Nexxennium schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 00:48:
Semi on-topic, maar veel mensen hebben het "probleem": bij m'n laptop zit een Windows XP Pro licentie. Bij laptops bestaat de "installatie" vaak van het neerkwakken van een image vanaf CD/DVD/hidden partition. Nou wil ik andere installatieopties kiezen, maar dat kan dus niet.
Mag ik dan een WinXP Pro CD lenen/kopieren en daarmee mijn laptop installeren? After all, ik heb een WinXP Pro licentie.
En dan kom je gelijk op het volgende probleem: de key staat vaak achterop de laptop, maar daarmee kun je WinXP niet installeren vanaf een normale install CD. En dan? Heeft MS dan een poot om op te staan als ik een 'alternatieve' key gebruik?
Nog verder op het randje (wellicht eroverheen): ik heb 3 PC's. Wat vindt de wet ervan als ik op al die PC's Windows installeer terwijl ik maar 1 licentie heb? Die PC's zijn puur voor mijn eigen individuele gebruik. Is de licentie niet persoonsgebonden?
De licentie is officieel gezien alleen geldig voor die ene pc waar deze cd bijgeleverd zit.
Menig persoon doen net als ik een volledige upgrade als je meer pc's op de zelfde windows wilt hebben draaien.
Ik peins er niet over om bijvoorbeeld 5 licenties te gaan kopen voor al die systemen.
Verder vond ik voor de andere systemen linux de beste oplossing dus draait er hier maar op 1 pc windows XP.
Verder weiger ik het pertinent om bijvoorbeeld zon stikker met regcode op mijn pc te plakken vind het geen gezicht.
Met zon aktie haal je bijna de meerwaarde van je duur gekochte case mee naar beneden maar goed dat is ieder voor zich hoe die er over denkt.
Bij het opplakken van zon stikker zou je haast denken dat er alleen maar windows op zou mogen.
in principe is het hele download/uploadgebeuren en alles wat er omheen zit een grijs vlak.
Een cd lenen en kopieeren mag zolang het voor eigen gebruik is.
een cd uitlenen mag ook zolang het voor eigen gebruik is.
Maar downloaden/uploaden doen ze weer moeilijk over.
Als wij nu allemaal deze regels gaan hanteren hebben we meteen een behoorlijk fileprobleem om cd's weg te brengen en op te halen.
Van alles wat ik gedownload heb (meestal software) zou ik toch nooit overgegaan zijn tot aanschaf.
Ik zie mezelf geen software kopen als bijvoorbeeld:
Adobe
office
autocad
etc. etc.
Ik vind het leuk om een beetje mee te proberen maar aangezien ik het geduld niet heb om het goed te leren blijft het meestal bij maar wat aan rommelen.
Stel ik zou opgepakt worden en ik zou deze vraag krijgen kan ik ze bij deze garanderen dat ze van mij geen cent rijker zullen worden alleen al om de reden dat ik het niet bedrijfsmatig zal gebruiken dus ook nooit aan zal schaffen.
Verder heeft menig persoon die met deze software beroepsmatig werkt het geleerd met een illegale kopie.
Aan alles zit een maartje.
Spellen welke ik regelmatig speel koop ik.
Op mijn gamepc heb ik een officiele windows XP pro
stel ik zou graag homepages maken en ik zou veelvuldig software van macromedia gebruiken zou ik het ook kopen.
maar heb hier dvd's vol met deze spullen die eigenlijk na een probeerperiode van de pc afgaan en er nooit meer opkomen.
Soms denk ik wel eens zonder van alle bandbreedte maar meestal maak ik er dan iemand anders weer gelukkig mee die er wel wat mee doet.
Kwestie van de cd meegeven en maak maar een kopie.