Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD
het moet vast wel kunnen maar ik zou bij god niet weten hoe veel die dingen aan kunnen.kahm-jai schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 23:47:
Ik heb op internet wel rondgezocht, maar ik ben nergens een maximum voltage tegengekomen van een fan (rated 12V). Als er meer voltage opkomt --> meer CFM toch?
Nu is het zo dat ik best een delta fan ofzo wil kopen, alleen die zijn zwart. en ik wil een doorzichtige groene LED fan. Nu heb ik een transparante TMD fan maar ik vroeg me af of een 80x80x25 ledfan met 'overclock' niet beter zou zijn. nu wil ik dit best proberen. ergens even een 16 volt adapter, een variabel weerstandje of een variabele adapter.
En kijken hoe ver zoiets gaat. maar heeft iemand een idee tot wanneer die dingen knappen? (ook de leds overigens) ik schat tot de 15 volt.
(er zijn geen 68CFM led fans trouwens.. ook niet van de 38 mm variant, zo ja, dan hoor ik het graag)
maar hou er ook rekening mee dat ook het geluid harder gaat worden. een gemiddelde 12 v fan is al zo rond de 40 db en als je dan nog eens dat ding harder laat lopen kan je wel rekenen op een leuke 50 db ofzo daar zou ik niet naast willen zitten
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Of die lang meegaat is een 2e vraag
Als je echt een hoge luchtdoorvoer wilt hebben dan moet je gewoon je fan uit elkaar halen. Je zal zien dat het asje van de fan precies in je dremel past. Ik heb die fan op 30.000 rpm laten draaien, maar hij vloog er al snel af. Trok zich gewoon uit de dremel.
De bladen van de fan kunnen dus wel tegen hoge snelheden, alleen de rest zal waarschijnlijk wat sneller slijten.
noem het maar overtoeren.
je zou ook de fans UV kunnen opspuiten en een UV lamp eropzetten.
dan heb je ook geen kans dat de ledjes doorbranden
mij is het gelukt een fan tot 20 Volt te draaien, en toen kon ik niets meer vinden om het voltage te verhogen...
dus miss nog wel hoger.
maar het klonk inderdaad als een stofzuiger van 1500 watt
wat een geluid!!!
void main(){ printf("Hello tweakers!"); }
http://www.afrotechmods.com/fanmod.htm
Oftewel, als je kwaliteitsfans hebt kun je ze waarschijnlijk langere tijd op een hoger voltage laten draaien, zij het met meer geluid. En ja, ze slijten sneller.
inderdaad. Dat gaat echt kabaal geven. Kan je niet beter op zoek naar een fan met meer flow?Remy schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 23:52:
De koelwinst gehaald met meer dan 12V weegt eigenlijk niet op tegen het sneller slijten en het eventueel uiteindelijk zoals jij noemt 'knappen' van een fanIs er geen mogelijkheid tot meerdere fans op de plek waar je die kwijt wil, of grotere zoals 92mm of 120mm?
en deze quote van de afrotech site moet je maar even zelf interpreteren
Als die fan er 's nachts mee nokt als jij je pc aan laat staan ben je het zaadje. Nu kan dat normaal ook gebeuren, maar zo maak je het risico groter..Just don't be a moron and write to me saying "I ran my cpu's fan at 24v and last week it died overnight and my computer caught fire and it set my house on fire and now my parents are DEAD!!"
Verwijderd
Kortom: geen enkel probleem, zolang je er rekening mee houdt dat er altijd een absoluut maximum is waarop een fan nog kan werken zonder door te branden.
Tenminste, ik heb met een oud fannetje geprobeerd waar die drempel zit totdat ie volledig doorbrand, maar bij 45 Volt draaide ie nog gewoon verder. Maar na een minuutje begon ie toch wel wat te stinken, maar draaide wel gewoon verder. Dus voor een 'boost' kun je hem wel flink wat spanning geven, maar let goed op wanneer je wat begint te ruiken, is een vrij penetrante lucht dus dat moet wel opvallen, maar fannetje kunnen toch wel 20 Volt aan opzich, vooral als er een goede airflow is in de kast, want dat blijft het motortje natuurlijk kouder. Gaan die ledjes niet eens stuk trouwens? Ow, enne, voor de mensen die het interessant vinden, de fan die ik had (80 mm) startte op bij 3.5 Volt en bleef draaien bij 2.5 Volt.
Maar in ieder geval: veel succes!
Het waren 2 van die fans die op 12v niks geen airflow hadden, maar met 30v wel
Verwijderd
Ik deed mee aan die race, en de fan draaide toen op twee 9 volt blokjes.sapphire schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 23:53:
Op een LAN waar ik tijdens ze zomer vakantie was (NE2000) hielden ze een fanboot race en daar draaiden de meeste mensen met meerdere 9v baterijen op ene fan dus opzich kan de fan wel wat hebben.
