Ik heb 4 van deze jongens.... :)
Afbeeldingslocatie: http://www.magical.nl/overig/terminator.jpg

en nog twee van deze... :)
Afbeeldingslocatie: http://www.magical.nl/overig/Eltax_500.jpg

Die Eltax 500 serie wil ik gewoon blijven gebruiken maar van de 4 losse Terminator luidspreakers wou ik graag 2 zelfbouwluidspreakers bouwen. De Terminator speakers bestaan eigenlijk uit superdun hout, het spul is net iets meer dan een 0,5 cm dik. Voor een beetje fatsoenlijk muziek
is dat toch veel te weinig, want bij iets meer vermogen vibreert die kist aan alle kanten mee. De
Eltax 500 heeft dit niet, die heeft wanden van 1,5cm dik en van beuken. Dat is dus sterk genoeg.

Omdat ik onlangs bij de Gamma was zag ik dat MDF plaat bijna geen kont kost, maar toch hard
en veelzijdig is, net als Tbusquet en z'n subwoofer biedt dit denk ik interessante mogelijkheden.
Ik wil graag, i.v.m. het beperkte budget, de bestaande woofers, middentonen en hogetonen van de Terminators behouden maar er is wel een andere scheidingsfilter nodig. Probleem is alleen, ik weet
niet exact welke :? :? , er staan er op Conrad zoveel, en ik heb weer net niet zoveel kennis van audio dat ik zo gelijk weet welke ik moet hebben. Affijn, de filter moet per box 8 woofers, 6 middentonen en 2 hogetonen speakers aansturen en het geheel moet uitkomen op 8 ohm.
Dit kan ik krijgen door alle woofers 4x parallel in 4x serie te leggen.

Wie kan mij nog adviseren over het één en het ander, zeker m.b.t. tot een andere scheidingsfilter?

Mijn YouTube Channel

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

sphere

Debian abuser

Als je net zoveel weet van scheidingsfilters als de MDF plaat kost bij de GAMMA moet je die project gewoon vergeten. Zonder meetapparatuur is dit sowieso een mijl op zeven. Wat je kan doen is die terminatorboxen in een kist van mdf bouwen die dezelfde binnenmaten heeft of in ieder geval het zelfde volume.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Snowwie
Als mensen jouw suggestie moeten opvolgen kun je dus nooit ergens beginnen. Ik weet wel hoe ik
zo'n box moet bouwen (aan de hand van de topics van Tbusquet), ook wel hoe de luidpsprekers qua
bekabeling aangesloten moeten worden, en aangezien het passieve luidsprekers zijn hoeft er geen
aparte versterker in. Het enige wat ik graag wil weten wat voor soort scheidingsfilter het beste hiervoor zou zijn. Niet een melding dat ik het maar beter niet kan doen.. :/

Mijn YouTube Channel

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12 17:01
Gewoon het filter uit de bestaande boxen overnemen, lijkt mij het makkelijkste. Je hebt dan wel 2 filters per box, maar hey, het kost niks en het werkt :P

Je winst zit dan puur in de zwaardere kast - verwacht er geen wonderen van.

Verwijderd

Jouw eltax zuilen zijn trouwens afgewerkt met een beuken motief plakplastic. Het materiaal waar ze uit opgebouwd zijn is spaanplaat of MDF.

Ik zou absoluut niet beginnen aan een nieuw scheidingsfilter. Dat is echt niet te doen met zoveel drivers en zo weinig gegevens. De beste benadering krijg je wanneer je gewoon de bestaande filters overneemt.

Bedenk trouwens ook dat het resonerende hout van de terminators ook het basgevoel versterkt. In je betere kast zal de bas schoner zijn, maar voor je gevoel ook minder hard.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Als je toch zoveel woofers hebt, misschien leuk om eens wat met het push-pull principe te goochelen :) Dan zie je ook maar de helft van dat mega aantal speakers :P

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik denk het juist niet. Het hout beweegt altijd net de verkeerde kant op, als de druk in de kast hoog is gaat het naar buiten, terwijl de conus dan naar binnen gaat/gegaan is. Resultaat: minder geluidsdruk. Bij een onvoldoende (niet) gebracede kast kan je dit ongeveer 3dB aan SPL kosten.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Snowwie
subsonik schreef op maandag 21 maart 2005 @ 12:17:
Gewoon het filter uit de bestaande boxen overnemen, lijkt mij het makkelijkste. Je hebt dan wel 2 filters per box, maar hey, het kost niks en het werkt :P

Je winst zit dan puur in de zwaardere kast - verwacht er geen wonderen van.
Dat is het probleem juist, één van de Terminators knettert bij een wat hoger volume, en aangezien
het geluid uit alle 4 de woofers komt, denk ik dat het scheidingsfilter niet meer goed is. Ik heb alles
om en om getest, en elke keer komt dat geknetter uit die speaker.. :(

Mijn YouTube Channel

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12 17:01
Heb je al eens het scheidingsfilter omgewisseld? Dus speakers, bekabeling, versterkeruitgang, ... hetzelfde houden, en enkel het filter omwisselen.

