Toon posts:

bevriezen én sfeer (belichting)

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi!

ik ben een paar dagen geleden eens gaan spelen met het maken van foto's van live-muziek, maar dat valt me nog best tegen. Mijn bedoeling was om in elk geval redelijk wat sfeer (door de podiumverlichting) mee te pakken, en toch het beeld enigzins te bevriezen. Om niet alleen maar bewegingsonscherpte te krijgen.

Ik gebruik hiervoor een D70 met kitlens (18-70, en 50/1.8 prime) met SB-600 flash.

Na een kwartiertje pielen en mislukte platen schieten kreeg ik er d.m.v. de 50/1.8 en flash slow sync/rear curtain en een sluitertijd van 1/80 toch wat bruikbaars uit. Wat later toch een hoop sharpening nodig leek te hebben. Het gebruikelijke bewegingseffect van slow sync was ook duidelijk aanwezig.

Het liefst had ik gewoon de beelden bevroren en toch wat sfeer (van de podiumbelichting) vastgelegd. maar dit is eigenlijk nergens echt 100% goed gelukt.

Wie kan mij tips geven hoe ik dit de volgende keer beter kan doen? ik wil zeker deze kant op, muziek is helemaal 'mijn ding'. En ik heb redelijk veel geprobeert, maar het lijkt wel OF onscherp (geen flash, slow sync), OF geen sfeer (full flash) :(

voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.decrypt.nl/albums/muziekavond/normal_muziekavond_170305_20.jpg
(let op: o.a. handen onscherp, al zou dat bij deze plaat best kunnen imho, bij andere is het hinderlijk)

Kijk voor meer voorbeelden (met wat USM, cropping, levels en rechtgezette horizonnetjes) op http://www.decrypt.nl/thumbnails.php?album=9

vast bedankt!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02 17:58

YellowCube

Wait...what?

De onscherpte lijkt mij meer bewegingsonscherpte van het voorwerp (de dansers), dan van jezelf.
1/80e met een 50mm lens moet namelijk te doen zijn, zonder van jouw kant bewogen beelden te geven..

Wat ik zou doen:
ten eerste een langere sluitertijd nemen. Dan komt het omgevingslicht meer naar voren. Verleng de sluitertijd (dus wat langer belichten) als de omgeving naar je smaak te donker is.
De rear curtain gebruik je dan om i.c.m. de flitser het onderwerp te bevriezen. Dat onderwerp moet zich dan wel binnen je flitsbereik bevinden. Zorg dus dat je diafragma ver genoeg open staat (lage f/waarde) om voldoende bereik te hebben.

Verder kun je dan de flitsintensiteit nog wat naar beneden schroeven. Zo flits je het onderwerp netjes in i.p.v. de onderwerpen dood te flitsen..

Het nadeel van deze methode is ten eerste dat de omgeving op je foto bewogen is (een statief zou dan uitkomst bieden).
Het tweede is dat de timing door de rear curtain sync wat lastiger te bepalen wordt. Je onderwerp zal wel bevroren zijn, maar wel op een ander moment dan dat jij de sluiterknop indrukt.

[ Voor 13% gewijzigd door YellowCube op 20-03-2005 02:33 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Stinger666
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik zeg: Gebruik de nachtportret modus. Heb vandaag bij een bandje van me zitten schieten en na veel gekloot met de M stand hupsakee een progje Nachtportret en er kwamen knappe platen uit met het effect wat jij wil. Morgen ff eentje croppen en posten ;)
Anders een linkje ;)

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

de D70 heeft een nachtportretmodus? Verrek.
ben persoonlijk een beetje tegen dat soort standaard-modus dingen. Je weet namelijk niet goed wat de camera dan precies doet en als je dus niet de resultaten krijgt die je wilt, dan heb je dus ook geen idee wat je er beter aan zou kunnen doen.

Gebruik gewoon de M-stand. Het is weliswaar meer oefenen en grotere kans op mislukkingen in het begin, maar als je het eenmaal doorhebt kom je een heel eind en kun je dus ook veel creatiever omspringen met hetgene wat je geleerd hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door YellowCube op 20-03-2005 10:17 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:20
Weet je wat je moet hebben, een monopod! Want ik zie ook gewoon beetje bewogen fotos, en zo duur is een monopod niet. Wat je ook kan doen is touwtje aan een statiefschroefje vastmaken, in je camera draaien, touwtje onder je foto houden, en 'm strak trekken. Maakt net uit!

|>

Verwijderd

agree met GeelKubus... behalve dan dat M wel erg drastisch is ;) P-stand icm belichtingscompensatie is voor mij meestal voldoende, vaak gebruik ik ook de Av of Tv stand (vooral die laatste in omstandigheden zoals jij die had).
Dan zet ik de camera op Tv op 1/30 (bij groothoek zelfs op 1/10) en dan inflitsen met Flash exposure tussen 0 en -2 stops experimenteren.
Je hebt altijd een mate van bewegingsonscherpte dan maar die hoeft niet storend te zijn.
Verwacht geen glasheldere, ruisvrije foto's in een donkere ruimte waar je veel beweging vast wilt leggen ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2005 10:29 . Reden: hhmm... voortschrijdend inzicht ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:51
YellowCube schreef op zondag 20 maart 2005 @ 10:15:
Gebruik gewoon de M-stand. Het is weliswaar meer oefenen en grotere kans op mislukkingen in het begin, maar als je het eenmaal doorhebt kom je een heel eind en kun je dus ook veel creatiever omspringen met hetgene wat je geleerd hebt.
De M stand moet je imho enkel gebruiken als je ook een externe lichtmeter hebt. Op die manier kan je goed gaan bepalen welke sluitertijd / diafragma je kan gebruiken.
Als je dan nog iets nadenkt, en interpreteert, kan je mooie resultaten bekomen.

