486 als brandstation mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:05

winnie

de poes...

Topicstarter
Ik heb nog een oude AMD486@120, 32MB, een asus mobo en een atkast. En nu wil ik daar een brandstation van maken. Ik heb een ide speler, een ide brander en een bigfoot (wie kent ze niet) hd van 2.5GB. Ik wil win95 (niet OSR2) draaien.
Mijn vragen:
Kan dit überhaupt (cpu-load enzo)?
Welk brandprogramma kan ik het beste bij een HP8100i in bovengenoemde config gebruiken (cpu-load enzo, compabiliteit met de HP)?
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

• Chemist
  • Laatst online: 07-11-2025
1) Ga wel win95 osr2 draaien en anders ME.
2) installeer de nieuwste aspi drivers van adaptec (ja ook voor IDE !!)
3) gebruik nero, cdrwin of (indien mogelijk) clonecd
4) test eerst of een brandsnelheid hoger dan 1x door je systeem word getrokken

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13
Absoluut geen ME, gewoon 95 osr2, de rest is veel te zwaar en vreet te veel geheugen.

• Ceaser
  • Laatst online: 18-08 17:08
Best is een SCSI fikker voor een 486, die brengt heel wat minder cpu load met zich mee dan een PIO 3? cd fikkertje

• winnie

winnie

de poes...

Topicstarter
Ok, iets meer specifiek. Volgens mij is win95 (geen OSR2) de meest lichte vorm van windows (tenzij je met 3.11 op de proppen komt).
Dat van die drivers wist ik niet. BEdankt.
Waarom Nero of dire anderen en bijvoorbeeld niet EZ-cd-creatoir (waar ik in combinatie met de HP8100i goede resultaen mee heb)?
Ik heb al een IDE brander (die HOP 8100i), dus scsi is niet aan de orde. Verder maakt de brandtijd niet uit (alhoewel korter = fijner). Maar zo'n brandstation kan ik gewoon laten doorreutelen.

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 23:05

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Uhhmz... en dan nog iets. Ik ben bang dat de Bigfoot het niet gaat trekken. Die dingen zijn geloof ik maximaal 4000 rpm en dat is te weinig. Zal je nog wel eens kans kunnen hebben op een bufferunderrun.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:38

4POX

Everybody is wired

Dat íe bigfoot het niet gaat trekken??

Ik ken twee mensen die vroeger beide een bigfoot van 2,5 giga hadden en dat ging perfect...

Een laptop harddisk draait ook op 4000 toeren en die gaan ook niet traag

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

'Tuurlijk trekt die Bigfoot dat. Stel dt je er een 4-speed brander in hangt. Dan moet je HDD 600 kB/s halen. En dat haalt zelfs een Bigfoot nog wel.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ja hoor..die bigfoot haalt het zeker wel...shit, het is toch nog een harde schijf hoor! :)
verder rot dingen, maar dat kan hij net nog wel.

Verwijderd

Man wat een gedoe over een Bigfoot. Ik had een 486DX2-66 met 16Mb en een st3660a (540Mb pio4) schijfje. Ja het was weinig ruimte maar knalde er prima mee. Ik heb toen wel gebrand met Gear. maar volgens mij als je easy cd 3.x gebruik gaat het wel goed. Enige nadeel van easy cd kan zijn dat het nogal een dik programmaatje is en dus wel meer geheugen lust dan cdrwin of nero...
Maar goed, zo'n ouwe trouwe 486dx gaat prima als een brunstation.

<offtopic>
btw hoe krijg je die gezichtjes? Heb me er nog nooit in verdiept maar vroeg het me gewoon af.
</offtopic>

Verwijderd

oh ja, doe wel die brander als master op de 2e ide bus en de schijf van waaraf je brand op de 1e ide bus als master... ander heb je kans op data collisions in je ide lijntje...

• winnie

winnie

de poes...

Topicstarter
Data colission? Nooit van gehoord. Wa's da? En waarom heb ik er bij mijn andere pc nooit last van?
Die gezichtjes staan in de faq.