Een filter gaat namelijk niet vanzelf kraken... Vernieuw eens alle soldeerpunten op het filter (gewoon even aantikken met de soldeerbout en terug laten hard worden), veel kans dat het probleem dan al opgelost is.

Een andere mogelijkheid is dat er een overbelastingsbeveiliging op het filter zit, dat durft al eens slecht contact geven... Gewoon eruit slopen in dat geval :P

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Geen nuttige inbreng, maar die dingen zijn VET!! :D Ik zou ze gewoon orgineel houden, die dingen zien er echt ghetto uit... :P

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Snowwie
Toch nog een schop in dit topic.

Het plan is iets veranderd, maar het bestaat nog steeds, ondanks wat wijzigingen. :)

Nu even voor de duidelijkheid, want hetgeen wat ik vroeg in de TS is niet echt duidelijk naar voren gekomen:

Op Conrad staan een hele partij scheidingsfilters. Als ik op de gegevens klik zie ik welliswaar interessante details, maar niet op hoe ik die filters moet solderen en aankoppelen op de woofers.
Wat ik eigenlijk weten wil, bestaat er ergens een site of handleiding die de basisprincipes van hoe een scheidingsfilter werkt en hoe je deze, d.m.v. solderen aan de betreffende woofers vastmaakt?

Verder heb je nog de aansluiting voor de kabels naar de versterker, maar je hebt op Conrad ook een freq. scheidingsfilter + luidsprekerkabel in één. Is dat wat?

Oh ja, nog wat: De 4 baswoofers kan ik door ze in serie parallel te leggen welk op 8 ohm houden, maar moet dit ook met middentoon en hogetoon speakers? Volgens mij maakt dit namelijk niet zoveel uit.

Mijn YouTube Channel

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bespaar je alsjeblieft de moeite: je hebt (met alle respect) weinig tot geen verstand van luidsprekerbouw, geen gegevens van de woofers, waardoor je nooit tot een fatsoenlijke kastgrootte kan komen, filters zullen zo zwaar uitgevoerd moeten zijn dat dit echt dik in de papieren gaat lopen etc etc etc

Het is een leuk project wanneer je zoiets zou doen met een welhaaast onbeperkt budget, met nieuwe drivers. Dan kan je van zo'n project een erg leuke speaker maken, maar uit "oude meuk" wordt het echt lastig...

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Idd I agree, je bespaart op de speakers terwijl die juist het belangrijkst zijn. Het zou nog meer nut hebben om het juist andersom te doen, dus om nieuwe speakers te halen met hetzelfde kasten.

• Barry|IA
Demonfreak, ik begrijp dat jij het bouwen ook ziet zitten. Ik wil je alleen even waarschuwen voor het feit dat het eindresultaat slechter zal zijn dan het orgineel. Op het moment dat je andere filters en meer speakers toepast, wijk je af van het orgineel. Het is bij mijn weten nog nooit voorgekomen dat een beginner erin slaagt om met zijn kennis een beter resultaat neer te zetten dan de fabrikant van het orginele exemplaar.

Boeit het je allemaal geen drol, en wil je gewoon bouwen en knallen met die hap? Steek dan 4 kastjes in elkaar met elk 2 woofers. Zet voor die schakeling 1 aktieve XXL versterker (dus: 2 x par. en 2x ser.) van 150 Watt en je hebt een resultaat dat je zelfs in de duurdere Pc-speakersystemen ver kunt zoeken. Je zet gewoon in iedere hoek een kast neer, waardoor je bass goed hoorbaar is in de gehele kamer.

Als je kwalitatief geluid wilt moet je wat geld inleveren. Je kunt de Terminators in orginele staat houden, zodat je ze nog redelijk kunt verkopen. Stel je krijgt 150 Euro voor de hele set en je legt er zelf nog een klein beetje bij, dan kun je naar mijn idee een geweldig ontwerp nabouwen. Kijk bijvoorvbeeld eens naar de Morion TL van Teacher en Nightwish, een geweldige speaker voor niet al te veel geld! Ook heb je bij dit ontwerp het voordeel dat bijna iedereen er bekend mee is. Je kunt voor technische aspecten dus altijd terrecht bij een van de vele bouwers.

Ik wens je succes :)

[ Voor 28% gewijzigd door Barry|IA op 19-09-2005 10:41 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Snowwie
Plague schreef op maandag 19 september 2005 @ 08:26:
Bespaar je alsjeblieft de moeite: je hebt (met alle respect) weinig tot geen verstand van luidsprekerbouw, geen gegevens van de woofers, waardoor je nooit tot een fatsoenlijke kastgrootte kan komen, filters zullen zo zwaar uitgevoerd moeten zijn dat dit echt dik in de papieren gaat lopen etc etc etc

Het is een leuk project wanneer je zoiets zou doen met een welhaaast onbeperkt budget, met nieuwe drivers. Dan kan je van zo'n project een erg leuke speaker maken, maar uit "oude meuk" wordt het echt lastig...
Fijn is dat, zo zou je nooit een keer kunnen beginnen, want zo zie ik dit. Om te beginnen.
Om te leren hoe je met freq. scheidingsfilters moet werken, het solderen van draden. Het lijkt me gewoon leuk :) Die drivers heb ik hier liggen. Ze zijn inmiddels al uit de kasten en ik kan je zeggen, wat die kasten betreft, hopelozer materiaal ben ik nog niet eerder tegengekomen. Die kasten zijn echt dun, de schroefgaten kruimelen aan alle kanten.