Of die lang meegaat is een 2e vraag
En ik kan je vertellen dat die fan het nog steeds doet
Ik ga er ergens volgende week mee aan de gang, school gaat helaas voor ;x Ik post m'n resultaten wel hierop tegen die tijd. Papst kan idd tot 15 volt volgens het blaadje, ik ga die 17 volt voltmod voor m'n fan maar eens proberen. beter dan een adapter
Ik denk alleen dat ledjes ermee ophouden .. but i can try. Ik bestel wel een aantal AC Ryans double ball bearing en ik olie ze eerst met teflon kruipolie..
Bedankt jongens! tot gauw!
Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD
Verwijderd
Ik heb het getest met zo'n cheap ass coolermaster fan 80mm, en met zo'n blue uv reactive 120 mm fan. Beide fans leven nog
Ik heb o.a. een oude Arctic Cooling TC Fan getest op 24V. Deze fan is nog de eerste revisie en heeft een printplaatje met een chipje in de fan zitten. Die zijn waarschijnlijk voor de temperatuurgevoelige sensor.
Zover ik weet kan die sensor niet tegen 24V. Andere fans gingen wel prima op 24V.
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
12V 80mm noname fan uit oude 486 pc gesloopt, staat los op werktafel zonder roosters.
Bruel&Kjaer 2206 SPL meter.
achtergrond: 34dB(a), metingen op 30cm van fan ter hoogte van fan maar haaks er op (dus niet in blaasrichting).
fan op op
9V: 39dB(a)
12V: 42dB(a)
24V: 54dB(a)
36V: 58dB(a)
Met een draadrooster er voor zijn de spl waardes iets hoger, ca 0,5 - 2 dB(a)
Met een uitgestanst plaatrooster zoals dat in de meeste pc kasten voor de fan zit is de spl vanwege de wervelingen veel hoger.
Als je dus op een simpele manier wilt besparen op geluidsproductie van een fan zonder de koeling te verminderen moet je de decoupeerzaag in de kast zetten en het uitgestanste patroon voor de fan helemaal verwijderen.
Om de uitstekende lichaamsdelen van menselijke of dierlijke familieleden te beschermen zou je er er vervolgens een draadrooster voor kunnen monteren. Maar dat moet je zelf weten.
Als je even (uurtje ofzo) wacht dan kijk ik ff of een 120mm colloured led fan het overleeft op 24Vkahm-jai schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 11:23:
Hey jongens, bedankt voor de fijne replies. Ja ik heb sowieso een SLK-900A, en daar werken 80x80 beter dan 92x92 ik heb nu een 70 TMD en die maakt ook al een rotkabaal van boven de 40 dB maar hij blaast nogal hard. Vooral naar het midden toe, maar ja, de TMD is vrij dun, dus backpressure is een issue. Dus ik dacht ik probeer even een 80x80x25 erop....
Ik ga er ergens volgende week mee aan de gang, school gaat helaas voor ;x Ik post m'n resultaten wel hierop tegen die tijd. Papst kan idd tot 15 volt volgens het blaadje, ik ga die 17 volt voltmod voor m'n fan maar eens proberen. beter dan een adapter
Ik denk alleen dat ledjes ermee ophouden .. but i can try. Ik bestel wel een aantal AC Ryans double ball bearing en ik olie ze eerst met teflon kruipolie..
Bedankt jongens! tot gauw!
k heb net ff een 5 cm fannetje op mn northbridge gezet..werd een beetje warm...dat kreng draait 6000 rondjes per minuut
mjah..ik heb ooit een papst 12cm fan op 18 volt gezet...werkt nu nog steeds vrolijk
2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X
Oh ik wacht wel hoorEvilWhiteDragon schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 13:17:
[...]
Als je even (uurtje ofzo) wacht dan kijk ik ff of een 120mm colloured led fan het overleeft op 24Ven dan specifiek de leds
Ik probeer wel wat binnenkort.
@JoopV
Bedankt man, voor al die info!, op 36 volt draait hij nog? dat is gewoon ernstig. ook een ernstig aantal DB, ik denk sowieso niet dat ik boven de 24 volt ga proberen, ivm de levensduur van de fan. Ik wil zo'n fan als heatsink fan proberen. Ik weet niet zeker of mijn TMD fan tegen meer volt zou kunnen, kan ik ook even proberen natuurlijk he-he-he
En Ik heb aan de achterkant van mijn case het roostertje er al uit gedremeld, CPU meteen 4 graden koeler under load. bleef nogal wat lucht hangen daar :x
sorry t gaat toch niet lukken, dacht dat ik hier nog een nette 24 trafo had ... maar niet kunnen vinden. wat ik misschien nog wel eens kan proberen is mn trein trafo. maar dat zie ik morgen wel.kahm-jai schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 23:04:
[...]
