[GRUB] Error 17 blijft maar terug komen

Pagina: 1
Acties:
  • 576 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik heb even op een simpele server een debian install gedaan. Prima, meest simpele installatie van linux als je mij vraagt maar nu loop ik ergens tegenaan waar ik even niet weet wat ik er mee moet doen na vannacht de hele nacht toch wel gezocht te hebben.

Na de installatie boot het systeem altijd opnieuw waarna je je laatste instellingen doet. Bij het laden van Grub krijg ik het volgende:

code:
1
2
3
4
Grub Loading stage 1.5

Grub Loading, please wait...
Error 17.

Opzich ga je er dan vanuit dat grub geen partitie kan vinden waar hij van kan booten maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Grub laadt naar mijn mening gewoon niet.

Wat heb ik gedaan. Even met een knoppix-CD geboot en de menu.lst bekeken maar aangezien het wijzigen niet makkelijk gaat met een liveCD heb ik van internet even ergens een grub-bootflop vandaan gehaald en hier mee geboot.

Na het booten met die flop een "configfile (hd0,1)/boot/grub/menu.lst" gedaan en dan wordt de Grubloader geladen. Als ik een van de 2 bootopties wil wijzigen (waar ik overigens niets geks aan kon ontdekken) heeft dat geen effect.

Als ik de menu.lst ongewijzigd laat en gewoon met "b" of door op enter te drukken een "boot" wil doen van het systeem boot het systeem gewoon normaal.

Ik heb op dit moment Grub opnieuw geinstalleerd en ook Lilo geprobeerd maar nog steeds "error 17"

Ik heb ergens gelezen dat het aan de conditie van de HD zou kunnen liggen maar hier twijfel ik eigenlijk niet aan.

Het vreemde vind ik helemaal dat ik installaties waar velen problemen mee hebben op SATA geen enkel probleem ondervind en dat dit echt heel goed gaat, een simpele installatie op een IDE HD loopt fout.

Ik kom er met google en dit forum niet uit, gewoon een simpele install die helemaal vers is en zoals bij velen goed gaat. Hier gebeurd gewoon iets geks, ik heb namelijk al regelmatig gezien dat het gebeurde na een upgrade maar deze versie op i-net nog niet kunnen vinden.

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• 84n44n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11-2012
Ik denk dat het aan de stage 1.5 ligt. GRUB kan op 2 manieren geladen worden:
- Stage 1 (in de MBR) kan de fysieke locatie van stage 2 (de eigenlijke bootloader) op de schijf bevatten. Stage 1 laadt dan direct stage 2.
- Stage 1 kan de fysieke locatie van stage 1.5 op de schijf bevatten. Stage 1.5 is 'iets' dat één bepaald filesystem kan lezen. Er bestaat dus een stage 1.5 voor FAT, EXT, Reiser, ... noem het maar op. Stage 1.5 bevat dan in de taal van een bepaald filesystem waar stage 2 zich bevindt (op een partitie met dat filesystem, dus.)

Ik heb iemand op #grub (op freenode) hetzelfde verhaal horen doen. Ik kan je niet vertellen wat er percies fout gaat, maar het feit dat het met een diskette wel werkt zou kunnen betekenen dat je GRUB mss best op de 1ste manier laat booten. Hoe je dat doet zal iemand anders je moeten vertellen vrees ik.

even terzijde, dit kan even goed dikke b*llsh*t zijn... wacht dus eerst maar op enkele andere replies.

[ Voor 8% gewijzigd door 84n44n op 20-03-2005 17:48 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
OK, ik ben weer een stap verder...... Ik denk dat ik er zelf redelijk uit moet komen nadat je dat over die Stages hebt verteld.

17 : Cannot mount selected partition
This error is returned if the partition requested exists, but the filesystem type cannot be recognized by GRUB.

Men mag hier natuurlijk wel posten met een oplossing,maar ik lees hier het eerste uur even niet ;)

edit:

/dev/hda1 1 1938 976720+ 82 Linux swap
/dev/hda2 1939 2907 488376 83 Linux
/dev/hda3 2908 4845 976752 83 Linux
/dev/hda4 4846 16383 5815152 f W95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5 4846 6783 976720+ 83 Linux
/dev/hda6 6784 16383 4838368+ 83 Linux

Die W95 partitie was niet echt de bedoeling :) Even weg zien te halen maar..... had al eerder gelezen dat dat wellicht een probleem kon zijn. Zag je btw niet bij de installatie van Debian.

[ Voor 45% gewijzigd door BacardiBreezer op 20-03-2005 20:01 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-02 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Post eens je grub.conf dan kunnen we wat meer nuttigs zeggen over je boot menu en opties

ps. met knoppix kan je alles op je harddisk aanpassen, maar je moet heel even iets moeite doen, en wel
Start Knoppix
In KDE druk op CTRL+ALT+F2 (je komt nu op een console)
Type: SU

et voila, je hebt root persmissie, met volledige schrijf- en leesrechten op je schijven. Nu kan je alles aanpassen (zelfs dingen die je eigenlijk niet wil, zie mijn nieuwe topic)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
deepbass909 schreef op zondag 20 maart 2005 @ 20:57:
In KDE druk op CTRL+ALT+F2 (je komt nu op een console)
Type: SU

et voila, je hebt root persmissie, met volledige schrijf- en leesrechten op je schijven. Nu kan je alles aanpassen (zelfs dingen die je eigenlijk niet wil, zie mijn nieuwe topic)
Na de eerste keer booten met een debian-install moet je eerst nog je Root-wachtwoord zetten dus dat ging helaas niet lukken :) Nu wel uiteraard maar ik vind die bootdisk toch ook wel erg makkelijk !!

De menu.lst is prima naar mijn weten.... ik zal hem anders eens posten zo. Ik probeer eerst de LBA-optie nog even :)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Probleem is opgelost :)

In de bios stond de HD op een of andere vreemde manier op USER (dit doe ik namelijk nooit) Ik heb hem op AUTO gezet en het probleem van het booten was opgelost :D

Pagina: 1