[fetchmail] wil niet meer ophalen?

Pagina: 1
Acties:

• Feanaro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Ik heb wat problemen met fetchmail. Mijn configuratie werkte helemaal (via webmin heb ik die geconfigureerd) en haalde mail op van externe mailboxen, bezorgde ze via procmail lokaal en met Vpopper kon ik alles ophalen.

Totdat ik ook postfix aan de praat probeerde te krijgen. Ik weet niet of het daar aan ligt, maar sinds ik met postfix aan de gang ben gegaan, werkt de boel niet meer. Hier een stukje van de output op mijn scherm (na "check all accounts in webmin"):

Checking for mail on server(s) with command fetchmail -v -f '/home/ralf/.fetchmailrc' ..

fetchmail: 6.2.5 querying pop.wanadoo.nl (protocol POP3) at Wed Mar 16 14:56:15 2005: poll started
fetchmail: POP3< +OK connected to pop3 on 6101
fetchmail: POP3> CAPA
fetchmail: POP3< -ERR unknown command
fetchmail: unknown command
fetchmail: Repoll immediately on xxx@wanadoo.nl@pop.wanadoo.nl
fetchmail: POP3< +OK connected to pop3 on 6003
fetchmail: POP3> USER xxx@wanadoo.nl
fetchmail: POP3< +OK name is a valid mailbox
fetchmail: POP3> PASS *
fetchmail: POP3< +OK user exist with that password
fetchmail: POP3> STAT
fetchmail: POP3< +OK 27 133640
fetchmail: POP3> LAST
fetchmail: POP3< +OK 0
27 messages for xxx@wanadoo.nl at pop.wanadoo.nl (133640 octets).
fetchmail: POP3> LIST 1
fetchmail: POP3< +OK 1 1693
fetchmail: POP3> RETR 1
fetchmail: POP3< +OK Message follows
reading message xxx@wanadoo.nl@pop.wanadoo.nl:1 of 27 (1693 octets)
fetchmail: SMTP connect to localhost failed
fetchmail: POP3> QUIT

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Of ligt het inderdaad aan de postfix config? En hoe kan ik dan zorgen dat het weer werkt?

Aurë Entuluva!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-02 18:08

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Feanaro schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 19:46:

Totdat ik ook postfix aan de praat probeerde te krijgen. Ik weet niet of het daar aan ligt, maar sinds ik met postfix aan de gang ben gegaan, werkt de boel niet meer. Hier een stukje van de output op mijn scherm (na "check all accounts in webmin"):

fetchmail: SMTP connect to localhost failed

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Of ligt het inderdaad aan de postfix config? En hoe kan ik dan zorgen dat het weer werkt?
SMTP connect to localhost is inderdaad de poging van fetchmail om met postfix te praten. Dus eerst postfix weer aan de gang krijgen, dan zal fetchmail ook wel weer werken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Feanaro
alleen werkte fetchmail eerst wel voordat ik postfix geconfigureerd had...

Sinds ik postfix aan de praat probeerde te krijgen, werkt hij dus niet meer. Is er geen manier om postfix er weer "uit te slopen," zodat het weer werkt als eerst?

of wat ik in postfix moet aanpassen zodat het wel werkt?

[ Voor 14% gewijzigd door Feanaro op 20-03-2005 00:02 ]

Aurë Entuluva!

Verwijderd

Je snapt niet hoe het werkt.
Als je nou om te beginnen dit eens gaat lezen:
http://www.catb.org/~esr/fetchmail/fetchmail-man.html#2

Fetchmail doet niets meer dan mail ophalen van een pop3/imap machine ergens ver weg van je lokale machine, en biedt die vervolgens aan je lokale smtp server, in dit geval postfix, aan.

Postfix ziet het gewoon als een normale mail, die gericht is aan "user@localhost".
Postfix moet dus relayen voor domein "localhost".
Let hier ook op bij het configureren van eventuele spam/virusscanners.

"fetchmail: SMTP connect to localhost failed"
Hieruit kan je dus opmaken dat er een aantal dingen aan de hand kunnen zijn.
1.
Postfix luistert niet op "localhost" maar alleen op een extern ip.
Doe eens een "netstat -eeap | grep smtp" als root.

