Toon posts:

Wireless ellende Speedtouch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader heeft een laptop gekocht en een Speedtouch wireless modem / router.
ISP is planet internet
Zijn vaste PC hangt via patchkabel direct aan het modem en werkt prima.
De laptop krijgt maar geen verbinding.

Wat heb ik allemaal gedaan:
1) De windows Zero Configurator gestart (en automatisch gemaakt).
2) Zowel op de router als op de laptop de verbinding volledig open en onbeveiligd gemaakt.
3) De router geconfigureerd met auto DHCP (er zijn overigens 2 tabbladen in de router die hierop betrekking hebben DHCP server en DHCP. Beiden staan automatisch.
4) de TCP/IP settings van de Latop staan op ontvangen IP adres.
5) de DNS servers staan conform planet standaar intellingen op de Laptop geconfigureerd onder TCP/IP.
6) op de Speedtouch staat dat ondanks verkeerde SSID verbindingen moeten worden geaccepteerd (echt alles staat volldige open en onbeveiligd)

Wat gebeurd er?
1) Als ik de Laptop om de beschikbare wireless netwerken vraag ziet deze de speedtouch.
2) Als ik de verbinding start zie ik op de laptop eerst ip adres 0.0.0.0 en hij wacht op een IP adres van de router. Na c.a. 1 minuut verschijnt er een IP adres a la 192.254.... terwijl ik iets zou moeten krijgen van 10.0.0.1 / 254.
3) ik zie op de router het MAC adres verschijnenn van mij laptop (gechecked met IPCONFIG)

Ik snap er helemaal geen biet meer van.

Wie heeft tips of suggesties waarmee ik verder kan zoeken ?

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Welke SpeedTouch heb je? De 570 of de 580? Windows XP met welk service pack?

Als je een 192.x.x.x ip adres krijgt:
- maak je verbinding met een ander AP
- heb je de DHCP pool verandert in de ST (waarom?)

Heb je de SSID gecontroleert van de ST waar je verbinding mee probeert te maken? Misschien gebruik je wel de ST van de buren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een speedtouch 580
XP SP2

Je denkt dat ik op iemand anders zijn netwerk zit ? Kan bijna niet, want ik heb de expliciete SSID gebruikt. Verder zag ik het MAC adress van mijn laptop op de router.

Zover ik heb kunnen zien moet de router een adress 10.0.0.1 / 254 uitdelen. Ik heb geen andere range opgegeven.

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik zou gewoon even van voren af aan beginnen, ik neem aan dat je een ingebouwd WiFi kaartje gebruikt? Zo ja, zorg er dan voor dat je service pack 2 geinstalleerd hebt. Staat er nog Speedtouch software op de laptop? Zo ja, verwijder deze dan. Start Wireless Zero Config op? Zo nee, gan dan naar het venster met de services, rechtsklik op de wireless zero config, linksklik eigenschappen, zet opstarttype op automatisch en start de service.

Ga nu naar het tabblad Draadloze Netwerken, onder de Eigenschappen van de draadloze netwerkverbinding. Verwijder alle voorkeursnetwerken.

Reset het modem (knopje achter gaatje 15 sec indrukken, totdat alle lampjes uit gaan). Herstart de laptop. Zet anti-virus en firewall uit. Krijgt ie nu wel een geldig IP? Zo nee, probeer dan in het tabblad draadloze netwerken, verbinding te maken met de router. Krijgt ie nu wel een geldig IP? Zo ja, sla de volgende stappen over. Nog geen ip, geef de draadloze verbinding dan zelf een ip adres (ip: 10.0.0.100, subnet: 255.255.255.0, gateway: 10.0.0.138, voorkeursDNS: 10.0.0.138, alterDNS: laat je leeg). Probeer nu opnieuw verbinding te maken. Nog niet: herstart pc en herstart router. Nog niet: maak zelf een voorkeursnetwerk met correcte SSID aan (let op hoofdletters). Nog steeds niet: verwijder anti-virus en firewall. Nu nog niet? Dan weet ik het ook niet meer.

Zodra je verbinding hebt configureer het modem: in de browser: 10.0.0.138 > advanced > easy setup > [Next] > routed pppoa [Next] > 8.48 [Next] > vul gegevens in [Next] > laat leeg [Next] > [Start] > [Finish] > Save All

Zodra geconfigureert, beveiligen: basic > wireless > security > driehoekje voor level 1 / level 2 > noteer key > apply.

Beveiliging instellen in laptop: via eigenschappen van het voorkeursnetwerk in tabblad draadloze netwerken van de eigenschappen van de draadloze netwerkverbinding.

Opnieuw naar de webinterface van het modem en daar nog even Save All aanklikken.

Laat je weten of het gelukt is?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de intel pro management software gedownload, en die geinstalleerd. Heb je in ieder geval alle relevante settings op een plek.

HET WERKT NU.

Maar nu mijn conclusie:
Ondanks dat de 580 helemaal openstond, en alle inkomende PC's moets accepteren deed hij dat niet. Toen ik mijn MAC adres voor de zekerheid opgegeven had, deed hij het meteen.

ZOIETS HEET BIJ MIJ FIRMWARE BUG.

Door alle ellende weet ik nu wel wat er allemaal moet gebeuren (heb zelf geen wireless). Mijn vrouw wil graag een laptop met wireless (studeerd). Nu durf ik dat wel aan.

PPFFFFFFFFF