[GUIDE] TCCD DDR600+ op de DFI nForce4 Ultra/SLI

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:36
Inhoud

1. Intro
2. Test doel/methode
3. Bios versie
4. welke TCCD modules zijn het beste
5. Testopstelling
6. G.skill PC4400 1GB LE
7. G.skill PC4800 512 LA
8. Download
9. Updates

1. Intro

Na een succesvole guide over het TCCD geheugen op de DFI nForce 3 moederbord ([rml][ GUIDE] TCCD DDR600 op de DFI Lanparty UT 250GB[/rml]) is het weer tijd voor een nieuwe guide voor de DFI nForce4 Ultra/SLI.
Waarom een guide eigenlijk? Op vele fora zijn veel mensen te vinden die overgestapt zijn naar de nForce4 met PCI-express platform. Deze mensen kopen dan ook geheugen die op hoge HTT snelheden kunnen draaien zoals Samsung TCCD en low latency (Winbond BH5/UTT)
Een veel gekocht geheugen op dit moment is de G.skill PC4400/4800 met Samsung TCCD chips. Doordat het geheugen standaard DDR550/600 is moet het systeem overgeklokt worden (in dit geval de HTT snelheid). Dit lukt in de meeste gevallen wel en zijn er dan ook geen problemen. Welk probleem veel voorkomt, vooral gebruikers die TCCD geheugen gebruiken kunnen hun geheugen modules niet op de standaard snelheid draaien in Dual Channel mode. De symptomen zijn dan vele errors in Memtest86++ en windows BSOD’s. (onstabiliteit)
Wat er dan gelijk gedacht wordt is dat het geheugen defect is, wat ook logisch is omdat je iets koopt wat gewoon moet werken op de vastgestelde snelheden.
Echter speelt er in de meeste gevallen een ander groot probleem. De boosdoener van dit probleem is de geheugencontroller in de processor. Elk geheugencontroller is anders, er zitten ongetwijfeld slechte en goede tussen. In de low en mid range processoren van AMD is de kwaliteit van de geheugencontrollers niet altijd even constant als je dit vergelijkt met de high-end FX processoren waar dit probleem zelden tot nooit voorkomt.
De low- en mid range processor zijn op dit moment:

- Newcastle 3500~3800+ S939
- Winchester 3000~3500+ S939
- Venice 3800+ S939

High end processoren zijn:

- Clawhammer 4000+ S939
- Clawhammer FX-53/55 S939
- San-diego 4200+ ~ FX57 S939

Binnenkort brengt AMD een nieuwe cores uit genaamd “Venice en San-diego” (revisie E) core die de Winchester gaat opvolgen. Deze zal met wat vernieuwde instructie sets nog met een verbeterde geheugencontroller komen die theoretisch vier modules in Dual Channel zonder problemen kan adresseren.

Of jouw geheugencontroller van goede kwaliteit is kan niet uit de core of stepping afgeleid worden, dit moet je gewoon zelf testen. Ik kan je wel aanraden om een processor te kopen die een jonge fabricage datum heeft.
De kans dat er een goede geheugencontroller in de Winchester core aanwezig is geschat 6 van de 10 processoren. Met goed bedoel ik dat de controller minimaal twee modules zonder problemen op DDR500~600+ moet kunnen adresseren.
Als jij een kwalitatief hoge geheugencontroller in bezit hebt met G.skill PC4400/4800 geheugen betekend niet dat je per direct deze snelheden zo even kunt halen. Er zal en moet getweaked worden aan de voltages, geheugen toegangssnelheden etc.

2. Test doel/methode

In deze guide ga ik jullie helpen om het geheugen op een degelijke snelheid stabiel te laten draaien en uiteraard dat je nog een stabiele overklok resultaat kan boeken.

Welke modules ga ik testen in deze guide? Ik ga puur geheugen met Samsung TCCD testen. Winbond gebaseerde modules heb ik niet en ga ik ook geen guide voor schrijven.
Dit kan echter wel interessant zijn voor vergelijkings materiaal.

De volgende modules die ik ga testen zijn:

- G.skill PC4400 1GB LE (samsung 431) (2x512MB)
- G.skill PC4800 512 LA (samsung 440) (2x256MB)

Als jij een ander merk geheugen gebruikt zoals OCZ, PQI, Kingston etc. met TCCD geheugen kan jij deze guide ook gebruiken. In principe zijn alle TCCD geheugen hetzelfde alleen welke kwaliteit eisen er aan verbonden zijn door de fabrikant is natuurlijk anders.