Flitsen icm met een langere sluitertijd zou er idd moeten voor zorgen dat je ook nog wat omgevingslicht hebt (==sfeer). Het flitsen bevriest het onderwerp, en zou er dus moeten voor zorgen dat het onderwerp scherp is.

https://fgheysels.github.io/

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Ik zie niet zo goed wat er drastisch is aan de M-stand. Je zet het diafragma vast en speelt met de sluitertijd of andersom. Makkelijker kan bijna niet.
Verder geeft de lichtmeter van de camera zelf aan of ik niet toevallig onder of overbelicht. De lichtmetingen van de camera zelf zijn prima en doen niet onder voor die van een externe lichtmeter. Sterker nog, TTL meting is wat dat betreft nog betrouwbaarder aangezien je op die manier ook rekening houdt wat er binnen de lens met het licht gebeurt.
Hetgene wat echter wel tricky is, zijn wisselende omstandigheden zoals discolichten etc. Maar da's weer een kwestie van proberen.

• whoami
YellowCube schreef op zondag 20 maart 2005 @ 10:57:
Ik zie niet zo goed wat er drastisch is aan de M-stand. Je zet het diafragma vast en speelt met de sluitertijd of andersom. Makkelijker kan bijna niet.
Als je het zo doet, waarom dan niet op A of S werken ?
Verder geeft de lichtmeter van de camera zelf aan of ik niet toevallig onder of overbelicht. De lichtmetingen van de camera zelf zijn prima en doen niet onder voor die van een externe lichtmeter. Sterker nog, TTL meting is wat dat betreft nog betrouwbaarder aangezien je op die manier ook rekening houdt wat er binnen de lens met het licht gebeurt.
Mjah, met TTL meting meet je het reflecterende licht, terwijl je met een externe lichtmeter het opvallende licht kunt opmeten.
Met TTL lichtmeting gaat je camera ook rekening gaan houden met, zoals je al zegt, licht op de achtergrond, waardoor je misschien niet altijd het gewenste resultaat bekomt.
Stel bv een snookerzaal: je wilt iemand fotograferen die aan het snookeren is. Die omgeving is donker, de snookertafel is verlicht door de lampen net boven de tafel. De speler wordt verlicht door deze lampen, en verderop zijn er bv bowling banen, en die plaats is veel meer belicht dan de plaats waar de snookertafles staan.
Als jij daar nu TTL meting doet, dan zal je camera ook rekening gaan houden met het omgevingslicht en het licht van de bowlingbanen, waardoor je die snookerspelen ws niet helemaal helder zult hebben zoals jij wilt.
Als je nu echter met een externe lichtmeter het licht meet dat op de snookerspeler valt, dan kan je een veel beter resultaat bekomen.

Verwijderd

Diafragma zetten en sluitertijd aanpassen (of andersom) is gelijk aan Tv en Av. Bijkomend voordeel van die twee laatste standen is dat de belichting wel altijd goed gehouden wordt door de camera, dat is bij M niet. Bij de M stand moet je je belichtingsmeting voor elke afdruk controleren en zonodig corrigeren. Dat is misschien erg puristisch en mooi, maar staat m.i. het pakken van het juiste moment in de weg.
Ik ben met je eens dat je wel leert om met je belichting te werken, maar dat het altijd lastig fotograferen zal blijven vergeleken met Tv en Av.
Wat jij zegt over de externe lichtmeter, daar kan ik me ook wel in vinden. Volgens mij is het nut van een externe lichtmeting sinds TTL-lichtmeting nagenoeg vervallen (behalve in bijzondere situaties).

@whoami: volgens mij los je dat probleem op met deelmetingen die je met elke fatsoenlijke (D)SLR kan doen. Bij mijn 300D valt de belichtingsmeting samen met het gebruikte autofocuspunt. Wil je dat niet dan kan je je belichting 'locken' (met die * knop) op het object wat je als referentie wil gebruiken en vervolgens afdrukken met de focus op het juiste punt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2005 11:09 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

whoami schreef op zondag 20 maart 2005 @ 11:06:
[...]

Als je het zo doet, waarom dan niet op A of S werken ?

