Toon posts:

Dedicated router ADSL + VPN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Weet niet of dit het juiste forum is, maar goed:

Huidige situatie:

2 Locatie's met stand-alone computer
1 "Hoofd"Locatie met ADSL-verbinding, meerdere computers (o.a. 2 laptops met Wlan), Win2000 SBS server etc.
2 Medewerkers die altijd op de laatst genoemde locatie werken omdat al hun gegevens daar staan.

Ik kan al naar die ene locatie vanaf buiten een VPN-verbinding maken met de Win2000-server, en in principe dus op afstand werken.

Wat ik graag wil:
- De 2 locatie's ook aansluiten op Internet, en meteen een VPN verbinding naar de "Hoofdlocatie"
- Het liefst zo min mogelijk zelf uitvogelen omdat ik daar momenteel geen tijd voor heb/ geen tijd voor vrij wil maken
- De 2 medewerkers ook vanaf thuis zonder "er iedere keer" iets voor te hoeven doen laten werken.
- Ik heb voor die VPN op die Win2000 machine maar even de wizzard gevolgt voor het opzetten van een VPN-server, maar ik wil graag de verbinding termineren op een hardwarematig iets.

Waar ik dus naar op zoek ben:
1 Router die ik direct achter m'n ADSL-modem kan pluggen waar zowel alsnog een VPN-verbinding vanuit Windows naar toe gemaakt kan worden (Zodat als ik ergens anders ben, ik ook nog steeds in kan bellen)
4 Routers die ik ook weer direct achter een willekeurig ADSL-modem komen te staan (of het liefst met ADSL-modem ingebouwd), die ALTIJD eerst een verbinding met de hoofdvestiging maken. Daar moet dan ook nog ondersteuning voor Wlan op zitten. Op die manier kan iedereen als hij/zij in het bereik van zo'n Wlan dingetje is meteen het "interne" netwerk op (Krijgt die laptop ook altijd weer meteen z'n eigen IP-terug enzow). Het moet dus niet zo zijn dat er dan eerst nog een inbel-verbinding gemaakt moet gaat worden etc.

Nu is dus mijn vraag: Zijn dit soort routers er? (Dus zonder dat ik zelf nog een kernel moet bakken etc. etc.)

Alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,

Foepe

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

http://www.draytek.nl/pages/producten/2600/2600VG/main.htm

3 x en klaar is klara foepe.

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 19-03-2005 13:34 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32: Dank je wel! Dat zoek ik inderdaad!!

Alleen heb ik nog 2 vraagjes:

- Ik heb even in de pricewatch gekeken, maar ik zie naast de 2600VG ook nog de 2900VG:
2600: pricewatch: Draytek Vigor 2600VG Wireless Modem/Router (54Mbps, 4x10/100Mbps, VoIP, Analoog)
2900: pricewatch: Draytek Vigor 2900VG (54Mbps, 4x 10/100Mbps, VoIP, USB 2.0, Analoog)
Dat scheelt € 25,-- per modem, en volgens mij kunnen ze allebei precies hetzelfde. Of zit er toch nog een verschil in wat ik niet zie?

- Omdat we overal van die kleine 19" kasten hebben/willen, zou ik graag bovenstaand apparaat in 19" vorm hebben :-) ... Zijn die er ook?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kijk zelf eens bij http://www.draytek.nl/ .

19" apparatuur komt altijd duurder uit (zit over het algemeen in een heel andere categorie) en gezien je behoefte en (naar wat blijkt uit je opmerking over die 25€ verschil) budget lijkt me dat niet van toepassing.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Nou, als ik voor € 25,-- minder hetzelfde heb, zal ik het zeker niet laten om dat te kopen.

Dat neemt niet weg dat ik toch heel graag een 19" versie van zo'n apparaat wil hebben. Ik heb zojuist op www.draytek.nl gekeken, maar kan nergens 19" apparatuur vinden. Dat het iets duurder is weet ik, omdat we al een halve kast vol hebben hangen met UPSsen, server(s), telefooncentrale patchpanel etc. etc.
De optie voor wireless lan is dan minder belangrijk omdat we op de locatie met kast al een wireless punt hebben hangen, en de ontvangst vanuit die kast naar de "werkplaatsen" niet optimaal zal zijn.

Het is dan wel belangrijk dat die drayTek 2600VG / 2900VG naar dat apparaat kunnen VPNnen, zodat daar geen verschil in protocol zit o.i.d. (ik heb dan weer geen idee in hoeverre VPN gestandaardiseerd is tussen de verschillende merken).

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De 2900 is een router zonder ingebouwd ADSL modem.

Ik snap echt die behoefte niet voor een 19" apparaat; 90% van de produkten in deze klasse is dusdanig klein (model desktop switch) dat je er makkelijk 3 op een 19" keyboard plank kwijt kan.

Als je persé met alle geweld 19" spul wilt kan je bijvoorbeeld een Netscreen 25, een Cisco Pix501/5, of een Sonicwall 2040 kopen met een apart dedicated DSL modem (zyxel 691 / 650, en nee. Die zijn er niet in 19").
Dat zijn stuk voor stuk Firewall / VPN devices die industry standard ipsec lullen.
Kost dan ook een stuk meer, dat wel. Maar goed. Jij wil 19" ;)

Daar kan je met elk ander apparaat wat ipsec lult tunnels mee opzetten.. met een zyxel 652, een willekeurige vigor 2500/2600/2900, een netscreen 5XP, TZ170, Alcatel 608, rijtje gaat door....

(even als kleine tip: netscreens vinden pptp passthrough niet zo lekker, dan dien je een softVPN client te gebruiken.).
Bedenk eerst nou eens hoe je je users wil laten inbellen, welke apparatuur daarvoor geschikt is en welke infrastructuur je kan aanbieden (certs, PSK en/of User/pass Authentication) en stel daarop je eisenpakket samen.

Als je daar allemaal geen zin in hebt en je wil alleen maar 3 lan2lan vpns opzetten voor je remote users, dan zijn die 2500/2600 een prima optie.

[ Voor 34% gewijzigd door alt-92 op 26-03-2005 23:21 ]

• chiel2002
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2021
BackSlash32 schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 23:11:
Als je persé met alle geweld 19" spul wilt kan je bijvoorbeeld een Netscreen 25, een Cisco Pix501/5, of een Sonicwall 2040 kopen met een apart dedicated DSL modem (zyxel 691 / 650, en nee. Die zijn er niet in 19").
pix 501/5 ook niet in 19" toch?

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

Movinghead

ing.

nadeel van een PIX is dat hij geen ADSL ondersteunt, dus je zal een nog een transparante bridge moeten leggen.
PIX ondersteunt alleen PPoE

Ik zou als ik jou was eens gaan kijken naar een NetScreen 5GT deze is wel geen 19" maar vrij compact. voordeel aan de 5GT is dat hij nog een antivirus engine aan boord heeft.
Want thuis pc's met een direct VPN tunnel naar het bedrijf vormen een groot virus risico.

Ik neem aan dat je wel een Split tunnel toepast bij die thuisgebruikers, want anders krijg je al hun prive internet nog over je VPN tunnel, en dat is iets wat je niet wilt.
Pagina: 1