Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn Toshiba Equium 2000 heb ik origineel Windows 98 zitten, maar omdat ik op mijn laptop WIndows XP heb leek het me handig om op beide computers XP te zetten.

Zo gezegd, zo gedaan. Dat is geen probleem.

Omdat De Toshiba ontzettend traag is geworden van Windows XP wil ik terug naar Windows 98, maar dat lukt niet. Ik heb het hele internet afgestruind, Toshiba gemaild, maar "we" komen er niet uit. Het lukt niet om Windows XP te verwijderen.

Met de originele restore CD van Toshiba (de C indrukken bij het opstarten) lukt het ook niet.

Ik wil gewoon terug naar "vroeger". Iemand een suggestie? In het menu "software" staat Windows XP ook niet. Ik heb zelfs bestanden/directories verkracht, maar XP blijft hardnekkig aanwezig... aarrrggghhh.. :(

En nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Gewoon opstarten met floppy, schijf formateren en windows er op?

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 20-03-2005 13:19 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
kan je niet beter eerst kijken of je WindowsXP sneller kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Windows 98 cd'tje erin en installeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 09:42
windows 2k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:35

_Ernst_

Mark It Zero!

Fairy schreef op zondag 20 maart 2005 @ 13:19:
Windows 98 cd'tje erin en installeren ?
Idd, let er wel op dat first bootdevice in de bios op cd-rom staat en niet op hdd.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op zondag 20 maart 2005 @ 13:19:
kan je niet beter eerst kijken of je WindowsXP sneller kan maken?
466mhz celeron en waarschijnlijk 64mb geheugen, dat gaat niet lukken.

In de bios van de laptop instellen vanaf de cd booten, Opstarten in dos modus, Verwijder alle aangemaakte ntfs partities en maak een fat32 aan. Installeer hierop 98 en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
whaaah 8)7 . damm, denk je dat winxp een stukje software is die je gewoon kunt uninstallen :? .

wil je terug naar 98 zul je je schijf moeten formatteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je start op vanaf win98 bootdisk, start fdisk, haalt de xp-partitie weg, maakt een nieuwe primaire dos-partitie aan, formatteert deze, en draait de setup van Win98. Geen kloot aan, al zeg ik het zelf ;)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 13:21:
[...]

In de bios van de laptop instellen vanaf de cd booten, Opstarten in dos modus, Verwijder alle aangemaakte ntfs partities en maak een fat32 aan. Installeer hierop 98 en klaar.
Met 64 mb intern geheugen wordt het idd een probleem ja, maar als er meer in zit (128 of meer) dan moet het goed kunnen draaien. Ik heb het hier (winXP pro) op een PII 333 draaien (192 MB)
En anders, ja gewoon formatteren zou ik zeggen. (het moet toch te doen zijn...)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Ram er gewoon wat geheugen bij en vergeet win98 zou ik zeggen :) Je laptop is snel genoeg, maar heeft alleen meer geheugen nodig. Als je de V&A van tweakers even doorbladert kom je vast wel wat tegen. Windows XP is op veel aspecten duidelijk veel degelijker dan win98, dus je zult er waarschijnlijk veel plezier van hebben.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 17:20

mjl

Ugh

VROEM! schreef op zondag 20 maart 2005 @ 13:34:
Ram er gewoon wat geheugen bij en vergeet win98 zou ik zeggen :) Je laptop is snel genoeg, maar heeft alleen meer geheugen nodig. Als je de V&A van tweakers even doorbladert kom je vast wel wat tegen. Windows XP is op veel aspecten duidelijk veel degelijker dan win98, dus je zult er waarschijnlijk veel plezier van hebben.
Mee eens, ik draai hier Windows 2000 Pro op een PII 350 MHz, en Win2000 Pro werkt echt langzamer dan Win XP Pro dus moet het zeker lukken .... maar ja ik heb wel 3*256Mb er in .... (meer kan het mobo niet aan ....) maar met 256 of 512 MB moet het zeker ook lukken.

Als je toch terug wilt naar w98: Je heb waarschijnlijk een NTFS partitie, maak er eens fat32 van of verwijder hem totaal en maak een nieuwe fat(32) partitie aan met fdisk (dos diskette maken ...) (op je companion diskette van toshiba meegeleverd).

[ Voor 67% gewijzigd door mjl op 20-03-2005 13:38 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VROEM! schreef op zondag 20 maart 2005 @ 13:34:
I disagree.

Ik heb een P3 / 667mhz met 192mb ram staan, 20gb schijf..

Alles is up to date, zo weinig mogelijk unneeded services en toepassingen, en nog traag met XP home.