[...]
aangezien je camera dan altijd de juiste belichting zal gaan instellen. Dus 0.
Da's allemaal prima als je dat juist wilt, maar als je een situatie hebt zoals jij dat hieronder beschrijft, dan gaat je camera dus netjes belichten aan de hand van het licht wat van een aantal bronnen komt (bijv. bij de bowlingbaan). Gevolg (zoals jij ook al aanhaalt) een netjes belichte bowlingbaan en de rest van de omgeving is donker. In de M-stand kun je dan bijv. gewoon de sluitertijd verlengen en zo bijv. de hele omgeving een stop overbelichten. In A/S stand lukt dat dus niet. Je krijgt dan misschien wat meer overbelichte lampen, maar ook dat is met wat beleid prima binnen de perken te houden. En de snookerspeler, die flits je in, dus die zal er heus wel goed uitkomen
Mjah, met TTL meting meet je het reflecterende licht, terwijl je met een externe lichtmeter het opvallende licht kunt opmeten.
Met TTL lichtmeting gaat je camera ook rekening gaan houden met, zoals je al zegt, licht op de achtergrond, waardoor je misschien niet altijd het gewenste resultaat bekomt.
Stel bv een snookerzaal: je wilt iemand fotograferen die aan het snookeren is. Die omgeving is donker, de snookertafel is verlicht door de lampen net boven de tafel. De speler wordt verlicht door deze lampen, en verderop zijn er bv bowling banen, en die plaats is veel meer belicht dan de plaats waar de snookertafles staan.
Als jij daar nu TTL meting doet, dan zal je camera ook rekening gaan houden met het omgevingslicht en het licht van de bowlingbanen, waardoor je die snookerspelen ws niet helemaal helder zult hebben zoals jij wilt.
Als je nu echter met een externe lichtmeter het licht meet dat op de snookerspeler valt, dan kan je een veel beter resultaat bekomen.
een externe lichtmeter is voor studiowerk misschien prima. Moet je dus wel de tijd en ruimte hebben om dat soort metingen te doen.
Verder heb ik geen externe lichtmeter en dus is het roeien met de riemen die ik heb.

@Patrickje:
je hebt wel gelijk dat de M-stand wat meer werk vergt en zeker in het begin voor problemen/frustraties kan zorgen. Aan de andere kant wordt het gewoon hetzelfde als klokkijken. In het begin moet je goed letten op de grote en kleine wijzer, na een tijdje is een kortstondige blik op je horloge voldoende om de tijd te weten.

[ Voor 9% gewijzigd door YellowCube op 20-03-2005 11:21 ]

• whoami
YellowCube schreef op zondag 20 maart 2005 @ 11:18:
[...]

Da's allemaal prima als je dat juist wilt, maar als je een situatie hebt zoals jij dat hieronder beschrijft,
Idd, dan moet je idd op M werken, maar dan moet je toch ff het licht gaan opmeten.
Zoals ook al aangegeven door Patrickje kan je dan idd een spotmeting oid doen.
Echter, op de M stand werken zonder het licht goed te meten, of logisch na te denken is blind schieten.
En de snookerspeler, die flits je in, dus die zal er heus wel goed uitkomen
Mjah, flitsen.... soms kan je niet anders, maar ik vind dat je het zoveel mogelijk moet vermijden.
een externe lichtmeter is voor studiowerk misschien prima. Moet je dus wel de tijd en ruimte hebben om dat soort metingen te doen.
Tja, ook op locatie kan het handig zijn, maar je moet idd wel tijd en ruimte hebben.
De fotografen die ik ken, hebben hun lichtmeter altijd bij.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Bij een normaal verlichte ruimte (bijv. door daglicht) of buiten zal ik dan ook gewoon A/S mode schieten en verder alleen inflitsen als het nodig is. We begonnen echter met het uitgangspunt van TS. Een wat donkere omgeving die er sfeervol uit moet komen, met bewegende onderwerpen die je toch wel bevroren wilt hebben. Flitsen is dan ook onvermijdelijk. Dat was hetgene waar ik op voort borduurde en dan werkt "blind schieten" in de M-stand voor mij toch verbazingwekkend goed. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door YellowCube op 20-03-2005 11:58 ]

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-02 13:03
Wat is je ISO? Daar heb ik nog niks over gehoord namelijk. Met een sluitertijd van 1/30-1/60, diafragma redelijk ver open en een hoge ISO vang je genoeg achtergrondlicht op, en zal je flitser de personen bevriezen.

Dato DUO synth voor twee

• Willem
  • Laatst online: 19:38
ISO (vroegah ASA) is de hoeveelheid zilver in je film. Hoe meer zilver, hoe lichtgevoeliger. Gevolg is dat je met een lichtgevoelige films aardig wat stoppen kunt winnen in bijvoorbeeld je sluitertijd. Nadeel alleen is dat je een hoop ruis meer krijgt. Zo ook met digitale fotografie alhoewel ik me nooit heb verdiept in het daadwerkelijke proces bij een CCD.

Maar dan heb je in iedere geval een idee, hoop ik :P

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06-2025
willem169 schreef op zondag 20 maart 2005 @ 12:25:
ISO (vroegah ASA) is de hoeveelheid zilver in je film. Hoe meer zilver, hoe lichtgevoeliger. Gevolg is dat je met een lichtgevoelige films aardig wat stoppen kunt winnen in bijvoorbeeld je sluitertijd. Nadeel alleen is dat je een hoop ruis meer krijgt. Zo ook met digitale fotografie alhoewel ik me nooit heb verdiept in het daadwerkelijke proces bij een CCD.

hij vroeg niet wat is ISO, hij vroeg wat IS je ISO ;)