Hieronder een foto van de driver:

Afbeeldingslocatie: http://www.topgokkasten.nl/overig/driver.jpg

Die drivers zijn prima, het zijn prima, stugge speakers die gewoon in een echte budget kast gepropt zijn. Ik denk dat met een betere kast er meer potentie in zit.

Totaalplaatje van alle drivers:
Afbeeldingslocatie: http://www.topgokkasten.nl/overig/driver1.jpg

Mijn YouTube Channel

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:49

voodooless

Sound is no voodoo!

Snowwie schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:06:Fijn is dat, zo zou je nooit een keer kunnen beginnen, want zo zie ik dit. Om te beginnen. Om te leren hoe je met freq. scheidingsfilters moet werken, het solderen van draden.
Tuurlijk kun je ergens beginnen.. echter niet hier. Je kunt beter leren bij een kant en klaar ontwerp waarvan je de specs kent. Zo kun je aan de hand van de theorie een beetje beginnen te voelen hoe het in de praktijk moet.

Nu heb je een berg drivers waar je eigenlijk niks van weet. Wil je hier een filter voor maken, dan moet je alle unit eerst meten voordat je ook maar ueberhaupt ergens aan kunt beginnen.

Mijn tip: wil je hier wat leuks van maken: maak de kasten gewoon opnieuw met degelijk materiaal. Neem het oude filter en maak dit opnieuw met wat betere componenten. Alles andere is gewoon zonde van de tijd zolang je geen mogelijkheiden hebt om de units door te meten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Snowwie
Mja, daar zit het probleem dus, het oude filter is waarschijnlijk kapot omdat er, toen die speakers nog in elkaar zaten, een enorme kraak geluid maakten bij wat hoger volumes.

En ik heb toen alles gecontroleerd om te kijken of het aan die filter lag.
Zo heb ik andere drivers aan dat filter gekoppeld, en toen hoorde je het gekraak nog steeds.
Andere versterker aangekoppeld, kabels gecontroleerd, en nee, het gekraak bleef.
Ik zou natuurlijk de specificaties van die specifieke filter op kunnen zoeken en dan 2 nieuwen aanschaffen (als het al mogelijk is)..

Mijn punt is gewoon: ik heb dit nog nooit gedaan, het lijkt me gewoon erg leuk en interessant, ergens zul je toch moeten beginnen. :)

Mijn YouTube Channel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Oke, probeer dan eerst maar eens uit te vissen wat er allemaal op dat filter zit, dan kunnen we je wel helpen met vervangende onderdelen. Trouwens wel vreems dan een defect filter zou gaan kraken. Meestal is dan toch echt een teken van een defecte unit.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-12 20:49

Jag

Je zou natuurlijk Eltax kunnen mailen en vragen naar de ts parameters van die woofers. Een hele nieuwe speaker ontwerpen zou ik niet mee beginnen. Niet beledigend bedoeld, maar je weet gewoon weinig van luidsprekerbouw. Dat is niet erg, iedereen moet ergens beginnen, maar dan zou ik niet meteen met het moeilijkste beginnen. Dat is gewoon niet erg zinvol.

Als je een leerzaam en leuk project wil wat ook nog kans van slagen heeft, dan zou ik met die woofers twee actieve subs maken. Je hebt dan de ts parameters van die woofers nodig, anders kan dat ook niet. Als ik ze zie, dan vrees ik dat het redelijk hoge Q drivers zijn (in dat geval sloeg die BR behuizing waar ze in zaten nergens op), dat zou het een en ander niet vergemakkelijken. Maar als de Qts een beetje meevalt, dan kan je de woofers in een gesloten behuizing bouwen en dan een beetje helpen met wat bass boost in de onderste regionen om wat extra diepgang te krijgen.

Alternatieven zijn: isobarisch (dan kan het twee keer zo klein) of een linkwitz transform (heel klein en veel diepgang). Dat laatste is vermoed ik een hele goede optie (educated guess, meer niet), maar dat is weer een stuk lastiger omdat je dan zelf aan de slag moet met electronica. Als je nog nooit een multimeter en soldeerbout hebt vastgehouden niet aan te raden (zonder hulp).

• JuuL20
Waarom zou je die speakers niet verkopen en zelf een kant en klaar ontwerp maken?
Dan kost het je waarschijnlijk niet veel meer, maar de kwaliteit die je krijgt is wel een stuk beter.

Ik snap echt niet waarom je zoveel moeite zou gaan doen om een mooie kast en mooi filter voor budget speakers (waarvan je ook nog eens niet de parameters hebt) te gaan maken.

[ Voor 8% gewijzigd door JuuL20 op 19-09-2005 16:26 ]

• Barry|IA
Jag schreef op maandag 19 september 2005 @ 15:48:
Je zou natuurlijk Eltax kunnen mailen en vragen naar de ts parameters van die woofers. Een hele nieuwe speaker ontwerpen zou ik niet mee beginnen. Niet beledigend bedoeld, maar je weet gewoon weinig van luidsprekerbouw. Dat is niet erg, iedereen moet ergens beginnen, maar dan zou ik niet meteen met het moeilijkste beginnen. Dat is gewoon niet erg zinvol.

