USB memorysticks: kun je de software er niet alvast opzetten

Pagina: 1
Acties:

• babybox
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-12-2025
Hallo ik had een vraag over usb-memory keys:

Ik was van plan er een te gaan kopen, ik heb er al ooit een gehad, maar die was met ingebouwde mp3-speler en heb ik weggegeven.
Maar nu heb ik gemerkt bij anderen dat usb-memorykeys bij de nieuwere pc's (windows Xp, soms ook windows 2000) vaak geen software vereisen, maar bij oudere versies millenium, 98 wel software noodzakelijk is om de usb-key te gebruiken.

Maar nu wil ik zo'n ding kopen, maar als hij het soms wel en soms niet kan doen, is het niet bijster (schrijf je dat zo?) betrouwbaar. Want dan kun je er niet gewoon vanuit gaan dat je presentaties, en word-documenten het automatisch zullen doen. Dan is een diskette/CD-RW wel betrouwbaarder.

Maar is er wellicht een oplossing in de vorm van dat je de benodigde software alvast installeert op de usb key en mocht de andere pc hem dan niet herkennen dat je dan gewoon de software daarvan haalt. Dus met andere woorden een betrouwbaarheid van 100%? klinkt niet echt logisch he, hij herkent hem niet maar ook weer wel, maar goed is er misschien een omweg ofzo?

Alvast dank
Die stick is wel heel handig (zo klein en snel kun je er zaken opzetten) je hebt niet overal een brander, maar een USB-poort zit overal wel in)

Maar kortom weet iemand hier wellicht een omweg voor,
Ik heb geen oplossing op dit forum gevonden danwel google

Ik denk dat er wel meer mensen zijn die problemen ervaren in het gebruiken van usb-keys.

Met andere woorden is er een omweg als een usb-key niet plug-and-play is, bijvoorbeeld bij windows 98se

Alstublieft geen slimme opmerkingen (yousendit, ezshare, Gmail) want niet elke pc heeft internet, maar wordt wel vaak gebruikt voor powerpoint-presentaties, en niet elke pc heeft een CD-brander, laat staan eentje die incrementeel kan branden.

Zal dit werken of denken jullie dat het geen zin heeft.

Wellicht dat iemand ook al dit probleem eens heeft ervaren.

[ Voor 8% gewijzigd door babybox op 19-03-2005 12:20 ]

Firefox - Iphone

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
software op de key zetten zodat je die op een pc kan installeren die de key niet herkend..

dat kan dus niet.. chicken and the egg probleem, je kan de software niet installeren van het apparaat dat niet herkend word en waarvoor je de software nodig bent die op de key staat... (8>

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

niet zozeer software, maar drivers :P

vanaf windows 2000 snapt windows zelf dattie te maken heeft met een mass storage device, en dan installeert windows zelf generic drivers.

windows 98 heeft dat gewoon niet, en als windows 98 zo'n stick niet herkent, kan hij ook niet automatisch geinstalleerd worden. tis niet anders.

//GMTA :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2005 12:21 ]

• Zwelgje
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 12:21:
niet zozeer software, maar drivers :P

vanaf windows 2000 snapt windows zelf dattie te maken heeft met een mass storage device, en dan installeert windows zelf generic drivers.

windows 98 heeft dat gewoon niet, en als windows 98 zo'n stick niet herkent, kan hij ook niet automatisch geinstalleerd worden. tis niet anders.

//GMTA :P
vanaf winME was dat zelfs :)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nee, ik denk dat dit niet gaat lukken.
Bij alle 2000 en XP computers wordt-ie idd gewoon herkent.

Ik denk dat je voor die ene keer dat je een Windows 98 computer tegenkomt gewoon een floppy of cdtje met drivers mee moet nemen, eigenlijk..

edit:
Ja, joh, waarom niet. Lekker spuit 11 weer :P
Duidelijk nog niet wakker genoeg :+

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 19-03-2005 12:23 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• babybox
nou heb ik hier een usb-key gevonden, jaja kip en ei-verhaal erken ik ook!

http://www.memoryshop.nl/product/11476 dat beweerd vanaf windows XP SE te werken met of zonder installatie van drivers, kent iemand dit?

Firefox - Iphone

• Zwelgje
dat ding werkt ook wel met 98, alleen moet je drivers installeren, compatible is het sowieso wel

win98 heeft gewoon geen 'generic mass storage' drivers voor USB.. zit er gewoon niet in.. basta.