Oh ik wacht wel hoorhet zou fijn zijn
Ik probeer wel wat binnenkort.
@JoopV
Bedankt man, voor al die info!, op 36 volt draait hij nog? dat is gewoon ernstig. ook een ernstig aantal DB, ik denk sowieso niet dat ik boven de 24 volt ga proberen, ivm de levensduur van de fan. Ik wil zo'n fan als heatsink fan proberen. Ik weet niet zeker of mijn TMD fan tegen meer volt zou kunnen, kan ik ook even proberen natuurlijk he-he-he
En Ik heb aan de achterkant van mijn case het roostertje er al uit gedremeld, CPU meteen 4 graden koeler under load. bleef nogal wat lucht hangen daar :x
Lijkt me een erg fijn gevoel wetende dat mij Proc gekoelt word door een fan waaarvan de levensduur totaal onbekend is en die het ieder moment kan begeven
Ik kan mijn BIOS zo instellen dat de PC uitschakeld als de CPU een bepaalde temperatuur heeft bereikt. Met een nForce 2 kun je zelfs de PC uit laten gaan als een ventilator een bepaalde RPM waarde bereiktsapphire schreef op zondag 20 maart 2005 @ 00:37:
Ik hoor hier iedereen wel zeggen "ik heb XX volt op me fan gezet en hij werkt nog steeds hoor" erg leuk dat te horen, maar voor hoelang was dat ?
Lijkt me een erg fijn gevoel wetende dat mij Proc gekoelt word door een fan waaarvan de levensduur totaal onbekend is en die het ieder moment kan begeven
[ Voor 9% gewijzigd door Thandor op 20-03-2005 00:43 ]
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Je hoort iig wel wanneer ie stilvaltsapphire schreef op zondag 20 maart 2005 @ 00:37:
Zie ondertitel
voor 1 week daarna kon ik niet meer tegen de herrie en ben ik gaan waterkoelen
MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA
En ja OK je hebt een CPU temp beveiliging, maar das het zelfde als gaan spookrijden omdat je toch airbags hebt:P
Point is, koop dan gewoon een goede fan met hoog CFM ipv te gaan prutsen en onnodig risico te gaan lopen.
Verwijderd
16v zou geen probleem moeten zijn, alleen het maakt echt meer herrie
Ben je nou een tweaker of niet?sapphire schreef op zondag 20 maart 2005 @ 00:53:
dan ben jij erg alert als je slaapt
En ja OK je hebt een CPU temp beveiliging, maar das het zelfde als gaan spookrijden omdat je toch airbags hebt:P
Point is, koop dan gewoon een goede fan met hoog CFM ipv te gaan prutsen en onnodig risico te gaan lopen.
[ Voor 5% gewijzigd door kieltju op 20-03-2005 01:28 ]
<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>
Verwijderd
Pas op de vingers !
Heb 2 weken met pijnlijke vingers rond gelopen
Maarja, een bult lucht dat er vanaf kwam
(geprobeerd met een 120mm fan
Heb nu pwm, en die fans trekken 15v dc met gemakt. Alleen zijn ze helemaal niet meer effectief. De bladen zijn namelijk gemaakt voor een bepaalde snelheid, dan zijn ze het effectiefst
if broken it is, fix it you should
[img=http://img88.exs.cx/img88/3655/afb0131ju.th.jpg]
[img=http://img88.exs.cx/img88/6488/afb0144pj.th.jpg]
en hij zit met hier ergens op mijn mobo
[img=http://img88.exs.cx/img88/8905/afb0159vv.th.jpg]
die foto's zijn brak want heb helaas geen camera alleen die van me mobiel
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
[ Voor 2% gewijzigd door Wouzziej op 20-03-2005 14:08 . Reden: Typo ]
2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X
tja maar dan blaast hij tegen de kast aan ipv naar me Grafische kaart...Wouter!! schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:08:
gewoon je fan losschroeven en omdraaien...en fan-motor kan voor zover ik weet maar 1 kant opdraaien
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
ik heb het nu net op een marklin trein trafo geprobeert, maar ja die werken met wisselspanning en dat werkt niet zo lekker met mn fan ... zat totaal geen kracht achter en ging misschien met geluk net zo snel als 12V gelijkspanning (trafo was ~17V wisselspanning) en de fan werd best wel heet. De leds waren op de lagere spanning/frequentie wel grappig ...maar t was dus neit echt een succes helaas.EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 23:57:
[...]
sorry t gaat toch niet lukken, dacht dat ik hier nog een nette 24 trafo had ... maar niet kunnen vinden. wat ik misschien nog wel eens kan proberen is mn trein trafo. maar dat zie ik morgen wel.
net ook nog ff snel een testje met accu's uitgevoerd : 3 x 9V (=27V
zal binnenkort even een fannetje onderwerpen aan hevige tests
Hang er een brugcel icm een leuke elko aan en je hebt een volt of 33 effectiefWouter!! schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:53:
ik heb hier een 24v travo 10A uit de telecominstallaties![]()
zal binnenkort even een fannetje onderwerpen aan hevige tests
hmmm intresting, welke pin is dat ?Skaah schreef op maandag 21 maart 2005 @ 23:25:
Je kunt -12V uit een ATX voeding halen. Combineer dat met de +12V en je hebt 24V door je fannetje!
