Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC in olie?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 18:34
ik kwam deze pc tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.tractum.de/08170016.JPG

meer info op: http://www.tractum.de/
Iemand een idee hoe dit precies werkt? of ie er ook al een tweakerd die die heeft geprobeerd?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, het werkt gewoon hetzelfde als een willekeurige andere olie... Maar deze is ondergedompeld in een niet-geleidende vloeistof...
In theorie zou het in puur water ook moeten kunnen, afgezien van de corrosie... ;)

• wmkuipers
  • Laatst online: 20-06 18:34
Mja, sla-olie of iets dergelijks? Het ziet er wel gruwlijk uit :9
Wie gaat het als eerste proberen? ;)

Verwijderd

Volgens mij blijft dat zo niet echt lang draaien (met open bovenkant). Ook de olie zal op den duur vervuild raken en elektriciteit gaan geleiden.

Verwijderd

hier zijn echt al VEEL topics over geweest en het probleemblijft gewoon dat dit niet bepaald een permanente oplossing is omdat ergewoon teveel haken en ogen aan zitten :)

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

zijn er ook al beestjes die in olie kunnen rond zwemmen?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Inderdaad al meerdere topics over gezien.

En volgens mij is tot nu toe iedereen afgehaakt omdat de vloeistof niet mag geleiden en dus steriel moet zijn. Maar op alle je hardware zit wel enige vorm van vuil dus.....kortsluiting.

Als je een schoonlab hebt + hardware die net uit de fabriek helemaal luchtdicht (en schoon) verpakt zit dan zou je het kunnen proberen.

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 10:12
MikeyMan schreef op zondag 20 maart 2005 @ 12:36:
Nouja, het werkt gewoon hetzelfde als een willekeurige andere olie... Maar deze is ondergedompeld in een niet-geleidende vloeistof...
In theorie zou het in puur water ook moeten kunnen, afgezien van de corrosie... ;)
Puur water bestaat helaas niet, je krijgt altijd een beetje H3O+ en OH-
En water reageert ook met CO2 uit de lucht naar H2CO3 wat weer uiteen valt in H+ en HCO3-

Hoogstwaarschijnlijk zal deze setup na verloop van tijd ook gaan geleiden door CO2 en andere meuk uit de lucht. Ik zou hem afsluiten in ieder geval ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Shuisman op 20-03-2005 12:54 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit is gewoon al een heel bekend iets :) Als je gaat zoeken met er binnen GoT ook nog wel een topic hierover zijn en ook mensen die het geprobeerd hebben :)

Het idee is dat Olie (gewone slaolie werkt al) niet geleidt maar wel (redelijk) goed warmte kan afvoeren...

Het effect wat je nu krijgt is dat de olie opwarmt en je dus een groter oppervlak krijgt waar de warmte weer aan afgegeven kan worden = een verbeterde koeling...

Echter zijn dit alleen maar tijdelijke oplossingen.. De olie zal na verloop van tijd toch gaan geleiden door onder andere stof en kleine metaaldeeltjes die door corrosie van het mobo en andere onderdelen los komen... Er is van 3M echter wel een goedje te krijgen waarbij dit niet gebeurd alleen dit spul is zo ongeloofelijk duur dat je de eerste 20 jaar wel elke week de olie kan verversen ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Had wel wat netjes mogen worden afgewerkt :)

Verwijderd

ja dit lijkt mij wel wat en een voor deel is ook dat je fan altijd soepel loop door altijd genoeg olie :P

maar even serieus het is wel ruimte bestaren als je een beetje goed OC zou je er in kunnen frituren
altijd hand als je ff aanhonger krijg :9 :9~

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:41
Of je regelt naar paar liter transformator olie en tada je kan dit dan erg lang doen.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:06

_Ernst_

Mark It Zero!

leonbong schreef op zondag 20 maart 2005 @ 13:07:
Of je regelt naar paar liter transformator olie en tada je kan dit dan erg lang doen.
Is dat niet zo'n zelfde iets als dat spulletje van 3M? (en dus ook erg _duur_)

Maar dit is zoals al gezegt is al vaak langs gekomen, zoek er maar eens op :)

Last.fm

• SA007
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Vraag me nog steeds af of je niet je hardware waterdicht kan maken...

Blanke lak/siliconen ofzo?

dan kan je ook gewoon water pakken en vissen erin ;)

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-11 15:21

wvdburgt

MacOS all the way baby!

wat ik me nog steeds afvraag is hoe je et doet met schijven, die draaien ronde en olie is volgens mij toch een goede afremmer.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

mja... als je het waterdicht gaat maken dan zal dus ook de warmte overdracht er niet meer zijn ;) Dus dan zal alles heel erg snel overhitten gok ik zo :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• sniklaas
  • Laatst online: 02-02-2019

sniklaas

asjemenou

wanneer kunnen de frietjes en de kroketten erbij ??