Als je een leerzaam en leuk project wil wat ook nog kans van slagen heeft, dan zou ik met die woofers twee actieve subs maken. Je hebt dan de ts parameters van die woofers nodig, anders kan dat ook niet. Als ik ze zie, dan vrees ik dat het redelijk hoge Q drivers zijn (in dat geval sloeg die BR behuizing waar ze in zaten nergens op), dat zou het een en ander niet vergemakkelijken. Maar als de Qts een beetje meevalt, dan kan je de woofers in een gesloten behuizing bouwen en dan een beetje helpen met wat bass boost in de onderste regionen om wat extra diepgang te krijgen.

Alternatieven zijn: isobarisch (dan kan het twee keer zo klein) of een linkwitz transform (heel klein en veel diepgang). Dat laatste is vermoed ik een hele goede optie (educated guess, meer niet), maar dat is weer een stuk lastiger omdat je dan zelf aan de slag moet met electronica. Als je nog nooit een multimeter en soldeerbout hebt vastgehouden niet aan te raden (zonder hulp).
Linkwitz transform zou ik niet doen met deze units. Ik gok dat deze woofers niet veel xmax hebben, dan heb je dus totaal geen output.

[Edit]

Hmm, of ik lees niet goed en zie dat je 4 speakers in 1 behuizing bedoelde :P

[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 19-09-2005 19:27 ]

• Snowwie
Ja, dit is ongeveer het idee:

Bovenin een aparte ruimte voor de middentoon en hogetoon, de 4 woofers parallel in serie geplaatst, zodat ze 8 ohm blijven.

Afbeeldingslocatie: http://www.topgokkasten.nl/overig/zuil.jpg

Laat mij maar ff lekker hiermee stoeien, het bouwen alleen al is gewoon interessant. :)

[ Voor 63% gewijzigd door Snowwie op 19-09-2005 19:42 ]

Mijn YouTube Channel

• JuuL20
Je luistert niet bepaalt naar ons...

1) Bassreflexpijp heb je de gegevens van de woofers nodig! Anders heeft het geen nut
2) Volume is ook zeer belangrijk bij een bassreflex kast.
3) Je stopt nu zomaar 4 speakers onder elkaar, er zijn nog veel meer soorten kasten waar je die 4 speakers vast en zeker veel beter kunt bunutten!
In elke hoek van je kamer 1 was bijv miss best een goed id (om staande golven tegen te gaan?).

• Jag

Jag

Barry|IA schreef op maandag 19 september 2005 @ 19:26:
[...]

Linkwitz transform zou ik niet doen met deze units. Ik gok dat deze woofers niet veel xmax hebben, dan heb je dus totaal geen output.

[Edit]

Hmm, of ik lees niet goed en zie dat je 4 speakers in 1 behuizing bedoelde :P
Linkwitz Transform geeft net zoveel output als een normale gesloten behuizing (tenzij je de behuizing te klein maakt). En met totaal 8 woofers kan je zo ongeveer de funderingen onder je huis wegtrillen, ook al hebben ze niet zoveel x-max :).
Snowwie schreef op maandag 19 september 2005 @ 19:40:
Ja, dit is ongeveer het idee:

Bovenin een aparte ruimte voor de middentoon en hogetoon, de 4 woofers parallel in serie geplaatst, zodat ze 8 ohm blijven.

Laat mij maar ff lekker hiermee stoeien, het bouwen alleen al is gewoon interessant. :)
Ja, vier woofers plus nog wat middentoners en tweeters in een rechthoek tekenen kan iedereen wel :P. Je gaat dus gewoon doen wat je vanaf je eerste post wilde. Dat is je goed recht natuurlijk, maar niet erg verstandig :). Beetje jammer dat je niet eens op mijn post reageert, maar goed.

Wat ik je wel kan proberen mee te geven:
- probeer je nou eerst eens te verdiepen in de materie. Spendeer gewoon je avonduren met lezen over dit onderwerp, er is echt een hoop info over luidsprekerzelfbouw te vinden.
- essentie van filterontwerp: je moet de gevoeligheid van de verschillende drivers matchen met L-pads zodat ze allemaal evenveel output geven (het belangrijkste).
Verder moet je rekening houden met de impedantie van de drivers (niet de opgegeven impedantie, maar de impedantie bij de crossoverfrequentie), die is van belang voor het kantelpunt van het filter. En je moet eigenlijk gewoon de respons meten van de drivers om te weten waar je moet crossen.
- voor de keuze voor gesloten of bass reflex (even de meest gebruikte) moet je echt de ts parameters hebben. Probeer eerst die maar eens te achterhalen. Anders moet je zoiezo voor gesloten gaan en zelfs dat kan heel goed mislukken. Als het echt lage Q drivers zijn, is bijna niks geschikt (Qts van meer dan 0.7 is eigenlijk alleen maar geschikt voor infinite baffle of dipool).
- in principe moet je maar één tweeter gebruiken. Maar je moet er wel op letten dat de gevoeligheid van de woofers niet boven die van de tweeter komt. Woofers moet je namelijk niet verzwakken met L-pads.