Echt gezond lijkt me dat niet. Je geeft de voeding stroom terug waar normaal gesproken stroom uitkomt. 7v werkt hetzelfde en dat gaat nog wel goed met weinig stroom maar fans op 24v gaan denk ik wel wat stroom trekken.
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
lemming_nl schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 08:26:
[...]
Echt gezond lijkt me dat niet. Je geeft de voeding stroom terug waar normaal gesproken stroom uitkomt. 7v werkt hetzelfde en dat gaat nog wel goed met weinig stroom maar fans op 24v gaan denk ik wel wat stroom trekken.
-12 volt is ten opzichte van de massa gewoon -. Dus het kan makkelijk, let er alleen wel op de -12volt lijn niet veel stroom kan leveren, meestal maar 1 ampere dacht ik (en een 12 volt fan op 24 volt trekt 2x zoveel stroom)
Verwijderd
Zoveel kwaad kan dat dus niet, op zijn hoogst voor de levensduur zal het wat gevolgen hebben..
idd, zelfs mij leds in mijn ledfan deden het nog na 30 V (heb er nu een hovercraft mee gebouwtVerwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 11:46:
Heb zonet een Coolermaster 80 mm Fannetje op 36 volt laten lopen voor +- 10 min, hij ging op het eind alleen wat achteruit in toeren, maar voor de rest kon die het prima aan, hij hangt nu ook weer gewoon in mijn kast te blazen (op 7 volt maar btw...) en doet het nog prima..
Zoveel kwaad kan dat dus niet, op zijn hoogst voor de levensduur zal het wat gevolgen hebben..
24/7 lijkt me overdreven - ik denk dat de levensduur een factor 10 of 100 verkort wordt op zo'n hoge spanning.EvilWhiteDragon schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 23:17:
[...]
idd, zelfs mij leds in mijn ledfan deden het nog na 30 V (heb er nu een hovercraft mee gebouwt,is nog niet helemaal af) en de fans doet het ook nog steeds dus ik denk dat 24 V voor 24/7 best kan.
De lagers zijn er niet op berekend - de trillingen en krachten tgv de altijd aanwezige onbalans worden veel groter dan de bedoeling is.
Verwijderd
Ik ga mijn batterijen verzameling ook nog maar eens paralel plaatsen ipv alleen serieel....
Is kijken waneer mijn fan de geest gaat geven.....
Zou het nie leuk zijn om een Fan-Overclock GoT Challenge te houden, ff kijken wie zijn fannetje naar de hoogste RPM kan slingeren....???
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 15:47 ]
ZAl ik morgen wel in het CM/EL forum zetten, is toch wel EL lijkt metVerwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 00:11:
Post maar eens wat pics. lijkt me wel leuk om te zien dat soort projectjes
Hmm ja daar heb je gelijk in, maar ik verwachtr iet dat de levensduur daar extreem van acheruit zal gaan. In de meste fans zitten namelijk geen lagers als ik het goed heb, dan staat er waarschijnlijk brushless op, als ze wel gelagerd zijn dan staat er iets op als: Ball-bearing meen ikjoopv schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 03:35:
[...]
24/7 lijkt me overdreven - ik denk dat de levensduur een factor 10 of 100 verkort wordt op zo'n hoge spanning.
De lagers zijn er niet op berekend - de trillingen en krachten tgv de altijd aanwezige onbalans worden veel groter dan de bedoeling is.
Weet je trouwens zeker dat die 90 V geen wisselspanning was? Dat is het nl niet heel erg vreemd. Anders snap ik neit waarom hij trilde.Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 13:38:
De 12 volt fannetjes draaien ook nog op 45 volt, maar 54 vond ie niet echt leuk, ging toen stt.tto.tttte.errrre.een.n.... En bij 90 Volt ging die wel draaien, maar behoorlijk langzaam.... Iemand een logische verklaring hiervoor??
Ik ga mijn batterijen verzameling ook nog maar eens paralel plaatsen ipv alleen serieel....
Is kijken waneer mijn fan de geest gaat geven.....
Zou het nie leuk zijn om een Fan-Overclock GoT Challenge te houden, ff kijken wie zijn fannetje naar de hoogste RPM kan slingeren....???