• whoami
ISO (vroegah ASA) is de hoeveelheid zilver in je film. Hoe meer zilver, hoe lichtgevoeliger. Gevolg is dat je met een lichtgevoelige films aardig wat stoppen kunt winnen in bijvoorbeeld je sluitertijd. Nadeel alleen is dat je een hoop ruis meer krijgt.
Geen ruis, korrel.
In de digitale wereld heet dat ruis jah, maar in de analoge korrel.
En trouwens, soms is dat niet eens zo erg vind ik, een grovere korrel. Het kan soms bijdragen tot de sfeer op de foto.
Hij heeft toch niet gevraagd wat ISO is ? Hij heeft enkel gevraagd 'wat is je ISO' :P
Ik moet wel toegeven dat ik ook eerst las 'wat is ISO' :P

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Hmmm... Zelfs naar de muziek avond kan ik dus tegenwoordig niet meer zonder bang te zijn een tweaker tegen te komen :P

Maar opzich vindt ik het persoonlijk nog wel redelijke pics...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Willem
ow ok verkeerd gelezen sorry :* 8)7
Maar eh, ik heb ook niet gezegd dat ik het hinderlijk vind :)

Ruis op digitale foto's vind ik geen hol aan maar -zoals whoami al zegt- draagt het bij analoge foto's vaak bij aan de sfeer.

• whoami
Als je geen externe lichtmeter hebt, kan je natuurlijk ook nog altijd met een grijskaart werken.
Het licht dat gereflecteerd wordt door de grijskaart, en dat je dus opvangt met je TTL meting, is hetzelfde als het opvallende licht.

• Stinger666
YellowCube schreef op zondag 20 maart 2005 @ 10:15:
de D70 heeft een nachtportretmodus? Verrek.
ben persoonlijk een beetje tegen dat soort standaard-modus dingen. Je weet namelijk niet goed wat de camera dan precies doet en als je dus niet de resultaten krijgt die je wilt, dan heb je dus ook geen idee wat je er beter aan zou kunnen doen.

Proef ik daar een beetje cynisme Geelkubus >:)

Ik ben ook voor schieten in de M stand, maar uiteraard moet je toegeven dat dit soort programma's er niet voor niks zijn en dat ze door de fabriekant zeker goed zijn uitgedacht....

Met die stand kon ik bijv. een slow rear curtain flitsen wat ik nodig had voor die foto's van dat bandje...
Ik ken mn camera niet genoeg om te weten of dat ook in de M stand kan maar volgens mij kon ik die optie niet selecteren. Dus komt die portret stand weer goed uit.

Eerst (In de M stand) had ik een grote ISO genomen 800-1000 en vervolgens het diafragma (5.6 bij max zoom) op zn grootste opening gezet en de sluitertijd daar op aangepast (1/30 ongeveer denk ik). Ingeflitst met flitscompensatie op -2.0 en rear curtain overbelichtingscompensatie op tussen +0.3 en 1.7. Dit gaf de beste resultaten op M. Maar door die flits kreeg ik het licht en de sfeer niet mooi bevroren. Waar zit de fout.

Met het Noghtportret standje ging het perfect dus waarom altijd gelijk naar M grijpen als het ook makkelijk kan?

[ Voor 4% gewijzigd door Stinger666 op 20-03-2005 14:16 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

cynisch ik? Welnee. ;)

Ik geloof best dat die voor in geprogrammeerde standen best werken en dat je ze prima kunt gebruiken. Wilde alleen aangeven dat een beetje kennis van je camera en werking van sluitertijd en diafragma nooit weg zijn. Persoonlijk heb ik gewoon het idee dat ik meer controle heb als ik dit soort dingen zelf doe.

De fout zit 'm imho in je overbelichtingscompensatie. Je schroeft daarmee en je omgeving en je onderwerp naar boven. Het geheel dus.

Voor je onderwerp: eerst zet je de flitser op -2 en dan compenseer je weer met +0.3 en 1.7. Beetje onzinnig imho. Doe dan geen overbelichtingscompensatie en zet je flitser op resp -1.7 en -0.3. Da's hetzelfde effect.
Wil je alleen je onderwerp uitlichten: klooi met je flitsintensiteit.

Voor je omgeving. Zet je sluitertijd naar resp. 25 en 10 (zoiets). Da's ongeveer zoiets als belichtingscompensatie +0.3 en 1.7.
Wil je dus alleen je omgeving beinvloeden: klooi met je sluitertijd.
whoami schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:10:
Als je geen externe lichtmeter hebt, kan je natuurlijk ook nog altijd met een grijskaart werken.
Het licht dat gereflecteerd wordt door de grijskaart, en dat je dus opvangt met je TTL meting, is hetzelfde als het opvallende licht.
een grijskaart zegt toch meer over de kleur van het licht? Dus t.b.v. je witbalans?

[ Voor 22% gewijzigd door YellowCube op 20-03-2005 14:42 ]

• Stinger666
YellowCube schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:34:
cynisch ik? Welnee. ;)

Ik geloof best dat die voor in geprogrammeerde standen best werken en dat je ze prima kunt gebruiken. Wilde alleen aangeven dat een beetje kennis van je camera en werking van sluitertijd en diafragma nooit weg zijn. Persoonlijk heb ik gewoon het idee dat ik meer controle heb als ik dit soort dingen zelf doe.

De fout zit 'm imho in je overbelichtingscompensatie. Je schroeft daarmee en je omgeving en je onderwerp naar boven. Het geheel dus.

Voor je onderwerp: eerst zet je de flitser op -2 en dan compenseer je weer met +0.3 en 1.7. Beetje onzinnig imho. Doe dan geen overbelichtingscompensatie en zet je flitser op resp -1.7 en -0.3. Da's hetzelfde effect.
Wil je alleen je onderwerp uitlichten: klooi met je flitsintensiteit.

