Toon posts:

Gentoo op VMWare

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik ben dus een n00b en probeer Gentoo op VMWare te installeren.
Nu is dit mij volledig gelukt, vervolgens herstart ik, wil beginnen met het emergen van kde....

Als resultaat: Mijn internet doet het niet meer in Gentoo.
VMWare staat op bridged networking. eth0 is verdwenen uit ifconfig

Wat meot ik nu doen?
Ik heb algeprobeerd terug opnieuw mijn netwerk te configureren maar net-setup doet het niet meer.

Waarschijnlijk doe ik ergens iets verkeerd want tijdens de installatie van de kernel enzo had ik nog internet in Gentoo.

( Al gezocht naar downloadbare versies voor KDE (losstaand van emerge) maar die vind ik niet )

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2005 16:41 ]

Verwijderd

Kijk even naar de settings in /etc/conf.d/net. Deze staan na installatie hoogstwaarschijnlijk niet geheel zoals je het wil. Een ander probleem kan zijn dat, indien je zelf een kernel hebt gebouwd, je niet de juiste netwerkkaart hebt gekozen. Als ik het even uit mijn hoofd doe, emuleert VMWare een AMD netwerk kaart (of een NE2000 compatible), maar dat zou je even moeten controleren....

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:09
doe 's man ifconfig en kijk hoe je eth0 opnieuw moet 'aanmaken'
en maak eth0 opnieuw aan... maybe dat 't dan werkt...

[ Voor 30% gewijzigd door simon op 19-03-2005 16:43 ]

|>

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 16:41:
Kijk even naar de settings in /etc/conf.d/net. Deze staan na installatie hoogstwaarschijnlijk niet geheel zoals je het wil. Een ander probleem kan zijn dat, indien je zelf een kernel hebt gebouwd, je niet de juiste netwerkkaart hebt gekozen. Als ik het even uit mijn hoofd doe, emuleert VMWare een AMD netwerk kaart (of een NE2000 compatible), maar dat zou je even moeten controleren....
Settings in dat bestand staan juist,
alleen weet ik niet wat ik achter modprobe moet zetten om de juiste netwerkkaart te nemen

Verder staat het mac address al in de router bij de toegelaten mac addressen
Simon schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 16:42:
doe 's man ifconfig en kijk hoe je eth0 opnieuw moet 'aanmaken'
en maak eth0 opnieuw aan... maybe dat 't dan werkt...
eth0 staat er opeens terug na ik wat heb geprutst, maar pingen, emergen en wget werken nog allemaal niet

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2005 16:49 ]

Verwijderd

typ eens "dmesg" om te kijken of als de ethernet controller wel gestart is. Typ dan "lsmod" om te zien hoe de module noemt. Dan voeg je die excacte naam toe bij "nano /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6" als je de 2.6 kernel hebt, anders /kernel-2.4 ofzo. Daar voeg je de module onder de commentaar gewoon toe. Bij het reboote kun je zien of als hij de module kan starten of niet. Vervolgens geef je het een ip enzo met ifconfig, doe daarvoor even man ifconfig.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 16:52:
typ eens "dmesg" om te kijken of als de ethernet controller wel gestart is. Typ dan "lsmod" om te zien hoe de module noemt. Dan voeg je die excacte naam toe bij "nano /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6" als je de 2.6 kernel hebt, anders /kernel-2.4 ofzo. Daar voeg je de module onder de commentaar gewoon toe. Bij het reboote kun je zien of als hij de module kan starten of niet. Vervolgens geef je het een ip enzo met ifconfig, doe daarvoor even man ifconfig.
DMESG > eth0: registered as PCnet/PCI II 79C970A
LSMOD > pcnet32 (used: 1)

Bij her herstarten:

SIOCSIFADDR: No such device
eth0: unknown interface: No such device
SIOCSIFBRDADDR: No such device
SIOCSIFNETMASK: No such device

Wat nu?

Ik kan er echt niet meer aan uit, het ging nu net zo vooruit en nu heb ik geen internet niet meer :-(

Spijtig dat Gentoo dit niet allemaal zelf detecteerd, hoe moet ik nu weten wat ik achter modprobe moet zetten...

PS: Terwijl ik verderzoek en op antwoorden wacht laat ik mijn Gentoo maar wat zoeken: find /

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2005 18:06 ]

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om /etc/init.d/net.eth0 start te doen? (zou ie al vanzelf moeten doen, maar is het proberen waard)

Verwijderd

Je opent /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6 door middel van nano, typ dus:

code:
1
nano /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6

Als je de 2.4 kernel hebt typ je op het einde dus /kernel-2.4

Daar onder de commentaar, gewoon onder de tekst, zet je gewoon pcnet32

En dan rebooten

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 17:10

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 16:53:
Spijtig dat Gentoo dit niet allemaal zelf detecteerd, hoe moet ik nu weten wat ik achter modprobe moet zetten...
Sorry dat het niet wil lukken, maar Gentoo is absoluut geen n00b distro. Dat merk je al aan de installatie (als je dat zo wilt noemen). Het is de bedoeling dat je de meeste dingen zelf doet, daar leer je veel van, maar er gaat ook weleens wat fout. Van het oplossen van die fouten leer je nog het meest.