2.
Postfix draait gewoon helemaal niet.
Doe eens een "ps aux | grep postfix".

Voor Postfix config documentatie kan je hier kijken:
http://www.postfix.org/BASIC_CONFIGURATION_README.html

Als bovenstaande verholpen is, moeten de users ook kloppen voor correcte aflevering van de mail, dit kan je instellen in de fetchmailrc die je gebruikt, de syntax en opbouw daarvan is hier te lezen:
http://www.catb.org/~esr/fetchmail/fetchmail-man.html#2

Voordat jij postfix erop zette, had je een andere mail daemon, het is wellicht een idee als je met ons deelt wat voor soort distributie/setup je gebruikt.

En lichtelijk offtopic, ditch webmin, en leer het gewoon de handmatige manier. Dus met commandlines en manpages doorlezen, op deze manier ga je het nooit snappen.
Postfix is trouwens een redelijk "lastig" programma qua configs. Exim en Qmail zijn makkelijker.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2005 13:23 ]

• Feanaro
Ja, ik snap wat fetchmail doet, ik snap alleen niet waarom het na postfix installatie dus niet meer werkte opeens. Ik zal even kijken hoever ik kom met de suggesties die aangedragen worden.

Dat postfix lastig was de configureren, was ik al achter ja. Maar ik dacht dat dat altijd zo met SMTP servers was. Anders kijk ik ook nog wel even naar de alternatieven.

Verder heb ik hier SuSE 9.2, zonder grafisch systeem. Normaal configureer ik met de hand, maar een vriend van me kwam aan met webmin en dat werkte wel erg makkelijk. Nadeel is wel dat je soms geen idee meer hebt welke config file hij verandert. Postfix zat hier standaard bij.

Verder gaf netstat -eeap | grep smtp bij mij de volgende resultaten.
betekent 0* dat hij op alle adressen luistert? of op geen?
tcp 0 0 *:smtp *:* LISTEN root 1055702 21328/master
tcp 0 0 *:smtp *:* LISTEN root 1055701 21328/master
unix 2 [ ACC ] STREAM LISTENING 1055743 21328/master private/smtp
unix 2 [ ACC ] STREAM LISTENING 1055791 21328/master private/bsmtp

[ Voor 33% gewijzigd door Feanaro op 20-03-2005 15:13 ]

Aurë Entuluva!

• Feanaro
Na de goede relays in mijn main.cf van postfix ingesteld te hebben, krijg ik van uitvoeren van fetchmail het volgende:

reading message xxxx@pop.wxs.nl:1 of 1 (1890 octets)
fetchmail: SMTP< 220 mail.willemshome.mine.nu ESMTP Postfix
fetchmail: SMTP> EHLO localhost
fetchmail: SMTP< 250-mail.willemshome.mine.nu
fetchmail: SMTP< 250-PIPELINING
fetchmail: SMTP< 250-SIZE 10240000
fetchmail: SMTP< 250-VRFY
fetchmail: SMTP< 250-ETRN
fetchmail: SMTP< 250 8BITMIME
fetchmail: SMTP> MAIL FROM:<xxxx@xxxxx.nl> BODY=7BIT SIZE=1890
fetchmail: SMTP< 250 Ok
fetchmail: SMTP> RCPT TO:<ralf@localhost>
fetchmail: SMTP> DATA
fetchmail: SMTP< 354 End data with <CR><LF>.<CR><LF>
#*********fetchmail: SMTP>. (EOM)
fetchmail: SMTP< 250 Ok: queued as BFCFEA83
not flushed

Dit lijkt me ok, aangezien ik geen error meer krijg "connection failed." Echter, deze "test mail" kan ik niet ophalen via pop3 en staat ook niet in de mail file van mijn unix user (ralf).

Aurë Entuluva!