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Apen-nootjes schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:34:
mja... als je het waterdicht gaat maken dan zal dus ook de warmte overdracht er niet meer zijn ;) Dus dan zal alles heel erg snel overhitten gok ik zo :)
dan zou je alles wat veel warmte af moet staan af moeten plakken tijdens het spuiten. Dan kun je de cpu core, NB, mosfest etc vrijhouden van lak. Weerstanden en andere klein smd spul zal ondanks het laagje lak dat er overheen zit nog genoeg warmte af kunnen staan, en op grotere hittebronnen kun je een koelelement maken :)

niet eens zo'n gek idee volgens mij, denk dat ik het eens een keer ga proberen :)
lammmetak schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:34:
wat ik me nog steeds afvraag is hoe je et doet met schijven, die draaien ronde en olie is volgens mij toch een goede afremmer.
Zoals je op de foto ziet, hangen de hd's erboven en niet in de olie.

[ Voor 19% gewijzigd door _Ernst_ op 20-03-2005 14:42 ]

Last.fm

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Apen-nootjes schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:34:
je gaat natuurlijk niet over de bovenkant van ic's spuiten en koellichamen...

Ic's geleiden niet, en koellichamen hoeven niet geisoleerd dus...

En zo goed isoleerd verf niet hoor.

Verwijderd

/me kent een zeker 'iemand' waarbij het aquarium lek raakte, en hij toen 15 liter slaolie op zn vloertje had...

Uitkijken dus :)

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

SHuisman schreef op zondag 20 maart 2005 @ 12:52:
[...]

Puur water bestaat helaas niet, je krijgt altijd een beetje H3O+ en OH-
En water reageert ook met CO2 uit de lucht naar H2CO3 wat weer uiteen valt in H+ en HCO3-

Hoogstwaarschijnlijk zal deze setup na verloop van tijd ook gaan geleiden door CO2 en andere meuk uit de lucht. Ik zou hem afsluiten in ieder geval ;)
Hierin zal ik je toch weer even moeten verbeteren :)
H2CO3 valt niet uiteen in H+ en HCO3-, maar H2CO3 valt uiteen in H20 en CO2.
En puur water? H2O is gewoon gedistilleerd water, en dat geleidt niet...
En H3O+ en OH- gaat ook reageren met elkaar, dat wordt dan 2 H2O, gewoon een zuur-base reactie...

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
FnF schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:45:
[...]

En H3O+ en OH- gaat ook reageren met elkaar, dat wordt dan 2 H2O, gewoon een zuur-base reactie...
Wat je hierboven zegt klopt wel, maar zeker niet helemaal voor in water. Dat bovenste gebeurt nl wel in water, dat CO2 oplost in water en het daar zuur maakt.
Ook dat onderste is niet helemaal waar, want in zuiver water (met pH 7), zit namelijk 10-7 mol H3O+, dus zit er wel degelijk H3O+ en OH- in...

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-11 10:35
Nu in het nederlands?
wel zieke mod idd:D

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

[...]

woei scheikunde :P
Maar puur water bestaat dan dacht ik niet, een gedeelte H2O zal splitsen in OH- en H3O. Dit reageert ook wel weer terug volgens de evenwichtsregel, maar er zal dus altijd OH- en H3O aanwezig zijn (geen idee of dat invloed heeft op het elektrisch geleidingsvermogen eigenlijk)

Last.fm

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

_Ernst_ schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:51:
[...]

woei scheikunde :P
Maar puur water bestaat dan dacht ik niet, een gedeelte H2O zal splitsen in OH- en H3O. Dit reageert ook wel weer terug volgens de evenwichtsregel, maar er zal dus altijd OH- en H3O aanwezig zijn (geen idee of dat invloed heeft op het elektrisch geleidingsvermogen eigenlijk)
Idd, daarom, en het is zo'n enorm klein beetje, dat het te verwaarlozen is, en het reageert idd terug. Je krijg een beetje een evenwichtsreactie. En geleidingsvermogen? Nee, dat valt wel mee, ik heb zelf een proef gedaan met het geleidingsvermogen van gedestilleerd water, en dat was echt helemaal 0V wat erdoor heen kwam. Pas toen je spul ging toevoegen werd het erg geleidend, dus ja, als je het echt zo veilig mogelijk wilt hebben, dan moet je de hardewaren zo schoon mogelijk hebben :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Shuisman
[...]