Voor je omgeving. Zet je sluitertijd naar resp. 25 en 10 (zoiets). Da's ongeveer zoiets als belichtingscompensatie +0.3 en 1.7.
Wil je dus alleen je omgeving beinvloeden: klooi met je sluitertijd.

[...]

een grijskaart zegt toch meer over de kleur van het licht? Dus t.b.v. je witbalans?
Thnx voor de tip. Ik zal eens kijken wat ik er dan van bak? Maar klopt het wat ik zei over die flitsstand? Kun je geen rear slow curtain flitsen in M modus?

Ik vond de kleuren in de M stand minder levendig dan in de nightmodus stand. Witbalans was bij beiden op auto en 0.

Verwijderd

Topicstarter
Apen-nootjes schreef op zondag 20 maart 2005 @ 12:44:
Hmmm... Zelfs naar de muziek avond kan ik dus tegenwoordig niet meer zonder bang te zijn een tweaker tegen te komen :P
oh shit, wie ben jij dan? :+

Bedankt voor de vele reacties :), ik had m'n iso op 1600 staan, (in de pauze teruggebracht naar 1250 of 1000 geloof ik), anders was het helemaal onmogelijk. Ik ga zeker nog een hoop expirimenteren met dit soort dingen.

Maar mijn idee om invulflits te gebruiken was dus niet verkeerd? allen misschien niet op het 2e sluitergordijn...

edit:
ohja, ik heb vooral in de S (shutter priority) mode geschoten, om zo te voorkomen dat er te lange sluitertijden voorbij kwamen. Maar de A (aperture priority) mode heeft meer mogelijkheden om de flitser in te stellen (slow sync, rear slow sync etc) misschien de volgende keer eens A of M mode gebruiken...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2005 18:55 ]

• David
  • Laatst online: 03-02 13:03

Ja, bedankt willem :) Want om eerlijk te zijn wist ik niet dat het ASA-getal was gebaseerd op de hoeveelheid zilver. Weer wat geleerd.

Dato DUO synth voor twee

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Stinger666 schreef op zondag 20 maart 2005 @ 15:00:
[...]

Thnx voor de tip. Ik zal eens kijken wat ik er dan van bak? Maar klopt het wat ik zei over die flitsstand? Kun je geen rear slow curtain flitsen in M modus?

Ik vond de kleuren in de M stand minder levendig dan in de nightmodus stand. Witbalans was bij beiden op auto en 0.
dat klopt. Volgens mij is dat omdat de optie slow-sync er normaliter uit zichzelf voor zorgt dat je een langere sluitertijd hebt.
Bij de M-stand geef je dat zelf aan. en bij de S stand ook, trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 20-03-2005 17:46 ]

• Zoefff
  • Laatst online: 13:33

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 15:02:
[...]

oh shit, wie ben jij dan? :+

Bedankt voor de vele reacties :), ik had m'n iso op 1600 staan, (in de pauze teruggebracht naar 1250 of 1000 geloof ik), anders was het helemaal onmogelijk. Ik ga zeker nog een hoop expirimenteren met dit soort dingen.

Maar mijn idee om invulflits te gebruiken was dus niet verkeerd? allen misschien niet op het 2e sluitergordijn...

edit:
ohja, ik heb vooral in de S (shutter priority) mode geschoten, om zo te voorkomen dat er te lange sluitertijden voorbij kwamen. Maar de A (aperture priority) mode heeft meer mogelijkheden om de flitser in te stellen (slow sync, rear slow sync etc) misschien de volgende keer eens A of M mode gebruiken...
Het gebruiken van je flits als invulflits is zeker niet gek nee. Zelf heb ik (helaas nog) geen ervaring met de SB-600 of 800, maar ik schiet wel vaak platen in een soortgelijke situatie, met de standaardflits.

Meestal gebruik ik dan m'n 50mm 1.8 of 24mm 2.8. De ISO zet ik altijd rond tussen de 640 en 1000, natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid licht. De flits zwak ik altijd wat af zodat het puur een invulflits word. Je zal er trial-on-error achter moeten komen wat de juiste intensiteit is. Voor mensen gebruik ik altijd een sluitertijd van rond de 1/60.

Als het goed is, krijg je doordat je een vrij hoge ISO waarde gebruikt nog een goede indruk van de achtergrond, en dus een goed sfeerbeeld. De flits is niet bedoeld om het object te verlichten, maar puur om het nog even een beetje aan te zetten.

Succes met proberen! Het heeft mij ook een flink aantal foto's gekost voordat ik goede resultaten kreeg, maar dat hoort er allemaal bij ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• whoami
YellowCube schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:34:

In de analoge fotografie (/me was ff vergeten dat dit hier allemaal digi-freaks waren), kan je het gereflecteerde licht meten door middel van een grijskaart. Het licht dat gereflecteerd wordt door die grijskaart (18% grijs), is hetzelfde licht als dat je het opvallende licht zou meten mbhv lichtmeter.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

^^je hebt gelijk. In de digitale fotografie werkt dat idd ook.
* YellowCube leert nog eens wat

Verwijderd

Leuk, ik was gisteren met de muziek mee, en weinig licht is gewoon een ramp. Bovendien mocht ik in mijn situatie -niet- flitsen dus dat was best wel een probleem.

Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/fotografie/DSC_0034.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.krusher.info/images/got/fotografie/DSC_0024.jpg
Beide foto's @f2.8 op 1/60 seconde, iso 1600, uit de hand.

Ik schiet dus o.a. manueel omdat ik dan zeker weet dat de flitser dan niet afgaat (bovendien vind ik het leuker om te doen, maar das een persoonlijke keuze)

Verwijderd

Je moet ook gewoon niet flitsen dat is niet mooi!

Afbeeldingslocatie: http://www.fotomatic.nl/data/media/20/tristaniafotomatic1.jpg

Dit is een van mijn laatste foto's... geen flits, geen photoshop gewoonm puur natuur.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 15:05 ]

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Puur natuur in een studio met goeie belichting ja :D

Verwijderd

Pardon... puur natuur op het podium in W2 ja... wow had ik maar een studio!

Afbeeldingslocatie: http://www.fotomatic.nl/data/media/20/tristaniafotomatic3.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 15:06 ]

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 14:55:

[afbeelding]

Dit is een van mijn laatste foto's... geen flits, geen photoshop gewoonm puur natuur.
wat voor 'n lens/diafragma/ISO etc heb je hier gebruikt?

Verwijderd

Poeh ik schiet niet digiataal dus geen exif info bij de hand, maar ik gok 1/60 - 1/125 (het licht was vrij goed) lens weet ik eigenlijk ook niet zeker meer (dat krijg je met dat gewissel) maar ik denk de 80-200 2.8 en anders 70-300 4.0 met een 1600 asa rolletje erin dus.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Ik kon het niet laten om even de dir door te kijken, en moet zeggen dat er een aantal behoorlijk goed gelukte foto's tussen zit :) De 2 foto's die je hier hebt laten zien vind ik ook erg goed gelukt, prachtig contrast tussen licht en schaduw (en dat zonder dat je zelf lampen hebt neergezet :) ).

Afbeeldingslocatie: http://www.fotomatic.nl/data/media/20/01.jpg

Wat is dit? :D :P

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

een man met een te kleine microfoonstandaard?

Verwijderd

dikke dennis!
de mascotte van peter pan speedrock :)

Verwijderd

Zoef mijn (onze) concertfoto's hebben een eigen site :) Ik weet niet in welke dir je nu hebt gekeken, ik denk nog net in die van deviantart voordat het een kruisje werd :)

Enne dikke Dennis... ligt nog ergens een dikke dennis met een vliegende mic en toen ie zijn broek voor ons liet zakken backstage op Parkpop heb ik me maar snel omgekeerd :D
Nee dan heb ik er nog wel zo een :D Johannes op de Boom die zijn broek laat zakken... en later in een mailtje zit te vertellen... tja volgens mij was ik in de alco hemel whahaha :D
Kan hem niet laten zien heb geen server ruimte waar ik hem ff snel neer kan zetten.

Edit: je hebt in Fotomatic zitten kijken zie ik... daar staan maar een paar foto's van mijn tussen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 16:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 14:14:
Leuk, ik was gisteren met de muziek mee, en weinig licht is gewoon een ramp. Bovendien mocht ik in mijn situatie -niet- flitsen dus dat was best wel een probleem.
[..]
Beide foto's @f2.8 op 1/60 seconde, iso 1600, uit de hand.

Ik schiet dus o.a. manueel omdat ik dan zeker weet dat de flitser dan niet afgaat (bovendien vind ik het leuker om te doen, maar das een persoonlijke keuze)
Ik geloof niet dat niet mogen flitsen een probleem hoeft te zijn, integendeel. Kijk eens naar deze (vorig jaar oktober, Groningen @ concert Ibrahim Ferrer):
Afbeeldingslocatie: http://www.psinke.nl/300D/ferrer/ferrer1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.psinke.nl/300D/ferrer/ferrer2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.psinke.nl/300D/ferrer/ferrer3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.psinke.nl/300D/ferrer/ferrer4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.psinke.nl/300D/ferrer/ferrer5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.psinke.nl/300D/ferrer/ferrer6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.psinke.nl/300D/ferrer/ferrer7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.psinke.nl/300D/ferrer/ferrer8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.psinke.nl/300D/ferrer/ferrer9.jpg

Allemaal zonder flits, 50mm, f-waarde tussen 1.4 en 2.8, ISO tussen 100 en 400, sluitertijd tussen 1/60 en 1/250.
Nee, als het aan mij ligt, laat die flitser maar thuis :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 11:59:
[...]

Ik geloof niet dat niet mogen flitsen een probleem hoeft te zijn, integendeel. Kijk eens naar deze (vorig jaar oktober, Groningen @ concert Ibrahim Ferrer):...
Nee, als het aan mij ligt, laat die flitser maar thuis :)
Mooie foto's _/-\o_

Maar zo te zien zat je redelijk vooraan, ik helemaal achter & bovenin een theater :X
En ik had graag een invulflitsje willen gebruiken omdat de belichting daar gewoon ronduit troep was (je had de muzikanten moeten horen :X sommige zaten bijna in het donker (lastig om zo je muziek te lezen :X)

• Willem
Die getatoeërde gast heeft veel weg van die gast van The Shavers :P

Afbeeldingslocatie: http://www.agmusic.nl/database/db_images/The_Shavers/lierop3.jpg

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 12:08:
[...]

