Northbridgecooler loopt aan. Smeermiddel?

Pagina: 1
Acties:

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:56
Hoi,
Mijn Northbridgecooler loopt aan. Ik heb daarvoor al zo'n Zalman passieve cooler gekocht, maar ze gebruiken van die pushpins en die kan je alleen vanuit de achterkant van het moederbord losmaken. Ofwel: de hele pc slopen.
Dan lijkt het me makkelijker om wat standaard smeerolie erop te doen. Zoals siliconenspray en dergelijke. Kan ik zulke middelen er gewoon opsmeren of moet je iets speciaals gebruiken?

(ja ik heb search gebruikt...)

Alvast bedankt! _/-\o_

Edit:
kan je smeermiddel er ook opsmeren als het fannetje draait?

[ Voor 8% gewijzigd door masser120 op 19-03-2005 10:57 ]

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 01:32

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Je zou het kunnen proberen om te smeren met wat olie, maar heel waarschijnlijk zijn het de lagers/draaiende delen die afgesleten zijn, meestal door stof dat ertussen gekomen is.
Het kan nog even goed gaan met een drupje olie, maar binnen vrij korte tijd zal je toch nog die fan moeten vervangen.
Je kan naar mijn mening dan ook beter nu al vervangen, als je het niet doet zal je het binnenkort alsnog moeten doen.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
fannetje eraf schroeven, stickertje aan de achterkant beetje loshalen, druppeltje olie/sil.spray erin, stickertje weer dicht, pc aan. :)

Als het goed is loopt ie dan weer even soepel. Alleen is het in mijn ervaring wel zo dat ie op korte termijn toch vaak weer aan gaat lopen.

En ik zou het er niet op doen als ie draait... dat geeft zo'n geklieder ;)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De pc slopen om een Zalman NB47J blokje te installeren loont zich echt wel. Maar goed, 't is jouw keus. :)

Ik snap mobo fabrikanten niet waarom ze niet massaal overstappen naar passieve koeling.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

dat kan niet meer met de nforce4 chipsets ;)

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Hoe weet je dat ie aanloopt, maakt ie herrie ofzo?
Heb je 'm er een keer afgehaald en toen je 'm er weer op zette de schroefjes misschien té strak aangedraaid?

• masser120
Ik heb de fan er nooit afgeschroefd. Hij loopt aan en er zit wat stof tussen. Hij maakt namelijk vaak een t*ringherrie. Maar dan kan ik wel alle fannetjes eens een keer nakijken. Ook tussen de processorfan en de heatsink zit wat stof.
Dus ik zet de computer uit, schroef de cooler eraf (geen idee hoe, maar er zitten wel 4 schroefjes op de cooler waar ik, denk ik, aan moet draaien), haal het stof eruit en stop er een beetje olie/siliconenspray tussen. Ik zal het eens een keer proberen. Hopelijk draait hij daarna weer soepel!
Ik hoop dat het ook mogelijk is om de oude cooler eraf te schroeven en daarna meteen, zonder het moederbord eraf te slopen, de passieve koeling van Zalman erop te schroeven. Dus zonder de pushpins.

Edit:
Ik heb nog een oud moederbord, van 2,5 jaar.

Specs:
P4 1800Mhz 100FSB
Shuttle AV40
2x 256MB en 1x512MB = 1GB DDR-2100 (één geheugenbankje van 256MB werkt niet altijd even goed)
VIA Northbridge uit het chipset VIA P4X266.

[ Voor 15% gewijzigd door masser120 op 19-03-2005 14:32 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18
Ik maak uit je opmerkingen op dat je geen heel erg ervaren hardware klusser bent. :)

Als het goed is kun je ook met de fan erop al zien hoe de NB koeler bevestigd zit. Mocht je hier niks zien dan zit hij er waarschijnlijk op gelijmd, dan is hij nog wel verwijderbaar maar als beginner zou ik dat niet doen. Grote kans dat je de halve chip meesloopt :X.

Overigens, als je fans gaat schoonmaken met een stofzuiger, zorg dan dat de fan niet gaat draaien. De lagers schijnen het niet cool te vinden als de fan op die manier bewogen wordt. Doe er even een tandenstoker tussen om de beweging te blokkeren en zuig dan naar hartelust het stof weg. Overigens zullen fans naarmate ze ouder worden meer herrie gaan maken, tenzij het heel goede zijn met zeer kwalitatief hoogstaande glijlagers.

Olie of smeermiddelen (dan zou je het overigens vooral over grafietspray hebben) zijn niet heel erg nuttig voor een lager dat overleden is. De lagers in fans zijn in principe niet te smeren, maar zoals zoveel electronika onderdelen moeten ze gewoon vervangen worden indien kapot.

edit: Is het alleen een shuttle moederbord of een shuttle barebone?