Ik vrees als je XP echt goed wilt laten draaien, dat minimaal op 800mhz met 256mb dat gaat doen. Het draait wel op lagere systemen, maar je gaat je er aan ergeren op ten duur. Als je een maand op een 2ghz bak hebt gewerkt, wil je niet anders meer (alleen sneller uiteraardt :+ )

Windows 98 is een goede keus voor die laptop aangezien de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 14:41
HStyles schreef op zondag 20 maart 2005 @ 13:22:
whaaah 8)7 . damm, denk je dat winxp een stukje software is die je gewoon kunt uninstallen :? .

wil je terug naar 98 zul je je schijf moeten formatteren
whaaah 8)7, dat kan ook ja als je XP over 98 hebt geinstalleerd en hebt gekozen voor een upgrade..
Dan staat het gewoon in configuratiescherm/software...
How to Uninstall Windows XP upgrade in Windows

Oftewel iets beter research doen voordat je een ander belachelijk probeert te maken...

[ Voor 22% gewijzigd door Occy74 op 20-03-2005 13:53 ]

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit heeft volgens mij niets met SA te maken; verder wil ik iedereen vragen de Whahaha reacties achterwegen te laten ;)

SA > WOS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren, (althans dat neem ik aan ;) ), zo werkt het niet. Ik heb de orginele cd van de Toshiba Equium gebruikt, maar hij wordt niet meer herkend door de Equium. Als ik in het setupscherm ingeef, dat hij eerst naar de cd moet gaan...dan gaat hij er gewoon langs. XP lijkt zo krachtig (maar ontiegelijk sloom om de Equium) dat hij alle andere dingen overruled.

Gewoon een hele simpele vraag: hoe delete ik windowsxp van die computer? Want ik mag toch aannemen dat als de pc blanco cq geformateerd is dat dan de Toshiba cd wel werkt? Of zie ik het te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

Zoals eerder gezegd.
Pak een windows 98 bootdisk.
Te vinden op: http://www.bootdisk.com

boot met deze diskette, fdisk en partities verwijderen, nieuwe partitie aanmaken en formateren.

Als ik er van uit ga dat de bios nu goed ingesteld is, en als eerste van cd gaat booten.
Dan kan het niet booten van de restore cd meerdere oorzaken hebben.
1. hij is niet bootable, misschien heb je ook een restore diskette nodig.
2. de restore functie werkt met een verborgen partitie die je misschien verwijderd hebt bij de install van win xp.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 20-03-2005 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 13:48:
[...]

I disagree.

Ik heb een P3 / 667mhz met 192mb ram staan, 20gb schijf..

Alles is up to date, zo weinig mogelijk unneeded services en toepassingen, en nog traag met XP home.

-knip-

Windows 98 is een goede keus voor die laptop aangezien de specs.
Dat wordt een kwestie van smaak :P Win98 is zeker sneller, maar XP -in mijn ogen- niet onacceptabel langzaam.
Een 2GHz machine is uiteraard vlotter, een 7200 toeren schijf zal ook flink helpen en zo kun je nog wel even door. Voor office applicaties en wat muziek draaienis die laptop met XP en zeg 192 MB best werkbaar. Dan moet je wel idd onnodige services uit doen, alle visuele meuk eruit halen, etc. Ook bij de keus van je virusscanner is het even oppassen. F-Secure is namelijk nog al een aanslag, terwijl grisoft weer best vlotjes is.
Snel is het niet, maar acceptabel mogelijk wel :)

Voor de topicstarter: Als je in de buurt van Delft woont kan ik je schijf eventueel aan mijn PC hangen (ik heb zo'n adapter daarvoor) en dan even formatteren, mocht het echt niet lukken.
Aan de andere kant: XP kan -zo lang het bios nog alles in handen heeft- niets beginnen. Met andere woorden: De oorzaak dat jij niet kunt starten van CD ligt niet bij XP, maar in je bios of in de kwaliteit van je CD.
Je schijf formatteren zal je echter weinig helpen als je vervolgens nog niet van CD kunt booten, wat waarschijnlijk het geval zal zijn. Dan blijf je met een laptop zonder windows zitten en dat is slechter dan je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 20:47
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 13:21:
[...]

ik heb XP op een 300mhz celeron met 64 mb gedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Windows XP kun je nog flink tunen hoor, om hem wat sneller te laten draaien. Hiervoor zijn verschillende tooltjes te vinden.

Ik pak altijd eerst ff het programma: SafeXP erbij om de XP machine wat veiliger te maken, maar daarmee word hij ook wat sneller, omdat het sommige onnodige services uitschakeld. Ik zou bijv ook de performance counters van XP uitschakelen, want die nemen ook nog aardig wat resources in. Onnodige services disablen. Windows thema naar classic zetten. Zo kun je nog redelijk wat doen om XP sneller te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Hierover is erg ontzettend veel info te vinden:
[search=installeren Windows 98]
[search=windows 98 formatteren]

Denk dat het grootste probleem dat je hebt is dat er een ntfs-partitie aanwezig is.
Ik wil terug van Windows XP naar windows 98, maar hoe? > [XP>98] Hoe te downgraden nu recovery cd niet meer werkt*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1