Meerdere SCSI RAID Configuratie's op 1 Controller

Pagina: 1
Acties:

• hellie-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-04-2024
Ik beschik over volgende onderdelen:

2x 73 GB U160 Seagate SCSI DISK
2x 20 GB U160 Seagate SCSI DISK
2x 20 GB U160 Seagate SCSI DISK

Graag had ik door middel van een SCSI RAID Controller al deze schijven in een RAID-1 configuratie geplaatst.

Als Opstart schijf 2x20 GB // Data schijf 2x73 GB // Data schijf 2x20 GB

Ik had dus graag met 1 controller 3 configuratie's aangemaakt.

Welke controller heb ik nu nodig? Heb ik een controller nodig met single / dual / quad channel?

Zou volgende controller geschikt zijn >> Adaptec SCSI RAID 3400S Controller?

Alvast bedankt.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:18

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In principe kan elke controller dit wel. Moet het een nieuwe controller zijn of een gebruikte?

• JSK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2025

JSK

Thunder K8WE

Meerdere RAID configuraties aanmaken is onafhankelijk van het aantal channels op SCSI kaart. Echter, meer kanalen kan een grotere transferrate opleveren als meerdere disks tegelijk aangesproken worden. In jouw geval is bijvoorbeeld een tweedehans LSI megaraid 1600 (dual channel u160 met cache geheugen) een uitkomst, hoeft helemaal niet duur te zijn. Als budget geen probleem is, zou je een LSI megaraid 320-2X kunnen kopen, mits je mainboard PCI-X ondersteund.

Specs Casemod

• hellie-
Femme schreef op zondag 20 maart 2005 @ 13:31:
In principe kan elke controller dit wel. Moet het een nieuwe controller zijn of een gebruikte?
Een gebruikte is meer dan genoeg. Ik wil wel zeker spelen en een goede RAID Controller hebben omdat dit over een omgeving gaat waarop ongeveer 1000 Client's hun bestanden wegschrijven.

Server bevat 4 XEON CPU's en bezit 3 GB aan RAM.

Er is geen PCI-X ondersteuning.

Is er ook enige voorkeur ivm een RAID Controller? Veel performantie verschil tussen Adaptec en andere kaarten zoals die LSI?

[ Voor 14% gewijzigd door hellie- op 20-03-2005 13:37 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 20:44

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

offtopic:
Sorry voor de lichte "topickaping"

Naar aanleiding van de reactie van JSK hierboven, ben ik benieuwd of iemand mij advies kan geven over de verdeling van schijven die ik heb op mijn controller. In mijn geval heb ik een 2 kanaals U160 Raid controller (Compaq Smaart 5302/64) en wil daarop 4*36 in raid5 (u160 disks) en 8*9.1gb (oude u2w disks, bij gebrek aan alternatieven) in raid10 (evt. met 2 hotspares, de disks blijven redelijk oud, dus 2 uitval lijkt me helaas niet onmogelijk). Echter ben ik er niet helemaal over uit hoe ik de disks moet verdelen (gezien manier van aansluiten moet ik ze per 4 verdelen. Ik ben dus erg benieuwd of ik beter 8*9.1 op 1 kanaal kan doen, en 4*36 op de andere, of 4(9.1 op de ene, en 4*36+4*9.1 op de andere (en levert het dan geen probleem op dat die 9.1 disks u2w zijn). Of misschien zelfs 2*36 per kanaal, en 2*9.1 op de ene erbij, en 6*9.1 op de andere (en in dat geval, is 4+2 en 2 spares op kanaal 1 erbij, of 6 + de 2 op kanaal twee als spare beter).
Helaas kan ik over dergelijke "vreemde" array verdelingen weinig vinde, dus vraag ik het hier :)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik zou het array waar je zoveel mogelijk performance van wilt hebben zoveel mogelijk spreiden over de kanalen beschikbaar.
Jij moet er alleen op letten dat de kanaal snelheid niet terugvalt naar U2W (80mb/sec) als je die mengt met U160 disks. Als dit wel het geval is dan wordt het kanaal 1 alleen U160 disks en kanaal 2 alleen U2W disks.

Verwijderd

een server die 4 Xeons aankan, 3GB aankan, maar geen PCI-X aankan?
Heb je dan uitsluitend een aantal 32bit/33MHz PCI sloten?

• hellie-
Dat is correct.

Ik heb een Intel SC450NX MP Server System en die dateert van 1999.
Er zitten 4 Pentium III Xeon's met een kloksnelheid van 549 MHz in.

Ik denk te gaan voor volgende configuratie.

Opstart 2x20 GB in RAID-1 + externe backup

Data 3x73 GB in RAID-5 + externe backup

Alle schijven zijn wel U160 - 80 pins. Nu nog enkel een geschikte controller vinden.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 20:44

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Lijkt me dat die server in ieder geval meerdere PCI bussen zal hebben, dus als je de raid controller in zijn eentje op 1 van de bussen zet zal, ondanks dat hij slechts 33mhz is hij ten minste nog ~110MB/s moeten kunnen halen lijkt me, dus dan is het puur even de juiste afweging maken tussen een "goedkope" controller, en een "overpowered" exemplaar.
Pagina: 1