De vraag is eigenlijk nu wat je eth0 WEL doet, bestaat hij (ifconfig), als hij bestaat heeft hij een IP adres (wederom ifconfig) en als hij dat heeft, staat dan je /etc/resolv.conf goed?

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Gerco schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 19:50:
[...]

Sorry dat het niet wil lukken, maar Gentoo is absoluut geen n00b distro. Dat merk je al aan de installatie (als je dat zo wilt noemen). Het is de bedoeling dat je de meeste dingen zelf doet, daar leer je veel van, maar er gaat ook weleens wat fout. Van het oplossen van die fouten leer je nog het meest.

De vraag is eigenlijk nu wat je eth0 WEL doet, bestaat hij (ifconfig), als hij bestaat heeft hij een IP adres (wederom ifconfig) en als hij dat heeft, staat dan je /etc/resolv.conf goed?
Hij bestaat en werkt aangezien lsmod en dmesg de ethernet controller weergeven, daarom doet ifconfig dat nog niet. Maar probeer eens "modprobe pcnet32" Dat gaat de module laden, en doe zoals mijn post hierboven, dan laad je de module bij boot

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 19:44:
Je opent /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6 door middel van nano, typ dus:

code:
1
nano /etc/modules.autoload.d/kernel-2.6

Als je de 2.4 kernel hebt typ je op het einde dus /kernel-2.4

Daar onder de commentaar, gewoon onder de tekst, zet je gewoon pcnet32

En dan rebooten
Al gedaan
Gerco schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 19:50:
[...]

eth0 staat nu WEL in ifconfig, hij heeft ook zijn IP¨, Broadcast en Mask.

Wat kan ik:
De host computer pingen
De router pingen

Wat kan ik niet:
www.tweakers.net pingen
www.google.be pingen
dnsen pingen
emerge
wget
...
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 20:13:
[...]

Hij bestaat en werkt aangezien lsmod en dmesg de ethernet controller weergeven, daarom doet ifconfig dat nog niet. Maar probeer eens "modprobe pcnet32" Dat gaat de module laden, en doe zoals mijn post hierboven, dan laad je de module bij boot
Al gedaan

OEI! Na het rebooten geeft hij alleen nog maar lo in ifconfig, raar...

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2005 22:55 ]

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Dan doet of je dns het niet of er is geen route bekend. :o
Als het dhcp is dan moet je naar de dhcp server kijken en anders ben je waarschijnlijk route_eth0="default gw eenip" vergeten in /etc/conf.d/net.

Ik dacht dat er ook tutorials waren voor gentoo op vmware. Of bij de installatie documentatie sectie hun site of op gentoo-wiki.com.

[ Voor 27% gewijzigd door Gert op 19-03-2005 23:13 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 16:38:
Oké, ik ben dus een n00b en probeer Gentoo op VMWare te installeren.
Mag ik vragen met welk doel?

Om er met _zelf uitzoeken en experimenteren_ *kuch* achter te komen hoe Linux werkt?

Als je gewoon een keer met Linux wilt spelen, zijn er makkelijker manieren...echt waar. Probeer bijvoorbeeld Knoppix of installeer Mandrake onder VMWare ofzo..

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 20-03-2005 01:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op zondag 20 maart 2005 @ 01:17:
[...]

Mag ik vragen met welk doel?

Om er met _zelf uitzoeken en experimenteren_ *kuch* achter te komen hoe Linux werkt?

Als je gewoon een keer met Linux wilt spelen, zijn er makkelijker manieren...echt waar. Probeer bijvoorbeeld Knoppix of installeer Mandrake onder VMWare ofzo..
Zelf uitzoeken, dat heb ik al voor een groot deel gedaan en ben ik zelf nog mee bezig.

