[Samba] User op root laten komen

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik wil in samba graag een uiser op de root laten komen. Ik heb al een user gemaakt, evenals de volgende instellingen:

[/]
comment = Linux
path = /
valid users = client-2
force group = root
read only = No

Maar ik kan nu wle de share zien, maar ik heb geen acces. Wat gaat er dan fout. Ik heb ook een home share en die werkt wel gewoon met deze account, komt dit doordat de betreffende user op de linuxbak niet een root user is?

• MarcoL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11-2024

MarcoL

Onima@dpc

Dat zou best wel us kunnen. Samba gebruikers zijn (voor zover ik weet) gekoppeld aan hun linux partner.

Don't worry people, i`m a professional idiot

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Waarom heet je share "/" ?
En ben jij bekend bij de server als user "client-2" ?
daarnaast force je jezelf als group "root" maar je user blijft gelijk.

• BSeB
Ik heb net client-2 root rechten gegeven:

usermod -g root client-2

Verder zijn de instellingen hezelfde als bovenstaand. Nog steeds kan ik nu niet in die map komen. Overigens is het zo dan de client-2 een alias is voor de werkelijke naam van de pc. De home shares kan ik wel gewoon benaderen op deze manier. client-2 is dus de user op de linux bak welke door een alias word gekoppeld aan de windows equivalent.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Zo staat en werkt het bij mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[root]
        comment = Root
        path = /
        valid users = cell
        admin users = cell
        read list = cell
        write list = cell
        create mask = 0700
        directory mask = 0700

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• BSeB
DeMoN schreef op maandag 21 maart 2005 @ 17:04:
Zo staat en werkt het bij mij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[root]
        comment = Root
        path = /
        valid users = cell
        admin users = cell
        read list = cell
        write list = cell
        create mask = 0700
        directory mask = 0700
Net geprobeerd, maar dit werkt niet!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:39
In samba '/' sharen met 'force group=root'? :X

Waarom wil je dat?

Als je zoiets per se wilt forcen, is het wel zo handig dat je weet wat je aan het doen bent. Met de Samba documentatie is daar echt wel uit te komen, ik zie hier weinig (om niet te zeggen: geen) eigen initiatief om uit te vinden waar het aan ligt...

• BSeB
Blijkbaar ligt niet aan samba, heb namelijk vsftp geinstalleerd en dit wil ook niet samen met de systeemaccounts werken. Ssh ook niet, alles werkt alleen met de root account.

Samba is uitzondering omdat je hier smbpasswd maakt.

Is er iets dat je moet instellen waardoor andere programma's gebruik mogen maken van de systeemaccounts. Ik heb nu alles afgezocht, bij een vriend werkt alles wle en bij mij niet. Dit is erg raar. Wij snappen het beiden niet.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 11:14
Ok, er zijn verschillende 'gebruikers' in dit verhaal. Je hebt om te beginnen de 'lokale' gebruiker, die je specificeert met 'force user'. Dat mag ook root zijn (al moet je dan wel uitkijken wat je doet, zoals Wilke terecht zegt). Vervolgens heb je de gebruiker die zich authenticeert bij de Samba server, dat is een gebruiker 'client-2'.

Nu is het dus de vraag hoe je je als 'client-2' authenticeert. Dat hangt af van welke versie van Samba je gebruikt. Samba 3 heeft een heleboel mogelijkheden om authenticatie af te handelen, waaronder koppeling aan UNIX account via PAM, LDAP, een Windows-server via NTLM, een relationele database, enzovoorts.

Samba 2 doet alles (voor zover ik weet) met een variant op /etc/passwd waarin alleen gebruikers staan die Samba kent. Die 'gebruikers' zijn dus in principe virtuele gebruikers die los staan van de gebruikers van het besturingssysteem (maar ze worden toevallig op gebruikers met dezelfde naam afgebeeld, als je niet iets anders specificeert). Wat je dus eens moet proberen is inloggen als client-2 en dan smbpasswd intypen om je Samba password bij te werken. Het kan zijn dat je dit als gewone gebruiker niet mag; in dat geval moet je het proberen als root user met smpasswd client-2.

[ Voor 4% gewijzigd door Soultaker op 25-03-2005 22:59 ]

• BSeB
OK, we hebben het gevonden, wat bleek, ik had gebruikersnamen die een "-" gebruikten, deze ijn nu vervangen door "_" en nu werkt alles perfect. Dit is helemaal gewelgig, wel jammer dat het zolang duurde voordat we het gevonden hadden.
Pagina: 1