• Barry|IA
Jag schreef op maandag 19 september 2005 @ 20:08:
[...]
Linkwitz Transform geeft net zoveel output als een normale gesloten behuizing (tenzij je de behuizing te klein maakt). En met totaal 8 woofers kan je zo ongeveer de funderingen onder je huis wegtrillen, ook al hebben ze niet zoveel x-max :).
Ik doelde niet op het rendament van een Linkwitz Transform, maar op de maxSPL met 1 zo'n woofer (daarna las ik pas dat je op 4 woofers doelde, dus klopte mijn verhaal al niet).

• JuuL20
Let er ook op dat je veel meer vermogen nodig hebt als je LinkwitzTransform gaat toepassen, zie ook http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm

[ Voor 21% gewijzigd door JuuL20 op 19-09-2005 21:31 ]

• Barry|IA
Jag schreef op maandag 19 september 2005 @ 20:08:
[...]
[...]
Ja, vier woofers plus nog wat middentoners en tweeters in een rechthoek tekenen kan iedereen wel :P. Je gaat dus gewoon doen wat je vanaf je eerste post wilde. Dat is je goed recht natuurlijk, maar niet erg verstandig :). Beetje jammer dat je niet eens op mijn post reageert, maar goed.

Wat ik je wel kan proberen mee te geven:
- probeer je nou eerst eens te verdiepen in de materie. Spendeer gewoon je avonduren met lezen over dit onderwerp, er is echt een hoop info over luidsprekerzelfbouw te vinden.
- essentie van filterontwerp: je moet de gevoeligheid van de verschillende drivers matchen met L-pads zodat ze allemaal evenveel output geven (het belangrijkste).
Verder moet je rekening houden met de impedantie van de drivers (niet de opgegeven impedantie, maar de impedantie bij de crossoverfrequentie), die is van belang voor het kantelpunt van het filter. En je moet eigenlijk gewoon de respons meten van de drivers om te weten waar je moet crossen.
- voor de keuze voor gesloten of bass reflex (even de meest gebruikte) moet je echt de ts parameters hebben. Probeer eerst die maar eens te achterhalen. Anders moet je zoiezo voor gesloten gaan en zelfs dat kan heel goed mislukken. Als het echt lage Q drivers zijn, is bijna niks geschikt (Qts van meer dan 0.7 is eigenlijk alleen maar geschikt voor infinite baffle of dipool).
- in principe moet je maar één tweeter gebruiken. Maar je moet er wel op letten dat de gevoeligheid van de woofers niet boven die van de tweeter komt. Woofers moet je namelijk niet verzwakken met L-pads.
Je hebt uiteraard helemaal gelijk in bovenstaande tekst. Echter denk ik dat de topicstarter qua kennis nog niet ver genoeg is om de tekst te begrijpen.

Demonfreak, er zijn 2 mogelijkheden bij het zelfbouwen van speakers:

Mogelijkheid 1 - Schroef zo veel mogelijk speakers in een willekeurige kast en sluit dit allemaal aan op een standaard 10 Euro filtertje.

Hiermee heb je een paar dingen bereikt:

- Je kunt een kast bouwen met veel gaten.
- Je kunt solderen.
- Je kunt afwerken.

Mogelijkheid 2 - Verdiep je een beetje in de techniek achter Hifi en laat je inlezen over de werking van filters, kastinhoud, BR systemen en speakers. Vervolgens spendeer je misschien ietsjes meer geld in het ontwerp, maar het resultaat is een succes!

Hiermee heb je een paar dingen bereikt:

- Je kunt een behuizing maken, die exact is afgestemd op de woofer(s) die je gebruikt.
- Je kunt zelf een systeem uitkiezen aan de hand van de speaker.
- Je kunt filters ontwerpen en in elkaar zetten.
- Je kunt dempingsmatten plaatsen.
- Je kunt solderen
- Je kunt afwerken
- Je kunt van muziek genieten! :)

Nu mag jij mij vertellen waar je meer aan hebt :D Het is uiteraard wel je eigen keus...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JuuL20 schreef op maandag 19 september 2005 @ 21:30:
Let er ook op dat je veel meer vermogen nodig hebt als je LinkwitzTransform gaat toepassen, zie ook http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm
Deze observatie is niet helemaal correct. Je hebt net zoveel vermogen nodig als anders om bij een bepaalde frequentie een bepaalde output te krijgen.

• JuuL20
deepspace schreef op maandag 19 september 2005 @ 21:37:
[...]

Deze observatie is niet helemaal correct. Je hebt net zoveel vermogen nodig als anders om bij een bepaalde frequentie een bepaalde output te krijgen.
Dan mag ik je toch helaas teleurstellen:
The two things to remember from this example are ...

* every 6 dB increase in loudness requires 2x the excursion and 4 times the power
* every octave lower you go requires 4x the excursion and 16 times the power
Maar goed, hij heeft 4 woofers, dat maakt wel weer wat goed lijkt me :D
Alhoewel hij dan waarschijnlijk nog wel een flinke amp nodig zal gaan hebben...

