Toon posts:

groepsbeleid op een Win XP Pro computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af of je op een gewone windows xp pro computer ook een groepsbeleid kan instellen voor de andere gebruikers op de computer. Of bestaan er hier soms programma's voor die hiervoor kunnen dienen. Het zou wel handig zijn als je bijvoorbeeld gebruiker X beperkingen kunt opleggen.
Ik zou dan bijvoorbeeld een gebruiker de hoofdgebruiker statuut geven en dan zelf beperkingen opleggen zoals geen knop uitvoeren, ....

Als dit niet kan heb ik toch nog een andere vraag die hierbij aansluit.
Kan je op windows 2003 server of bestaat er een programma voor op windows xp pro waar je een tijd kan opgeven dat een gebruiker een programma mag gebruiken.
Bijvoorbeeld: persoon X mag 30 minuten kazaa lite gebruiken
Dit lijkt me echt wel superhandig. :P

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als je bij "start --> systeembeheer --> lokaal beveiligingsbeleid" kijkt, is dit eigenlijk de "GPO" voor je lokale systeem. je kan e niet zoveel mee als de echte GPO's, maar het is een start. (daarnaast is het niet echt multuser geschikt, dus ik denk niet dat het je vraag oplost)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• bernurd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

bernurd

Hou het makkelijk...

Normaal gesproken is het alleem mogelijk om 1 beleid voor alle gebruikters in te stellen. Dit doe je bij windows 2000 met gpedit.msc, volgens mij is dit ook zo bij win xp.
Maar door een foefje uit te halen kun je twee groepen maken. Zodat je dus voor de hoofdgebruiker alles normaal kunt laten maar voor anderen een ander beleid kunt instellen. Ik weet niet helemaal meer hoe dat ging maar ik ga het ff proberen op te zoeken.
Als ik het heb gevonden post ik het wel even.

Ik heb geen bijzondere talenten. Ik ben alleen erg nieuwsgierig.

Verwijderd

Topicstarter
bernurd schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 17:15:
Normaal gesproken is het alleem mogelijk om 1 beleid voor alle gebruikters in te stellen. Dit doe je bij windows 2000 met gpedit.msc, volgens mij is dit ook zo bij win xp.
Maar door een foefje uit te halen kun je twee groepen maken.
He dit lukt idd ook bij windows XP :P keicool. geldt dit beleidt alleen voor de gewone gebruikers of ook voor alle andere soorten gebruikers? Dit is echt super. TNX he

• bernurd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

bernurd

Hou het makkelijk...

Zo hier nu na lang wachten een antwoord. Ik was vergeten dat ik hier nog een belofte had gedaan. Ik hoop dat het nog niet te laat is. ;)
Als eerste wil ik zeggen dat het niet zo werkt als dat ik eerst heb gezegt. Het gaat een klein beetje anders dan dat ik eers dacht.
Je maakt eerst een nieuwe Gebruikersgroep aan voor de personen voor wie dit beleid niet moet gaan werken. Daarna ga je naar %SystemRoot%\System32\GroupPolicy. Klik op deze map met de rechtermuisknop en kies: "Delen en Beveiligen". Open het tabblad 'Beveiliging' en druk op de knop 'Toevoegen'. Via de knoppen 'Geavanceerd' en 'Nu zoeken' zoek je de betreffende groep op die je vervolgens aan de lijst toevoegt. Selecteer nu deze groep en zet een vinkje bij 'Lezen weigeren'. Bevestig dit en meld je opnieuw aan. Je zult zien voor alle andere groepen is het groepsbeleid wel van toepassing maar voor de toegevoegde groep niet. Voor deze groep kun je dus ook geen ander beleid instellen.
Ik hoop dat je hier verder mee kunt. :)

Ik heb geen bijzondere talenten. Ik ben alleen erg nieuwsgierig.