Het doel

G.skill PC4400 1GB LE op 275MHz (DDR550) en 300MHz (DDR600) op 2.5-3-3-6 1T stabiel.

G.skill PC4800 512 LA op 300MHz~ (DDR600) op 2.5-3-3-6 1T en 320MHz (DDR640)
2.5-4-3-6 1T stabiel.

Lijkt me duidelijk :)

Gebruikers met een DFI nF4 Ultra/SLI bord zullen de uitgebreide geheugen settings al hebben gezien. Deze settings zitten ook op de DFI NF3 UT 250Gb bord op twee settings na.
Mocht je nog niet weten wat al die settings betekenen raad ik je deze artikel aan:
http://www.ocforums.com/showthread.php?t=329627

Alle settings zijn van belang om het geheugen zodanig te fine-tunen dat het stabiel draait op DDR600+.
Als je geen DFI nF4 in bezit hebt of nog niet, dan zijn de settings ook te vinden in A64tweaker 0.5XT. Dit is een windows programma waar je instant geheugen timings en andere parameters kan veranderen. Alle settings komen terug bij mijn testen en worden allemaal weergegeven.

De methode

Ik ga het geheugen testen met behulp van een wel bekende geheugen-test-programma onder de tweakers genaamd Memtest86++ 1.51. Deze is in de bios geïmplementeerd vanaf elke bios in februari en later. Deze kan je downloaden van de DFI site of check de DFI nF4 Ultra/SLI topic!

De stappen die ik uitvoer bij elke test:

1. Test welke module combinatie het beste werkt. Dit is een vaag punt maar het is wel zo. De module die het best presteert in single channel hoort in geheugen bank 4.
Het kan natuurlijk ook andersom zijn, test dit daarom ook goed. Dit is waarschijnlijk per module verschillend. (Gebruik overigens alleen de orange banken, anders krijg je toch wel een melding dat die anders moeten)

2. Test het geheugen op b.v. DDR600 kloksnelheid met maximaal voltage. (~2.9v) Als je zo'n 20-50 errors krijgt in Memtest86++ dan begin je te tunen op die snelheid. Als je veel errors krijgt, klok je een stapje terug en verlaag je de voltage.

3. Ben je klaar met tunen en heb je een bepaalde snelheid stabiel, probeer dan wat hoger met meer voltage, versterk signaal sterkte of ververs intervallen.

Zoals je misschien al heb gelezen zie je mij al een paar keer over stabiel praten. Mijn criteria voor stabiel in deze guide is minimaal 10 passes in memtest86++ test #5 zonder errors.
Piece of cake zul je denken, dit valt nog vies tegen zeker als je 1GB geheugen op DDR600 wilt draaien.
Dit is minimaal Game stabiel en stabiel genoeg om meeste applicaties te draaien. Dit is tevens Prime stabiel voor een paar uur.

In deze guide ga ik laten zien hoe ik de bovenstaande doelen heb bereikt!

3. Bios versie

Zoals je misschien al weet is DFI een bedrijf die regelmatig BIOS update’s vrijgeeft.
Meestal is het recentste BIOS de beste. Ik heb daarom bios versie 3.10P (P van performance). Deze BIOS bied meer compatibiteit voor diverse geheugen typen.

4. Welke TCCD modules zijn het beste

Samsung is niet stil gestaan met het ontwikkelen van beter TCCD geheugen chips. Er zijn op dit moment verschillende revisies verkrijgbaar, deze kun je herkennen aan de drie getallen geprint op de chips.
Op dit moment zijn te vinden: 425, 431, 437, 440 en 449. Volgens verschillende bronnen schijnt het dat de nieuwe TCCD beter om kunnen gaan met hogere voltages.

5. Testopstelling

Het systeem die ik heb gebruikt komt erg veel overeen met de systemen wat de meeste tweakers gebruiken. Geen FX-55 of andere dure fratsen.
Het systeem:

- Athlon 64 3000+ (CBBHD 0448 RPMW)
- DFI nF4 Ultra-D rev. A02
- G.skill PC4400 & 4800 LE/LA/FF
- Tagan 480Watt-U22

Deze CPU heeft een erg goeie geheugencontroller. Als mensen problemen hebben met hun geheugencontroller en/of TCCD geheugen kunnen jullie deze ook hier in deze topic posten.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen; gebruik een 80mm fan of groter om het geheugen te voorzien van een chilly airflow. Dit heeft een erg grote impact op het resultaat.
TCCD geheugen worden maar handwarm, maar op hoge snelheden kunnen TCCD chipjes deze temperaturen niet permiteren.