Hoe wou je de RPM meten ? de ingebouwde sensor zou wel een zeer onnoukeurig kunnen zijn bij meer volt.
Fans zijn altijd gelagerd. Brushless betekent borstelloos; er zitten dus geen koolborstels in. Voordeel is dat die niet kunnen slijten. Een ball-bearing is een kogellager, gaat langer mee, maar maakt meer lawaai. Verder heb je nog sleeve-bearing, dit is een glijlager. Hier zit meestal een nylon hulsje om de as, wat een lage wrijvingscoëfficient heeft. Het slijt meer dan een kogellager, maar is meestal stiller. (totdat ze versleten zijn)EvilWhiteDragon schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 19:25:
[...]
Hmm ja daar heb je gelijk in, maar ik verwachtr iet dat de levensduur daar extreem van acheruit zal gaan. In de meste fans zitten namelijk geen lagers als ik het goed heb, dan staat er waarschijnlijk brushless op, als ze wel gelagerd zijn dan staat er iets op als: Ball-bearing meen ik
Ik denk dat een fan eerder kapot gaat doordat er iets (bedrading of wat anders) smelt. Voordat de lagers kapot zijn moet je nog wel even. Kogellagers zullen het langer uithouden.
Klik mee voor GoT!........
Ow ja idd je hebt gelijk, stom van meIkke! schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 20:02:
[...]
Fans zijn altijd gelagerd. Brushless betekent borstelloos; er zitten dus geen koolborstels in. Voordeel is dat die niet kunnen slijten. Een ball-bearing is een kogellager, gaat langer mee, maar maakt meer lawaai. Verder heb je nog sleeve-bearing, dit is een glijlager. Hier zit meestal een nylon hulsje om de as, wat een lage wrijvingscoëfficient heeft. Het slijt meer dan een kogellager, maar is meestal stiller. (totdat ze versleten zijn)
Ik denk dat een fan eerder kapot gaat doordat er iets (bedrading of wat anders) smelt. Voordat de lagers kapot zijn moet je nog wel even. Kogellagers zullen het langer uithouden.
Verwijderd
ff een zeer slechte illustratie ervan
het kan zo wel ja, iig denk ik, maar ik betwijfel tenzeerste of de sensor nog wel betrouwbaar is waneer je er meer dan 12V op zet. En zelfs dan, als het goed werkt, heeft een pokke 40 mm fan nog een groot voordeel tegenover een 120mm fan.Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 20:07:
Dus als je je rpm wilt monitoren, zou je de massa moeten samenvoegen met je pc (gebruikend externe voeding) en het rpm draadje doorlussen naar je pc om het uit te lezen?
[afbeelding]
ff een zeer slechte illustratie ervan
Wat je ook neit moet vergeten is dat vrij veel fans geen rpm meting hebben, of iig standaard niet de juiste draden daar voor hebben (molex bijv)
Ik zelf vind het aan CFM's intressanter,want dat is hoeveel je fan daadwerkelijk aan lucht verplaatst, maar dat is erg lastig te meten denk ik.
[ Voor 9% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 23-03-2005 23:01 ]
Verwijderd
Als je het hele draadje had doorgelezen was je opgevallen dat dit al 2x eerder is genoemd.Gr0wLiThE schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 11:28:
Afrotechmods heeft dit soort (onzinnige) dingen al eens geprobeert:
Als we een echte overclock wedstrijd willen houden, zouden we ons moeten beperken tot 1 maat en merk. Bijvoorbeeld Titan 80 mm € 1,77. is de goedkoopste uit de pricewatch, dus dan kun je er rustig een paar opblazen.....
En het uitlezen moeten we dan maar doen met een progje als speedfan, en dan een screenshot hier in het forum dumpen als bewijs, hoewel er dan wel vals gespeeld kan gaan worden dmv photoshop e.a.
En dan zal het idd niet nauwkeurig zijn, maar het gaat om de kick wie de meeste RPM uit zijn fan kan trekken, en het is al een stuk eerlijker als we allemaal dezelfde fans gaan gebruiken... (inkoopactie van 3000 fannetjes
Nog meer mensen die ideen hebben....?
[ Voor 92% gewijzigd door Wouzziej op 25-03-2005 18:22 ]
deels... bouw van 1 fan (grote mag je zelf weten) een hovercraft die zo snel mogelijk vooruit gaat en daarbij ook nog zijn eigen PSU draagt ( accus zijn hier dus het makkelijkste) en dan een filmpje maken van af stilstand tot topspeed.Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 18:25:
[...]
Als je het hele draadje had doorgelezen was je opgevallen dat dit al 2x eerder is genoemd.
Als we een echte overclock wedstrijd willen houden, zouden we ons moeten beperken tot 1 maat en merk. Bijvoorbeeld Titan 80 mm € 1,77. is de goedkoopste uit de pricewatch, dus dan kun je er rustig een paar opblazen.....