[ Voor 4% gewijzigd door cryforhelp op 19-03-2005 14:35 ]

• masser120
Ben inderdaad geen ervaren hardwareknutselaar (ben pas 14 jaar :) )
Ik heb wel een docent op school die me wil helpen.
Ik zie wel dat de Northbridgecooler 4 schroefjes heeft aan de zijkant en aan 2 kanten 2 pushpins, die je dus alleen loskrijgt vanuit de achterkant (zie ander topic).
Moet ik de 4 schroefjes losdraaien?

Stofzuiger :p vreemde manier om een koeler schoon te maken :p. geef mij maar iets anders.

• cryforhelp
masser120 schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 14:38:
Ik zie wel dat de Northbridgecooler 4 schroefjes heeft aan de zijkant en aan 2 kanten 2 pushpins, die je dus alleen loskrijgt vanuit de achterkant (zie ander topic).

Stofzuiger :p vreemde manier om een koeler schoon te maken :p. geef mij maar iets anders.
Met dat soort onderdelen is het vaak zo dat als je het probeert terwijl hij uitstaat, er meestal weinig mis kan gaan ;)

En hoe wil jij een koeler dan schoonmaken? Bij stof denk ik aan een stofzuiger ;)
Ja, en perslucht, maar da's duur en slecht verkrijgbaar :'(

Verwijderd

zo moeilijk is het niet om een mobo uit de kast te schroefen, je moet weten wat er later weer aan het moederbord vast moet zitten, dit kun je bijvoorbeeld met een tekening en dan alles opschrijven welke kables je eraf haalt. dan weet je zeker dat je em ook weer normaal in mekaar krijgt.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:36
masser120 schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 14:38:

Laatst ook gedaan bij iemand zijn PC videokaartkoelertje maakt zoveel herrie net alsof er een straaljager opsteeg, fannetje losgeschroeft, stofzuiger erop op laagste stand alle stof netjes weggezogen, wattenstaafje gepakt en de fanbladen verwijdert van vuil, plakkertje van de koeler eraf en druppeltje naaimachineolie erin gedaan tussen de kogels, plakkertje erweer op.
Alles weer terug op ze plek, en nu is die weer muisstil, een karweitje wat de moeite loont.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Volgens mij krijg je bij die Northbridge koelertjes 2 componenten lijm van Zalman... hoef je je mobo niet te slopen....

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• masser120
Ik zal (morgen, zondag) eens iets proberen. Stof kan je er toch ook uitkrijgen door een beetje met een tandenstoker ertussen te vroeten?
Een stofzuiger op laagste stand kan ook.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

masser120 schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 22:43:
Ik zal (morgen, zondag) eens iets proberen. Stof kan je er toch ook uitkrijgen door een beetje met een tandenstoker ertussen te vroeten?
Um, wat dacht je van een stofzuiger en een kwastje voor de laatste restjes?
Simpel schoonmaakwerk, desnoods vraag je je ma of ze effe je kast kan uitzuigen ;)
(just kidding :P)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-07 17:59

hesselim

it wasn't me

Op het moment dat je een fan hoort aanlopen is het vaak al te laat. De lager kogels hebben zich vaak al in het lager ingevreten.

Vet e.d. helpt wel, maar tijdelijk. Gewoon vervangen dat ding.

Ik heb zelf ook eens geprobeerd een 40mm fan te repareren. In mijn geval was het lagerhuis van plastic en hadden de kogels zich al ingevreten. Hoofdzakelijk kwam dit omdat de fan op zijn kant stond.
Ik heb een fan van een oude videokaart afgesloopt en gebruikt

System Specs

• cryforhelp
masser120 schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 22:43:
Je hoeft helemaal niks op laagste stand te doen hoor ;)

Als je blastoff gebruikt (lucht uit spuitbus) dan creëer je veel meer luchtsnelheid dan je ooit kan genereren met een stofzuiger.
Zet die stofzuiger dus lekker hoog en zuig al het stof weg :). Die onderdelen blijven wel vastgesoldeerd zitten hoor ;)

• Hoholi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-12-2025

Hoholi

The only one

cryforhelp schreef op zondag 20 maart 2005 @ 21:45:
[...]

Als je blastoff gebruikt (lucht uit spuitbus) dan creëer je veel meer luchtsnelheid dan je ooit kan genereren met een stofzuiger.
Zet die stofzuiger dus lekker hoog en zuig al het stof weg :). Die onderdelen blijven wel vastgesoldeerd zitten hoor ;)
jumpers B) B)

Religion is Opium for the Masses

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:36
cryforhelp schreef op zondag 20 maart 2005 @ 21:45:
[...]

Erhm ooit is gedaan, maar zo loop je het risico dat de fanbladen scheef trekken, waardoor die nog harder aanloopt, ben je nog verder van huis.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Verwijderd

Jumpers er eerst af halen en instellingen onthouden/opschrijven? B) :+

• masser120
Ik schroef de fan wel gewoon eerst los... }:O
Pagina: 1