6. G.skill PC4400 1GB LE

Dit geheugen bevat Samsung TCCD 431 chips. Mensen die rond deze tijd een G.skill setje kopen zullen ongetwijfeld nieuwere TCCD's tegenkomen. Deze zijn theoretisch beter dan 431 en hebben dus ook meer overklok potentie. Ik zeg het maar zo; als het kan met 431 kan het ook met alle andere chipjes.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famchow/DFI%20NF4%20guide/GSKILL%201GBLE_THUMB.JPG

2x 512MB DDR550 2.5-3-3-6 1T Dual Channel (10 pass Memtest86++)

Wil je weten wat ook alweer die settings betekenen, check: http://www.ocforums.com/showthread.php?t=329627

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famchow/DFI%20NF4%20guide/275MHZ_DC_GSKILL_1GBLE_THUMB.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famchow/DFI%20NF4%20guide/275MHZ_DC_GSKILL_1GBLE_sandra_THUMB.JPG

Vddr: 2.7v
Tcl: 2.5
Trcd: 3
Tras: 6
Trp: 3
Trc: 9
Trfc: 12
Trrd: 2
Twr: 2
Twrt: 2
Trwt: 2
Tref: 4708 (166MHz 1.95us)
Twcl: 1

Bank int.: Enable
Skew control: 255 +
Drive strength: 7
Data strength: 4
Max. Async: 7ns
Read Preamble: 5ns
Idle Cycle: AUTO
Dyn. Counter: Enable
R/W Bypass: 16x
Bypass Max: 7x
32Bit Gran.: Disable

Deze settings zijn ingesteld op maximale performance. De Tref (Refresh interval) kan nog getweaked worden. Een hoger refresh interval b.v. 3.9us of 15.6us verhoogd de performance.
Tref=3072 is 200MHz 3.9us refresh interval.

Mocht de bovenstaande instellingen niet stabiel zijn, verhoog dan de volgende settings voor het behouden van hoge performance:

- Max. Async. van 7ns naar 8ns
- Verlaag de refresh interval (Tref) (zie bovenstaande URL welke Tref setting wat is)
- Trrd naar 3
- Idle Cycle op 128/256

Als deze instellingen nog steeds niet stabiel zijn, is er iets mis. Het geheugen of de geheugencontroller. In de meeste gevallen is het de geheugencontroller. G.skill modules worden namelijk getest op een bepaalde snelheid. Om de testen of het aan je geheugen ligt, kun je de modules apart testen in bank 1 of 2.
Wanneer het probleem nou niet aan het geheugen ligt zul je de Command per Clock (CPC) op
disabled moeten zetten (2T timing) om toch op 275MHz (DDR550) te kunnen draaien. Als dat ook niet lukt moet je de snelheid verlagen of een andere processor aanschaffen.

2x 512MB DDR600 2.5-3-3-6 1T Dual Channel (15 pass Memtest86++)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famchow/DFI%20NF4%20guide/300MHZ_DC_GSKILL_1GBLE_THUMB.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famchow/DFI%20NF4%20guide/300MHZ_DC_GSKILL_1GBLE_sandra_THUMB.JPG

Trc: 12
Trfc: 14

Max. Async: 8ns

De bovenstaande instellingen zijn ingesteld op maximale performance. De Tref (Refresh interval) kan nog getweaked worden. Een hoger refresh interval b.v. 3.9us of 15.6us verhoogd de performance.
Tref=3072 is 200MHz 3.9us refresh interval.

Mocht dit niet stabiel zijn, verhoog de volgende settings voor het behouden van performance:

- Verlaag de refresh interval (Tref) (zie bovenstaande URL welke Tref setting wat is)
- Trrd naar 3
- Twr naar 3
- Trwt naar 3
- Idle Cycle op 128/256

Als de bovenstaande instellingen nog steeds niet stabiel zijn, wees dan voorzichtig met het gebruiken van een hoger voltage. TCCD houd absoluut niet van een hoge voltage in tegenstelling tot Winbond BH5 op bepaalde snelheden. Begin dus altijd met minimale voltage en werk dan omhoog.
Zoals je ziet heb ik maar 2.7v!! gebruikt. 2.8 ~ 2.9v geven alleen maar extra fouten op DDR600.

Als het nog niet stabiel is kan je de Trcd omhoog gooien naar 4. Dit heeft wel wat impact op de overall performance.

