Inleiding
Zoals zoveel tweakers heb ik meegedaan met de grote fotowedstrijd. En net zoals veel tweakers heb ik niet in de prijzen gevallen.
Nu weet ik voor een deel wel wat de reden daarvan, als fotograaf ben ik namelijk te ongeduldig. Ik wil graag in 1 keer een goeie foto maken, en klaar. Maar in de praktijk komt het er meestal op neer dat je meer tijd moet nemen, meer foto's moet maken. En dan hopen dat er uiteindelijk een goeie foto in de serie zit.
Ik heb mijn best gedaan mij om over mijn ongeduld heen te zetten om een aantal series te maken, en daar de beste van uit te kiezen, eventueel met wat photoshop nabewerking. Maar het blijkt dat ik nog veel heb om te leren.
Vandaar ook dit topic, ik plaats hier de paar foto's zoals ik die in heb gestuurd, met het commentaar erbij wat ik via de fotowedstrijd heb gekregen. Ook zal ik links plaatsen naar de originele foto's, zodat het bron materiaal wat ik heb gebruikt te zien is. Per foto zal ik zelf ook aangegeven wat ik er goed en minder goed aan vond, en wat ik zelf aan verbeteringen zie. En daarnaast zou ik graag van jullie als GoT Fotografie bezoeker commentaar willen op specifieke dingen waarvan jullie denken dat het beter had gekund.
De origenele foto's zijn allemaal 3MP, 2048*1536, ongeveer 1 tot 1.4 megabyte groot en zijn zo de camera (een Casio QV3000) uit komen rollen.
De foto's
1:
Origineel
Dus wat zou ik met photoshop nog uit kunnen voeren op het origineel om deze foto te verbeteren?
2:
Origineel
. En dit is een crop, dus tja, dan loop je bij deze Casio toch al snel tegen wat beperkingen aan.
Mijn zusje heeft er geen bezwaar tegen om op internet geplaatst te worden, dus dat is geen probleem. Ik wil zelf nu alleen weten wat ik zou kunnen verbeteren aan deze foto. Dus voor een volgende keer dat ik een portret van iemand probeer te maken, of wat ik met photoshop er nog aan zou kunnen verbeteren.
Twee weken terug met de sneeuw op de hei bij Bussum rondgelopen, en daar een portret van mijn vriendin gemaakt. Foto. Deze is volgens mij best goed gelukt. Maar is dit portret inderdaad beter dan die van mijn zusje, of zijn er ook hier dingen die verbeterd zouden kunnen worden?
3:
Origineel
.
4:
Origineel
.
Zoals aan het origineel te zien is had ik niet veel om mee te werken. Maar ik vond het verschil tussen links en rechts te mooi om niets mee te doen. Is dat wat ik ermee gedaan inderdaad het beste wat mogelijk was, of zijn er dingen die ik ook had kunnen doen waardoor de uiteindelijke foto beter was geworden?
5:
Origineel
Conclusie
Ik heb mijn best gedaan om goeie foto's te maken voor die fotowedstrijd. Het blijkt nu dat ik toch lang niet zo'n goeie fotograaf ben als ik soms wel denk. Ik zou dus graag van mensen kritiek willen krijgen, en tips over hoe ik mijzelf kan verbeteren. Een nieuwe digitale camera zit er voorlopig niet in, dus eigenlijk heb ik alleen iets aan tips over compositie en dergelijke.
Ik zou dus zeggen, brand los, maar brand niet af.
Zoals zoveel tweakers heb ik meegedaan met de grote fotowedstrijd. En net zoals veel tweakers heb ik niet in de prijzen gevallen.
Nu weet ik voor een deel wel wat de reden daarvan, als fotograaf ben ik namelijk te ongeduldig. Ik wil graag in 1 keer een goeie foto maken, en klaar. Maar in de praktijk komt het er meestal op neer dat je meer tijd moet nemen, meer foto's moet maken. En dan hopen dat er uiteindelijk een goeie foto in de serie zit.
Ik heb mijn best gedaan mij om over mijn ongeduld heen te zetten om een aantal series te maken, en daar de beste van uit te kiezen, eventueel met wat photoshop nabewerking. Maar het blijkt dat ik nog veel heb om te leren.
Vandaar ook dit topic, ik plaats hier de paar foto's zoals ik die in heb gestuurd, met het commentaar erbij wat ik via de fotowedstrijd heb gekregen. Ook zal ik links plaatsen naar de originele foto's, zodat het bron materiaal wat ik heb gebruikt te zien is. Per foto zal ik zelf ook aangegeven wat ik er goed en minder goed aan vond, en wat ik zelf aan verbeteringen zie. En daarnaast zou ik graag van jullie als GoT Fotografie bezoeker commentaar willen op specifieke dingen waarvan jullie denken dat het beter had gekund.