Verwijderd

Feanaro schreef op zondag 20 maart 2005 @ 15:38:
Na de goede relays in mijn main.cf van postfix ingesteld te hebben, krijg ik van uitvoeren van fetchmail het volgende:

reading message xxxx@pop.wxs.nl:1 of 1 (1890 octets)
fetchmail: SMTP< 220 mail.willemshome.mine.nu ESMTP Postfix
fetchmail: SMTP> EHLO localhost
fetchmail: SMTP< 250-mail.willemshome.mine.nu
fetchmail: SMTP< 250-PIPELINING
fetchmail: SMTP< 250-SIZE 10240000
fetchmail: SMTP< 250-VRFY
fetchmail: SMTP< 250-ETRN
fetchmail: SMTP< 250 8BITMIME
fetchmail: SMTP> MAIL FROM:<xxxx@xxxxx.nl> BODY=7BIT SIZE=1890
fetchmail: SMTP> RCPT TO:<ralf@localhost>
fetchmail: SMTP> DATA
fetchmail: SMTP< 354 End data with <CR><LF>.<CR><LF>
#*********fetchmail: SMTP>. (EOM)
fetchmail: SMTP< 250 Ok: queued as BFCFEA83
not flushed

Dit lijkt me ok, aangezien ik geen error meer krijg "connection failed." Echter, deze "test mail" kan ik niet ophalen via pop3 en staat ook niet in de mail file van mijn unix user (ralf).
Zo te zien is hij wel gewoon gefetched, waarom kijk je niet in de postfix logs wat er verder met die mail gebeurt?

Als je bijvoorbeeld in de Postfix config ingesteld hebt dat je maildirs wil gebruiken, is het logisch dat de mail niet in je mailfile komt. Maildirs zijn sowieso te verkiezen boven mailfiles trouwens.

Als je pop3 daemon ingesteld staat voor mailfiles en postfix levert af in een maildir is het logisch dat je de mail niet op kan halen.

Ik quote uit de postfix faq:
Support for maildir-style mailboxes
Maildir is a specific one-file-per-message organization that was introduced with the qmail system by Daniel Bernstein. In order to turn on maildir-style delivery, specify, for example:

/etc/postfix/main.cf:
home_mailbox = Maildir/

Any relative pathname that ends in / turns on maildir delivery. The home_mailbox value is appended to the user's home directory pathname.

The maildir format is also supported with delivery via aliases or via .forward files. Specify /file/name/ as destination. The trailing / turns on maildir delivery.
offtopic:
Als dit trouwens je eigen server is, zou ik imap (over ssl) gebruiken ipv pop3.
Veel handiger en meer mogelijkheden.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2005 16:10 ]

• Feanaro
Het werkt weer! ergens stond een optie voor "local traffic" in postfix. Dit heb ik even nagezocht en nadat ik deze optie aangezet heb, werkt fetchmail weer naar behoren.

Wel heb ik nog een - offtopic - vraag: waarom zijn (in jouw mening) mail dirs beter dan mail files en wat zijn de voordelen (volgens jou) van IMAP (over SSL) boven POP3?

[ Voor 3% gewijzigd door Feanaro op 20-03-2005 17:09 ]

Aurë Entuluva!

Verwijderd

Feanaro schreef op zondag 20 maart 2005 @ 16:57:
Het werkt weer! ergens stond een optie voor "local traffic" in potfix. Dit heb ik even nagezocht en nadat ik deze optie aangezet heb, werkt fetchmail weer naar behoren.

Wel heb ik nog een - offtopic - vraag: waarom zijn (in jouw mening) mail dirs beter dan mail files en wat zijn de voordelen (volgens jou) van IMAP (over SSL) boven POP3?
Pas je op dat je geen open relay van je Postfix server maakt?

SSL spreekt voor zich, je wil niet dat je passwords en usernames in kant en klare tekst over het internet gaan. Zeker niet als je wel eens ergens anders inlogged en wlan gebruikt. Maar POP3 kan ook over SSL.

Een aantal punten die voor mij belangrijk zijn en de redenen dat ik imap met maildirs gebruik:

1.
IMAP laat de mail op de server staan, waar je ook inlogged, je hebt altijd de beschikking over dezelfde mailbox. Als je dus ergens anders met je laptop inlogged, wat mail leest, wat mail schrijft, en je komt thuis en je start je mailclient, ziet je mailbox er precies zo uit als je hem op je laptop sloot.

2.
IMAP ondersteunt serverside zoeken in de mails. Je kan dus de complete mails doorzoeken op termen en woorden.

3.
Een fatsoenlijke IMAP daemon (courier-imap bijvoorbeeld) ondersteunt enhanced idle mode.
Je maakt dus 1 connectie met de server en die blijft openstaan, als er nieuwe mail is krijg je daar in realtime een notificatie van.