En het uitlezen moeten we dan maar doen met een progje als speedfan, en dan een screenshot hier in het forum dumpen als bewijs, hoewel er dan wel vals gespeeld kan gaan worden dmv photoshop e.a.
En dan zal het idd niet nauwkeurig zijn, maar het gaat om de kick wie de meeste RPM uit zijn fan kan trekken, en het is al een stuk eerlijker als we allemaal dezelfde fans gaan gebruiken... (inkoopactie van 3000 fannetjes)
Nog meer mensen die ideen hebben....?
Dat lijkt me een slecht idee. Bij hoge voedingsspanningen heb je gerede kans dat je je pc opblaast, of tenminste de rpm meet-ingang. De spanning die de fan uitgeeft zou best wel eens aan de voedingsspanning gerelateerd kunnen zijn.Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 20:07:
Dus als je je rpm wilt monitoren, zou je de massa moeten samenvoegen met je pc (gebruikend externe voeding) en het rpm draadje doorlussen naar je pc om het uit te lezen?
En bovendien - als je de blower opblaast (
In iedere borstelloze dc motor zit een stukje electronica - dat is wat er stuk gaat bij te hoge spanningen. (als het lager niet al eerder vastgelopen of uitgelubbert is).
Verwijderd
De spanning naar je rpm meetingang kun je denk ik ondervangen door een extra weerstand te plaatsen tussen je mobo en de meetdraden. of zou dit ook invloed hebben op je waargenomen metingenjoopv schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 07:49:
[...]
Dat lijkt me een slecht idee. Bij hoge voedingsspanningen heb je gerede kans dat je je pc opblaast, of tenminste de rpm meet-ingang. De spanning die de fan uitgeeft zou best wel eens aan de voedingsspanning gerelateerd kunnen zijn.
En bovendien - als je de blower opblaast () komt die hoge voedingsspanning misschien alsnog op die meet uitgang terecht.
In iedere borstelloze dc motor zit een stukje electronica - dat is wat er stuk gaat bij te hoge spanningen. (als het lager niet al eerder vastgelopen of uitgelubbert is).
Verwijderd
Ik ga het gewoon lekker proberen, maar dan niet in mijn systeemVerwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 16:51:
[...]
De spanning naar je rpm meetingang kun je denk ik ondervangen door een extra weerstand te plaatsen tussen je mobo en de meetdraden. of zou dit ook invloed hebben op je waargenomen metingen
Ik heb nog stuk of 3 socket 7 plankjes met daarop sensors om speed mee te meten. Nu alleen nog een fan die die aflezingen toelaat, de enigste die ik heb is een 3000rpm silent
Ik denk pas na het weekend
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2005 17:02 ]
12 volt fan op 24 volt....
met dank aan lism voor de host
Verwijderd
Ik zit er over te denken om een 2e hands regelbare voeding aan te gaan schaffen. Zo eentje waar het voltage van 0 tot 50 volt te regelen is net zoals het amperage van 0 tot 5 ampere. Heb ik alleen nog een kleine fancontroller oid nodig om de RPM uit te lezen van mijn fan. En dan heb ik wel een leuke testopstelling tot hoever de fans te boosten zijn.
Een standaard 80 mm fan draait +- 2500 RPM, hoe hoog hebben de mensen met ervaring hierin hem al gekregen?
[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2005 22:16 ]
Verwijderd
Heb er anders weinig van gevoeldWouter!! schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 22:26:
Senor Eagle kijk je uit....90 volt gelijkspanning is dodelijk bij het kleinste beetje amperage.....
Verwijderd
En boven alles .. gebruik een fanguard. Een stalen 220 volt fan is net zo effectief in het afhakken van vingerkootjes als een Moulinex Blender.
Verwijderd
He daar heb ik er 2 van in mn kast, ze staan in serie...op 220 volt, Papst 4650NVerwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 05:11:
Als je toch voor een fan wilt gaan, bv. voor in je kast .. dan is er weinig beters dan een 220 volt fan. Ik heb er een proefgedraaid. 220 volt Papst fan, 120 mm, geheel uit zwartgelakt staal. Daar komt zoveel cfm vanaf dat je je kast aan de grond moet nagelen, anders rolt ie weg (op zwenkwieltjes dan). Je kunt dat aansluiten door bij voorkeur een aparte stekker op het lichtnet. Het is te schakelen maar apart is eigenlijk net zo fijn. Pas wel op met de bedrading want als je het verkeerd doet heb je 220 op je kast staan, en dat is niet prettig vastpakken!
En boven alles .. gebruik een fanguard. Een stalen 220 volt fan is net zo effectief in het afhakken van vingerkootjes als een Moulinex Blender.
en ja dat doet idd erg zeer als je vingers erin komen
correctGaming247 schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 21:17:
Even voor de duidelijkheid; als ik 24Volt op mijn fan wil zetten moet ik de +(rode draad) op de 12 Volt solderen en de -(zwarte draad) op de -12?
