Ik heb in de bovengeplaatste discussies niet veel argumenten ontdekt welke niet bekritiseerd kunnen worden. Let wel, ergens niet-mee-eens zijn behoeft geen kritiek. Foute argumenten wel. Ik stel voorop dat ik niet alles wat gezegd is gaat bekritiseren. . .zo, als je iets gezegd hebt dat zinvol/leerzaam is dat hoef je je niet aangesproken te voelen. Ik zal slechts een paar punten aankaarten (Om alles in beschouwing te nemen zou te veel tijd gaan vergen. Ik zal het kort houden

):
Uitspraken zoals van Simon
Maar de wereld is een hypocriete bol
zijn niet te pruimen in het discussieonderwerp. Er zijn veel mensen die niet hypocriet zijn, en de wereldbol bestaat voornamelijk uit water en steen en ijzer. Hypocriet water? Ga toch weg!
Je scheert iedereen dus met het zelfde mes. Niemand leert hier er iets van omdat wat je stelt een zinloze opmerking is. . . volgens mij scheert trouwens iedereen die zich scheert met een
mes!
De opmerking van Sandalf die het topic (opnieuw?) leven inblies:
Televisie is een gevaarlijk medium. Gevaarlijk voor een gezonde kritische geest.
is netzo waardeloos en nietszeggend. Je kunt in de zelfde adem een aardappelschilmesje een gevaarlijk instrument voor een gezonde geest noemen: welke normaal mens wil er nu nog aardappels schillen? Gewoon met schil en al koken. Veel lekkerder en voedzamer. Aardappelschillen
zijn lekker! Die mensen in Schiedam die in 1944 op de fiets in Gelderland aardappelschillen gingen kopen klaagden veel te veel over! Ze hadden een vertekend beeld van de werkelijkheid! Destijds zonder TV! . . .Ik dronk destijds alleen maar melk, zo ik wist toen niet het fijne er van. In de WTC-rampen op 11 september 2001 werden, voorzover ik het hoorde, in het vliegtuig dat in Pensylvenia neerstortte door de terroristen kleine plastic mesjes gebruikt om een paar kelen door te snijden. . .plastic toont zich nagenoeg niet op metaal scanners . . .
Ook zegt Sandalf nog dit:
. . .Daardoor krijgt de gemiddelde tv-kijker een zeer sterk vertekent beeld van de werkelijkheid
Bedoel Sandalf hier soms mee dat als je geen TV kijkt je dan wel een juist beeld van de werkelijkheid krijgt? Krijg je een juist beeld van de werkelijkheid door boeken te lezen over Rood Kapje, of over hoe je spijkerbommem of een kernbom in een koffertje kunt maken?
Bestaat er iemand op deze aardbol(of er buiten) die een
juist beeld van de werkelijkheid heeft?. . .afgezien van de moderne wetenschappelijke beschouwing dat de werkelijkheid geen vast gegeven is maar een resultaat van
hoe je waarneemt, door bijvoorbeeld teruggekaatste fotonen te bestuderen , of dichter bij huis, door echte kogels af te vuren op een bewegende schim in een bos? Die schim zou wel eens geen hert kunnen zijn maar je beste vriend, of een verdwaalt kind. Het is een zeer
effectieve manier om te ontdekken wat er werkelijk zo snel tussen de bomen door rende.
Heeft George Bush een goed beeld van de werkelijkheid? Heeft en werkgever die langs zijn neus weg aankondigt dat 8000 werknemers hun geluk ergens anders moeten gaan zoeken een goed beeld van de werkelijkheid? Heeft een doorgaans kritisch intelligent Nederlands mens die even tussen zijn drukke bewonderenswaardige bezigheden door een ‘live’ video-reportage ziet van hoe Ceausescu uit zijn paleis verdreven wordt en even later samen met zijn lieve echtgenote neergeknald wordt een juist beeld van de werkelijkheid? Wat weet zo'n bezige Nederlandse bij er nu van wat er zich destijds in Roemenië
werkelijk afspeelde? Even het feit dat veel Roemeniërs die er bij betrokken waren niet de helft van de waarheid kenden buiten beschouwing gelaten.
Ooit zag ik een film over Beiroet waarin, ik dacht een verslaggever zelf verzeild raakte in het oorlogsgeweld aldaar en er steeds heftiger actief aan meedeed en later rapporteerde dat hij in die periode zich pas echt ‘lekker’ voelde? Had hij een juist beeld van de werkelijkheid? Het is bekend dat Forein Aid werkers soms(of is het vaak?) de ‘turmoil’ van hun leven in gevaarlijke gebieden op de hoogste rang van belangrijkheid zetten. Vanwege hun eenzijdige betrokkenheid in dergelijke gebieden in hun wereldbeeld doorgaans sterk vertekend, zonder dat de televisie-media er voor als boosdoener verantwoordelijk voor is.
Ik heb persoonlijk een Canadese soldaat gekend die in Midden Amerika op eigen initiatief twee Amerikaanse soldaten heeft geëxecuteerd, vanwege de misdaden die hij hen had zien plegen. Naar zijn zeggen werd hij in een militaire rechtszitting vrijgesproken. Heeft die soldaat een juist beeld van de werkelijkheid gehad, of heb ik er een juist beeld er van om zijn verhaal gehoord te hebben? In dit laatste was er in geen velden of wegen een TV te bekennen geweest en ook niet toen ik het verhaal aanhoorde. Zonder TV kan je netzo goed een vertekend beeld van de werkelijkheid krijgen. Zou Sandalf durven beweren dat als je een film van de Dikke en de Dunne op de TV ziet dat je dan voor je leven schade hebt opgelopen?