Test bevindingen

- Drive strength op 7 geeft naar mijn testjes maximaal stabiliteit, ik zou geen extra signaal sterkte geven dan 7. Op 8 krijg ik wat meer fouten in Memtest86++.

- Laat de bank interleave altijd aan als je twee modules gebruikt. Dit verhoogd de performance en tevens ook de stabiliteit.

- Gebruik maximaal Data signaal sterkte (Data Strength) voor maximaal stabiliteit

7. G.skill PC4800 512 LA

Dit geheugen bevat Samsung TCCD 440 chips. Deze zijn nieuwer dan de 431 chipjes en horen dus theoretisch beter te doen. Dat deze chips van meer voltage houden is duidelijk in mijn vorige test op de DFI UT250GB. Daar functioneert het geheugen perfect op 3.1v.
Op de meeste screens heb ik een lage multiplier gebruikt. Onthou dat een hogere multiplier meer stress levert op je geheugen controller.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famchow/DFI%20NF4%20guide/GSKILL%20512LA_THUMB.JPG

Het geheugen draait standaard op DDR600 2.5-4-4-8 (SPD). Die heb ik gelijk getest op 2.5-3-3-6 1T.

2x 256MB DDR600 2.5-3-3-6 1T Dual Channel (10 pass Memtest86++)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famchow/DFI%20NF4%20guide/300MHZ_DC_GSKILL_512LA_THUMB.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famchow/DFI%20NF4%20guide/300MHZ_DC_GSKILL_512LA_sandra_THUMB.JPG

Data strength: 2

Dit is gezet op maximaal performance. De Tref (Refresh interval) kan nog getweaked worden. Een hoger refresh interval b.v. 3.9us of 15.6us verhoogt de performance.
Tref=3072 is 200MHz 3.9us refresh interval. Tevens kan je Trfc op 12 zetten.

Mocht dit niet stabiel zijn, verhoog de volgende settings voor het behouden van performance:

- Trrd naar 3
- Twr naar 3
- Trwt naar 3
- Idle Cycle op 128/256

Verder gelden eigenlijk dezelfde punten die ik bij de PC4400 test heb gedaan.

Probeer altijd 2.5-3-3-6 1T te draaien om de performance op een hoog niveau te houden. Zeker voor 2x256MB is dit geheugen zeer geschikt voor benchmarks en pi’tjes berekenen.

Test bevindingen

- Zet de Data strength setting op 2. Hoger krijg ik alleen meer errors.

- Zet de Drive strength setting op 7. Hoger en lager heerst een sterke onstabiliteit.
Sterker nog 1 t/m 3 wil die Memtest86++ niet eens opstarten.

2x 256MB DDR640 2.5-4-3-6 1T Dual Channel (10 pass Memtest86++)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famchow/DFI%20NF4%20guide/320MHZ_DC_GSKILL_512LA_THUMB.JPG

Helaas heb ik hier geen 10 pass stabiele Memtest86++ screen. Ik krijg 320MHz op 2.5-3-3-6 1T maar op 5 pass stabiel. Dit heeft te maken met één van mijn modules die verder dan 300MHz 2.5-3-3-6 1T al rot gaan doen.

Vddr: 2.9v
Trcd: 4
Trfc: 16
Trrd: 3
Twr: 3
Twrt: 3

Skew control: 128+
Data strength: 1
Max. Async: 9ns

Dit is ingesteld op maximale stabiliteit. Als deze setting wel lekker werkt kan je de Max. Async omlaag gooien naar 8ns en de Trrd / Twr op 2 zetten.
Mocht alles nog steeds stabiel werken kan je de Trcd omlaag zetten naar 3.

Voor extra stabiliteit kan je ook de Idle Cycle tijd op 128 of 256 zetten.
Het verhogen van de Trfc verhoogd ook de stabiliteit van het geheugen.

Test bevindingen

- Gebruik bij 2x256MB modules niet te veel signaal sterkte (drive strength en data strength)

- Als je de timings omhoog gaat zetten b.v. de Trcd, zul je in de meeste gevallen de voltage omlaag zetten.

- Wanneer je net teveel voltage gebruikt zie je meestal dat pass 1 wel lukt en pass 2 niet. Dit kan overigens ook een warmte probleem zijn.