Verwijderd
Ja, dan zou je de wisselspanning op zijn minst gelijk moeten richtenVerwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 21:33:
Een vriend van mij heeft een keer een standaard voedingfannetje in het stopcontact gestopt.Hij wilde weten wat er dan gebeurde.
Het fannetje begon te gieren als een gek en is toen uitelkaar geploft.
Met een enkele diode krijg je dan een effectieve spanning van zo'n 110 volt, met een bruggelijkrichter 230 volt, en als je nog meer wil kun je er nog een leuke elco aan parallel zetten: zo'n 330 volt
Ik denk dat een gewone casefan niet zo interessant is om te "overklokken". Je geeft een hogere spanning aan de sturingselektronica van een fan, deze elektronica gaat je fan proberen "normaal aan te sturen. Je kan mogelijk te hoge toerentalen zien.Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 05:11:
Als je toch voor een fan wilt gaan, bv. voor in je kast .. dan is er weinig beters dan een 220 volt fan. Ik heb er een proefgedraaid. 220 volt Papst fan, 120 mm, geheel uit zwartgelakt staal. Daar komt zoveel cfm vanaf dat je je kast aan de grond moet nagelen, anders rolt ie weg (op zwenkwieltjes dan). Je kunt dat aansluiten door bij voorkeur een aparte stekker op het lichtnet. Het is te schakelen maar apart is eigenlijk net zo fijn. Pas wel op met de bedrading want als je het verkeerd doet heb je 220 op je kast staan, en dat is niet prettig vastpakken!
Hier schiet een fan in "beveiliging".TheBorg schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 18:39:
Ik heb even getest met een 12V Mitsubishi fan. Bij 33 Volt gaat hij uit, draai ik de spanning een beetje terug daan gaat ie weer aan.
In m'n jaartje Elektronica-Elektriciteit in 't middelbaar hadden we een 3fasen asynchrone motor aangestuurd met een frequentieregelaar
[ Voor 49% gewijzigd door rapture op 26-03-2005 22:59 ]
Zowel de naamloze, Spire en Zalman fan's doen dit
Ik dacht zelf aan dat de voeding een minimale belasting moet hebben om te draaien, zometeen is met een hardeschijf proberen
Met of zonder hardeschijf maakt niet uit trouwens.
[ Voor 18% gewijzigd door Gaming247 op 26-03-2005 22:59 ]
Tot onze verbazing kwam dat ding nog omhoog ook... we hadden er 24v op gezet dus we verwacht dat hij ongeveer zoon 6000 rpm ging
Het was bijna een hovercraft
We hebben ook nog wat filmpjes en foto's gemaakt...
Filmpje 1
Filmpje 2
Filmpje 3
Filmpje 4
uit elkaar gehaald en op een elektro motor geplakt, die HEEEEL snel draait, dus ik ga proberen een helikopter of auto te maken die op lucht rijd!!!, ik denk rond de 18000 toeren per minuut op nog maar 10 volt..
Je hoort er later meer van
Verwijderd
Maar onze Boxed Cooler is ook doorgebrand...
Donderdag gaan we verder met experimenteren
Dus je hoort het nog wel van ons
Verwijderd
Moeten we nog steeds een goede manier op vinden, toch maar eens een paar oude MB's halen met rpm monitoring, kan ik ook weer eens experimenteren met mijn ladingen batterijen en oude voedingen.
Goede manier om toerental te meten?Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 21:36:
Maar je hebt geen meting gedaan hoeveel RPM je nou haalde?
Moeten we nog steeds een goede manier op vinden, toch maar eens een paar oude MB's halen met rpm monitoring, kan ik ook weer eens experimenteren met mijn ladingen batterijen en oude voedingen.
Een optische toerenteller: Je plakt een stukje reflecterende plakband op een blad van de ventilator, dan de ventilator laten draaien. De toerenteller erop mikken, er schijnt een soort licht op de ventilator, deze moet goed gemikt zijn. Dan zie je de exacte toerental.
Heeft er iemand een grote 220V ventilator (ja, zo'n ding dat je in de zomer gebruikt) en een frequentieregelaar liggen? Hiermee kan je zwaar de ventilator overklokken zonder "afbrand/doorfik-gevaar" en deze dingen draaien serieus door. In de middelbare school hebben ze nog een turbine overgeklokt, met als gevolg dat alle stof(lagen) van de kasten rondgeblazen word.
Andere ventilatoren zoals je die bij koelgroepen vind zijn ook goed, deze dingen hebben meestal stalen bladen en geen fingerguards. Dus gevaarlijke tuigen.