[ Voor 13% gewijzigd door JuuL20 op 19-09-2005 22:22 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JuuL20 schreef op maandag 19 september 2005 @ 22:18:
Nee, maar je mag het wel proberen ;) Al deze observaties zijn correct, echter wat ik zei ook: voor de zelfde hoeveelheid SPL bij een bepaalde frequentie heb je altijd het zelfde vermogen nodig. Of daar nog eens electronische correctie bij nodig is of niet, maakt niet uit. Deze zorgt er aleen voor dat je met je amp eerder in de problemen komt omdat je die hogere SPL's bij lagere freuqenties eerder zult berijken.

• Barry|IA
JuuL20 schreef op maandag 19 september 2005 @ 22:18:
[...]

[...]

Maar goed, hij heeft 4 woofers, dat maakt wel weer wat goed lijkt me :D
Alhoewel hij dan waarschijnlijk nog wel een flinke amp nodig zal gaan hebben...
4 woofers hebben samen al een behoorlijk rendament, dus jouw stelling klopt niet. Met een normale amp kom je al redelijk ver.

• JuuL20
Damn :X :P

Maar stel dat je -3dB punt op 40Hz ligt. En je wilt die op 0dB leggen (met correctie dus), dan moet je er daar toch meer vermogen in stoppen dan wanneer je hem gewoon op -3dB zou laten liggen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Yep, klopt helemaal, maar dat heeft verder niks met de correctie te maken ;) Je moet gewoon de woofer verder laten uitslaan.

• Jag

Jag

Barry|IA schreef op maandag 19 september 2005 @ 21:20:
[...]

Ik doelde niet op het rendament van een Linkwitz Transform, maar op de maxSPL met 1 zo'n woofer (daarna las ik pas dat je op 4 woofers doelde, dus klopte mijn verhaal al niet).
Ik ook niet :P. Ik doelde idd op de max spl.
deepspace schreef op maandag 19 september 2005 @ 22:35:Al deze observaties zijn correct, echter wat ik zei ook: voor de zelfde hoeveelheid SPL bij een bepaalde frequentie heb je altijd het zelfde vermogen nodig. Of daar nog eens electronische correctie bij nodig is of niet, maakt niet uit.
Er is altijd veel verwarring over dit onderwerp en volgens mij maak je hier een vergissing. Een woofer in een kleine behuizing geeft natuurlijk een lagere gevoeligheid, wat je dan electronisch corrigeert zodat de respons lineair is. Dat kost wat extra versterkervermogen, maar niet extra uitslag. Want dat geldt altijd in een gesloten speaker: output is direct afhankelijk van de uitslag van de driver (icm driver oppervlakte natuurlijk). En aangezien veel woofers heel makkelijk op x-max te krijgen zijn bij hele lage frequenties heb je soms niet eens extra amp vermogen nodig voor een LT ontwerp. Ik vind dat stukje van Eliot over dit onderwerp dan ook niet zo sterk. Het klopt wel wat hij zegt, maar hij vertelt niet het hele verhaal.
Maar het ligt een beetje aan de grootte van de behuizing en de woofer. Mijn eigen sub zit een beetje te hoge Q driver in, en die moet flink geduwd worden om aan de x-max van 16mm te komen. Heeft ie serieus, in een vrij breed bereik, zo'n 500 Watt voor nodig (is nog meer dan dat beschikbaar trouwens).
De Thor gebruikt de Peerless XLS12. Die heeft een veel sterkere aandrijving (Qts van 0.2 ofzo) en die heeft aan 50 Watt volgens mij, zelfs in veel te kleine behuizing, genoeg om aan x-max (ook 16mm) te komen. Dan heb je dus een sub met gewoon stevig wat output (anechoisch zo'n 100dBspl bij 20Hz denk ik), veel diepgang en heel klein. Ideaal :).
Je hebt uiteraard helemaal gelijk in bovenstaande tekst. Echter denk ik dat de topicstarter qua kennis nog niet ver genoeg is om de tekst te begrijpen.
Daar heb je dik kans van idd. Maar ik denk dat als je wat tijd besteed aan je inlezen, dat het dan wel moet lukken. Ik heb mijn best gedaan iig :).

Ik vind overigens wel dat je een leuke samenvatting van de beschikbare opties geeft :) (jij bent best wel veranderd sinds de eerste keer dat je postte op dit forum).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 00:43:
Er is altijd veel verwarring over dit onderwerp en volgens mij maak je hier een vergissing. Een woofer in een kleine behuizing geeft natuurlijk een lagere gevoeligheid, wat je dan electronisch corrigeert zodat de respons lineair is. Dat kost wat extra versterkervermogen, maar niet extra uitslag. Want dat geldt altijd in een gesloten speaker: output is direct afhankelijk van de uitslag van de driver (icm driver oppervlakte natuurlijk). En aangezien veel woofers heel makkelijk op x-max te krijgen zijn bij hele lage frequenties heb je soms niet eens extra amp vermogen nodig voor een LT ontwerp. Ik vind dat stukje van Eliot over dit onderwerp dan ook niet zo sterk. Het klopt wel wat hij zegt, maar hij vertelt niet het hele verhaal.
Ik bedoel natuurlijk wel als je de zelfde woofer in de zelfde kast laat. In een andere kast gaat het verhaal natuurlijk niet op, zeker niet als je dan ook nog over BR gaat praten. Maar voor een zelfde gesloten kast geldt: hoeveelheid SPL staat in directe relatie tot de hoeveelheid vermogen die je er in stopt, ongeacht of je nu correctie doet of niet. En idd, veel vermogen heb je bij dit soort lage frequenties niet nodig om je woofer over zijn nek te krijgen ;) Linkwitz heeft idd een betere uitleg dan Eliot.