8. Download

Je kan deze guide ook downloaden in PDF formaat als je het wilt uitprinten:

DOWNLOAD

9. Updates

- 13 maart 2005 - Thumbs gemaakt

© Kakaroto 2005

[ Voor 17% gewijzigd door Kakaroto op 20-03-2005 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-12-2024

Syngrow

Framerate is life

Erg mooie guide _/-\o_

Ik had gisteren al een deel gezien, maar die 4800LA test maakt hem wel af.
Aangezien ik dat mem zelf ook heb zal ik de instellingen binnenkort eens gaan testen.
Hopelijk komt dat spul dan wat dichterbij m'n BH-5 qua performance :)

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Dude dit is echt een nette guide !! _/-\o_

Dit ga ik een geduldig doorlezen morgen:) misschien dat ik dan toch G.skill ga kopen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94768

Erg mooi! Handig om te weten aangezien ik volgende week mijn nieuwe DFI krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-03 20:00
Erg mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Mooi werk weer :)

Ik hoop volgende week mn pci-exp. kaart te hebben, mobo komt maandag.

Ik zal dan eens kijken of ik hier dan verder mee kom dan de OPB settings die ik altijd gebruikte (mijn mem in dfi van m8).

[ Voor 7% gewijzigd door Tutti-frutti op 19-03-2005 23:18 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainless-NL
  • Laatst online: 12-05 16:27

Brainless-NL

lolkipo

erg handig aangezien ik zelf ook die 4800LA 440 set heb! Heheh nu nog even mn 44.00 pifast score verbeteren morgen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GfMike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 21:17
thnx, mooi guide _/-\o_

Ik heb zelf ook een lanparty NF4 en G.Skill, ik ga zeker deze guide gebruiken om het beste eruit te halen. nogmaals bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:36

Animal_X

Rodin

Nette post! Jammer dat ik een Neo4 heb... ;)

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 16:53

DesertShooter

Afgekickt

Brainless-NL schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 23:25:
erg handig aangezien ik zelf ook die 4800LA 440 set heb! Heheh nu nog even mn 44.00 pifast score verbeteren morgen >:)
offtopic:
Jij zegt een winnie te hebben en een neo2, maar waarom zegt deze: http://arlar.co.uk/amd7.JPG Screen van jou dan s754? Leg uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainless-NL

Brainless-NL

lolkipo

offtopic:
WCPUID zuigt aars! Ik zal een keer een screenie posten met CPUZ (die geeft het wel correct weer) Hoe heb je dat plaatje gevonden btw?

Edit:http://arlar.co.uk/cpuz.JPG

[ Voor 28% gewijzigd door Brainless-NL op 20-03-2005 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Tutti-frutti schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 23:18:
Mooi werk weer :)

Ik hoop volgende week mn pci-exp. kaart te hebben, mobo komt maandag.

Ik zal dan eens kijken of ik hier dan verder mee kom dan de OPB settings die ik altijd gebruikte (mijn mem in dfi van m8).
Ik ben erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 16:33
Het ziet er wederom zeer netjes uit !

Chapoo

(8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 16:53

DesertShooter

Afgekickt

Brainless-NL schreef op zondag 20 maart 2005 @ 10:44:
offtopic:
WCPUID zuigt aars! Ik zal een keer een screenie posten met CPUZ (die geeft het wel correct weer) Hoe heb je dat plaatje gevonden btw?

Edit:http://arlar.co.uk/cpuz.JPG
offtopic:
Ministry-oc ;)

Ontopic:

Prachtig gedaan _/-\o_ _/-\o_ !

Ik ga ook maar is een setje halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Na ff wat te pielen met mijn setje Gskill (1 reep wilde niet hoger dan 285 in memtest 1.51 grrrr) nu met de clockgen wat verder gespeeld

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/54974/thumb.jpg

voorlopig geen 3 gig nog met deze 3000 helaas

Gewoon een 3000 uit de schappen van alternate
niks speciaals, een cbbhd-u... fokking hoog batchnm iets van 400 ofzo
niet echt opgelet, ken daar ook niet
spreader van de week der eens afjassen maar

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/54975/thumb.jpg

ach leuk game hartje straks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
petervandamned schreef op maandag 21 maart 2005 @ 14:35:
Na ff wat te pielen met mijn setje Gskill (1 reep wilde niet hoger dan 285 in memtest 1.51 grrrr) nu met de clockgen wat verder gespeeld

[afbeelding]

voorlopig geen 3 gig nog met deze 3000 helaas

Gewoon een 3000 uit de schappen van alternate
niks speciaals, een cbbhd-u... fokking hoog batchnm iets van 400 ofzo
niet echt opgelet, ken daar ook niet
spreader van de week der eens afjassen maar

[afbeelding]

ach leuk game hartje straks
Zijn inderdaad niet de beste repen en jouw CPU is ook niet zo rlxt dan wat ik had gehoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Ik ben nu ook hard bezig met testen, morgen ga ik wel weer verder.