Mooie foto's _/-\o_

Maar zo te zien zat je redelijk vooraan, ik helemaal achter & bovenin een theater :X
En ik had graag een invulflitsje willen gebruiken omdat de belichting daar gewoon ronduit troep was (je had de muzikanten moeten horen :X sommige zaten bijna in het donker (lastig om zo je muziek te lezen :X)
Dankjewel! Ik was er zelf ook heel blij mee, de vergrotingen staan ook erg goed uitvergroot aan de muur ;)

zat jij daar ook (Oosterpoort)? Wij stonden vooraan, goeie stek. Niet zo muf op die tribune tenminste 8) Had niet zo'n last van de belichting eigenlijk, even de goeie momenten afwachten deed wonderen.

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:45
Hoe ik het doe (en zou doen) :
die 50mm 1.8 lens gebruiken -> camera op M-stand -> diafragma tussen de 2.8 en 3.5.
Sluitertijd op 1/50 (speel daar wat mee). ISO op 1600 of 800 als er genoeg omgevingslicht is. Flitser niet op 2nd curtain. Gewoon normaal... niet onder- of overbelichten. Foto's schieten.
Laten kan je altijd nog met het diafragma spelen en eventueel met de sterkte van de flitser.

Voorbeeld :
Afbeeldingslocatie: http://temp.gerardhenninger.com/ed_chaos.jpg

Afbeeldingslocatie: http://temp.gerardhenninger.com/party/_MG_3137.jpg

Afbeeldingslocatie: http://temp.gerardhenninger.com/party/_MG_3141.jpg

Succes

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 12:18:
[...]

...

zat jij daar ook (Oosterpoort)? Wij stonden vooraan, goeie stek. Niet zo muf op die tribune tenminste 8) Had niet zo'n last van de belichting eigenlijk, even de goeie momenten afwachten deed wonderen.
Ha nee, ik zat in een theatertje in Amstelveen. Voor de volgende keer ga ik wel iets O-) meer naar voren.

@RepSLET soms mag je gewoon niet flitsen (ik kan je uit de praktijk vertellen dat flitsen tijdens klassieke muziek zwaar hinderlijk is als muzikant. In het ergste geval kun je gewoon de noten niet meer lezen door de flits :X (laat staan als er een hele batterij mensen aan het flitsen zijn 8)7 )

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Pfff... zou dat meisje op die laatste foto er echt blij mee zijn dat ze hier zo op internet staat?? :/

Gadgets FTW!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

zijn wij er blij mee, is waarschijnlijk je vraag.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 14:55:

[afbeelding]

Dan moet je misschien maar eens leren flitsen ;)
Zonder gekheid, met flitsen kan je ook bij concerten goede resultaten halen, het is wel wat lastiger om het podiumlicht ook te vangen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, kan je er heel mooie resultaten mee behalen. Het voordeel is dat je nét wat minder licht op het podium nodig hebt.

deze is ook in de W2 gemaakt.. ik schat op iso800 f/2.8 1/60s en flitser op 2 stops onderbelichten, iig wel op de M stand. met snel wisselend licht (altijd op podium eigelijk) kan je de automaat van je camera niet vertrouwen i.m.o.
Afbeeldingslocatie: http://www.koenrutten.com/temp/37stabwoundz/IMG_9195.jpg
effe klikken voor een beter formaat. (sorry voor het logo, maar helaas is dat nodig...)

/offtopic
Die foto van dikke dennis is wel meesterlijk!

[ Voor 4% gewijzigd door abrakadaver op 22-03-2005 19:22 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

Topicstarter
leuk om te lezen dat er zoveel mogelijk is met het spul dat ik heb, en dat ik nog heel veel kan verbeteren... en er dus een hoop te leren is :D

En er staan hierboven een paar hele mooie platen, is ook veel van te leren

Ik mag het zaterdag weer eens proberen :-)

• mabarto
  • Laatst online: 06-02-2025
RepSLET schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 12:41:
[img]url=http://temp.gerardhenninger.com/party/_MG_3137.jpg[/img]
Dat je dat fototoestel nog in je hand hebt kunnen houden, vind ik onbegrijpelijk.

Verwijderd

mabarto schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 19:30:
[...]

Dat je dat fototoestel nog in je hand hebt kunnen houden, vind ik onbegrijpelijk.
Die bleef uh.. op strategische hoogte hangen... ;)

Mwah, als je hier al problemen mee krijgt om te fotografen dan moet je maar eens bij jezelf te rade gaan..

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:45
mabarto schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 19:30:
[...]

Misschien gewoon om je nek hangen en dan met de timer functie ? :)

Verwijderd

Maar waarom zou ik flitsen als ik zonder ook goed resultaat heb :)
Ik erger me dood aan die ...flitsers. Van die fotografen die hun flitskop naar de zijkant draaien en vervolgens jouw foto's weg lopen te flitsen en dan ook nog 20 foto's per minuut schieten omdat ze toch digitaal zijn. Maar ik hou hier over op want dat doet niet terzake.
abrakadaver schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 19:20:
[...]