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-08 07:36

Maf

Met die Bigfoot kan je nooit snel branden (met de rest van het systeem ook niet). Ik denk dat Bigfoot het toch gaat belemmeren.

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

• Chemist
  • Laatst online: 07-11-2025
Die bigfoot kan zelfs een 8speed brander zonder problemen supplyen, zolang ie maar dedicated is . Omdat dat hier niet zo, kan het een probleempje worden als je meerdere dingen open hebt staan, maar op een 486 doe je dat zo en zo niet dus het is toch weer geen probleem.

Overigens is ME een stuk lichter dan 98 omdat alle full-DOS en 16bit support eruit is gegooid.

Voordeel van nero/cdrwin is inderdaad dat ze minder CPUload hebben tov ez-cdcreator

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

ik kan met mijn bigfoot TX 8GB op 8speed branden met een hp9100 (win98, 366@550, 64mb)

• White Feather
  • Laatst online: 23:13
Misschien is win me wel lichter dan win98, maar aangezien daar internet explorer 5 resp 4 in zit, zal win 95 zonder internet explorer zeker veel lichter zijn. Je moet wel minimaal osr 2.0 hebben , anders zitten er wel heel veel bugs in. Waarschijnlijk ook nog problemen met DMA.

• Kenx
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Ik heb een pentium 60 met 24mb ram, 2 8,4gb bigfoot HDs en een 4x IDE brander.
Win95b en cdrwin draaien erop, geen problemen mee. Wel raad ik je aan om de vcache instellingen van win95 te tweaken.

4000 rpm is meer dan genoeg hoor, die schijven kunnen makkelijk 11mb/s sustained halen (in een andere computer natuurlijk).

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het klinkt misschien een beetje vaag, maar waarom windows op een bak installeren waarmee je alleen maar gaat branden ?

Er zijn namelijk ook brandproggies voor dos... scheelt weer een hele berg cpu load :)

check bv <a target="new" href="http://www.goldenhawk.com/freeware.htm">hier</a> voor wat dos proggies... Als je een beetje handig bent met batch filetjes kan je heel makkelijk op een hele lichte computer cdtjes kopieeren. Je moet natuurlijk wel de cdrom's onder dos installen ed, maar dat zal voor de meeste "tweakers" toch geen probleem zijn mag ik hopen :) Het enige nadeel is dat je er alleen mode1 data cd's mee kan kopieeren (en dus niet multi sessie cd's)

Mzzl, LG

(btw ik heb het zelf geprobeerd, op een dell 486sx25, adaptec1542 scsi isa controller, 12x pioneer scsi cdrom, 4x teac scsi writer, met caldera drdos en 16 mb geheugen... loopt perfect :) )

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• winnie

winnie

de poes...

Topicstarter
Dat dos-programma klinkt wel gaaf, maar hoe zit het met lange bestandsnamen? Blijven die bewaard? En wat zijn de consequenties, dat alles in 16 bit gebeurd? En ik ben dan nog bang dat ik teveel op het gemak van windows in combinatie met ez-cd creator of nero gesteld ben.
Multitasking doe ik toch niet op dat brandstation: het is alleen maar voor het branden.

• Kenx
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

Dat dao-programma is dan ook het enige programma dat ik ken voor dos en het werkt NIET met ide branders :(
Als je zo graag je cpu load zo laag mogelijk wilt houden gebruik dan linux.
En die lange bestandsnamen verdwijnen niet als je cds kopieert.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-08 09:50

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Winnie, ik heb een tijdje terug voor iemand een ide brander in een 486/100 gebouwd, ook met windows 95. Gaat probleemloos.
Zorg dat je een zo schoon mogelijk systeem houdt, liefst zonder netwerk, virusscanners, task schedulers of andere dingen die op onverwachte momenten resources gaan vragen.
De disk waar je data op hebt staan hang je als master aan je primary ide, je brander als master op je secondary ide.
Vwb. de software, Nero is inderdaad wel mooi vanwege de vele mogelijkheden, maar als je ezcdcreator gewend bent is dat net zo goed: je verspilt dan geen blanks doordat je ergens een optie verkeerd hebt staan in software die je niet kent. :)

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Pagina: 1