Waar ik in ieder geval veel verschil merk (in MB/s in memtest) is de row cycle time.

Deze heb ik eens lekker naar 8 gezet, en geeft 98MB/s meer. Errors blijven op 0 staan :).

Mijn modules houden meer van 2.9 volt, dus tot nu toe zijn dit de 2 afwijkende waardes met de settings van de 2x512 DDR600 van kakaroto :)

Ik kan je zelfs vertellen dat met deze settings het zelfde aantal MB/s in memtest wordt gehaald, als met de OPB settings (die ik eerst gebruikte). Alleen draait het mem stabieler met de settings van Kakaroto :). Ik krijg namelijk met de settings van OPB 40 errors per pass ongeveer, en met kakaroto blijf ik op 0 :D

Ik raadt je dus dit aan:

Vddr: 2.7~2.9v
Trc: 8

Dyn. Counter: ? (ik heb hem op disabled... maakt geen moer uit volgens mij:) )

Afbeeldingslocatie: http://www.computer-tuning.nl/topics/gskill/1GBLEddr600.JPG
Morgen een nieuwe dag.

[ Voor 61% gewijzigd door Tutti-frutti op 22-03-2005 01:07 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
inderdaad :)
de bench bak staat al koud te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Laatst online: 08-06-2024
Modbreak: foei!Doet maar even niet op deze manier een mening ventileren...

[ Voor 92% gewijzigd door Apen-nootjes op 22-03-2005 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Modbreak:En doet dit dan ook maar laten :)

[ Voor 105% gewijzigd door Apen-nootjes op 22-03-2005 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
Heren :)

Ik ga morgen ook een DFI SLI-D ophalen en zal er andere TCCD's erin zetten.
mede door deze guide hoor 8)
Zal alle settings copieren van de guide
Maar zal deze ook vergelijken wat ik met andere reepjes kan halen
BH-5 uiteraard

En spam? ik lul ook alleen over phase change machine's.

dit topic gaat over de Guide die zeer netjes is gemaakt en niet over de gekopierde postings van andere Gskill testers ;) in de diverse fora.

[ Voor 9% gewijzigd door petervandamned op 22-03-2005 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123357

Nee karakoto doe maar door. Is zeker geen spam, zo hebben toch meerdere moederborden geheugenmerken enzovoort hun eigen topic. En gskill is momenteel de referentie op gebied van tccd logisch dat daar meer aandacht aan besteed word als aan de andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113451

@ YoupY

Deze Guide is ook handig voor andere geheugen merken met TCCD, maar hij heeft nou eenmaal G.Skill gebruikt. Wat is het probleem nou dan. Als je hier scheitziek van word kan je beter naar de plee gaan dan negatief reageren op dit topic.

Just my 2 cents.

@ Kakaroto

Mooi topic man. Ben blij dat er echt mensen zijn die zich zo inzetten om zo'n mooie Guide te maken.
Keep up the good work.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 113451 op 22-03-2005 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 21:47

DaWaN

'r you wicked ??

Gskill is in NL makkelijk verkrijgbaar, je krijg van te voren de hoogste OC gegarandeerd, dus logisch dat er meer Gskill is, vooral ook omdat het mem 600 moet halen maar er zijn mensen die dat niet halen dus daar is deze guide voor bedoeld! Ook zegt Kakaroto dat je deze guide ook voor andere TCCD's kunt gebruiken! Spam zou ik het echt niet noemen, ik vindt het juist erg bruikbaar voor diegene die wat minder weten en zoveel mogelijk uit hun mem willen halen! Beetje reclame is het wel maar als jij results van BH-5 post is dat toch ook geen Winbond spam |:(

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Heren,

Ik heb hier een paar replys geëdit... Laten we het over de guide hebben en niet over hoe Gskill z'n marketing doet :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainless-NL

Brainless-NL

lolkipo

Nu het toch ter sprake is gekomen: Hoe heten die Corsair TCCD reepjes dan? Zijn er nog andere fabrikanten die het ook gebruiken? Een beetje vergelijkingsmateriaal is nooit weg... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96240

Corsair XL en C2 hebben TCCD chips, maar deze zijn over het algemeen niet zo schitterend overklokbaar. Daarnaast is er ook nog Corsair XMS PC4400C25, dewelke wel érg goed presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81049

