[PHP][HTML][CSS] plaatje tijdens laden te breed.

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GewoonNico
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:59
Hallo tweakers,

Ik ben bezig met een nieuwe website, het gaat hierbij om een website welke veel foto's te verwerken krijgt.

Het probleem ligt in het fotoalbum:
Zie: http://213.84.198.136/exi....php?pid=album/album&id=8

Tijdens het laden van alle foto's verschuift de layout van de pagina. Ik weet dat ik dit makkelijk kan voorkomen door een breedte en hoogte in te stellen voor elk plaatje, maar dit is namelijk het probleem.
  • Ik weet de breedte en hoogte niet van de plaatjes, hier kun je achter komen met behulp van de php functie getimagesize. Maar als ik dit telkens voor elk plaatje moet doen, ben ik bang dat de server over z'n nek gaat als het wat drukker wordt op de website.
  • De CSS functie max-width biedt uitkomst, alleen deze wordt niet ondersteund door internet explorer.
  • Een achterliggend divje een breedte en hoogte geven biedt ook geen uitkomst, deze verspringt dan mee.
Hoe kan ik mijn probleem oplossen zonder dat ik de server te veel ga belasten?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:52

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Bij het uploaden ook de breedte en de hoogte van een plaatje gaan opslaan in de database geen optie? :)

Ik gok alleen dat performancetechnisch een clientside iets te prefereren is. Even naar de buren schoppen, kijken wat zij te zeggen hebben er over :)

[ Voor 43% gewijzigd door gorgi_19 op 19-03-2005 09:48 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• GewoonNico
ja, hier heb ik ook aan gedacht, maar omdat ik een CMS heb ontwikkeld, 'waar de site op draait' en deze hier en daar op verschillende websites wordt gebruikt is het een soort standaard geworden die ik niet wil veranderen.

Het liefst heb ik een vervangende 'max-width'-css functie

[ Voor 8% gewijzigd door GewoonNico op 19-03-2005 09:50 ]

• Geert.H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:33
Volgens mij is de beste oplossing je cms te veranderen, en die vervolgens op alle servers waar je hem gebruikt te updaten. Dat is volgens mij de beste oplossing.

btw, je site is ook offline (of draait die op je pc?)

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

Het gaat om een fotoalbum, dus wellicht kun je gewoon een vaste breedte meegeven (volgens mij werkt dit alleen als je het met een HTML attribute doet). De hoogte zal dan automatisch meeschalen. Dan heb je een soort van pseudo-thumbnails en zorg je dat de echte foto in een nieuw venster ofzo geopend wordt als je erop klikt.

Bovenstaande is maar een ideetje, ik weet niet of het voor jou van toepassing is of dat je al zoiets doet. Heb alleen effe geen zin om me op exilim-output.nl te registreren hiervoor :P

[ Voor 8% gewijzigd door Not Pingu op 19-03-2005 11:34 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Verwijderd

Als je met php werkt kan je GD lib gebruiken voor te rescalen ofzo

• GewoonNico
Sorry, mijn pc was inderdaad uit.
Hij is nu weer aan.

Gebruikersnaam: test
wachtwoord: test

GDlib kan ook ,maar dit vergt weer te veel van de server.
De enige oplossing in mijn ogen is inderdaad het CMS te veranderen zodat de afmetingen in de database worden opgenomen. Maar, zoals ik al zei... dit doe ik liever niet...

Ik kan ook een vaste breede (100px) instellen, maar dan moet de lengte van het plaatje ook langer, en dan ziet de foto-index weer niet uit.

[ Voor 18% gewijzigd door GewoonNico op 19-03-2005 11:47 ]

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 11:47
Het verschuiven van je layout door plaatjes die nog geladen moeten worden komt volgens mij overal voor. Het enige wat je kan doen is het omliggende divje een breedte te geven, en je plaatjes te scheiden voor iets van een
code:
1

Het is wat amateuristisch, maar op die manier gaat het plaatje naar de volgende regel als ie de breedte van het divje anders zou overschreiden.

Ofterwijl: leer er mee leven, zou ik zeggen, want het gebeurt op veel site's...

• GewoonNico
ik ga het iig ook niet opvullen met spaties.
Ik leer er wel mee leven, of wacht wel op IE7, hopelijk ondersteunt IE7 wel max-width.

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-01 11:47
partypas schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 12:02:
ik ga het iig ook niet opvullen met spaties.
Ik leer er wel mee leven, of wacht wel op IE7, hopelijk ondersteunt IE7 wel max-width.
Dan wordt dan nog flink duimen :-P

edit:
sorry voor offtopic

[ Voor 7% gewijzigd door NickH op 19-03-2005 12:09 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

partypas schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 11:46:
GDlib kan ook ,maar dit vergt weer te veel van de server.
Dat is waar, maar als je dit bijvoorbeeld alleen doet bij het uploaden, dan valt het wel mee. En als performance een issue is, dan kun je altijd nog kijken naar het gebruik van ImageMagick in je script.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• GewoonNico
Ik heb 'm al :-)

ik heb een divje om de tabel heen gemaakt, en dit divje heeft scrollbars tijdens het laden, en zodra alle foto's geladen zijn verdwijnen de scrollbars.

HTML:
1
2
3
<div style=\"overflow:auto;width:550px;height:550px;\">
<table>foto's</table>
</div>
Pagina: 1