Toon posts:

Partities groter dan 137GB met Windows XP

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een nieuwe HDD te kopen om windows om te draaien. Momenteel is mijn systeemschijf een Maxtor 160GB, die ik partitioneer met behulp van een speciale Maxtor tool (MaxBlast). Dit doe ik met die tool, omdat het partitie mechanisme van Win XP (Pro, zonder SP1/SP2), maar tot 137GB gaat. M.a.w. meer dan 137 GB kan ik dan niet gebruiken.

Hoe moet ik dit oplossen als ik overga op een ander merk, Hitachi bijvoorbeeld, en dus geen tool heb om dit te doen? Kan dit m.b.v. de Windows disk manager of zoiets?

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Maxblast is compitable met alle schrijven,
lees anders even de faq door elke fabrikant heeft bijna zon tool

Verwijderd

Ik heb het gewoon gedaan vanuit de windows setup met mijn 160GB seagate harddisk (zelfgemaakte XP Pro SP1 slipstream disc), en later, toen ik m'n 200GB Maxtor DM10 (>:() schijf kocht, gepartitioneerd vanuit windows disk manager. Ik heb nooit een of andere vage tool nodig gehad.

Toen m'n raptors weer terugkwamen uit RMA, gelijk in Raid0 gezet, en windows d'r op geinstalled met diezelfde CD, en gelijk de seagate geformatteerd, maxtor zo gelaten. Dus een OS-array, en 2 data schijfen.

Verwijderd

Er zijn 2 dingen die je kunt doen:

- Niet over gaan op een ander merk, je zult MaxBlast altijd kunnen gebruiken ;)
- Een oude versie van MaxBlast ergens zien te bemachtigen, uit mijn hoofd gezegd 2.0, deze werkte bij mij altijd met alle merken schijven en vanaf versie 3 ging dat niet meer.

Of gewoon SP1 of SP2 installeren

wrm heb je die er eigenlijk niet op staan?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 16:32
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 12:27:Dit doe ik met die tool, omdat het partitie mechanisme van Win XP (Pro, zonder SP1/SP2), maar tot 137GB gaat. M.a.w. meer dan 137 GB kan ik dan niet gebruiken.
Ook al maak je die partitie aan met een ander tooltje dan Windows zelf, dan nog kun je de ruimte ná die 137GB niet benaderen zonder kans op data corruptie.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom zou je geen sp2 op het systeem installeren? Ben je ten eerste van het gezeik af, ten tweede beter beveiligd, en ten derde vind ik het persoonlijk ook een flinke verbetering t.o.v. een systeem zonder sp's...

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de replies.

Ik gebruik nog een niet-geslipstream-de Win XP CD, zonder SP1/SP2. Ik installeer wel (uiteraard) na de setup SP2. Bekent het dat SP1 of SP2 zorgt voor ondersteuning voor HDD's > 137GB?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Kijk eens op http://www.unattended.msfn.org , daar staat een hele handleiding ( in het engels weliswaar), om zelf een slipstreamed XP cd te maken, eventueel met gelijk mee installerende tools ook. Of kijk eens in dit topic . Staat hetzelfde in het nederlands uitgelegd.

Edit:
Ja, met een bootable CD waar SP1 of eventueel SP2 geslipstreamed zit, ben je van het probleem 137GB af. XP herkent dan tijdens de installatie al 137GB + schijven.
Met SP2 erin heb je ook nog eens een groot deel van de onboard S-ATA (RAID) controller drivers geintegreerd zitten, scheelt weer gehannes met FDD's.

[ Voor 33% gewijzigd door Brede P op 20-03-2005 13:04 ]

Verwijderd

Of zoek in de meuktracker naar nLite. Die automatiseert het hele slipstream proces voor je, én je kunt er drivers aan toevoegen, voor die rottige RAID-controller die je normaal met een floppy (en een drive, die heb ik nie) moet installeren.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 12:27:
Hoe moet ik dit oplossen als ik overga op een ander merk, Hitachi bijvoorbeeld, en dus geen tool heb om dit te doen? Kan dit m.b.v. de Windows disk manager of zoiets?
Het lijkt me een goede zaak eens de FAQ te lezen. Daaruit blijkt dat Hitachi wel degelijk zo'n tool heeft. Verder komen er ook andere oplossingen aan bod.

ARME AOW’er

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 16:32
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 12:57:
Ok, bedankt voor de replies.

Ik gebruik nog een niet-geslipstream-de Win XP CD, zonder SP1/SP2. Ik installeer wel (uiteraard) na de setup SP2. Bekent het dat SP1 of SP2 zorgt voor ondersteuning voor HDD's > 137GB?
Ja, zie ook dit KB artikel.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is?

Daarin staan allerlei nuttige info, tips en suggesties hoe je dit soort problemen kunt vóórkomen ;)

FAQ-gevalletje, dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.