Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hoe anoniem ben je als je constant je mobiel bij je draagt?
Ik kan me voorstellen dat providers elk moment van de dag kunnen zien waar je je bevind, ik vind dit eigenlijk best een nadeel. Of zie ik nu spoken?
Mogen providers deze informatie zomaar aan derden doorgeven?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Elk moment van de dag kan bepaald worden waar jouw telefoon zich ruwweg bevind (orde van grootte Lelystad-Oost oid.), mits deze aanstaat. Dit wordt ook gelogt. Bij dat nummer valt in het geval van een abonnement een eigenaar te achterhalen.

Deze informatie valt onder de privacywet en mag dus niet zonder toestemming aan derden doorgegeven worden, uitgezonderd gerechtelijk bevel. Voorbeeld van dit laatste is de vuurwerkramp waar aan de hand van deze gegevens is bepaald dat de verdachte op dat moment wél in Enschede was, itt. de verklaring van deze.

[ Voor 34% gewijzigd door sdomburg op 20-03-2005 18:15 ]

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:55

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

JA... :)

Mobiele providers kunnen zien welke toestel/sim op welke mast aangemeld is, maar voorlopig is dat nog geen reden voor zorgen. Het wordt anders als je straks reclameboodschappen ontvangt van de MacDonalds die 400m van je vandaan ligt...

Echter, maak je je ook zo'n zorgen als je in de stad gefilmd wordt door een camera, je het internet opgaat of via Bol een cdtje besteld (ja, er zijn nog steeds mensen die dat zo doen :) ) ?

[ Voor 1% gewijzigd door Buzz_Lightyear op 20-03-2005 19:36 . Reden: vraagteken vergeten :> ]

An Explanation of l33t Speak

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak me idd zorgen om het fenomeen dat Big Brother ziet waar ik uithang. Een klein beetje privecy had ik graag nog gehad.
Ben benieuwd hoelang het gaat duren voordat we echt ongewenste berichtjes in de vorm van spam krijgen op de GSM, ook dat gaat niet lang meer duren vrees ik.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:14
Privacy is zo 1999 ..

Nee dat is ook onzin. Maar je heb overal pasjes van, ik denk dat er gewoon gelogt wordt wanneer je wat waar betaald. Bij de AH wordt gekeken wat je koopt. En je wordt idd in de gaten gehouden.

Maar als je weinig te verbergen heb. Is het dan zo erg. Ik heb liever een camera hangen waar ik uitgaat, dan dat er een keer iemand in elkaar geslagen wordt. Ik heb liever dat ze me mobiele telefoon in de gaten houden en zo een verkrachter achter slot en grendel krijgen.

Dus minder of meer. Het heeft allebei z'n voordelen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 20:20:
Ik maak me idd zorgen om het fenomeen dat Big Brother ziet waar ik uithang. Een klein beetje privecy had ik graag nog gehad.
Ben benieuwd hoelang het gaat duren voordat we echt ongewenste berichtjes in de vorm van spam krijgen op de GSM, ook dat gaat niet lang meer duren vrees ik.
ach, we kunnen hier het beste maar vertrouwen op de (europese) overheid. justitie weet precies waar iedereen uithangt, maar diezelfde overheid is (op de huidige manier) wel de keiharde garantie dat dit soort gegevens nooit commercieel worden uitgebuit. lees de WBP er maar eens op na :)

(waarmee ik overigens niet wil zeggen dat we niet moeten oppassen voor misbuik door de overheid. alleen misbruik door de commercie zie ik niet gebeuren)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2005 20:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
E mail wordt ook al commercieel uitgebuit in de vorm van spam. Binnenkort gaat zich dit uitbreiden naar de GSM. Er zijn complete cd roms met email gegevens van personen, de stap naar cd roms met mobiele nummers is niet meer ver weg.

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 14:32
Als je anoniem wil zijn met je mobiel, dan moet je een Prepaid pakketje kopen. Vergeet echter wel om het retourkaartje voor 10 euro beltgoed terug te sturen. Ik zou me echter niet druk hierover maken. Zolang je geen crimineel of terrorist bent, is er geen aanleiding om je locatiegegevens te gaan onderzoeken of na te gaan kijken. Het wordt dan welliswaar grofweg bijgehouden, maar wat meen je dat het kost om dat voor iedereen persoonlijk na te kijken?