Ik zit direct te denken aan een dremel met die ventilatorbladen erop, dat moet nogal een airflow genereren.uit elkaar gehaald en op een elektro motor geplakt, die HEEEEL snel draait, dus ik ga proberen een helikopter of auto te maken die op lucht rijd!!!, ik denk rond de 18000 toeren per minuut op nog maar 10 volt..
* rapture droomt van een hovercraft-servertje aan de leiband naar een lanparty meetrekken.
Ik ga eens paar versleten ventilators eens overklokken als ik terug op kot (studentenkamer) zit. Labovoeding + 5 afgeschreven ventilators...
[ Voor 57% gewijzigd door rapture op 29-03-2005 22:46 ]
EDIT:
@desertshooter: die telefoon hebben wij ook
EDIT II:
@raptor: ik heb ook een fannetje proberen op een dremel te zetten ging slecht omdat ik slecht de bladen van de fan kon krijgen... (moet je heel veel kracht voor hebben
[ Voor 50% gewijzigd door Nox op 29-03-2005 23:09 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Een dimmer misbruiken, wel een volt-meter nodig om te meten welke spanning je eruit krijgt. Indien nodig, gelijkrichten.noksiejus schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 23:05:
Ikzelf ben van plan het even te doen op 220 volt of 110 volt.. iemand een manier om 60 volt te krijgen met wat goedkoop spul ? (10 euro ofzo)
een dimmer, geen gek idee!rapture schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 23:07:
[...]
Een dimmer misbruiken, wel een volt-meter nodig om te meten welke spanning je eruit krijgt. Indien nodig, gelijkrichten.
soon ff 1 halen en een batterij voor mn multimeter (zal wel ff filmen of een oude Q tec fan 120 mm het doet op 50 volt, lagers zijn tog al verrot)
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Niet vergeten te gelijkrichten, zodat je gelijkspanning op een gelijkspanningsventilator zet.noksiejus schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 23:09:
[...]
een dimmer, geen gek idee!
soon ff 1 halen en een batterij voor mn multimeter (zal wel ff filmen of een oude Q tec fan 120 mm het doet op 50 volt, lagers zijn tog al verrot)
Dimmers werken met een soort puls breedte modulatie, zodat de gemiddelde multimeter rare resultaten (als er alle mogelijke getallen @ random op het scherm komt...) durft te geven. Goede meettoestellen (lees: true rms) geven betrouwbare meetresultaten.
[ Voor 26% gewijzigd door rapture op 30-03-2005 00:12 ]
Verwijderd
Verwijderd
Kan makkelijk.Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 17:50:
ik heb een 8cm x 8cm 24 V, 0.15 A fan. kan die ook op 12 V of is dat slecht voor me voeding?
Over het stroom verbruik hoef je je geen zorgen te maken (als reactie op hier boven), op half voltage trekt hij ook nog maar de helft van de stroom (zo'n 75 mA dus).
Verwijderd
Is een boxed fan van mijn AMD 64-bit 3200+
24 volt is ook geen probleem hoor, alleen zou ik hem niet langer dan 5 min op 24 volt zetten.. (de mijne is door gebrandVerwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 22:07:
Ik heb nu ongeveer 4 uur mijn fan @ 17v draaien. Heeft 4441 RPM op de teller. 1441 RPM heeft ie erbij gekregen![]()
Is een boxed fan van mijn AMD 64-bit 3200+
Verwijderd
17V gaat prima... Heeft nu al de hele avond gedraaid zonder problemen
Maja..... als ik hem zo zou laten gaan op 17volt... wat zou dan zijn levensduur zijn?
Verwijderd
Ik verwacht dat ie langzamer zal draaien dan een standaard 12V; 0,14A 8cm fan, aangezien hij volgens jou op 12V maar 75mA slurpt, maar ik ga 't toch ff proberen. Eerst een stekkertje ergens vanaf slopen ( zitten namelijk 2 losse draadjes aan)_Ernst_ schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 20:11:
[...]
Kan makkelijk.
Over het stroom verbruik hoef je je geen zorgen te maken (als reactie op hier boven), op half voltage trekt hij ook nog maar de helft van de stroom (zo'n 75 mA dus).
Niet gezond voor de sturingselektronica van de fan. Ik vraag af "Kunnen we niet gewoon de sturingselektronica modden zodat de fan op normale spanning sneller draait?" Zo maakt men eigenlijk snellere fans (Delta 7000rpm toestanden) op voorwaarde dat de wikkelingen tegen de stromen kan.Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 09:57:
Ik wil mijn fan wel graag levens houden![]()
17V gaat prima... Heeft nu al de hele avond gedraaid zonder problemen![]()
Maja..... als ik hem zo zou laten gaan op 17volt... wat zou dan zijn levensduur zijn?
Alleen is het demonteren en terug monteren van een fan niet gemakkelijk.
[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 03-04-2005 12:52 ]