• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Al een tijdje verwonder ik me erover wat precies de verschillende resample filters doen, in o.a. het uitstekende freeware Irfanview, maar uiteraard ook in andere fotobewerkingspakketen zoals Adobe Photoshop. Ik heb eens rondgekeken op Google en vond onder andere deze kwalitatieve analyse:

http://dominativ.com/thotor/manual/resampling.html

van de volgende filters:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Box                  10 Sucks - striped thumbnail   
Triangle (Bilinear)   4 Alright 
Hermite            2    Good    
Bell                  5 Fuzzy   
B-spline              6 Fuzziest    
Lanczos3              1 The Best. Sharp and nice.   
Mitchell              3 Pretty good

Nu is het me bij het lezen opgevallen dat de Lanczos filter vaak als "beste" wordt aangeprezen vanwege de scherpte, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat niet kan betekenen dat de andere filters geen voordeel hebben in bepaalde situaties. Als er veel JPEG artefacten zijn, en je gaat met Lanczos werken, dan worden de artefacten verscherpt, wat tot slechtere resultaten leidt. Zijn er ook nog verschillen in de filters tussen het samplen bij vergroten en verkleinen?

Wat ik me dus afvraag is, welke filter in welke situatie het beste is, en of iemand uit kan leggen wat zijn persoonlijke smaken in verschillende situaties zijn? :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Stereotomy op 20-03-2005 17:33 ]

Alors.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk denk ik dat er een hoop zaken zijn in de fotografie waar je beter je aandacht aan kan besteden dan dit soort technisch geneuzel. Zorg eerst dat je compositie en belichting perfect zijn voordat je je hier mee bezig houdt zonde van de tijd.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02 17:58

YellowCube

Wait...what?

^^wat is dat nou voor 'n antwoord.
Voor iedereen die geen perfect belichte/gecomponeerde foto's neerzet is Adobe Photoshop is dus ook zonde van je tijd?
Hij wil gewoon wat meer weten over de resample filters.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Frogmen schreef op maandag 21 maart 2005 @ 13:41:
Persoonlijk denk ik dat er een hoop zaken zijn in de fotografie waar je beter je aandacht aan kan besteden dan dit soort technisch geneuzel. Zorg eerst dat je compositie en belichting perfect zijn voordat je je hier mee bezig houdt zonde van de tijd.
Wat heeft compositie en belichting in hemelsnaam te maken met het resizen/resamplen van mijn foto's. :/

"Okee jongens, vanaf nu mag van Frogmen uitsluitend topics geopend worden over compositie en belichting" :)

Vertel maar eens wat meer over die filters, daar ben ik namelijk wel benieuwd naar, aangezien met name verkleinen van een plaatje vaak voorkomt bij *iedereen*, en aangezien het common knowledge is dat je moet resamplen ipv lineair resizen is het ook nuttig om wat meer te weten te komen over het resamplingsproces en daarover te discussieren.

[ Voor 33% gewijzigd door Stereotomy op 21-03-2005 14:25 ]

Alors.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Een goede review van diverse interpolatiealgoritmes met voorbeelden vind je hier.
Daar zie je dat ieder algoritme zijn eigen specifieke artefacts geeft, het is aan jezelf om te kiezen welke het minst storend is. Interpolatie kan het nooit winnen van 'echte' resoltutie.

[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 21-03-2005 14:29 ]