Toon posts:

Een "echte" fotowedstrijd

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn broertje en ik hebben een kleine discussie gehad over de fotowedstrijd. Ik vind namenlijk dat deze niet helemaal goed is uitgevoerd. De winnaar heeft gewonnen met een dslr. Er zijn ook foto's gepost met camera's die vele malen minder in kwaliteit zijn.

Nu is mijn mening dat als iedereen de zelfde camera heeft, dat je dan pas kunt zien wie een goede fotograaf is. Mijn idee was om de zelfde merk/type wegwerpcamera te gebruiken, dan komt het pas echt aan op vakmanschap en oog voor detail. O.K. je kunt misschien niet de perfecte foto maken maar het lijkt mij eerlijker.

Je zult de camera's wel naar 1 punt toe moeten sturen en dan door een onafhankelijke jury laten ontwikkelen, tegen vergoeding uiteraard. Deze jury kan dan bepalen wie er gewonnen heeft.
Zo'n camera kost een euro of 5 en voor het ontwikkelen en afdrukken weet ik niet hoeveel dat kost. Maar ik denk niet dat je boven de 10-15 euro uitkomt.

Mocht er nog een keer een fotowedstrijd als deze gehouden worden dan doe ik zeker mee.

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:41
Organiseer jij 'm? :P Ik doe wel mee hoor..

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Autoraces zijn ook niet met dezelfde auto gereden, game competities worden ook niet met dezelfde muis en keyboard gewonnen, etc. Je bent vrij om mee te doen, niemand verplicht je. En er zijn ook winnaars met goedkope digicams. Nutteloze zaak in mijn ogen.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 08:07

Korakal

Up up up!

Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 15:54:
Ik vind namenlijk dat deze niet helemaal goed is uitgevoerd. De winnaar heeft gewonnen met een dslr.
Voel je je benadeeld? Ben je er slechter van geworden? Vind je dat je het 'recht' had om te winnen?

Sorry hoor, maar 't is geen must ofzo; van mijn part hadden we die D70 gewoon aan een random persoon kunnen weggeven... dat moeten we toch helemaal zelf weten!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:05
Imho wordt een goede foto gemaakt door een fotograaf, niet door een camera. Met eigenlijk elke camera kun je mooie fotos maken, zolang je maar al je creativiteit eruit perst..

|>

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Hoe wil je zien dat een foto met een wegwerpcam gemaakt is? en niet met een gewone analoog compact met intelligente lichtmeting en what so ever.....

Mijn mening: Laat gewoon iedereen zijn eigen cam gebruiken. Ik maak met een Canon 10D niet persé mooiere foto's dan iemand anders met een powershot A85. Het ligt aan de fotograaf en niet aan de cam.

Elke digicompact op vandaag de dag is goed genoeg voor het schieten van kwalieitief mooie foto's.

Zaken als compositie, lijnenspel, kleurgebruik en de X-factor kan je niet instellen met je cam, slechts met je eigen ogen en creatief verstand.

Maar anyhow, mocht je zo'n wedstrijd met wegwerpcam organiseren, dan doe ik ook mee. ;) (enwel met een gewone wegwerp :P )

• Dacide
Simon, je was me voor.

We zitten op 1 lijn :)

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:23

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik weet niet meer wie dat zei; maar de world-press foto kan zowel met een DSLR als met een wegwerpcamera gemaakt zijn.

En verder: Tweakers.net Foto Contest - napraten O-)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Dacide
breinonline schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 16:04:
Ik weet niet meer wie dat zei; maar de world-press foto kan zowel met een DSLR als met een wegwerpcamera gemaakt zijn.

En verder: Tweakers.net Foto Contest - napraten O-)
Heb je helemaal gelijk in. Het gaat slechts om het beslissende moment.

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Moet me toch ff bij 't rijtje voegen :)

Ik ben ervan overtuigd dat een goede fotograaf met een wegwerpcamera betere foto's kan maken dan een slechte fotograaf met de duurste (D)SLR incl. lenzen ....

Het gaat niet alleen om de 'hardware', maar ook om het zien van 'het moment' en de compositie; als je daar oog voor hebt dan doet de rest er een stuk minder toe

[ Voor 32% gewijzigd door TheRookie op 19-03-2005 16:14 . Reden: want .... ]

Verwijderd

Waarom heeft dan niet iedereen gewoon een compactje als de kwaliteit van je foto's toch alleen maar van de fotograaf afhangen. Ik begrijp wel wat er bedoeld wordt, maar het is ook een beetje BS hoor. Het is een combinatie van fotograaf en zeker ook uitrusting.