XLS12 heeft trouwens "maar" 12.5 mm Xmax :P

• Jag

Jag

Schuimpjes ding :P.

Met dezelfde woofer in dezelfde kast wel ja. Maar het grappige aan het concept spl = excursie is dat het vaak resulteert in een zelfde max output bij een te kleine behuizing ondanks het lagere rendement van het systeem. Maar goed, dat had je waarschijnlijk ook al lang begrepen :).

• Barry|IA
Jag schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 00:43:
Ik vind overigens wel dat je een leuke samenvatting van de beschikbare opties geeft :) (jij bent best wel veranderd sinds de eerste keer dat je postte op dit forum).
Dank voor het compliment. Ik schaam mij enorm voor mijn eerste post in AV:
Zijn er mensen met deze mooie tube subwoofer?!?!?!?. Ik heb zelf deze box, in de eerste instantie bevalt hij mij wel voor maar €60,00, maar ik vraag me af of deze box een beetje kwaliteit heeft omdat ik er zelf niet echt veel vanaf weet. Vertel eens wat over de 440 watt speaker die erin zit of over de kwaliteit van het hout of waarom er geen scheidingsfilter in zit. Maar het allermooiste is als je je tweaks laat zien doormiddel van foto's. Ik zou het echt knap vinden omdat mij die box een beetje moeilijk te tweaken lijkt.
:o

@Demonfreak:

Bass Reflex zou ik als ik jou was niet doen. Bij dit systeem heb je een aantal gegevens van de speaker nodig, die je niet hebt.

Maak je zomaar een poort in een verkeerde behuizing, dan heb je kans dat je bijna niks meer hoort onder het punt dat de poort versterkt, of je bass klinkt heel ''hol'' en ''boemerig'' Het punt dat je versterkt noem je de 'tuning-frequentie'. In principe 'tune' je zo laag mogelijk omdat alle frequenties daaronder steeds zachter doorkomen.

Je poort versterkt kunstmatig het geluid (doormiddel van resonanties), dit geeft zelfs bij een goed gebalanceerd systeem vrijwel altijd kleine problemen. Je kunt dus zelf wel invullen wat voor problemen jij krijgt zonder enige gegevens van de speaker.

Ik raad je daarom aan om voor een gesloten ontwerp te kiezen. Dit systeem is het minst kritisch te bouwen en je hoeft geen Hifi-specialist te zijn om nette resultaten neer te zetten.

Er is eigenlijk maar 1 ding waar je rekening mee moet houden: De inhoud van de kast (gemeten is liters) mag niet te groot zijn, maar ook niet te klein. Bij een te grote kast krijg je het verschijnsel dat de woofer langzamer gaat uitslaan. Dit resulteert in een ''boemerige'' bass.

In een te kleine kast heb je amper diepgang, maar het geluid klinkt wel strak (dus niet boemerig).

Je moet dus een compromis sluiten tussen een te grote- en een te kleine kast. De meeste bouwers zonder gegevens kiezen eerst voor een testkast (jij zou jouw orginele kasten hiervoor kunnen gebruiken). In deze kast plaats je gewoon een schot tegen de onderkant en die plaats je steeds een stukje hoger, totdat jij het geluid mooi vind. Als je dat gedaan hebt, meet je uit hoeveel liter de hehuizing is, met het schot op de juiste plaats en kun je gaan bouwen :)

Waarom geen Bass Reflex?

De magneten van je woofers zijn erg klein. Dit wil zeggen dat de magneet niet veel kracht heeft en dat de aandrijving matig is (er zijn uitzonderingen). Als ik naar jouw Bass Reflex poort kijk, zie ik dat er niet echt aandacht besteedt is aan het 'tunen', anders zat er wel een pijp in. Deze 2 zwakke punten leveren een ''dikke'' bass op. Tenminste, zo ervaart men het. Theoretisch gezien heb je gewoon een zwakke speaker in een verkeerd 'getuned' Bass Reflex systeem.

[ Voor 14% gewijzigd door Barry|IA op 20-09-2005 14:28 ]

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

Barry|IA schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 14:14:
[...]

). Als ik naar jouw Bass Reflex poort kijk, zie ik dat er niet echt aandacht besteedt is aan het 'tunen', anders zat er wel een pijp in. Deze 2 zwakke punten leveren een ''dikke'' bass op. Tenminste, zo ervaart men het. Theoretisch gezien heb je gewoon een zwakke speaker in een verkeerd 'getuned' Bass Reflex systeem.
Is niet altijd zo, de BR-poort van de B&W DM4 heeft ook geen pijpje, maar is zeker wel "getuned"!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

TB schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 15:15:
Is niet altijd zo, de BR-poort van de B&W DM4 heeft ook geen pijpje, maar is zeker wel "getuned"!
BR zonder pijpje is geen BR... Hij zal vast wel een pijpje hebben, al zal deze dan wel wat flared zijn.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 14:14:
Ik raad je daarom aan om voor een gesloten ontwerp te kiezen. Dit systeem is het minst kritisch te bouwen en je hoeft geen Hifi-specialist te zijn om nette resultaten neer te zetten.
Dat is dus al eerder aagegeven...
In een te kleine kast heb je amper diepgang, maar het geluid klinkt wel strak (dus niet boemerig).
Kleine kast = hogere Q = meer boom..

