Toon posts:

bibberend beeld mac mini

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een beetje een vage topic-titel, maar het gaat dan ook om een vage klacht.

Af en toe (vooral als systeem uit stand-by ontwaakt of als ie 't moeilijk heeft -prog slibt dicht of ik start meer progs tegelijk op-) dan bibbert het beeld.
En wel op zo'n manier dat het niet aan de monitor lijkt te liggen (die deed het met m'n vorige PC -windows- ook altijd perfect).

Ik zal proberen uit te leggen wat er gebeurd, maar het is een beetje lastig:
over het hele scherm bibbert alles wat erop staat, het schuift een beetje heen en weer. Dat bibberen wordt langzaam minder tot alles weer helemaal stilstaat en dan is er niks meer aan de hand. Het lijkt misschien nog wel het meest op je brakke kop als je met een kater wakker wordt... Tijdens het trillen reageert alles wel gewoon (muis, toetsenbord en je kunt verder ook 'gewoon' werken).

Vraag: WTF kan dit zijn??
ligt het aan de video chip?
of aan de HD? dat het te dicht op elkaar gemonteerd zit ofzo?
Ik word er vooral ziek van dat ik niks 'logisch' kan bedenken...

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Is het niet zo dat je monitor gewoon wat ouder begint te worden, en daarom in het begin een beetje trilt? Heb je al geprobeer om je Reso / Refreshrate te veranderen? :Y)

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-02 16:58
gebruik je de dvi -> vga converter, die scheen nogal brak te zijn bij apple waardoor je beeld kon gaan trillen enz

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
SyS_ErroR schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 22:12:
Is het niet zo dat je monitor gewoon wat ouder begint te worden, en daarom in het begin een beetje trilt? Heb je al geprobeer om je Reso / Refreshrate te veranderen? :Y)
Tja, m'n monitor wordt natuurlijk met de dag ouder, maar is eigenlijk nog erg nieuw (AG Neovo FP, nog geen jaar oud).

Ik dacht eerst ook dat het aan de monitor lag, of aan de combi mac mini <> FP, of omdat het via een DVI>VGA adapter gaat, omdat het vooral bij het uit standby opstarten gebeurde. Maar nu gebeurt het dus ook wel eens als ik gewoon aan het werken ben en het 'm moeilijk maak (bv. 6x op 'mount' klikken omdat ie dat niet doet en ik ongeduldig wordt... maar dat terzijde...).

Refreshrate heb ik ook aan gesleuteld, maar dat is moeilijk te testen: de trilling is namelijk niet constant, het gebeurt af en toe en voor de rest is het beeld haarscherp. Voor de zekerheid maar wel van 75 hz naar 70 terruggeschroefd, maar ik kan pas in de komende dagen zeggen of 't dat was... ik hoop van wel, maar vrees van niet...

Verwijderd

Topicstarter
DaNiEl KuNsT schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 22:18:
gebruik je de dvi -> vga converter, die scheen nogal brak te zijn bij apple waardoor je beeld kon gaan trillen enz
owkee dan... daar zou wel iets in kunnen zitten natuurlijk... als hij veel moet doen, moet ie meestal ook in 1x veel beeldveranderingen doorgeven (vooral bij opstarten uit stand-by), dan zou zo'n adapter zwaar belast worden..
Zit wel logica in je verhaal, vooral als het waar is wat je zegt dat daar problemen mee bekend zijn (was dat zelf nog niet tegengekomen). Is natuurlijk maar 1 manier om erachter te komen: een dure adapter kopen en het beste hopen...

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Eehm, voor alles dat er achter de videokaart zit maakt het erg weinig uit of je veel of weinig doet. Je monitor krijgt constant dezelfde hoeveelheid data te verwerken, onafhankelijk van wat er allemaal gebeurt (iig zolang de resolutie en refresh rate hetzelfde blijven).

Verder doet zo'n DVI->VGA adapter helemaal niets. Het zijn gewoon twee stekkertjes die aan elkaar zijn gesoldeerd, er zit totaal geen intelligentie in zo'n converter blokje. Een duur blokje kopen helpt alleen om de verbindingen wat beter te krijgen, verder niets.

Wat je omschrijft lijkt trouwens erg op degaussen. Zoek eens in het menu van je monitor of in de handleiding naar de degauss knop en duw daar eens op om te kijken of dat er hetzelfde uitziet. Als dat zo is dan is je monitor waarschijnlijk stuk, degaussen hoort ie niet zomaar op willekeurige momenten te doen.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Ik heb de pagina van mac mini niet gelezen, maar denk dat het voor TS wel interesant is

http://apple.weblogsinc.com/entry/1234000560034841/

meerder dvi-vga problemen met mac-mini

Verwijderd

degaussen
op een TFT?

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

Als het een TFT is, is het misschien geen slecht idee om de refreshrate in te stellen op 60hz. Op die refreshrate geven TFT's meestal het beste beeld. Iets anders zou ik zo gauw ook niet kunnen verzinnen, het is inderdaad een heel raar verschijnsel. Ik zou willen dat ik er een logische verklaring voor kon geven :P.
SyS_ErroR schreef op zondag 20 maart 2005 @ 01:22:
Nee, op een CRT, anders had hij geen DVI -> VGA converter nodig he :Y)
Geloof het of niet, maar er bestaan ook nog TFT's met alleen een analoge aansluiting ;).

[ Voor 31% gewijzigd door wouterve op 20-03-2005 02:16 ]

• SyS_ErroR
  • Nu online

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Ik heb hetzelfde met m'n oude TFT 15" die een VGA aansluiting heeft. Als je de monitor tijdens het bibberen even uit doet en weer aan, dan geeft hij alles correct weer. Ik heb dit zowel met m'n powerbook, m'n acer laptop en gewone pc gehad. :) Ligt dus denk ik aan je monitor.

M'n huidige TFT die via DVI is aangesloten kent deze problemen niet.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

Topicstarter
Thx allen.

- ik heb een TFT scherm
- degausse is het dus niet (dat ziet er ook totaal anders uit)
- ik heb de refresh rate van 75 hz naar 70 hz gezet. Sindsdien nog geen problemen gezien. Hopelijk lag het daar aan, maar goed, aangezien het een onvoorspelbaar verschijnsel is, kan ik dat (nog) niet met zekerheid zeggen.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:37
SyS_ErroR schreef op zondag 20 maart 2005 @ 01:22:
[...]

Waarom heb je op een TFT geen DVI-VGA converter nodig? Zat schermen zonder DVI ingang die dat ding nodig hebben.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• fetcher
  • Laatst online: 24-01-2024
Resolutie wat verlagen/refresh rata aanpassen wil ook nog wel eens helpen.
Op 1280x1024 op 75 hz bibbert mijn beeld ook wat (dvi->vga adapter + een IIyama vision master 17").
1 stap lager heb ik er geen last van.
Pagina: 1