Als je op een leuke dag een kinderfilm op TV ziet en je je een breuk gelachen hebt zou je dan bezorgd moet zijn omdat TV een schadelijk medium zou zijn? Persoonlijk heb ik tijdens
dergelijke momenten er specifiek aan gedacht dat ik tenminste niet een film zat te kijken waarin elke 5 minuten iemand zijn keel werd doorgesneden en dat ik op dat moment met niemand ruzie maakte: het weerhield me er van om de kinderfilm weg te zappen voor een ‘adult’ programma.
TV is netzo min een gevaarlijk medium als een telefoon of een theelepeltje. Vanwege TV is het mogelijk om een gevarieerder en inhoudelijker beeld van de wereld te krijgen dan zonder TV. . .tenminste, als je niet als een verslaafde alles laat liggen om ‘Goede tijden slechte tijden’ te gaan kijken en gaat schreewen dat iedereen een uur lang zijn bek moet houden. . .het idiootste programma dat ik ooit gezien hebt. . .na een tiental andere idiootste programma’s die ik per ongeluk onder ogen kreeg.
Sorry, mijn fout, ik gaf slechts even een mening. Dat sommige mensen dergelijke programma’s leuk vinden doet even niet ter zake. . .ze hebben de mogelijkheid het aan/uit knopje te bedienen. . .het maak van de TV geen gevaarlijk medium.
De stelling van Sandalf was (dacht ik) dat zoiets prachtigs al een TV-apparaat gevaarlijk zou zijn. . . .of bedoelde hij alleen maar de mensen die er gebruik van maakten om idioot spul er op te laten verschijnen? Zijn het alle
mensen in de TV-wereld die gevaarlijk zijn? Of alleen maar een paar? Wie zijn dan specifiek de gevaarlijke personen in de TV-wereld?
Dan is er nog de idiote stelling dat de NOS er alleen maar is om een
juist wereldbeeld de huiskamers in te sturen in opdracht van de overheid zonder gevoelig te zijn voor waar de kijkers naar zouden willen kijken. Stel je voor dat er en filmpje gedraaid zou worden van Tante Co uit de Lekstraat die bij Abert Heijn suiker en thee gaat kopen en onderweg haar zakdoekje op de Lindenlaan verliest. . .shit, het behoort in werkelijkheid
Lindelaan te zijn: het is belangrijk nieuws om dat vast te leggen. . .Dit evenement is nooit eerder gebeurt en is dus het werkelijk nieuws. . . .Als niemand naar het NOS zou kijken zou het NOS niet bestaan en dus stuurt het NOS . . .of het CNN. . .een grote verscheidenheid van schokkende beelden uit omdat mensen daar met genoegen naar kijken zodat ze er de volgende dag over kunnen meepraten en om te zeggen hoe erg het allemaal wel was. . .dat veel van dergelijke beelden ook gemanipuleerd zijn door de saaie dingen er uit te knippen of het bloed er roder dan normaal te laten uitblinken, of met wazige vlekken de werkelijkheid verdoezeld wordt. . .of met zwarte balkjes over de ogen iemand te tonen die we al jaren lang kennen, of iemand een jaar later nog Volkert van de ‘G’ te noemen terwijl haast elk kind in Brazilië al weet dat het Volkert van de Graaf was die Pim Fortuyn doodde, doet er kennelijke niet toe: de werkelijkheid mag in die gevallen juist niet kenbaar gemaakt worden. De overheid, die kennelijk (volgens de schrijver op dit forum) via het NOS de waarheid zou willen tonen maalt hier niet om en speelt volgens mij juist een sturende rol om het juist zo te doen dat een deel van de waarheid verborgen blijft.
Hoezo om via de NOS de werkelijkheid te laten zien? Waarom zien we geen reportage van Tante Co die haar zakdoekje op weg naar Albert Heijn verloor?
Elke persoon op aarde heeft op een of ander manier en door allerlei oorzaken een vertekend wereldbeeld. Ook Koningin Beatrix en Jantje Balkenende zien een vertekende werkelijkheid. Zonder TV was dit vroeger nog veel meer zo dan nu. Nu kunnen wij allen tenminste naar zogenaamde opvoedkundige TV-Progamma’s kijken over hoe gevaarlijk het bijvoorbeeld wel kan zijn om een kind zonder toezicht zijn gang te laten gaan in een huiskamer met allerlei glazen voorwerpen op tafels, schoorsteenmantels en bijvoorbeeld een visaquarium op een TV-toestel.
Dankzij TV weten we nu haast allemaal dat Willem Alexander. . .vanwege de prachtige en oogaanschijnlijk eerlijke uitspraak van Maxima: ‘Ja, hij was een beetje dom!’. . . werkelijk een beetje dom is, terwijl er voorheen alleen maar een vermoeden over was. Wie had dit willen missen? Het leuke uit dat TV-fragmentje was te leren dat intelligente mensen kennelijk ook van domme mensen kunnen houden. . .voor zover het natuurlijk waar is dat Maxima van haar prins houdt. Laten we even in de waan blijven dat WA voor Maxima de ridder op het witte paard is. Sprookjes hebben ook hun doelmatigheid, toch?
Maxima zelf mag er ook zijn. De TV-media heeft haar aan ons laten zien hoe aantrekkelijk ze soms werkelijk is en ook hoe ze soms met voorbedachte rade op vragen een antwoord geeft waar je aan zou kunnen gaan twijfelen. Ze is een leuke verandering in het voornamelijk saaie Koningshuis.. . .als dat een vertekende werkelijkheid is is het in elk geval niet gevaarlijk omdat de TV er aan te pas kwam om dat beeld te scheppen.
Lang leve de TV-media. . .en aardappelschilmesjes.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 19-03-2005 20:48
]