• Barry|IA
deepspace schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 15:36:
Kleine kast = hogere Q = meer boom..
Hoe groter de kast, hoe meer group delay. En daar doelde ik op...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 15:42:
Hoe groter de kast, hoe meer group delay. En daar doelde ik op...
... net zo min waar.

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09 21:14

TB

pompiedom

deepspace schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 15:33:
[...]

BR zonder pijpje is geen BR... Hij zal vast wel een pijpje hebben, al zal deze dan wel wat flared zijn.
Zeker weten, hij heeft geen pijpje! De poort is gewoon een rond gat in de kast

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Echt spijtig van die Terminators dat ze gesloopt zijn. Als je er zo 4 hebt, kon je best leuke muur van geluid maken. 2 op elkaar links en rechts, A+B versterker eraan en knallen. Impressive in a strange ghetto-kinda way ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

TB schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 16:28:
[...]

Celestion DL-4 heeft hetzelfde, ook gewoon een 'rond gat in de kast'.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• JuuL20
TB schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 16:28:
[...]
Waarom zou dat niet kunnen dan? Het is dan gewoon in principe een pijpje met de lengte van de dikte van je kast.

Verwijderd

Mijn advies demonfreak,

Meet de BINNEN-maten van de originele kast op en bereken hieruit het volume. Dit is belangrijk om een zelfde bas-ervaring te krijgen als bij de 'oude speakers. Koop nu goed dik MDF (18mm moet voldoende zijn) en zorg eerst dat je 2 mooie kasten in elkaar knutselt. Hou het gewoon bij 1 tweeter en 1 middentoner, en hetzelfde aantal basunits natuurlijk.

Het filter dat je er uit hebt gesloopt moet je de onderdelen van noteren en deze nieuw halen (liefst van een betere kwaliteit) en de filters op de zelfde manier opbouwen als de defecte (hoewel ik betwijfel dat de filters zomaar defect zijn...)

Het resultaat dat je uiteindelijk bereik is iig niet slechter als het was! hoogstwaarschijnlijk beter!!!! Van hieruit kun je nog HEEL VEEL tweaken aan je speakers. Denk aan het veranderen van de filters en het plaatsen van een betere midden- of hogetonen unit!

Op deze manier LEER je vbeel over speakerbouw en kun je de kosten voor een project mooi spreiden!

Wees nou niet eigenwijs en luister naar de mensen die dezelfde fout als jou eerder al gemaakt hebben 8)

• JuuL20
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 17:01:
Wees nou niet eigenwijs en luister naar de mensen die dezelfde fout als jou eerder al gemaakt hebben 8)
Sommige leren het beste op "the hard way" :+

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JuuL20 schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 16:38:
Waarom zou dat niet kunnen dan? Het is dan gewoon in principe een pijpje met de lengte van de dikte van je kast.
Idd, zolang het diepte heeft is het niet alleen maar een gat, maar ook een pijp ;) Of het dan echt zinvol als BR werkt waag ik echter te betwijfelen, maar je weet maar nooit natuurlijk.

• Jag

Jag

Wordt wel vaker gedaan hoor, geen pijp. Als je niet heel laag hoeft te tunen kan het soms, maar slordig is het wel.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Zeker in topkasten wordt het heel regelmatig toegepast, heeft niks met slordig of niet te maken (als het maar berekend is).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Barry|IA
m.m schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 19:39:
Zeker in topkasten wordt het heel regelmatig toegepast, heeft niks met slordig of niet te maken (als het maar berekend is).
Maar het heeft wel een groot nadeel: poort resonanties. Dit is bijna niet te voorkomen, zeker niet bij dunwandige kasten, omdat je het dunne hout dan moet afronden.

Achja, het zal ook zijn voordelen hebben :) Ik zie het inderdaad ook vaak bij PA speakers. Het zal wel met rendament te maken hebben ofzo..

[ Voor 5% gewijzigd door Barry|IA op 20-09-2005 20:41 ]

• Jag

Jag

m.m schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 19:39:
Nou ja, ik bedoel slordig in de zin van dat je dan vaak een klein poort oppervlakte hebt plus geen enkele vorm van flaring. Niet in de zin van dat de tuning dan niet klopt.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Een rond gat in de kast is ook gewoon een pijp, alleen een hele korte.
Zoiets kun je in winisd alpha ook gewoon invoeren, wel zorgen dat je de end correction goed instelt.
Als je in winisd een willekeurige driver pakt en je stelt de behuizing in op het aantal liter wat je nu hebt en je stelt de poorten ook hetzelfde in dan kun je iig zien op welke frequentie je huidige kast getuned is.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1