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Maar wat heeft spam op je GSM nu te maken met waar je je bevindt? Wat vindt je nu erg.....dat men kan zien waar je bent of dat je misschien ooit spam op je gsm krijgt?

Oh ja....en willen Bamboe en djeejdjeej niet onder elkaar een bericht zetten? Ik wordt scheel van die tegen elkaar in draaiende wereldbollen. Bij voorbaat dank. :P

[ Voor 34% gewijzigd door zimbab op 20-03-2005 21:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
zimbab schreef op zondag 20 maart 2005 @ 21:21:
Maar wat heeft spam op je GSM nu te maken met waar je je bevindt? Wat vindt je nu erg.....dat men kan zien waar je bent of dat je misschien ooit spam op je gsm krijgt?
Het gaat zich erom dat de providers informatie van je hebben over waar je je bevind, ze hebben gegevens waar je woont je tel.nummer enz enz. Ze kennen na verloop van tijd je reisgedrag.
Ik vroeg me gewoon af of men daar discreet mee omgaat? Er kunnen immers medewerkers van die providers fraude plegen door tel.nummers te verzamelen en op cd rom zetten en die vervolgens door verkopen aan spammers die je GSM gaan bombarderen met MMS berichtjes in de vorm van spam.
Vroeg of laat gaat dit toch gebeuren, tis een kwestie van tijd, de eerste kleine reclame berichtjes op GSM's zijn inmiddels al een feit.
En we moeten toegeven dat dit een ideale manier is om reclame ergens voor te maken, iedereen heeft tegenwoordig 1 of meerdere GSM's in bezit, meer nog dan computers.
Het is ook aan te raden niet je tel.nummer overal te laten slingeren en op te geven aan alles en iedereen, net zoals je emailadres.

Verwijderd

Zoals gemeld, het is mogelijk om te tracen waar iemand (althans zijn mobiele telefoon) zich op moment x bevond, als hij aanstaat. De kans dat deze gegevens gecombineerd zullen gaan worden met reclame boodschappen lijkt mij niet erg waarschijnlijk. Spam via SMS of MMS is veels te duur (het kost ongeveer 4 cent per SMS, tegen ~0 voor E-mail), tenzij je er een SMS van x EUR pob van maakt. Op dat moment kan iedereen eisen dat de gene die het verstuurd heeft die kosten terugbetaald zolang hij niet aannemelijk kan maken dat het via Opt-in is verkregen. Dit is al een keer gebeurd in de order van grote van 10000 SMS'jes.

Evt. Spam die je op je mobiele telefoon zou kunnen verwachten (op email na) zou via Bluetooth kunnen komen. Echter de makkelijkste manier om via bluetooth berichten te sturen (bluejacken), is bij de meeste telefoons al standaard uit. Het zou nog evt. via wormen kunnen gaan, echter de "markt" is nog te klein daarvoor (te weinig smartphones, met zelfde type firmware).

Ik zou me er niet al te grote zorgen over maken dat telco's nummers gaan doorverkopen. Het is veel goedkoper voor een SMS spammer om zelf de nummers te verzamelen. Zolang jij nergens je nummer opgeeft zal je niet snel spam krijgen.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 21:41:
[...]
Het gaat zich erom dat de providers informatie van je hebben over waar je je bevind, ze hebben gegevens waar je woont je tel.nummer enz enz. Ze kennen na verloop van tijd je reisgedrag.
Ik vroeg me gewoon af of men daar discreet mee omgaat? Er kunnen immers medewerkers van die [....]
Het is al een tijdje geleden, maar ik herinner me vaag dat er bij de invoering van GSM in Nederland een discussie was tot op vrij hoog politiek nivo over de gevolgen voor de privacy van het GSM systeem. Den Haag besliste toen dat KPN (was toen nog de enige gsm provider) die data niet mocht opslaan of beschikbaar mocht stellen, alleen de BVD mocht er eventueel gebruik van maken. Maar zeker geen commercieel gebruik. Een en ander haalde destijds het nieuws.
Misschien is er in een (internet) archief iets over te vinden? Dat speelde in 1996 of daaromtrend.

