[Microsoft TCP/IP] Crosscable-netwerk en ICS wil niet werken

Pagina: 1
Acties:

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Hallo!

Ik heb hier een netwerkje van 2 PCs. De eerste PC (HOST, WinXP) is met een USB modem verbonden met het internet. De tweede (GAST, Win2k) is met een crosscable verbonden met HOST.

Nu heb ik een vreemd probleem. Als ik HOST een vaste IP geef voor het thuisnetwerk, kunnen we bestanden uitwisselen. (GAST krijgt dan automatisch een IP.) Op de HOST draait ook ICS, maar ik kan op geen enkele manier op GAST gaan surfen.

1. Bestanden delen op host zijn zichtbaar op GAST. (NetBIOS draait wel over TCP/IP)
2. Bestanden delen andersom gaat ook goed.
3. Internet werkt probleemloos op HOST
4. Als ik zowel HOST als GAST op "Automatisch IP adres toewijzen" zet, dan hebben ze daar allebei problemen mee.

Heeft iemand een idee hoe ik meer te weten kan komen over dit probleem?

Verwijderd

Is er een firewall aanwezig die dit zou kunnen veroorzaken ?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:13

lier

MikroTik nerd

pelleke schreef op zondag 20 maart 2005 @ 16:02:
Hallo!

Ik heb hier een netwerkje van 2 PCs. De eerste PC (HOST, WinXP) is met een USB modem verbonden met het internet. De tweede (GAST, Win2k) is met een crosscable verbonden met HOST.

Nu heb ik een vreemd probleem. Als ik HOST een vaste IP geef voor het thuisnetwerk, kunnen we bestanden uitwisselen. (GAST krijgt dan automatisch een IP.) Op de HOST draait ook ICS, maar ik kan op geen enkele manier op GAST gaan surfen.

1. Bestanden delen op host zijn zichtbaar op GAST. (NetBIOS draait wel over TCP/IP)
2. Bestanden delen andersom gaat ook goed.
3. Internet werkt probleemloos op HOST
4. Als ik zowel HOST als GAST op "Automatisch IP adres toewijzen" zet, dan hebben ze daar allebei problemen mee.

Heeft iemand een idee hoe ik meer te weten kan komen over dit probleem?
Controleer in ieder geval even of je IP adressen goed geresolved worden in het geval van DHCP. Wie is in dit geval de DNS server ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:21

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Op GAST dient de Gateway op het IP adres van de HOST te staan.
Daarnaast moet inderdaad ook je DNS goed staan..

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Kunnen ze niet allebei op "Automatisch een IP toewijzen" staan?

Als ik HOST een vaste IP geef (192.168.0.1) gaat het wat DHCP betreft goed (GAST is dan 192.168.0.105) en kunnen beide pc's goed communiceren over NetBIOS. HOST had eerst een firewall, maar die heb ik geuninstalled, en de windows firewall zou voor zover ik hem ken geen problemen moeten opleveren.

Ik heb het probleem overigens nu omzeild door een freeproxy-service op HOST te installeren die alleen vanaf de netwerk-interface benaderd mag worden. Het is niet een hele nette oplossing, maar het werkt in ieder geval. :)

Dank voor alle info. Ik zal er nog eens naar kijken, en als ik de ultieme oplossing gevonden heb zal ik hem posten.
Pagina: 1