.
Zo werkt dat dus zeer zeker niet, je krijgt een evenwicht tussen H2CO3 <> H+ + HCO3-...

Daarom heeft demiwater/gedestilleerd water een pH van rond de 5.5 (en niet 7 !!)

• Shuisman
FnF schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:59:
[...]
en dat was echt helemaal 0V wat erdoor heen kwam.
Je moet natuurlijk wel amperes meten bij een bepaalde spanning, als ik er 2 draden in doe, staat er natuurlijk niet opeens spanning op 8)7

• Electronical
SHuisman schreef op zondag 20 maart 2005 @ 15:01:
[...]
Zo werkt dat dus zeer zeker niet, je krijgt een evenwicht tussen H2CO3 <> H+ + HCO3-...
Daarom heeft demiwater/gedestilleerd water een pH van rond de 5.5 (en niet 7 !!)
Jup, en daarbij komt dan ook nog eens het oplossen van de printbaantjes (die niet afgeschermd zijn, misschien zijn ze wel allemaal afgeschermd, maargoed), connectors, andere zooi op je spullen etc. etc. Ik denk niet dat het water een geleidingsvermogen zal behouden rond de 0 mS...

• Shuisman
Electronical schreef op zondag 20 maart 2005 @ 15:04:
[...]
Jup, en daarbij komt dan ook nog eens het oplossen van de printbaantjes (die niet afgeschermd zijn, misschien zijn ze wel allemaal afgeschermd, maargoed), connectors, andere zooi op je spullen etc. etc. Ik denk niet dat het water een geleidingsvermogen zal behouden rond de 0 mS...
Helemaal mee eens :)

[ Voor 10% gewijzigd door Shuisman op 20-03-2005 15:11 ]

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
_Ernst_ schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:40:

[...]

Zoals je op de foto ziet, hangen de hd's erboven en niet in de olie.
Ook al zouden ze erin hangen, die hd's zijn redelijk dicht ;).

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:31
HD's hebben tegenwoordig toch allemaal een klein luchtgaatje?

Ticking away, the moments that make up a dull day

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Wormaap schreef op zondag 20 maart 2005 @ 15:30:
HD's hebben tegenwoordig toch allemaal een klein luchtgaatje?
idd, dus in de olie hangen lijkt me niet zo geslaagd ;)

Last.fm

Verwijderd

de boel in de vloeibare stikstof is overigens ook leuk, koelt goed, geleid niet

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-11 20:40
Dacht eigenlijk dat HD luchtdicht waren om er geen stof in te laten komen?

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• Shuisman
kieltju schreef op zondag 20 maart 2005 @ 15:45:
Vaak zit aan de zijkant een plakkertje, als je die weghaalt zit je regelrecht tussen de platters te kijken

• Kawaii
  • Niet online
kieltju schreef op zondag 20 maart 2005 @ 15:45:
Er zit een klein luchtfiltertje op. Om ervoor te zorgen dat de druk in de HDD net zo groot is als buiten de HDD.
Anders zou je HDD deksel bol/krom kunnen gaan staan e.d met alle gevolgen van dien.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Een paar jaar terug is hier een topic over geweest, stond in de CME en had een titel met iets als "pc in de sla-olie"

De conclusie is dat slaolie langzaam vergaat, en dat je maar beter een echte olie kon gebruiken wat elektrische onderdelen niet aantast. Er is toen een olie gevonden wat wel redelijk prijzig was, maar zeker geschikt.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Dan kan je gewoon dat gaatje afplakken en alsnog erin gooien...

Dat gaatje zit ervoor ivm met fabricage vervoer...

Alsin gemaakt in nederland, en dan in de alpen is ie opeens een stuk platter :P

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 15:39:
de boel in de vloeibare stikstof is overigens ook leuk, koelt goed, geleid niet
verdampt wel vrij rap, duur grapje >:)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

En dan nog het feit dat het moederbord en de rest van de hardware waarschijnlijk niet tegen de enorm lage temperaturen van LN2 kunnen...

Maar het is natuurlijk wel een leuke oplossing, de PC in olie zetten. Maar welke temperaturen behaal je hiermee?

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
SHuisman schreef op zondag 20 maart 2005 @ 15:01:
[...]

Nej nej nej jij moet echt een keer je binas pakken en terugkijken want h2co3 kan niet bestaan valt METEEN om in h20 en co2.