4.
Een maildirstructuur kan meerdere mappen bevatten, zo kan je dus een aantal mappen hebben waar bepaalde mails ingaan, en je kan het sorteren op de server laten gebeuren, met een aantal regels in een .qmail file, of een .procmail/.forward file in je homedir.

5.
Omdat de mail op de server blijft staan is het sneller, je hoeft niet de hele mail binnen te trekken, alleen de headers. Pas als je een mail echt opent trek je de hele mail binnen.

Ik gebruik zelf Exim als MTA, Courier-IMAP als IMAP server, ClamAV voor virusscanning en SpamAssassin met Razor voor het filteren van spam die voorbij de blacklist checks van Exim komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2005 17:18 ]

• Feanaro
Volgens mij is mijn postfix nu geen open relay, aangezien ik hem alleen toesta mail voor mijn eigen domein en localhost te relayen. Zou voldoende moeten zijn. Misschien dat ik er nog een smpt_auth aan koppel, maar ik ben nu tevreden dat het in elk geval werkt.

Verder is het idee IMAP inderdaad wel handig, ik ga daar binnenkort een keertje naar kijken, in elk geval heb ik nu een werkend systeem: ik kan overal mail lezen via SSH (en pine) en ophalen via POP3. Dat was mijn eerste intentie. Wat nu precies het voordeel van maildirs is, snap ik nog niet helemaal. Ik sorteer mijn mail in mijn client en zeker als je IMAP gebruikt, ziet je ordening er toch overal hetzelfde uit?

Spamassasin heb ik ook draaien ja. In elk geval bedankt voor de hulp en de adviezen.

Aurë Entuluva!

Verwijderd

Feanaro schreef op zondag 20 maart 2005 @ 19:17:
Volgens mij is mijn postfix nu geen open relay, aangezien ik hem alleen toesta mail voor mijn eigen domein en localhost te relayen. Zou voldoende moeten zijn. Misschien dat ik er nog een smpt_auth aan koppel, maar ik ben nu tevreden dat het in elk geval werkt.

Verder is het idee IMAP inderdaad wel handig, ik ga daar binnenkort een keertje naar kijken, in elk geval heb ik nu een werkend systeem: ik kan overal mail lezen via SSH (en pine) en ophalen via POP3. Dat was mijn eerste intentie. Wat nu precies het voordeel van maildirs is, snap ik nog niet helemaal. Ik sorteer mijn mail in mijn client en zeker als je IMAP gebruikt, ziet je ordening er toch overal hetzelfde uit?

Spamassasin heb ik ook draaien ja. In elk geval bedankt voor de hulp en de adviezen.
Een enkele mailfile met daarin 3000 emails parsen gaat niet echt snel.
Tevens kan je in een mailfile geen extra folders maken.
Voor bijvoorbeeld een dagelijkse nieuwsbrief die je wilt scheiden van de rest van je mail.
Dat kan je wel in je client instellen, maar in een andere client is die scheiding weg.
Tevens kan je wel mappen maken in een client, maar daar kan je dan niet bij vanuit een andere client op een andere machine.

Als jij via pop3 je mail opgehaald hebt, en later met pine kijkt, zijn die mails die je met pop3 al gezien hebt nieuw in pine. Dat is erg verwarrend als je veel mail krijgt. Het is natuurlijk per persoon verschillend, maar ik krijg per dag minstens 10 mails van cron daemons en die wil ik niet in dezelfde inbox als de mail van, om maar iets te noemen, mijn moeder. Welke belangrijker zijn doe ik geen uitspraak over. ;)

Een losse SA is redelijk nutteloos trouwens, in combinatie met Razor wordt het al beter, en met wat aanpassingen aan de scores nog beter, zo failed die van mij gewoon alle mail met daarin een URL die voorkomt op de Spamhaus blocklist, normaal zou je daar maar 0.5 punt voor krijgen ofzo.
Bayes is ook erg handig, alleen moet SA daarvoor minstens 100 spams en 100 hams geleerd hebben. Om een goeie bayes score te garanderen moet je hem ongeveer 1000 spams voeren, dan is de bayes score het betrouwbaarst.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2005 19:44 ]

Pagina: 1