• Klippy
  • Laatst online: 22:13

Klippy

Still Game

Maar bij het gebruik van een wegwerpcamera komt ook niet erg veel fotografie vaardigheid kijken lijkt mij.
Dan moet je al geluk hebben dat je net op het goeie moment een foto maakt.

Ik vind de uitdaging van zo'n fotografiewedstrijd net om van een alledaags object een mooie foto te kunnen maken.
Een verlichte kerk bij nacht met lange sluitertijd, een bos tulpen in macro mode..
Als ik een kerk of een bos tulpen fotografeer met een wegwerpcamera krijgt iedereen ongeveer dezelfde foto en daar zal naar verwachting geen spectaculaire foto bij zitten.

Niet dat die foto's niet mooi of origineel kunnnen zijn, maar dan moet je al toevallig een mooi object hebben. Als je nou ook nog iedereen hetzelfde object liet fotograferen ikan je inderdaad verschil zien in creativiteit etc.
Maar nu zal gewoon de foto winnen waar toevallig een mooi object opstaat of een aparte gebeurtenis.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Xtuv
  • Laatst online: 20:41
Dat is dus onzin. Het gaat erom hoe jij iets overbrengt als fotograaf. Je kan 10 mensen met dezelfde camera 1 onderwerp laten fotograferen, maar je krijgt absoluut 10 verschillende foto's (Mits die mensen enig creatief inzicht hebben). Hier pik je de goede foto's zo uit.
In hetzelfde geval maakt de betere fotograaf met een mindere camera absoluut nog een beter beeld dan de absolute newbie met de €5000 DSLR.

[ Voor 3% gewijzigd door Xtuv op 19-03-2005 16:56 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-02 12:43

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar je hebt met een dslr gewoon meer mogelijkheden en minder problemen......dus die newbie maakt wel betere foto's...

B.v. die foto van die waterdruppels was met mijn camera veel moeilijker te maken omdat deze geen regelbare sluitertijd/diafragma heeft....

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Inderdaad. Je moet natuurlijk geen newbee met een Canon 20D vergelijken met een professional met een Canon A95. Een professional die in het dagelijks leven met een Canon 20D schiet, schiet daarmee waarschijnlijker mooiere plaatjes dan met zijn Canon A95. Daarom heeft ie ook een 20D namelijk. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Stereotomy op 19-03-2005 17:16 ]

Alors.

• Klippy
  • Laatst online: 22:13

Klippy

Still Game

Xtuv schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 16:56:
Dat is dus onzin. Het gaat erom hoe jij iets overbrengt als fotograaf. Je kan 10 mensen met dezelfde camera 1 onderwerp laten fotograferen, maar je krijgt absoluut 10 verschillende foto's (Mits die mensen enig creatief inzicht hebben). Hier pik je de goede foto's zo uit.
Daarom zeg ik dat als je iederen hetzelfde onderwerp laat fotograferen je wel verschil kan zien, maar dat gaat hier niet gebeuren.
Maar het staat nu ik het lees misschien raar in de zin over de kerk en de tulpen :)
In hetzelfde geval maakt de betere fotograaf met een mindere camera absoluut nog een beter beeld dan de absolute newbie met de €5000 DSLR.
true :P

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik had niet verwacht dat er zoveel klachten zouden komen over de uitvoer van de contest zeg :D Zeg nou zelf, een idee als hierboven beschreven is toch ronduit belachelijk? Iedere keer maar je eigen camera de schuld geven dat je foto's niet goed genoeg zijn om mee te winnen... :Z De mensen met een DSLR zijn zo serieus bezig met fotografie omdat ze er goed in zijn en geven er dus meer geld aan uit. Dat oorzaak/gevolg gedoe moet je dus even omdraaien. Ze winnen niet omdat ze zo'n cam hebben, ze winnen omdat ze goede fotografen zijn en veel aan fotografie doen. En daarom hebben ze zo'n cam.

Je kunt toch ook niet gaan klagen dat Ferrari een zoveel betere auto heeft dan Minardi en dat Schumacher dus maar in een Minardi moet gaan rijden, net als de rest van het veld, omdat die zoveel slechter is? Schumacher heeft zich bewezen als goede courreur en rijdt dus in een betere auto. Het is compleet ondoenlijk om iedereen dezelfde camera uit te reiken, stel je dat 's voor: 1000 wegwerp camera's doe gekocht en verstuurd moeten worden naar de deelnemers en vervolgens 1000 camera's retour met daarbij een briefje welke foto afgedrukt moet worden 8)7

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Overigens gaan we hier verder praten over de contest: Tweakers.net Foto Contest - napraten

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.