Brainless-NL schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 17:54:
Nu het toch ter sprake is gekomen: Hoe heten die Corsair TCCD reepjes dan? Zijn er nog andere fabrikanten die het ook gebruiken? Een beetje vergelijkingsmateriaal is nooit weg... ;)
Ook OCZ pc3200 EL platinum rev.2 gebruikt TCCD als ik me niet vergis. Draait bij mij memtest ook zonder errors op DDR600 2,5-3-3-7 @ 2,8v :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainless-NL

Brainless-NL

lolkipo

Ik heb zelf ook wat research gedaan en kan tot nu toe concluderen dat PQI (geen id welk type) Corsair 4400C25 (ofzo) en dat Geil net een pc4800 setje heeft uitgebracht met TCCD. Iemand nog een idee? (naast de al eerder genoemde setjes)

[ Voor 9% gewijzigd door Brainless-NL op 23-03-2005 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
tccd list:

http://www.madshrimps.be/...&artpage=1096&articID=277
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=50010

bh-5 is ook nog steeds king hoor

als topic starter het goed vind wil ik samen met hem een bh guide maken :)

maar vergeet de nieuwe setjes niet van bv twinmoss
welke ik wil gaan testen onder deze dfi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
petervandamned schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 14:25:
tccd list:

http://www.madshrimps.be/...&artpage=1096&articID=277
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=50010

bh-5 is ook nog steeds king hoor

als topic starter het goed vind wil ik samen met hem een bh guide maken :)

maar vergeet de nieuwe setjes niet van bv twinmoss
welke ik wil gaan testen onder deze dfi
Dit lijkt mij een leuk project, zeker omdat er in de toekomst verschillende typen Winbond chipjes op de markt komen! (0.11, 0.13, 0.15)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Hmm... wij testen wel steeds met nummertje #5 , maar met de settings van deze guide heb ik zelfs op ddr550 errors in test 3 of 4 :'(

Dit heb ik niet met de settings van OPB (max 294 mhz @ 2.5-3-3-6). Dit is dus even uitzoeken wat dit veroorzaakt.

edit: in een keer goed, als ik de Tref op auto zet, zijn de errors weg. Nu even de goede waarde zoeken :)

[ Voor 19% gewijzigd door Tutti-frutti op 24-03-2005 22:29 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
En ook voor de ander talige onder ons nu op [m]

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=313

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
SAN DIEGO Memory Tweaks
As now the Venice and Sandiego 90nm cores are fully available, these controllers are quiet different to the Newcastle/Clawhammer controllers.

There are changes in the bandwidth, the new cores especialy the Sandiego has a lower bandwidth then the older cores. How this happen is still unknown, soon some clear information will be released. The latency are still the same though.

I have tested a Sandiego 3700+ 1MB processor with memorymodules like PC4800 2.5-4-4-8 1T and PC4800 2.5-4-4-8 2T.

Definitely this core needs some more tweaking then a clawhammer core. My memorycontroller can be lacky but I post my experiences for those who have troubles getting their memory stable at STOCK clocks.

When you run DDR600 2.5-4-4-8 or 2.5-3-3-6 1T you must turn the Bank interleave modus to disable. This doesn't work propaly with the sandiego.

Second, Decrease the DQS with value 128. This stabelize the Memtest86++ TEST 8 procedure which is more accurate then TEST5.
Please use TEST 8 for memory test procedures instead of TEST 5, plus the errors most of the time occures at 10% , 30% and 60-70% procedure.
Voor mensen die een Venice of Sandiego core hebben op een DFI nf4 met TCCD geheugen, heb ik hier voor jullie wat bevindingen over het stabiel krijgen op standaard snelheden.

Deze tweaks heb ik in een andere NF4 topic op XS geplaatst.

http://xtremesystems.org/...d.php?p=778388#post778388

In deze forum hebben verschillende mensen ook veel nuttige informatie gepost.

[ Voor 8% gewijzigd door Kakaroto op 25-05-2005 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 20:17
Handige guide!
Zou het ook mogelijk zijn om in de toekomst de results van 2x 1 GB stick toe te voegen? (of in iedergeval de betere merken?)

Na wat zoeken kwam ik uit op een 2x 1GB setup die op DDR528 loopt, DDR 600 moet te doen zijn?
http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1682984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspergt
  • Laatst online: 21-04 03:10
Zeer mooie guide, erg hulpzaaml.
Ik heb alleen de pech dat ik met 1 reepje wel 600ddr kan draaien en de andere met geen enkele mogelijkheid :( voltages omhoog omlaag , alle timings geprobeerd die er maar te proberen zijn.

