Bij mij gaan juist alle alarmbellen rinkelen. Dit is gewoon onzin. Nadat het wachtwoord een keer door de md5 routine is gegaan heb je er niets meer aan, behalve dat je een origineel wachtwoord ermee kunt controleren. De md5 hash kan niet worden gebruikt om mail op te halen bij een pop3 server.
Maar hoe zit het dan met de e-mail tekst? Worden mail adressen niet verzameld en verkocht?
Als ik het goed begrijp log je in bij checkjemail.nl en vanuit daar kun je de pop boxen van andere providers lezen. De wachtwoorden van die pop boxen kunnen dan niet in een md5 hash worden opgeslagen simpelweg omdat hieruit het originele wachtwoord niet te herleiden is en de servers aan de "andere kant" (de pop boxen bij de providers etc) vrijwel allemaal met clear text (leesbare) wachtwoorden werken. Het opslaan met md5 hashes zal dus alleen voor het wachtwoord voor hun eigen systeem gelden.
Juist. En dus zal er ergens een andere vorm van encryptie moeten worden gebruikt. Een die terug te draaien is. Misschien wordt md5 gebruikt voor authenticatie bij checkjemail.nl, maar je wachtwoorden in de database moeten op niet al te lastige manier eruit te halen zijn. Toegang tot de server betekent waarschijnlijk dat al je wachtwoorden in handen komen van iemand anders. Bij md5 heb je daar nooit last van, omdat de hash dan wel bekend is, maar het originele wachtwoord nog niet. Dat kan namelijk gewoon niet in dit geval, tenzij bijvoorbeeld een md5 hash van je wachtwoord als sleutel wordt gebruikt. Daar zou ik dus graag meer over willen weten.
Zelf hebben ze het bv over md5 encryptie van de bijlagen. Dat is leuk maar dan zou je dus de bijlages nooit meer terugkrijgen?
Daar heb je inderdaad weinig aan.
Goed, gelukkig hoef ik zulke dingen niet te gebruiken. Maar had hotmail ook niet al jaren iets dergelijks? En hoort een beetje een provider geen webmail aan te bieden?