[Maxtor HD foutcode] Betekenis?

Pagina: 1
Acties:

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-03 10:11
Mijn PC vertoonde kuren, hij werd erg traag, vooral bij zware belasting van de HD (grote kopieer acties e.d.). Processorbelasting schoot daarbij door het dak heen. Sisoft Sandra slaagde er niet in de HD te testen, het duurde uren en maar geen resultaat. Slechts 1 tip bij de algemene analyse en dat was dat er een ventilator op mijn HD aan zou staan?

Anyway, ik heb daarna de HD met Powermax getest en nu komt er een foutcode uit:
ca 646 770 (Powermax 4.09)

Deze schijf gaat dus voor RMA terug naar de winkel (3 mnd oud).

De schijf doet het nog wel, alleen is de pc retetraag. Ik ben nu nieuwsgierig wat die foutcode betekent. De site van Maxtor helpt me hier niet verder. De winkel weet het ook niet (...).
Weet iemand misschien wat die foutcodes zoal betekenen?

• FacQ
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-02 18:55
A six or eight digit code indicates that the drive is failing and should be replaced as soon as possible. The six or eight digit code is used as a validation code and will be required to obtain a return authorization (RMA). If you have a three-digit code please refer to the section at the end of this article.

Six or eight digit codes are used for failure validation only and a listing of these individual codes cannot be provided
Van de Maxtor-site

18 sekúndur fyrir sólarupprás

• IJzerboot
ja, dat had ik dus ook wel gezien. Maar wat betekent deze specifieke foutcode nu dan?

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
dat ie stuk is en dat maxtor liever niet heeft dat jij weet wat er nu stuk is :p

• FacQ
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-02 18:55
Niets, het is dus gewoon een nummer dat je moet invullen op je RMA-formulier. Alleen de 3-cijferige codes hebben een specifieke betekenis.

18 sekúndur fyrir sólarupprás

• IJzerboot
Ik begrijp echt wel dat de code voor de RMA nodig is en ik heb ook gelezen dat ze geen codelijst vrijgeven. Dat staat niet voor niets op de site. Maar het is niet voor niets een 6 cijferig getal, dus dat moet iets betekenen. Als het alleen een code was voor gerechtvaardigde RMA had het toch ook 1 of 0 kunnen zijn? Fout of goed?

Volgens mij betekent die code dus wel degelijk iets en ik had gewoon gehoopt dat er misschien iemand op tweakers rondloopt die wat meer weet of inside info heeft.

Ik heb inmiddels een andere schijf gekregen (goeie service Norrod!), ben nu ook maar voor een maxline2 gegaan. Als het goed is, is de kwaliteit daarvan nog beter, er zit ook lekker 5 jaar garantie op :) .

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 16:32
De kwaliteit nog beter ? :)

Maar volgens mij zit er een gedeelte van het serie of type nummer in de foutcode verweven, zodat je dezelfde code niet voor andere schijven kunt gebruiken.

• IJzerboot
@Yep Nielson, NOG beter. Zou eigenlijk al de beste moeten zijn, maar goed..
Ik ben het met je eens dat het serienummer erin verweven zal zijn, maar volgens mij geeft het ook gewoon aan wat er stuk is. En dat zou ik nu graag willen weten..

Edit: Bij Norrod zeiden ze tegen me dat ik normaal gesproken ongeveer 5 dagen moest wachten tot ze zelf de schijf geanalyseerd hadden. Maar blijkbaar maakte het zoveel indruk dat ik zelf al had getest en met een foutcode aan kwam lopen (of deze code komt vaker voor bij deze schijf) dat ik toch direct een andere kwam.
De verkoper maakte ook nog een opmerking dat hij nog veel meer maxtor schijven had liggen. Dit, en het feit dat ik zo snel een andere kreeg, hebben mij toch maar doen besluiten een ander type mee te nemen..

[ Voor 53% gewijzigd door IJzerboot op 20-03-2005 11:47 ]

• Nielson
Mjah, ik heb het niet zo op Maxtor, in ieder geval niet de DiamondMax Plus 9 serie. 'k Zie ze echt met bosjes kapot gaan, en dan vaak op zo'n manier dat er ook geen data meer af te halen valt. Maar schijnt dat de Plus 10 series wel wat betrouwbaarder is, en de MaxLine serie wordt er zelfs speciaal op gelsecteerd, dus op zich lijkt 't me wel een goede keuze die je gemaakt hebt.

Verwijderd

Nielson schreef op zondag 20 maart 2005 @ 12:28:
Mjah, ik heb het niet zo op Maxtor, in ieder geval niet de DiamondMax Plus 9 serie. 'k Zie ze echt met bosjes kapot gaan, en dan vaak op zo'n manier dat er ook geen data meer af te halen valt. Maar schijnt dat de Plus 10 series wel wat betrouwbaarder is, en de MaxLine serie wordt er zelfs speciaal op gelsecteerd, dus op zich lijkt 't me wel een goede keuze die je gemaakt hebt.
mijn maxtor diamond max 9 200 gig rateld al vrolijk 8 maanden samen met een diamond max 10 in raid 0 (klopt af)
denk dat het verschilt per schijf/levering enz

• Nielson
Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 12:32:
[...]
mijn maxtor diamond max 9 200 gig rateld al vrolijk 8 maanden samen met een diamond max 10 in raid 0 (klopt af)
denk dat het verschilt per schijf/levering enz
Ik zei ook niet dat elke 9 series schijf binnen no time kapot gaat :)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nielson schreef op zondag 20 maart 2005 @ 12:28:
Ik heb zelf 4 van die schijven in m'n servertje dus "met bosjes kapot gaan" zal wel meevallen. De mijne draaien nog braaf dagelijks hun rondjes :)
Daarnaast heb ik in de loop der jaren al 13 Maxtors gehad en daarvan is alleen de allereerste kapot gegaan. Ik ben dus best tevreden over Maxtor.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik zie er inderdaad regelmatig wat sneuvelen uit de Max 9 serie.
Daarentegen, als je de aantallen ziet die ik wekelijks over de toonbank schuif, valt het aantal dat kapot echt wel mee. De ene serie is wel brakker dan de andere. Laatst een stuk of 10 200GB 8MB U133 schijven terug gestuurd, allemaal met productiedatum van 25-10-2004 op de schijf. Valt dan ineens wel op.

• IJzerboot
Daar had die verkoper van Norrod het dus ook al over, had een hele zooi van die 200GB 8Mb schijven liggen. Zal wel een maandagmorgen productie zijn dan.

Maxline 2 schijnt inderdaad een aantal verbeteringen te hebben tov de Diamond serie en ook beter uitgeselecteerd te zijn. Maar goed, we zullen het zien. Ik heb een aantal schijven die al 10 jaar oud zijn ( 3 & 4 GB Quantum) dus het kan wel!
Pagina: 1