Dan moet je misschien maar eens leren flitsen ;)
Zonder gekheid, met flitsen kan je ook bij concerten goede resultaten halen, het is wel wat lastiger om het podiumlicht ook te vangen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, kan je er heel mooie resultaten mee behalen. Het voordeel is dat je nét wat minder licht op het podium nodig hebt.

deze is ook in de W2 gemaakt.. ik schat op iso800 f/2.8 1/60s en flitser op 2 stops onderbelichten, iig wel op de M stand. met snel wisselend licht (altijd op podium eigelijk) kan je de automaat van je camera niet vertrouwen i.m.o.
[afbeelding]
effe klikken voor een beter formaat. (sorry voor het logo, maar helaas is dat nodig...)

/offtopic
Die foto van dikke dennis is wel meesterlijk!

Verwijderd

ik heb ook wel een paar aardige pics, de bovenste 2 zijn gemaakt in de Heineken Music Hall, en de onderste op een festival :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/willem4all/temp/dinand1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/willem4all/temp/dinand2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/willem4all/temp/dion1.jpg

Foto's zijn gemaakt met een canon a60.. best een oud beestje dus!
Sinds deze week heb ik een nieuwe cam : Minolta Dimage Z3.. als ik hier wat concert pics mee gemaakt heb post ik ze hier wel.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 07:37:
Maar waarom zou ik flitsen als ik zonder ook goed resultaat heb :)
Ik erger me dood aan die ...flitsers. Van die fotografen die hun flitskop naar de zijkant draaien en vervolgens jouw foto's weg lopen te flitsen en dan ook nog 20 foto's per minuut schieten omdat ze toch digitaal zijn. Maar ik hou hier over op want dat doet niet terzake.
[...]
Het ging me er meer om deze opmerking:
Met flitsen kan je wél een goed resultaat halen, met flits kan je denk ik zelfs meer bruikbare foto's overhouden dan zonder, omdat je (als je het goed doet) nét wat minder licht nodig hebt en toch een goed belichte foto overhoudt.
Het gaat me er niet om om m'n gelijk te halen, maar om andere (minder ervaren) fotograven een goede raad mee te geven :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

^^eensch met abrakadinges
flitsers worden over het algemeen als een noodzakelijk kwaad gezien (yuk, geflitst, lelijk), maar als je jezelf verdiept in het gebruik van die dingen (en daar hoef je echt niet verschrikkelijk veel moeite voor te doen) kun je zulke ongelofelijk mooie resultaten behalen. Wat wel moeite vergt is oefenen, maar het is die moeite meer dan waard.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Een flitser gebruik je om in te lichten, niet om uit te lichten, althans dat is volgens mij de bedoeling :)
Wat ik doe is een diafragma kiezen voor de scherptediepte, die verschilt per lens. Daarna kijk ik naar kleur van de kleding en de huid, daarop bepaal ik dan hoever ik over of onderbelicht bij dit onderwerp. Vervolgens stel ik mijn flitser minstens 2/3e stop lager dan dat in en dan bidden op een kodak-moment he? :)

Je kunt best wel toffe resultaten halen met flits hoor :)
Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.floor-is.nl/ID&T/NJOY/Kane/CRW_2751-2.jpg
of
Afbeeldingslocatie: http://fotos.floor-is.nl/ID&T/NJOY/Kane/CRW_2719-2.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Floor-is op 25-03-2005 18:41 ]

Bericht hierboven

Verwijderd

wow Floris, coole pics!!!
ik kan op je website verder helaas geen foto's vinden, behalve kane @ njoy...heb je ergens nog meer pics online staan? ben benieuwd :)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Euhm ik heb haast geen pop-werk online staan, eigenlijk alleen NJoy geloof ik. Wel heel, heel veel dance, maar da's voor jou denk ik minder interessant. Als je meer wilt weten, mail maar even naar het adres in mijn profiel :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
subtiel schopje....

Ik heb het afgelopen zaterdag weer eens geprobeert... en met wat betere resultaten, voornamelijk dankzij de 'M' mode :-)

1)
Afbeeldingslocatie: http://www.decrypt.nl/albums/paaspop05/normal_DSC_4522.jpg

2)
Afbeeldingslocatie: http://www.decrypt.nl/albums/paaspop05/normal_DSC_4626.jpg

3)
Afbeeldingslocatie: http://www.decrypt.nl/albums/paaspop05/normal_DSC_4646.jpg

full album

Dit was statisch licht, dus geen veranderingen in kleur en belichting... wat het een heel stuk makkelijker maakte. Ik ben nog niet echt tevreden... maar er is vooruitgang... denk ik :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2005 21:47 . Reden: tags... ]

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06-2025
RepSLET schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 12:41:
Hoe ik het doe (en zou doen) :
die 50mm 1.8 lens gebruiken -> camera op M-stand -> diafragma tussen de 2.8 en 3.5.
Sluitertijd op 1/50 (speel daar wat mee). ISO op 1600 of 800 als er genoeg omgevingslicht is. Flitser niet op 2nd curtain. Gewoon normaal... niet onder- of overbelichten. Foto's schieten.
Laten kan je altijd nog met het diafragma spelen en eventueel met de sterkte van de flitser.

Voorbeeld :
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Succes
[droommodus]
die tweede foto, mijn vriendin, wat doe je :'(
[/droommodus]

ik moet zeggen dat ik best onder de indruk ben hoe jullie allen zo'n mooie sfeer op de plaat kunnen zetten...
Pagina: 1