Ik zit nu met 2x512mb ocz pc3200 el rev2, heb ze beide apart getest, ik krijg de slechste stabiel op 290 mhz 2.5-3-3-6.
Heb je mss nog tips Kakaroto ?

edit : het enige verschil is dat ik het nieuwste bios draai 704-3 dacht ik, en ik niet data strength 4 kan halen, maar alleen level 3 , is dat cruciaal ?

[ Voor 21% gewijzigd door caspergt op 12-01-2006 19:05 ]

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
killingdjef schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 14:11:
Handige guide!
Zou het ook mogelijk zijn om in de toekomst de results van 2x 1 GB stick toe te voegen? (of in iedergeval de betere merken?)

Na wat zoeken kwam ik uit op een 2x 1GB setup die op DDR528 loopt, DDR 600 moet te doen zijn?
http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1682984
Deze guide is alleen voor TCCD chips. Helaas zijn er geen 1GB modules met TCCD. De enige type is Samsung UCCC, maar daar heb ik geen guide van. Wat voor type geheugen gebruik jij dan?
caspergt schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 18:53:
Zeer mooie guide, erg hulpzaaml.
Ik heb alleen de pech dat ik met 1 reepje wel 600ddr kan draaien en de andere met geen enkele mogelijkheid :( voltages omhoog omlaag , alle timings geprobeerd die er maar te proberen zijn.

Ik zit nu met 2x512mb ocz pc3200 el rev2, heb ze beide apart getest, ik krijg de slechste stabiel op 290 mhz 2.5-3-3-6.
Heb je mss nog tips Kakaroto ?

edit : het enige verschil is dat ik het nieuwste bios draai 704-3 dacht ik, en ik niet data strength 4 kan halen, maar alleen level 3 , is dat cruciaal ?
Hoever kom je met 2.5-4-3-6? Dit zou je een minimale bandbreedte verlies geven, maar wel stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspergt
  • Laatst online: 21-04 03:10
Hoi kakaroto , inderdaad zeg, opeens komt het "slechste" reepje 15 passes memtest door op 2.5-4-3-6.
Geweldig d8 ik ! :) , ik reboot met 2 reepjes ditmaal, 2x512mb dus.
Memtest #5 weer superveel errors :S

Ik zit met deze settings

Vddr: 2.9v
Trcd: 4
Trc: 12

Skew control: 255+ ( += skew increase denk ik ? )
Data strength: 3
Max. Async:8ns

Tevens heb ik twr etc op 3 geprobeerd, het is gewoon een nogo, ik kom bij de 1000 error 1st pass.
Terwijl ze single channel de settings hierboven kunnen draaien.

[ Voor 64% gewijzigd door caspergt op 12-01-2006 20:08 ]

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb nou ook g.skill pc4400LE geheugen met 431 chips erop. maar ik heb nog geen DFI moederbord maar een asus A8n-E met dit moederbord kom ik niet verder dan 220mhz op 2.5-4-4-8 en en 275mhz op 2.5-4-4-8 doen ze al helemaal niet. ze komen van johnnyV af (zwerft hier ook rond) hij haalde 300mhz op 2.5-3-4-7 op een DFI moederbord met diezelfde reepjes (ik heb ze overgekocht). zou het aan mijn moederbord kunnen liggen en dat ik dus beter een DFI moeerbord kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakaroto
Spacejam schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 18:28:
ik heb nou ook g.skill pc4400LE geheugen met 431 chips erop. maar ik heb nog geen DFI moederbord maar een asus A8n-E met dit moederbord kom ik niet verder dan 220mhz op 2.5-4-4-8 en en 275mhz op 2.5-4-4-8 doen ze al helemaal niet. ze komen van johnnyV af (zwerft hier ook rond) hij haalde 300mhz op 2.5-3-4-7 op een DFI moederbord met diezelfde reepjes (ik heb ze overgekocht). zou het aan mijn moederbord kunnen liggen en dat ik dus beter een DFI moeerbord kan halen.
Dat zou goed kunnen dat je moederbord de OC tegenhoud. Niet alle A8N-E gaan 300MHz HTT en zeker vaak ook niet bij strakke timings.
Kom je met 2T CMD wel verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
op 2T kom ik inderdaad wel verder. dus waarschijnlijk zal het wel aan het mobo liggen aangezien de a8n SLI er ook veel problemen mee heeft om op 2T te draaien
Pagina: 1