Alleen krijg ik nu die rare error dus dacht ik: Ik zal het maar eens aan GoT gaan vragen (De plaats waar iedereen er veel ervaring mee heeft)

Ik heb ook al naar die error gezocht maar die topics zijn slecht beantwoord.

code:
1
2
3
4
5
SIOCSIFADDR: No such device
SIOCSIFBRDADDR: No such device
SIOCSIFNETMASK: No such device

Al bedankt voor het help tot nu toe, ik heb alles hier correct gedaan maar ik kom nog steeds niet verder. (In ifconfig staat eth0 niet meer en ik krijg die error)

Zonder internet op Gentoo kan ik niet verder :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2005 09:47 ]

• simon
Zou je niet eens ubuntu of een andere simpelere distro gaan proberen? Gentoo is voor non-linux experts niet echt iets waar je zo mee begint...

|>

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op zondag 20 maart 2005 @ 10:06:
Zou je niet eens ubuntu of een andere simpelere distro gaan proberen? Gentoo is voor non-linux experts niet echt iets waar je zo mee begint...
Gentoo is voor mensen die blijven doorzetten en zin hebben om aan vanalles te prutsen,
ik heb weer 30 topics doorgelezen (ik zit niet stil) en heb gelezen dat op de livecd lspci moet typen.

Op de livecd lees ik dan uit dat mijn Ethernet Controller een "Advanced Micro Devices [AMD] 79c970 [PCnet32 LANCE] (rev 10)" is.

Verder als ik de ifconfig vergelijk van die met mijn livecd en Gentoo dan merk ik dat er bij mijn gentoo er een inetv6 ofzoiets bij staat, terwijl het niet is op de livecd.

Hopelijk kunnen jullie mij nu een stapje verder helpen.

Lsmod: (Zonder Size)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Module Used by
evdev 0
BusLogic 0
pcnet32 0
mii 1 pcnet32
crc32 1 pcnet32
parport_pc 0
parport 1 parport_pc
sbp2 0
ohci1394 0
ieee1394 2 sbp2,ohci1394
ohci_hcd 0
uhci_hcd 0
usb_storage 0
ehci_hcd 0

• simon
No offence, maar we zijn geen helpdesk... Als je helemaal geen linux ervaring hebt moet je Gentoo niet proberen. Je resultaat is het zelfde als je Ubuntu, Fedora Core of een ander soortige distro kiest..

|>

Verwijderd

Je ethernet controller is dus pcnet32. Als je nu gewoon boot en dan typt "modprobe pcnet32". Laad hij de module dan? Of geeft hij een fout? En als hij ze laad, zie je eth0 dan in ifconfig?

Als je kan pingen naar network maar niet naar site's, typ: "route add default gw 192.168.1.1" (het ip-adres is dus diegene van je router).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2005 10:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 10:25:
Je ethernet controller is dus pcnet32. Als je nu gewoon boot en dan typt "modprobe pcnet32". Laad hij de module dan? Of geeft hij een fout? En als hij ze laad, zie je eth0 dan in ifconfig?

Als je kan pingen naar network maar niet naar site's, typ: "route add default gw 192.168.1.1" (het ip-adres is dus diegene van je router).
Jij bent de UberKing, hij zegt opeens dat SIOCADDRT bestaat en daarna kan ik weer alles doen!

Mijn laatste vraagje: Moet ik die 2 commando's nu altijd typen of niet?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Nee, gewoon pcnet32 in de lijst modules die geladen wordt flatsen en zorgen dat dat andere commando tijdens het booten wordt uitgevoerd. Da's niet zo moeilijk en vrij snel te vinden als je niet weet hoe :)

Verwijderd

G33rt schreef op zondag 20 maart 2005 @ 10:33:
Nee, gewoon pcnet32 in de lijst modules die geladen wordt flatsen en zorgen dat dat andere commando tijdens het booten wordt uitgevoerd. Da's niet zo moeilijk en vrij snel te vinden als je niet weet hoe :)
Dat had ik dus al paar posts geleden al paar keer gezegd. Maar Tom had het normaal al gedaan niet!?

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal graag gedaan, een dikke pluim voor jullie.
Ik ben nu KDE aan het emergen.

Het topic mag gesloten worden tenzij jullie willen horen of het uiteindelijk gelukt is of niet.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

als je de bootscripts op de juiste manier configureert niet.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 10:35:
Allemaal graag gedaan, een dikke pluim voor jullie.
Ik ben nu KDE aan het emergen.

Het topic mag gesloten worden tenzij jullie willen horen of het uiteindelijk gelukt is of niet.
Ja, ik had het al gedaan, toen ik het route add commando deed werkte opeens alles terug.

Verwijderd

Topicstarter
Het installeren is me gelukt, ik ben nu bezig met het emergen van amsn en kturtle.

Ik laat jullie wel weten als er nog problemen voorkomen.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 17:26 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vind het niet zo'n goed idee dit topic te benutten voor alle verdere installatie-vraagjes van je gentoo-avontuur.
Het installeren van stukjes software is eigenlijk ook basiskennis, en is vaak wel het een en ander over te vinden.
Ik denk dat je al genoeg vragen gesteld hebt en antwoorden gekregen om flink zelf op weg te zijn, succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.