• anandus
  • Niet online
babybox schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 12:24:
nou heb ik hier een usb-key gevonden, jaja kip en ei-verhaal erken ik ook!

http://www.memoryshop.nl/product/11476 dat beweerd vanaf windows XP SE te werken met of zonder installatie van drivers, kent iemand dit?
Windows 98 SE ;)

Maar dat klopt, ME, 2000 en XP werkt het zonder drivers, 98/98SE moet je eerst drivers installeren :)

• babybox
Erik schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 12:25:
dat ding werkt ook wel met 98, alleen moet je drivers installeren, compatible is het sowieso wel

win98 heeft gewoon geen 'generic mass storage' drivers voor USB.. zit er gewoon niet in.. basta.
klopt dus alleen vanaf windows ME zijn ze plug and play? http://www.computershop-a...tie.asp?artikelnr=XELOMP3

Firefox - Iphone

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Een flinke tijd geleden las ik in de Computer Totaal (kan al zo'n 2 jaar geleden zijn) iets over een usb apparaat dat zichzelf automatisch installeerde.
Op het moment dat je het apparaat aansloot installeerde het een virtueel toetsenbord en zorgde er op die manier voor dat het appraat compleet met alle drivers geinstalleerd werd.
Meer info kan ik je helaas niet geven omdat ik het toen maar heel erg vluchtig overgekeken heb (m'n vader kwam er mee)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe vaak wil je het zelfde antwoord hebben :?

Vanaf ME zijn die dingen PnP, daarvoor niet en heb je dus drivers nodig.

Sim-pel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Wolfboy schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 12:30:
Een flinke tijd geleden las ik in de Computer Totaal (kan al zo'n 2 jaar geleden zijn) iets over een usb apparaat dat zichzelf automatisch installeerde.
Op het moment dat je het apparaat aansloot installeerde het een virtueel toetsenbord en zorgde er op die manier voor dat het appraat compleet met alle drivers geinstalleerd werd.
Meer info kan ik je helaas niet geven omdat ik het toen maar heel erg vluchtig overgekeken heb (m'n vader kwam er mee)
er zijn een heleboel apparaten die zichzelf installeren, als het OS maar drivers aan boord heeft. dat werkt al zo sinds de windows-prehistorie :)

• babybox
The_Eagle schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 12:30:
Hoe vaak wil je het zelfde antwoord hebben :?

Vanaf ME zijn die dingen PnP, daarvoor niet en heb je dus drivers nodig.

Sim-pel :)
Misschien als ik geen inhoudelijke antwoorden meer, krijg: wolfboy geeft wel een richting aan die mogelijk bruikbaar is, als jij geen oplossing weet wil niet zeggen dat die er niet is (geen flame), maar meer weten er gewoon meer dan 1

Firefox - Iphone

• babybox
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 12:32:
[...]

er zijn een heleboel apparaten die zichzelf installeren, als het OS maar drivers aan boord heeft. dat werkt al zo sinds de windows-prehistorie :)
wat denk je zou het werken? gewoon de drivers ervan op de usb-key installeren en dan de drivers eerst installeren, maar hoe doe je dat als hij hem (nog) niet herkent?

Firefox - Iphone

• Zwelgje
babybox schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 12:36:
[...]

wat denk je zou het werken? gewoon de drivers ervan op de usb-key installeren en dan de drivers eerst installeren, maar hoe doe je dat als hij hem (nog) niet herkent?
drivers op floppy zetten |:(

* Erik bemoeit zich niet meer met deze kansloze discussie met een muur

Verwijderd

babybox schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 12:36:
[...]

dat kan dus ook niet. de ENIGE manier om een device te installeren is als het OS de drivers heeft. als ze er niet standaard in zitten zal je die er dus eerst op moeten zetten.

kip vs ei zoals al uitgelegd :)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 12:32:
[...]

Dat is duidelijk ja, het speciale van dit systeem was alleen dat het de drivers zelf installeerde bij win98.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• babybox
oke tweakers ik geef het op, was er me wel van bewust dat het een kip-ei verhaal is, maar niet geschoten is toch mis? :9

Als alles wat als onmogelijk is zo zou worden blijven beschouwd zouden we nooit een stap verder komen is het niet? ;)

Maarre een laatste vraag de drivers installeren op een diskette is denk ik onmogelijk, aangezien de drivers vaak wel groter zijn dan 1 diskette (meerdere diskettes gebruiken enzo, maar dan vergaat het gemak dat hoort bij een usb-key) op CD'tje installeren netzo, moet je toch altijd een CD meesjouwen omdat ik soms niet weet met welke pc ik ga werken en wat voor OS erop staat Maar goed.

Voor de goede orde ik heb zelf een pc met Windows Xp maar werk wel eens op een 98 SE Pc.

Firefox - Iphone

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:13

franssie

Save the albatross

Dus gewoon een CD en een diskette met de drivers altijd meenemen, zit je goed.
Snap het probleem ook niet echt ... W98 ... dat is uit de vorige eeuw!!!!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Wolfboy schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 12:47:
[...]
Dat is duidelijk ja, het speciale van dit systeem was alleen dat het de drivers zelf installeerde bij win98.
lijkt me sterk. een apparaat kan als het eenmaal geïnstalleerd is wel wat extra properties (zoals zijn eigen naam) doorgeven aan het OS, maar zichzelf installeren kan nou eenmaal niet. anders waren driver-cd's ook overbodig :)

• anandus
  • Niet online
babybox schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 12:48:
Voor de goede orde ik heb zelf een pc met Windows Xp maar werk wel eens op een 98 SE Pc.
Je hoeft het maar 1 keer op een computer te installeren, en dan wordt-ie altijd herkent.
Dus als die Win98 PC op je werk is, dan hoef je het maar 1 keer geïnstalleerd te hebben :)

Pagina: 1