En puur water geleid altijd stroom er bestaat zoiets dat waterevenwicht heet. Dit is echt minimaal en hangt af van de temp volgens mij. Maar die h30+ en oh- concentraties zijn verwaarloosbaar klein in normale situaties. Als je uitgaat rekenen welke ph een stof heeft nadat je hem in water opgelost hebt reken je deze toch ook niet mee?

• Shuisman
almar schreef op zondag 20 maart 2005 @ 19:33:
[...]

Nej nej nej jij moet echt een keer je binas pakken en terugkijken want h2co3 kan niet bestaan valt METEEN om in h20 en co2.

En puur water geleid altijd stroom er bestaat zoiets dat waterevenwicht heet. Dit is echt minimaal en hangt af van de temp volgens mij. Maar die h30+ en oh- concentraties zijn verwaarloosbaar klein in normale situaties. Als je uitgaat rekenen welke ph een stof heeft nadat je hem in water opgelost hebt reken je deze toch ook niet mee?
H2CO3 komt in 2 evenwichten voor:
je zou het zo (niet officeel) kunnnen opschrijven

CO2 + H2O <> H2CO3 <> H+ + HCO3-

Dit evenwicht zorgt er dus voor dat er een H+ ionen in gedestilleerd water zitten , wat het water zuur maakt (pH is rond de 5.5 (hangt van druk en temp af))
( het kan trouwens ook nog verder reageren naar 2H+ + CO32- )

Er zijn trouwens genoeg sites waar ze het over dit evenwicht hebben:
http://forum.chemie.de/Hy...mstarter-2002/4016/3.html
http://www.sirinet.net/~jgjohnso/apbio44.html

p.s. Hoe zou jij anders een pH van 5.5 verklaren van gedestilleerd water ?

[ Voor 19% gewijzigd door Shuisman op 20-03-2005 20:50 ]

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:57
H2CO3 is zeer instabiel onder normale omstandigheden en val dan ook meteen uit elkaar in H2O en CO2, dit hebben we pas nog bij scheikunde geleerd. In frisdranken zit wel H2CO3, maar als je het een tijdje laat staan zie je ook dat er steeds minder bubbels komen omdat er geen H2CO3 meer is wat uit elkaar kan vallen. Het kan dus ook nooit zo vanzelf ontstaan. In de lucht zit CO2, dat zou dus betekenen dat als je een glas water laat staan dat het zuur wordt :?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Shuisman
DaNiEl KuNsT schreef op zondag 20 maart 2005 @ 20:48:
dat zou dus betekenen dat als je een glas water laat staan dat het zuur wordt :?
Dat gebeurt ook met demi-water ;)

http://chetday.com/distilledwater.htm

Ik citeer: "Distilled water is an active absorber and when it comes into contact with air, it absorbs carbon dioxide, making it acidic."

[ Voor 81% gewijzigd door Shuisman op 20-03-2005 20:54 ]

• Electronical
DaNiEl KuNsT schreef op zondag 20 maart 2005 @ 20:48: In de lucht zit CO2, dat zou dus betekenen dat als je een glas water laat staan dat het zuur wordt :?
Idd, probeer het eens uit zou ik zeggen, dat is nl. wel zo... Zet eens op school een fles demiwater open en meet de dag daarop eens de pH, je zult zien dat die lager is dan 7.

Dit hieronder komt rechtstreeks uit mijn scheikundeboek:
Koolstofdioxide lost vrij slecht op in water (zie BINAS tabel 44). Een klein deel van het opgeloste koolstofdioxide zal in water koolzuur vormen:
(1) CO2 + H2O <--> H2CO3
Het gevormde koolzuur is een zwak tweewaardig zuur en reageert als volgt opnieuw met water:
(2) H2CO3 + H2O <--> H3O+ + HCO3-
en in nog geringere mate:
(3) HCO3- + H2O <--> H3O+ + CO32-

De reacties (1), (2) en (3) zijn alle evenwichtsreacties. Doordat in de aardse atmosfeer 3,5 x 10-2 volume-% CO2 aanwezig is, heeft water, dat verder geen zuur of base bevat, een pH die lager is dan 7.

• Shuisman
Electronical schreef op zondag 20 maart 2005 @ 20:59:
[...]
Idd, probeer het eens uit zou ik zeggen, dat is nl. wel zo... Zet eens op school een fles demiwater open en meet de dag daarop eens de pH, je zult zien dat die lager is dan 7.

Dit hieronder komt rechtstreeks uit mijn scheikundeboek:

[...]
Eindelijk iemand die het ook snapt :P Ik geloofde het eerst ook niet, ik heb het een keer op school gemeten de pH was toen 5.9

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

[search=fluorinert]

Meer hoef ik niet te zeggen, geloof ik :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.