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 21:58:

Ik zou me er niet al te grote zorgen over maken dat telco's nummers gaan doorverkopen. Het is veel goedkoper voor een SMS spammer om zelf de nummers te verzamelen. Zolang jij nergens je nummer opgeeft zal je niet snel spam krijgen.
Bovendien kan een provider dat haast niet doen zonder dat het ooit een keer naar buiten komt en dan staat die provider wel een boete van een x-aantal miljoenen te wachten alsmede een ENORME afname van klanten, want mensen zijn erg gevoelig voor dit soort dingen. Die provider denkt wel twee keer na voor hij zich met zulke praktijken inlaat.......dan zou het wel om HEEEL erg veel geld moeten gaan en dat is natuurlijk al lang niet meer interessant voor de spammers.

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:39
offtopic:
Damn, ben ik nu de enige die anonimitiet leest?

Telfort had een tijdje geleden nog een feature geintroduceerd waarmee je vrienden konden achterhalen waar jij zat (mits je daar vantevoren toestemming voor gaf), dus ze zullen dat ook zo wel kunnen. Echter zoals al gezegd, zolang jij dat kaartje voor extra beltegoed niet opstuurt, en je niet betaalt met je pas, ben je geheel anoniem.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Verwijderd

Shailesh schreef op zondag 20 maart 2005 @ 22:26:
offtopic:
Damn, ben ik nu de enige die anonimitiet leest?

Telfort had een tijdje geleden nog een feature geintroduceerd waarmee je vrienden konden achterhalen waar jij zat (mits je daar vantevoren toestemming voor gaf), dus ze zullen dat ook zo wel kunnen. Echter zoals al gezegd, zolang jij dat kaartje voor extra beltegoed niet opstuurt, en je niet betaalt met je pas, ben je geheel anoniem.
offtopic:
Mobiele telefoon en anonimitiet

Staat er ook nog :D

Maar er was jaren geleden geleden in computeridee :X Maar ik zou mij er niet zo zorgen over maken ;)

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:22

Korakal

Up up up!

Mobiele telefoon en anonimitiet

Staat er ook nog :D
fixed :*

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 15:32
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 21:41:
[...]

Ik vroeg me gewoon af of men daar discreet mee omgaat? Er kunnen immers medewerkers van die providers fraude plegen door tel.nummers te verzamelen en op cd rom zetten en die vervolgens door verkopen aan spammers die je GSM gaan bombarderen met MMS berichtjes in de vorm van spam.
Vroeg of laat gaat dit toch gebeuren, tis een kwestie van tijd, de eerste kleine reclame berichtjes op GSM's zijn inmiddels al een feit.
En we moeten toegeven dat dit een ideale manier is om reclame ergens voor te maken, iedereen heeft tegenwoordig 1 of meerdere GSM's in bezit, meer nog dan computers.
Het is ook aan te raden niet je tel.nummer overal te laten slingeren en op te geven aan alles en iedereen, net zoals je emailadres.
Ten eerste komen er spoedig diensten aan die gebaseerd zijn op locatie gegevens (location based services). Dit kan komen van de GSM mast, een GPS locatie of bijvoorbeeld een wifi netwerk.
Indien jij derden daar toestemming voor geeft kunnen deze de informatie gebruiken om jou te voorzien van berichten ed.

Vb, je komt terug op schiphol, mast herkent je en je vrienden en familie krijgen een bericht dat je geland bent. Vodafone kan op dit moment al realtime aangeven. KPN kan dit niet (gemakkelijk).

In de toekomst kunnen alle providers dit leveren (parlay en soap). Jij moet echter altijd toestemming geven. Je verder druk maken over je telefoonnummers en het koppelen van gegevens kun je altijd doen, maar ik zou me er niet aan wagen. Natuurlijk is een provider discreet met jou gegevens. Daar drijven die organisaties namelijk op. Als je je telefoonnummer niet rond wil laten slingeren moet je iets als anobel.com gebruiken.

[ Voor 2% gewijzigd door Ma_rK op 22-03-2005 09:35 . Reden: link ]

Pagina: 1