[database] dubbele relatie naar een tabel

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 10:56
Hoi,

Ik heb een oud projectje draaien bij een klant. Een tabel tblREFERENTIES met een tekst per referentie. Verder is er een 1 op veel relatie van tblREFENTIES naar tblIMAGE.
Een referentie heeft dus meerdere images, in tblIMAGE staat bestandsnaam, breedte, hoogte etc.

Nu vind de klant de klant dat zijn foto's te klein worden gepresenteerd en wil dat er een thumbnail en een originele foto is te zien (klik naar een popup).

Nu heb ik een nieuwe opzet gemaakt: een referentie verwijst naar een foto, en deze foto verwijst naar 2 images: origineel en een thumnail.

Als ik in Acccess de relaties ga creeren, dan maakt hij echter een 2e tblImage aan.

Maakt dit iets uit voor het database model? Zouden jullie vanuit 1 table meerdere relaties leggen naar en een en dezelfde andere table?

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.detrekkers.com/relaties.jpg

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
Ik zou er gewoon 1 tabel van maken en dan met behulp van een vlaggetje bepalen of het een thumb is of het orgineel. IS_ORIGINAL of IS_THUMB oid.

Edit: Dat vlaggetje is helemaal niet nodig denk ik. Waarom 2 dezelfde tabellen? Eentje voldoet toch. En 2 relaties naar 1 tabel gaat perfect. Daar zul je echt geen problemen mee krijgen.

[ Voor 40% gewijzigd door Michali op 19-03-2005 17:16 ]

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• MrBucket
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10-2022
trekker22 schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 17:10:
Als ik in Acccess de relaties ga creeren, dan maakt hij echter een 2e tblImage aan.
Is het niet zo dat er alleen in het Relaties-venster van Access een tweede tabel-windowtje wordt toegevoegd om het visueel duidelijker te maken, maar dat de onderliggende database-structuur nog steeds bestaat uit maar 1 tabel?

Staat me vaag zoiets bij van Access...

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

Is het niet gewoon juist om twee verschillende tabellen te maken? Het gaat toch om twee verschillende objecten? Fotoklein en Fotogroot?

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

je hebt een veel op 1 relatie. Dus meerdere foto's horen bij 1 image. Kan je niet beter een 1 op veel relatie maken zodat 1 foto bij meerdere images kan horen? Dan heb je die tweede tabel niet nodig.

MechWarrior || Monsters Game

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 10:56
je hebt toch een Foto en daar horen zowel een origineel als een thumbnail bij.

Bij een referentie horen meerdere foto's. Bij een foto hoort een origineel en een thumbnail.

en dat origineel en thumb zijn beide images.

Ik zie niet in dat ik dan een foto_klein en een foto_groot moet maken, ergens moet ik ook weer een koppeling tussen foto_klein en foto_groot hebben. Ze horen immers bij elkaar, en dat realiseer ik middels tblFOTO.

Dus ik denk zelf dat ik toch de structuur moet aan houden van tblFOTO en tblIMAGE. En in relaties van Access laat die dat denk ik inderdaad zien voor de duidelijkheid.

ps: de plaatjes worden ook opgeslagen aan de hand van de image_id + image_ext

Voor de duidelijkheid: er is ook maar 1 tabel met images: tblIMAGE --> die tblIMAGE1 laat Access alleen zien als ik 2 keer een relatie van 1 tabel naar een ander maak, precies zoals MrBucket zegt.

Het gaat me er dus meer om: is een structuur waar 2 tupels van 1 tabel verwijzen naar de primary key van een andere table, is dat een goede oplossing?

Verwijderd

Het gaat me er dus meer om: is een structuur waar 2 tupels van 1 tabel verwijzen naar de primary key van een andere table, is dat een goede oplossing?
Ik zou niet zien wat er mis mee zou kunnen zijn.
Pagina: 1