Toon posts:

[XP] Bestanden backup met xcopy vraag*

Pagina: 1
Acties:
  • 534 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 4 harde schijven waarvan 1 geheel voor mijn werkdocumenten is. Eens in de week copieer ik de gehele inhoud (2,5 gig) naar de andere 3 harde schijven als backup. Eens in de de 2 maanden zet ik het op een dvd.

Nu mijn vraag annex probleem:

Als ik nu de map selecteer en kopieer dan gaat hij elk bestandje kopieren. Das dus een klein kwartiertje werk per hd. Ook vraagt hij dan of ie verschillende zaken moet overschrijven... en als je ff niet oplet vergeet je dat en ben je nog langer bezig. Nu weet ik dat xcopy ideaal is om dit proces te optimaliseren. Ik heb nl ooit een .bat bestandje zelf gemaakt met daarin de opdrachten om alleen de bestanden die nieuw zijn of vernieuwd te copieren. Echter dat bestandje ben ik kwijt. Ik kan niet meer de juiste schakelopties vinden voor xcopy, althans hier op GoT staan er genoeg als je ff zoekt, maar ik had de boel gestroomlijnd. Wie kan mij helpen bij het volgende:

copy con backup.bat
cls
@echo off
xcopy e:\documenten f:\documenten /??????

De bedoeling is dus dat alleen de nieuwe/vernieuwde bestanden worden gekopieerd. Incl. submappen en automatische overschrijving. Daarnaast zou ik graag willen dat dit proces gebeurt voor 1 naar 3 schijven zodat ik niet 3 aparte bat bestanden moet maken. De mapstructuur is niet zo belangrijk daar kom ik wel uit, echter de juiste opdrachtregels en schakelopties dus juist wel. Wie kan mij helpen dit in orde te maken?

Verwijderd

zoek maar eens op robocopy, een progje dat ms bijleverd met server os.
Werkt erg goed, kan in een batch taak enkel de nieuwere files overkopieren en al dan niet de verwijderde files aan de andere kant ook verwijderen...

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Geeft xcopy /? geen opties genoeg?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Eens, lang geleden, stond er in de duitse c't een batch-bestandje hoe je met xcopy en windiff backups kon maken. Na het maken van de backup werdt dan dmv windiff gecontroleerd of alles goed was overgekomen. Volgens mij wordt er gewerkt met het archief-bit, dat door xcopy wordt "ge-set", zodat je alleen de gewijzigde gegevens kopieert.

w9x versie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
xset Date=^Date
;
set Quelle="c:\Eigene Dateien"
set Ziel="d:\backup\%Date%"
set templog="%temp%\temp.log"
;
md %ziel%
echo . >>%windir%\backup.log
echo Starte Backup: %Date% von %Quelle% nach %Ziel% >>%windir%\backup.log
xcopy %Quelle% %Ziel% /m /s /v /c /i /f /h /k /y >>%windir%\backup.log
echo Starte Überprüfung >>%windir%\backup.log
start /w windiff.exe -Sdx %templog% -T %Ziel% %Quelle%
find "different" %templog% >>%windir%\backup.log
echo Fertig >>%windir%\backup.log
start notepad.exe %windir%\backup.log
;
REM Erstellt 2003 von Axel Vahldiek / c't
REM mailto: axv@ctmagazin.de

2k/xp-versie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
set Quelle="C:\Dokumente und Einstellungen"
set Ziel="D:\Backup\%date%"
set templog="%temp%\temp.log"
;
echo . >>%windir%\backup.log
echo Starte Backup: %date% %time% von %Quelle% nach %Ziel% >>%windir%\backup.log
md %Ziel%
xcopy %Quelle% %Ziel% /m /s /v /c /i /f /h /k /o /x /y >>%windir%\backup.log
echo Starte Überprüfung >>%windir%\backup.log
start /w windiff.exe -Sdx %templog% -T %Ziel% %quelle%
find "different" %templog% >>%windir%\backup.log
echo Fertig >>%windir%\backup.log
start notepad.exe %windir%\backup.log
;
rem Erstellt 2003 von Axel Vahldiek / c't
rem mailto: axv@ctmagazin.de

Je hebt wel winndiff nodig. Kun je b.v. hier downloaden. Maar schijnt ook op de windows xp cd te staan.

Dit kopieert het alleen geen 3x.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Gaat het hier over een echte MS-DOS of over een command prompt die onder een Windows draait? :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 17:54:
Gaat het hier over een echte MS-DOS of over een command prompt die onder een Windows draait? :)
Command prompt onder xp.. das het meest efficiente....
Kan wel dos booten, maar dan ben ik nog steeds lang bezig.

xcopy /? geeft idd genoeg opties, op GoT zoals ik al zei zijn er ook opties te vinden. Alleen gaat het mij zoals ik al aangaf om de juiste combinatie en ook volgorde van de schakelopties en dan 1 to 3 hd.

• elevator
  • Niet online

elevator

Kijk eens naar 'robocopy' - overigens heeft dit topic helemaal niets met Non-Windows Operating Systems te maken :)

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
xcopy /d is precies wat jij zoekt. Het vergelijkt of het bestand niet bestaat, of nieuwer is.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
elevator schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 20:17:
Kijk eens naar 'robocopy' - overigens heeft dit topic helemaal niets met Non-Windows Operating Systems te maken :)
Inderdaad.

f1x0r.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het niet hoor, maar DOS is in mijn ogen niet bepaald windows.... en xcopy is toch echt een DOS command.... Ik zelf stam nog uit het GW Basic tijdperk, DOS 6.22 was de laatste versie die ik gebruikte alvorens op windows 3.11 over te stappen. En ja ik ben ook nog iemand die DOS als NON windows ops ziet... Niet in de laatste plaats om geschiedkundige redenen mbt tot het verkrijgen van DOS door een ene B. Gates.....

Maar goed dat terzijde... Ik zal dat robocopy eens ff checken...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2005 21:02 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Pas ik je topic titel nog eventjes aan :)
Pagina: 1