[Voeding]Voeding stuk, serial, vervanging

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 09:44

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
Afgelopen week heeft mijn voeding, na een kortsluiting, het begeven.Erg vervelend, vervangen die hap... Nu ben ik niet super handing met hardware, maar ik kan mijn weg daarin wel vinden. Enige probleem is nu, dat dit een erg oud systeem is met een net zo oude voeding. En ik durf niet zomaar een nieuwe voeding daarin te zetten, De helft zal niet passen en de andere helft heb ik dus geen kennis van. Vandaar dat ik hier aanklop :)

Het is een erg oud systeem. Ik zal de specs geven (zover ik ze weet)
model: Unisys Aquanta NP
moederbord: Intel CN430TX (na lang zoeken)
Procesor durf ik niet meer over te zeggen dan dat het een Intel is

En dan de voeding:
Volgens mij is dit een Liteon. Maar het zou ook een Liton kunnen zijn, als dat niet op hetzelfde neerkomt. Drie kwart van de nummers die op de voeding staan kan google niks mee en Liteon geeft ook niet meer wijsheid.

Ik heb wel het volgende gevonden over het moederbord (de voeding requirements) http://www.intel.com/supp.../cn430tx/sb/cs-012758.htm Maar ook dit zegt mij niks

Waar dit op neer komt is het volgende: Zou iemand mij kunnen helpen met het kopen van een nieuwe voeding, dan bedoel ik niet aan het handje naar de winkel :P maar meer in de richting van dit kan wel, en dit kan niet. Want ik zou het jammer vinden als ik een voeding koop waar ik niks mee kan en zoals eerder gezegd ik heb er totaal geen verstand van.

(ik ga nog wel wat pics uploaden, dat verduidelijkt misschien het verhaal :), zie mijn volgende post, nummer 4)

[ Voor 24% gewijzigd door Jaspertje op 20-03-2005 19:34 . Reden: 1x foto's is genoeg ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Intel 430 chipset was bedoeld voor de Pentium 1; hoogstwaarschijnlijk zit er dan ook een AT-voeding in, en voor zover ik weet, zijn die lastig/niet (meer) nieuw te koop.
AT-psu: 2 'grotere' losse stekkers naast elkaar op het moederbord, ATX: 1 grote stekker van trafo naar mobo (ff simpel gezegd :P)

[ Voor 4% gewijzigd door 3dfx op 20-03-2005 16:47 ]

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Als je een foto post van je voeding met alle aanwezige aansluitingen wordt het geen probleem een nieuwe voeding aan te duiden. ;)

Verwijderd

The Intel? CN430TX Motherboard supports the Intel? Pentium? processors at 90, 100, 120, 133, 150,166 and 200 MHz, as well as Pentium processors with MMX? technology running at 166, 200 and 233 MHz.
[...]
The Intel CN430TX Motherboard requires a power supply that meets the NLX 1.2 specification.
Oude P2 ATX/NLX rammelbak dus (nofi) :)
Ga gewoon naar je lokale kringloopwinkel, grofvuilverwerker etc en vraag om een oude ATX/NLX voeding. Alternatief zou je hier kunnen kijken: Het grote oude hardware ruiltopic Deel 11 of nieuw voor vanaf zo'n 11 euro: Pricewatch-link.

edit: weer open nav mailwisseling. In dit geval is het een 'aparte' voeding zonder behuizing, waardoor het dus niet echt een standaard situatie is. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2005 18:52 ]

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
Met dank aan euss voor het her-openen van het topic. Hieronder de foto's nog een keer van waar het omgaat

Het hele systeem, je ziet een moederbord, hardeschijf en aan de zijkant het geheugen (je ziet dus ook dat er erg weinig ruimte is
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jasperannette/00000002.gif

De oude voeding, het probleem is dus, dat er geen omhulsel omheen zit en dat het contact 'los' moet zitten van de rest van de voeding omdat er anders geen ruimte is. als er meer foto's nodig zijn, hoor ik het graag
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jasperannette/00000005.gif

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het zal het erg moeilijk zijn een complete voeding hiervoor te vinden. Misschien dat een handige DHZ'er er iets mee kan.

Laten repareren is ook een optie maar ik vrees dat de kosten daarvan de waarde van de PC ver te boven gaan.

ARME AOW’er

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00
Ik weet niet wat je ermee doet, maar ik heb hier volgens mij nog een heel oud systeem staan die je zo mag hebben....Neem hem wel mee naar Capelle, woensdag ofzo. Het waren de katten trouwens die je veraden hebben :+ ...En hoewel tegen de policy doe ik toch ff de groeten, Groeten Paul dus. :)

intergalactic.fm

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
yrew schreef op zondag 20 maart 2005 @ 20:07:
Ik weet niet wat je ermee doet, maar ik heb hier volgens mij nog een heel oud systeem staan die je zo mag hebben....Neem hem wel mee naar Capelle, woensdag ofzo. Het waren de katten trouwens die je veraden hebben :+ ...En hoewel tegen de policy doe ik toch ff de groeten, Groeten Paul dus. :)
:) Dank Paul, Is het wel een beetje een klein systeem? Hij moet namelijk als server draaien en hij mag dus niet veel stroom vreten en er moet windows 2000 op kunnen draaien, ben blij dat mn katten overal bekend zijn :)..

maar, toch ben ik wel gehecht aan mn servertje.. dus andere reacties met ideeen sugesties zijn welkom

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
Een klein schopje, yrew heeft me wel een andere pc aangeboden, maar mn oude is zo mooi en klein en ben er wel aangehecht. Heeft iemand een idee hoe ik een andere voeding kan vinden (oid)?

Verwijderd

Een goede oplossing is zoeken in de wereld van de industrieële automatisering. Daar kennen ze zogenaamde openframe voedingen. Tussen die openframe voedingen is vast wel een geschikt model te vinden. Kijk eens op http://www.locamation.nl of http://www.hps-industrial.nl (er zijn nog veel meer leveranciers in Nederland).

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Mja, voeding doet het dus niet meer.
Als je een beetje handig bent (kennis van electronica), kun je es gaan onderzoeken waar het probleem zich kan bevinden.
Bij dit soort schakelende voedingen, zit het probleem zich vaak in het opstart gedeelte.

And The Only One

Verwijderd

Hier nog even wat hulp met een linkje
ftp://ftp.arbor.com.tw/pu...er_kits/power_supply2.pdf

Aan Diamon: Als je dit topic goed gelezen had dan had je wel begrepen dat de topic starter NIET goed is in electronica. Komt nog bij dat het foutzoeken in een schakelende voeding zonder schema niet eenvoudig is.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

wellicht dan iemand zoeken die het hobbymatig op wil lossen. Als ik zo naar die print kijk zie ik eigenlijk weinig wat defect kan zijn en onvervangbaar is. maw wel op te lossen. Heb je nergens zo'n plaatselijke audio / video hobbyboer die vanuit zijn garage loopt te klussen :)
Pagina: 1