De origenele foto's zijn allemaal 3MP, 2048*1536, ongeveer 1 tot 1.4 megabyte groot en zijn zo de camera (een Casio QV3000) uit komen rollen.
De foto's
1:
Origineel
Het probleem van deze foto lijkt dus het licht te zijn. Gebrek aan contrast, en volgens in ieder geval 2 mensen overbelicht. De foto zelf kan ik niet zo snel meer overdoen, of ik moet toevallig weer op een vergelijkbaar mooie dag weer eens naar school moeten terwijl ik mijn camera bij me heb.Commentaar:
- -1 uitsnede (topje) -2 belichting (te licht)
- Leuk....pas op voor vliegtuigen...
- leuk, maar ik zou hem niet aan mijn muur willen. Ik mis iets van contrast of zo wat hem interessanter zou kunnen maken
- Jammer genoeg overbelicht
- Veel te licht.
- saai, foto heeft niets te vertellen
- Jammer dat het gebouw neigt weg te vallen tegen de lucht.
- Overbelicht en heel lichtjes scheef. Wel goed onderwerp.
- Erg mooi zoals de wolken door lijken te drijven in het gebouw.
- Ik ken het gebouw, mooi op de foto gezet.
Dus wat zou ik met photoshop nog uit kunnen voeren op het origineel om deze foto te verbeteren?
2:
Origineel
Geen idee wie Floris is, maar ik ben het in ieder geval nietCommentaar:
- Floris: Is dat neatimage of is je camera echt zo vreselijk slecht?
- (vanuit de kijker gezien) linkerkant overbelicht, rechterkant onderbelicht. En net te dicht er op - onvoldoende ruimte om het hoofd. Wel mooi los van de achtergrond.
- goed gelukt deze foto
- Uit Nederweert??
- En dus zet je haar ook nog eens op internet....
- Waaroooom moeten WIJ jouw zusje zien???
- Voor een portret mag je best wat meer moeite doen (licht/make-up/haar,etc)
Mijn zusje heeft er geen bezwaar tegen om op internet geplaatst te worden, dus dat is geen probleem. Ik wil zelf nu alleen weten wat ik zou kunnen verbeteren aan deze foto. Dus voor een volgende keer dat ik een portret van iemand probeer te maken, of wat ik met photoshop er nog aan zou kunnen verbeteren.
Twee weken terug met de sneeuw op de hei bij Bussum rondgelopen, en daar een portret van mijn vriendin gemaakt. Foto. Deze is volgens mij best goed gelukt. Maar is dit portret inderdaad beter dan die van mijn zusje, of zijn er ook hier dingen die verbeterd zouden kunnen worden?
3:
Origineel
Deze foto ben ik zelf absoluut niet tevreden over, maar ik wilde wel iets insturen voor de categorie natuur en daar kwam mijn ongeduld dus weer naar bovenCommentaar:
- Rennen!!!!!!!!
- Kleuren te nep bewerkt, en compositie kan veel mooier.
- Leuk voor in plakboek
4:
Origineel
Daar komt die Floris weer langs, en ik heb nog steeds geen idee welke Floris daarmee bedoelt wordCommentaar:
- Mooie foto van de lucht
- Prachtige wolkpartij
- Floris: Het is wel heel paars
- -2 uitwerking thema -2 cliché -2 compositie
- Lijkt een kleurzweem over de foto te zitten?
Zoals aan het origineel te zien is had ik niet veel om mee te werken. Maar ik vond het verschil tussen links en rechts te mooi om niets mee te doen. Is dat wat ik ermee gedaan inderdaad het beste wat mogelijk was, of zijn er dingen die ik ook had kunnen doen waardoor de uiteindelijke foto beter was geworden?
5:
Origineel
Blijkbaar is het verhaal achter de foto af en toe nuttig om wat extra puntjes te krijgen. Maar ook hier weer de vraag, had ik iets anders met het origineel moeten doen, of was deze foto vanaf het begin eigenlijk al mislukt?Commentaar:
- De foto stelt niet heel veel voor. Maar de leuke omschrijving levert een puntje meer op.
- slechte kleuren
- Vergezocht verhaal. Een foto moet zijn eigenlijk verhaal vertellen, dat doet het
- helaas geheel niet.
- +2 beschrijving (heel comisch) -7 voor de rest
- Geen interssant onderwerp.
- 2 punten voor het verhaal
Conclusie
Ik heb mijn best gedaan om goeie foto's te maken voor die fotowedstrijd. Het blijkt nu dat ik toch lang niet zo'n goeie fotograaf ben als ik soms wel denk. Ik zou dus graag van mensen kritiek willen krijgen, en tips over hoe ik mijzelf kan verbeteren. Een nieuwe digitale camera zit er voorlopig niet in, dus eigenlijk heb ik alleen iets aan tips over compositie en dergelijke.
Ik zou dus zeggen, brand los, maar brand niet af.